| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
godt at læse at 999eren er blevet støvet af - det varmer mit gamle vintage hjerte - hvad bruger du af step up til 103eren ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke har kigget i Tantens tråd her til aften r-l-b, så kan du læse mere om min udelte begejstring om din gamle AU-999.  Den har fundet et godt hjem hos mig. Jeg bruger en aktiv Kenwood KHA-50 headamp til min DL-103. Vistnok en gammel 80'er sag. Det fungerer upåklageligt, og efter at have ført div. stel-ledninger imellem pladespiller, RIAA og headamp, så er der så godt som nul støj fra den. Den forstærker lyder med 26db.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
| Eller i kan (b)ruge denne som rettesnor. |
|
|
Den er bare ikke helt fejlfri 
Citér:
| * ECC83/12AX7, ECC83 and 12AX7 are exactly the same, 12AX7 is the USA name and ECC83 is the name used in Europe. |
|
|
Ikke korrekt. ECC83 er en "forbedret" version af 12AX7, der svarer mere til 7025. 7025 blev lavet for at konkurrere med de europæiske ECC83'ere. Forskellen er ikke vigtig hvis glødetråden bliver forsynet med DC, men vigtig med AC forsyning.
Citér:
| The ECC83/12AX7 can only be used in parallel heater applications. |
|
|
ECC83 kan både bruges med serie- og parallelforbundne glødetråde. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
musik Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have kørt et stykke tid med min Bellari har jeg et par kommentarer med mine oplevelser.
Jeg har endnu ikke prøvet at skifte rør til noget mere eksotisk, røret er det der fra fabrikkens side er monteret.
Mit første indtryk var en rimelig stor skuffelse, lyden var mørk, svampet og uden dynamik. Tænkte det kunne være røret skulle "spilles til", dette hjalp dog ikke.
Jeg prøvede først med en Garrot P77 pick up, som jeg kender som en god musikformidler, senere prøvede jeg med en Goldring og Teknifi 3, begge pick ups havde samme kedelige (decideret dårlige gengivelse) som jeg bestemt ikke kender dem for.
Så prøved jeg at sætte en Ortofon MC25CL MC pick up på via en step up trafo, her var lyden markant bedre, det mørke slør var pist borte og dynamikken klart bedre.
I løbet af denne uge har jeg anskaffet mig en Audio Technica ATC0150MLX som nu er monteret, selv om den naturligvis endnu ikke er spillet til (kun 25-30 timer) må jeg sige - hold da helt k... - hvor det spiller med åbenhed, luft, perspektiv, mikrodeltailer og dynamik.
Nok er det en langt dyrere pick up, men de andre jeg har prøvet kender jeg som langt bedre lydende i andre sammenhænge. Mit bedste bud må være at Bellari på en eller anden måde må belaste pick upen forkert, da den jo impedansmæssigt er opgivet til 47kohm tænker jeg på den kapacitive tilpasning som jeg ikke har kunne finde noget sted.
Har andre et bud??
Men under alle omstændigheder så er min nuværende kombination særklasse, nu må jeg i gang med at prøve andre rør.
Hilsen/ BB
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 22 November 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|

Den lyd du beskriver her er nok fra det russiske Electro-Harmonix rør som følger med. Bytter du til gode NOS ECC83 vil du sikkert oppleve mye mer dynamikk og klarhet.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Bellari phono preamp received one of the highest recommendation in Stereophile October 2008! This
one-tube wonder manufactured by Rolls Corporation in the USA was placed
in the same performance category as some of the highly-regarded and
expensive phonostages: Audio-Research PH-5 ($2495), Ayre P-5xe ($2500),
EAR 834P ($1595), Eastern Electric MiniMax ($1499), Chord Symphonic
($5500), Whest Audio whestTWO ($1895) and more...
er der mon nogen herinde som har det nummer af stereophile og som kunne "citerer" mere fra anmeldelsen ??
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
musik skrev:
|
Efter at have kørt et stykke tid med min Bellari har jeg et par kommentarer med mine oplevelser.
Jeg har endnu ikke prøvet at skifte rør til noget mere eksotisk, røret er det der fra fabrikkens side er monteret.
Mit første indtryk var en rimelig stor skuffelse, lyden var mørk, svampet og uden dynamik. Tænkte det kunne være røret skulle "spilles til", dette hjalp dog ikke.
Jeg prøvede først med en Garrot P77 pick up, som jeg kender som en god musikformidler, senere prøvede jeg med en Goldring og Teknifi 3, begge pick ups havde samme kedelige (decideret dårlige gengivelse) som jeg bestemt ikke kender dem for.
Så prøved jeg at sætte en Ortofon MC25CL MC pick up på via en step up trafo, her var lyden markant bedre, det mørke slør var pist borte og dynamikken klart bedre.
I løbet af denne uge har jeg anskaffet mig en Audio Technica ATC0150MLX som nu er monteret, selv om den naturligvis endnu ikke er spillet til (kun 25-30 timer) må jeg sige - hold da helt k... - hvor det spiller med åbenhed, luft, perspektiv, mikrodeltailer og dynamik.
Nok er det en langt dyrere pick up, men de andre jeg har prøvet kender jeg som langt bedre lydende i andre sammenhænge. Mit bedste bud må være at Bellari på en eller anden måde må belaste pick upen forkert, da den jo impedansmæssigt er opgivet til 47kohm tænker jeg på den kapacitive tilpasning som jeg ikke har kunne finde noget sted.
Har andre et bud??
Men under alle omstændigheder så er min nuværende kombination særklasse, nu må jeg i gang med at prøve andre rør.
Hilsen/ BB
|
|
|
Der er garentrisse en seperart nettransformator med til belarien på maks +-15volt.
Der sider jo også kun et rør i den, det bliver sikkert brugt til buffer, så den er sikkert baseret på opamps hovedsageligt Men jeg har ik set sådan en belari, så det er gisninger.
Men hvis det er sandt har du din forklaring på manglende dynamik, der skal mange flere volt til at kunne give dynamik, det er noget en har læst, men som holder stik i mine erfaringer, med produkter der har opamps, maks +-15volt nogen tåler dog op mod +-18 volt, men ikke meget i forhold til en god rør riaa, eller en godt kunstrueret riaa med transistorer.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
nope  de er om vp129 - der skulle være en test med vp130 med den ny strømforsyning hvor den sammenlignes med EAR etc __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
så lige et flot match på qxl til bellarien
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
øh --- HELP Efter at min Bellari har kørt uden problemer og uden brum skete der noget mærkeligt i går pludselig begyndte Bellarien at sende et dokumentar program om Obama ud i mine højtalere blandet med en god gang brum - der var ikke forskel på om jeg brugte vintage rør eller sovtjek røret. Så snart Bellarien blev taget ud af kredsløbet holdt det op Jeg har prøvet både med Garrard og min sl-1100 udelukkelses metoden fastlåser altså problemet til Bellarien - hvad ot what to do ??? HELP
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
øh --- HELP
Efter at min Bellari har kørt uden problemer og uden brum skete der noget mærkeligt i går
pludselig begyndte Bellarien at sende et dokumentar program om Obama ud i mine højtalere blandet med en god gang brum - der var ikke forskel på om jeg brugte vintage rør eller sovtjek røret.
Så snart Bellarien blev taget ud af kredsløbet holdt det op
Jeg har prøvet både med Garrard og min sl-1100
udelukkelses metoden fastlåser altså problemet til Bellarien - hvad ot what to do ??? HELP
|
|
|
Måske er der hjælp her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=58043? Jeg har dog ikke nærlæst tråden endnu. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad står der på jeres bellari strømforsyning ; model navn/nummer ? 12 eller 15 volt og er skærmen på strømstikket minus eller plus ? Jeg tror muligvis at jeg har fået en forkert strømforsyning med fra Bellari - min er 12 volt og skærmen minus, mens der står 15 volt og plus på skærm på Bellarien - hilfe
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hvad står der på jeres bellari strømforsyning ; model navn/nummer ? 12 eller 15 volt og er skærmen på strømstikket minus eller plus ? Jeg tror muligvis at jeg har fået en forkert strømforsyning med fra Bellari - min er 12 volt og skærmen minus, mens der står 15 volt og plus på skærm på Bellarien - hilfe
|
|
|
Da jeg sad i København hos en bekendt med den anden Bellari, jeg købte, troede jeg også, at vi var løbet ind i samme problem. Brian, som skaffede os Bellarierne, forklarede mig, at det var jeg ikke. Den, du har, hedder spu-42 (og ikke det, der står i manualen) og på min strømforsyning er skærmen også angivet som minus. Alt skulle være i bedste orden. Brummer den stadig og tager radiostationer ind? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min er også en 12 volts udgave og hedder ligeledes SPU-42
Har du prøvet at skifte røret?
Det er det nemmeste i verden
Venligst
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min maual står der at den skal have en Rolls PSU 115 15 V DC 700 mA strømforsyning og ikke en SPU 42 12 Volt .... Jeg synes det virker som om de har givet os den med til den gamle VP 129 og ikke til VP 130 - netop en af "upgrades" ved at skifte til vp 130 skulle jo være at den kørte i 15 V - nå jeg fatter ike en bjælde af hvad der er inden i hiffi - nu får den lov at stå et par dage og så prøver vi igen
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også lige fået en pm fra Brian og det skulle være ok med PSU 42
Jeg åbnede lige Bellarien for at tje omder var gået noget løs - sjovt nok stod der vp530 på printet - navnet på deres usb udgave
nu må vi se
spiller din stadigvæk godt Seansmiller ?
|
| Til top |
|
| |