Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Bellari RIAA (tidligere gruppe indkøb..) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Eller i kan (b)ruge denne som rettesnor.

Hilsen Ole

Versions the ECC83/12AX7 comes in are:

*
ECC83/12AX7, ECC83 and 12AX7
are exactly the same, 12AX7 is the USA name and ECC83 is the name used in Europe. The ECC83 can be found in 14mm (normal) and 17 mm plate versions. The 17 mm are preferred by Audiophiles. The 14 mm version made by Mullard sometime have the box-plates. The 17 mm versions can have ribbed and smooth plates. The ECC83/12AX7 can only be used in parallel heater applications.

* The CV492 is a special version of the ECC83 made by many manufacturers. This tube is often referred to as the best sounding tube.

* 12AX7A is the same as the ECC83/12AX7, except they can also be used in series heater applications

* The 7025 is the low noise industrial version. It has spiral wounded heater wires to reduce hum and noise. These can be used very well in high-demanding audio applications.

* The E83CC or 12AX7WA, 6681 and the English special versions CV4004, M8137, 6932, 7242 and 6057 are premium military and industrial versions of the ECC83/12AX7. These tubes are made for long life and can withstand a lot of on/off cycles. They also are extra ruggedised and sometime have triple mica.

The 6057T is a special quality version of the 6057 made by Brimar in the UK.

* The B759 is a ultra-low noise version of the 12AX7, with matched triode elements. These types were only made in England by Genalex (Marconi-Osram Valve Co.)

* The 5751 is the "mil-spec" version of the 12AX7. It has slightly lower gain than the ECC83 (70 against 100), but this also reduces hum and noise. The 5751 comes in many versions. There are black plates, double and triple mica version and some have extra support rods. The triple mica version have three mica support layers and this reduces microphonics.

* 7729 is the premium instrument grade tube made only by CBS/Hytron. This tube has heavily plated gold pins.

* CV4035 is a flying leads very special quality version of the ECC83. Most problems arise in the pin/socket connection, so this tube is made to be soldered directly into the circuit. Also internal it is made to highest low noise and microphonics specifications, very special tube!

* ECC803(S) is the premium version of the European ECC83. These tubes were made and tested for low microphonics and low noise. The "S"-version is specially selected for low noise.

* The E283CC is a very special quality ECC83/12AX7. As good a sound as the famous ECC803S made by Telefunken, it also has a frame grid. It has different pin out (shielding between both sections), but is electrically equal. It is easy and worthwhile to make the modification!

* The ECC808/6KX8 is a very low noise ECC83/12AX7 replacement. It has different pin-out (symmetrical build up and shielding between both sections), and has lower maximum plate dissipation (0.5W against 1W). When you need very low noise and high channel rejection, this type is the best choice.

* 6H2pi, Russian near equivalent of the 12AX7 / ECC83. It has almost the same pin-out, but has 6.3 V heating on pins 4 and 5. Pin 9 is connected to a shield between both triodes. The 6H2n has slightly higher gm then the 12AX7 / ECC83, giving it more power and authority than the 12AX7 / ECC83. Great tube for replacements.

Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Har ikke lyttet så meget til min Bellari endnu, da lyden mildt sagt er elendig. Der ligger en hel dyne (formentlig edderdun)  hen over hele lyden.

Det er dog næppe Bellariens skyld. Tvært imod har jeg en kraftig mistanke om, at det er min Thorens 316 TD med Goldring pu der er problemet.

Spørgsmålet er nu blot, om det kan svare sig at opgradere pu eller om jeg skal finde en ny grammofon samtidig. Er det en grammofon det kan betale sig at bruge penge på til ny pu, og hvilken pu kan anbefales?

Håber på jeres input til inspiration.

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Revoc skrev:

Det er dog næppe Bellariens skyld. Tvært imod har jeg en kraftig mistanke om, at det er min Thorens 316 TD med Goldring pu der er problemet.

Jeg har haft en 316 el 318 (samme med og uden auto return) og armen klarede fint den lidt stive Denon 110 - som er en high out put MC pickup som skulle kunne give masser af spark til gåsedunene du har problemer -

Netop det rør der sidder på Bellarien fra fabrikkens side er også langt fremme i skoen og et godt stykke fra dun

Nu har du husket at sætte den i en aux og ikke i en phono indgang ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

12AX7 gruppe-test hos The Tube Store.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

hvad mener de med "microphonics"
hvordan kan det være at IE røret "
these tubes cannot be used with California Audio Labs products." betyder det også at andre audio produkter kan have problemer ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvad mener de med "microphonics"

Wikipedia.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

det vil sige at det er mere et problem i guitar amps end i en Riaa?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

nu mangler vi at høre fra Seansmiller om Ballerinaen har gjort indtryk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Lige et dumt spørgsmål.

Den kan jo ikke slukkes, så hvad gør i andre? Lader i dyret køre konstant eller hur? jeg tænker på rørets levetid. Jeg slukker selv for min, når jeg ikke er hjemme. Min Linn LP 12 har forøvrigt fået et come-back efter riiaens indtræden. Den kan pludselig spille musik. Skidtet er flyttet i på mit kontor og sender dens sarte signaler videre ind i min lux 510, som så trækker et par B&W DM 17 (lettere modificeret) via et sæt Kimber 8 TC. Dm 17 højtalerne er nyeligt fundet til storskrald og er overraskende musikalske selvom bassen er lidt britisk.  Normalt er jeg ikke glad for B&W's lyd men DM 17 højtalerne er virkelig ok. Det kunne være at 'Paneldeltagerne' her på sitet skulle se lidt billeder ved lejlighed af 'storskraldsanlægget'

Har i andre forøvrigt fundet 'The final tube'?

Kører selv med Mullard i øjeblikket.

Jesper

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

jeg har mine monoblokke på en stik kontakt som jeg slukker først og dernæst alt det andet inkl. Bellarien som jeg slukker ca 20 sec efter monoblokkene - så kommer der ikke noget brag i højtalerne

Har jeg tændt anllægget om eftermiddagen bliver det først slukket i gen når lyset skal slukkes - ikke noget med at tænde og slukke i et elspare hysteri

HMHansgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Er det for sent at få en Bellari RIAA med i det her fællesindkøb. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en.

Hvor kan jeg ellers finde den?

Mvh. Hans...

Til top Vis HMHansgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HMHansgaard

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

HMHansgaard skrev:

Hej,

Er det for sent at få en Bellari RIAA med i det her fællesindkøb. Jeg kunne rigtig godt tænke mig en.

Hvor kan jeg ellers finde den?

Mvh. Hans...

skriv til Brian fra Oddysey AUdio eller Gert fra High End Sound - de forhandler begge Bellari, men du få den nok en 3-400 kr. over introprisen vi fik ved gruppekøb

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Revoc skrev:

Jeg har haft en 316 el 318 (samme med og uden auto return) og armen klarede fint den lidt stive Denon 110 - som er en high out put MC pickup som skulle kunne give masser af spark til gåsedunene du har problemer -

Netop det rør der sidder på Bellarien fra fabrikkens side er også langt fremme i skoen og et godt stykke fra dun

Sidder korrekt i AUX, men jeg tror pu er slidt. Kan Bellarien klare en MC pu af high output typen?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Bellarien har ikke verdens største gain men den kan godt 

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Tænk jeg synes at det fabriksmonterede rør var hæsligt. Det kan også være at mit var sygt. Alle andre rør hjemme hos mig har været bedre.

Venligst

Revoc skrev:
r-l-b skrev:
Revoc skrev:

Sidder korrekt i AUX, men jeg tror pu er slidt. Kan Bellarien klare en MC pu af high output typen?

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Tænk jeg synes at det fabriksmonterede rør var hæsligt. Det kan også være at mit var sygt. Alle andre rør hjemme hos mig har været bedre.

Venligst

Du har sådan set ret i at det ikke lyder lige så lækkert som et vintage rør, men jeg tror bare ikke at det er det der giver den uldne-dunede lyd - nu er der vist også blevet vendt tilbage med at pickupen
er slidt

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har bestemt ikke Bellarien mistænkt for den uldne lyd. Jeg er overbevist om, at det må være pickuppen. Jeg er dog lidt usikker på, om jeg i forbindelse med skifte af pu i stedet skal skifte hele grammofonen ud. Jeg synes ikke tonearmen virker overbevisende (men det er kun baseret på, at den virker lidt "fimset" i konstruktionen).

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

TP21 er en udmærket arm - ikke særligt sexet - men på samme måde som 316 en arbejdshest det fungerer fint til det meste. Skal du have en bedre tonearm skal du have omkring 2.000 til en rega RB 300 op af lommen og så skal du have en anden pladespiller helst med stiv plint ( min mening - andre kan godt få RB300 og lydende ophæng til at spille sammen) dvs at du skal af med omkring 5000 for at få noget der spiller bedre + pickup
Så en Denon 110 eller 160 high out put var måske sagen
Jeg skal nok teste 110 eren på Bellarien så jeg kan melde tilbage om hvordan de går i spænd

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

En kort update herfra.

Jeg har modtaget min Bellari VP129, og den er i perfekt stand uden en skramme. Jeg har købt den brugt, men fik den tilsendt i original kasse med alle papirer OG klistermærke! 

Desværre kan jeg ikke rigtigt udtale mig ret meget om den endnu, for mit anlæg har netop lige været udsat for et nødvendigt forstærkerskift, og Bellarien lød umiddelbart alt andet end fyldestgørende sammen med min nu pensionerede rørforstærker, og samtidigt tror jeg at min pickup (DL-103) er ved at have set for mange timer. Så først og fremmest skal jeg have monteret en midlertidig PU imens jeg får bestilt en ny DL-103. Men når jeg finder et par ledige stunder skal der testes. 

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes