Hej Gutter.
Jeg har fået lov til at poste en kopi af noget mailkorrespondence, som jeg har haft med en glad tidligere mørch-ejer:
"Da jeg boede i København for 25-30 år siden, havde jeg selv en GS6. Jeg havde ellers en Linn Sondek, men jeg købte Mørchen, efter at jeg var blevet godt tosset på Ivor Tiefenbrun og hans insisteren på at Uni-Pivot arme var l**t. Jeg havde nemlig købt den allerførste UP4, som kom på markedet i 1980 (faktisk købte jeg Mørchs prototype fra AT Audio på Frederikborgvej). Så jeg solgte min Linn og ringede til Mørch, som kom ud og satte min sprit-nye GS 6 med flydende ophæng op i min lejlighed på Kristianshavn (det kan man da kalde personlig tjeneste).
Det var ved samme lejlighed, at han solgte mig den ICA 200, som du nu overtager. For resten var MC200-enheden, som jeg satte i, købt direkte fra hr.
Robertson-Aikman, som ejer SME. Desværre er den enhed nu gået heden, men jeg har sat en ny enhed i den ICA, som jeg sender dig.
Sjovt nok tog det ikke mere end knapt halvandet år efter min korrespondance med Ivor Tiefenbrun, før NAIM introducerede deres unipivot ARO arm, som ærligt talt var temmeligt lig Mørch UP4 med dens lavtliggende tyngdepunkt og asymmetriske opbygning. Og se forøvrigt osse på Mission’s tonearm med de udskiftelige armrør og (endnu engang) lavtliggende tyngdepunkt. Den eneste, som ikke kunne siges at have imiteret Mørch, var John Michell, som så til gengæld fortalte mig i 1988, at han mente, at Mørch havde imiteret hans (Michells) Vestigial arm fra Transcriptor pladespilleren. Han tog selvfølgelig fejl: Mørchs arm bruger godt nok den samme kombination af akryl og aluminium, men det lave tyngdepunkt og den asymmetriske opbygning er Mørchs egen: og så er der jo det, at Mørchs arm er resonansfri: Poul Ladegaards artikler i High Fidelity viste med al mulig tydelighed, at Michells arm havde mere end en overfladisk lighed med en strikkepind.
Jeg sloges også et stykke tid med rummel i min GS 6. Til sidst fik jeg has på rummelen ved hjælp af en PolyPush vacuum plademåtte, som jeg limede til GS6s pladetallerken med et A4 ark dobbeltklæbende tape, som jeg, fattige studerende, havde tigget mig til fra Scotch/3M. Polypush måtten skulle nemlig kunne løftes af igen, ligesom man kan med Post-It notes, for der er jo et hul til at justere pladetallerken-højden halvvejs inde på pladetallerkenen.
En af mine venner, som stadig har sin GS6, brugte en PlatterMatter, som jeg selv syntes ikke var god nok og ikke dæmpede nok (men måske var det også fordi han havde købt sin GS 6 brugt: jeg syntes dengang at selv fra begyndelsen var hans GS 6 mere støjende end min).
Idag ærgrer jeg mig over ikke at have min GS6 længere. Men jeg var nødt til at sælge den, da jeg ikke kunne får den til at fungere i Kanada, hvor jeg boede fra 1985-1991. Der kører de jo med 60 Hz på lysnettet. Mørch og jeg havde en del diskussioner om hvordan man kunne få en GS6 til at virke i Kanada, og han tilbød også at lave en speciel trappeskive til den så den kunne køre med 33 RPM, men til sidst gav jeg altså op. Idag ville jeg bruge en elektronisk 50 hz generator, men Mørch var dengang ikke med på den ide: han havde konstrueret en elektronisk styring, men elektroniken ville have kostet det samme som værket selv.
Papst motoren, som Mørch bruger, er ellers kendt som en fremragende og rummelsvag motor: selv uden Mørchs såkaldte ”hysteriske” afbalancering skulle den være istand til at give et fremragende resultat. Men måske er hans metode med de mange stykker tape nu ved at være overflødig: Prøv at se på http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/71/718147.ht ml for en spændende elektronisk løsning på hele det problem med at afbalancere motoren. Jeg er selv igang med at bygge Mark Kelly's digitale motorstyring, og håber en gang endnu en gang at kunne købe en anden GS6 og afbalancere den elektronisk.
Måske skulle jeg tilføje at en GS 6 skal køres til: det er en process, der tager månedsvis.
Mørch lod dem altid køre mindst fjorten dage i sit værksted, og oven i det gav han mig besked på at lade værket køre non-stop på 78 omdrejninger "indtil det tager to minutter for pladetallerkenen at stoppe fra 78 RPM". Det tog to måneder non-stop at få den til at stige fra knapt et halvt minut til de anbefalede 2 minutter!. Faktisk er tolerancen på lejet så snæver, at hvis du tager pladetallerkenen ud af hullet, og sænker den ned igen, forkorter det tiden, som det tager pladetallerkenen at stoppe: hvis du derefter lader pladespilleren køre på 78 i et par timer, er den igen oppe på den gamle ”mere end to minutter” tid.
For lige at sætte hele rummelproblemet i perspektiv: har du nogensinde hørt en Garrard 401? Den har også mellemhjul og enorm motor, som bestemt ikke er afbalanceret til Mørchs standard. På trods af det, er den fuldstændig fri for hørbart rummel. Jeg fik én af dem foræret for nogle år siden og kørte den med min DP-6 og MC 7500 i et par år, mens min SOTA Star Sapphire blev repareret. Efter at have skilt den ad og renset centerleje og motor, skifter papirpakningen i bunden af centerlejet, så olien bliver i lejet istedet for langomst at dryppe ud, og smurt Leje og motor med tyndtflydende olie, kørte jeg den med en quartz-styret frekvensgenerator: den kombination siger spar to til det meste...og har ingen antydning af rummel, selv i sammenligning med den remdrevne SOTA. Garrard'en lyder endnu bedre med en PolyPush måtte (jeg tror jeg fandt den sidste i Europa på internettet for nogle år siden: jeg har ikke set nogen til salg på e-bay i to år).
Garrarden lærte mig, at der er en mulighed for at rummel opstår igennem en eller anden mekanisk forbindelse imellem motoren og bronze sub-chassiset. Sådan en mekanisk kortslutning er helt klart den mest hyppige grund til rummelproblemer på Garrarden og det tager ikke meget at etablere en vej for rummelen at komme ind i systemet. I min Garrard var det en lidt stiv netledning, som med det samme blev erstattet med en multi-core silikoneledning istedet for den stive gamle netledning (Skægt nok kunne Mørch ikke erindre Garrarden da jeg sidst nævnte den for ham for nogle år siden. Fortrængning?).
Du nævnte, at din anden GS6s centerleje er for snævert til at bruge pladetallerkenen fra #2. Hvis du ser under pladetallerkenen, står der et nummer: dette nummer siger, hvor stor ”centerpinden” er, og matcher den til centerlejet. Hovedlejet er forøvrigt et fosfor-bronzeleje, som er skåret med et kegle-formet gevind, således at Mørch kunne komprimere lejet en lille smule ved at stramme top-møtriken og på den måde opnå en utrolig snæver tolerance! Derfor passer centerlejet i sidste ende kun til den pladetallerken, som pladespilleren leveredes med. Sommetider kan du se en lille smule bronze, som er aflejret på centerpinden, Guess why!
Iøvrigt var der en del interessante ting omkring Mørchs centerleje og smøremidler: Brug aldrig olie med teflon. Teflon partiklerne vil stoppe porerne i fosforbronzen og lejet vil derfor til sidst begynde at støje. En anden ting: som du ved er der et hul 1 mm hul nær centerlejets bund: hvis det ikke var dér, ville pladetallerkenen simpelthen ikke kunne synke på plads. Alan Thwaites, som i sin tid ejede AT Audio på Frederiksborggade, købte engang en GS 6 af Mørch. Af forskellige grunde ville han have den hurtigt, og han overtalte Mørch til at lade ham få en, som ikke var helt færdigsamlet, eller rettere sagt: som ikke havde kørt i fjorten dage. Alan satte den selv op, og da han var jo rimeligt vant til Linn Sondeks pladetallerken, som kunne tage ti-tyve minuttter om at synke ned i lejebrønden, lod Alan Mørchs pladetallerken stå så den kunne synke ned af sig selv ... efter to dage måtte Alan ringe til Mørch: Tallerkenen var stadig ikke sunket ned (men den sad ikke fast: den roterede lykkeligt et par centimeter for højt). Mørch vidste med det samme hvad der var galt: "jeg må have glemt at bore hullet til at lade luften sive ud af lejet"
Mørch brugte dengang i 1980’erne Molykote D, en hvid pasta med molybdænsulfid, som smøremiddel. Men han fortalte mig, da jeg havde forladt landet, at han havde ændret smøremiddel: nu brugte han en blanding af vaseline og symaskine olie, som var lige tyk nok til at "en dråbe ikke løber ned af en lodret vinduesrude". Årsagen var, at Molykote fedtet bliver klistret efter et par år, og derfor begynder lejet at blive trægt og belaste motoren.
Det er selvfølgelig også en mulighed, at din motor rumler, fordi den er dårligt smurt. Den har jo ligget skilt ad i lang tid og fosforbonze-lejerne kan have tørret ud i den tid.
Mørch insisterede også på at mellemhjulet og pladetallerkenens rand ikke måtte rengøres med affedtende midler. Jo glattere de er, des mindre rummel. Det betyder, at en stille, tilkørt Mørch GS6 har en tynd sort stribe på pladetallerkenens inderrand, der hvor mellemhjulet rører.
Så vidt jeg husker klagede du også over ophængets livlighed: Mørch bekædte justeringsskruerne med et silikonegummirør og i de første GS6 med flydende ophæng (og min var en af dem) svøbte han lidt skumgummi af den slags du får i engangsvaskeklude omkring silikonerøret for at stabilisere ophænget. En af mine venner købte en brugt GS6 et halvt år efter mig og Mørk monterede også et flydende ophæng i hans GS6 men denne gang uden skumgummi. Så "you pays your money and takes your choice".
Det blev en længere smøre, men jeg håber jeg har bidraget til at du kan få mere glæde af din GS6! Den er et dejligt stykke mekanik og når vi først er i den klasse er der ikke megen forskel imellem pladespillere: Jeg burde vide det: jeg har en Garrard 401, Sota Star Sapphire og to Pink Triangle (og håber en dag at kunne sælge nogle af dem for en GS6)."