| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan hænger det sammen at der kun er et og ikke to rør i Bellarien - tydeligvist har jeg her afsløret min manglende kendskab til rør - er der noget der hedder stereo rør? skulle man i virkeligheden have to Bellarier - dual mono - var det derfor du skulle have to PQR - eller bliver det bare værre og værre jo mere jeg skriver.
Hvad er "cookin on gas" ogkan man skaffe det Sovtek 12AX7LPS i dk ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hvordan hænger det sammen at der kun er et og ikke to rør i Bellarien - tydeligvist har jeg her afsløret min manglende kendskab til rør - er der noget der hedder stereo rør? skulle man i virkeligheden have to Bellarier - dual mono - var det derfor du skulle have to PQR - eller bliver det bare værre og værre jo mere jeg skriver.
Hvad er "cookin on gas" ogkan man skaffe det Sovtek 12AX7LPS i dk ?
|
|
|
Hej r-l-b, Såvidt jeg har forstået bruges hver halvdel af røret på hver sin kanal. Derfor er der kun et rør, selv om det er mono. Jeg troede at min no-name rør-riaa have et rør i hvert kanal, men fandt ud af - ved at have et af rørene ude, mens der var strøm på - at begge kanaler gik igennem begge rør. Så er det, og det kan man godt. Så én Bellari er nok til stereo. Og nej, jeg købte to fordi min gode ven Flemming (som har en longbase 401 Garrard med lang sme arm) også skal have lov at eje en rør-tingest. Ogi højeste grad kan sætte pris på en ferrari-rør fætter på longbasen! Jeg har da vist sådan et Sovtekt rør (eller rettere to - de kom med no-name riaa, men blev udskiftet med 'gamle' rør, først Telefunken og siden Philips) liggende et sted. De er vist ikke svære at få fat i, men ellers kan jeg jo låne dig nogle. Jeg skal til kbh den 23. og kunne låne dig et lille udvalg indtil f.eks. bogforum løber af stablen? Det kan vi lige ordne vi PM. PQR PS glemte det med "cooking on gas": mon ikke han mener at røret skal spilles til? __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, tålmodighed har aldrig været en af mine dyder: der røg et NOS Philips ECC83 (Blackburn 1969) lige i Bellari'en:  (på billedet - fra nettet - står der 'Mullard' på rørene men det er jo også et Philips) Og hvad har vi så? Der er mere til "maven", altså mere at danse til (og vippe med foden til), mindre distinkt top, men jeg er slet ikke sikker på at det gør noget: det setup jeg brugte (Jealvox 3-vejs horn og en Philips 1960 rør-slæde) er vist ret afrullet på toppen. Det oprindelige Belleri-rør kunne nok godt blive for spidst efter nogens smag! Jeg har også på fornemmelsen at lydbilledet (imaging?) er noget bedre her. Jeg vipper videre! PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|

Spennende tråd det her. Jeg har selv et par av den tidligere modell, VP129 - har skrevet en test her:
http://avforum.no/forum/vinyl/68638-test-av-bellari-vp129-tu be-phono-preamp.html
Og med bilde av det indre av konstruksjonen. Det er helt uproblematisk å skru av dekselet, ingenting galt kan skje. Det rør som fulgte med tidligere var et Shuguang 12AX7 av utmerket kvalitet, men Philips Miniwatt eller Mullard lyder langt bedre. Også eldre GE-rør kan anvendes.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK:
"Bellari VP129 er nå avløst av VP130 med en del endringer, bl.a. DC separat strømforsyning istedenfor AC-adapteren."
Hvor meget (eller lidt) betyder det?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke prøvet 129eren - men den strømforsyning der følger med til 130eren er ikke større end til min mobil telefon
jeg har en stor monacor 13,7 volt dc strømfosyning på langt fler ampere, men om de manglende 1,3 volt får ind og gør det dårlige end den klejne ved jeg ikke - er det et forsøg værd ??
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|

Kan bare si at for VP129 ble det en bedre dypbass-opplevelse og soliditet over gjengivelsen med de tunge AC-adapterne jeg beskriver lengre ned i min test.
Vil tro at det også gjelder for VP130 og her tyngre DC-forsyning. Bare pass på + og -.
De IC-kretser som folger etter røret forsynes jo ganske direkte fra de 15 Volt (hvis oppbygningen ligner VP129), dog via en intern 12V standard-regulator som også gir de 12V til rørets glødetråd. Kretsskjema for VP129 finnes i min link.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jesper olsen skrev:
Min er også ankommet, dvs den ligger stadig på posthuset og venter til jeg henter den imorgen .Det bliver meget spændene, at høre den og lege med forskellige rørtyper. Det der med rør kan godt anbefales RIB. Jeg har fået 'det der' med fodtrampene tilbage efter at jeg har anskaffet mig en Yaqin 100B fra kina. Den banker bare det meste konsumgrej jeg længe har hørt. Jeg har også her leget med rør og har lige modtaget nogle KT 88 rør fra 'tube depot'. Har lige monteret 4 stk Genalex - Gold Lion KT88 i maskineriet og hvilken lydforskel. Der er 'hul igennem' som jeg aldrig havde troet muligt. Nå det hører en anden tråd til. Anyway glæder mig til at høre den.
jesper |
|
|
Har du fået hentet den ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes den er hentet.
Den spiller sørme godt.men men sikke et l**terør den er født med. Det har masser af mikrofoni og var lidt skarpt i mellemtonen. Ud røg det og i kom nogle af mine gamle rør. Jeg har lige prøvet lidt forskelligt. Siemens, Philips, Telefunken og mullard. Alle rør fra slut 50 erne. Der er virkelig meget at hente her. Mullardrøret har indtil videre vundet dysten. Jeg har prøvet 2 forskellige mullardrør. Den ene ligner det på billedet ovenover. Jeg syntes ikke det var helt godt. Vinderen var røret fra min gamle Eicoforstærker. Det er ligeledes et Mullardrør med Eicobrand trykt på røret.
Ellers mener jeg at, Riaaen en rigtig 'Best Buy Killer' der bare venter på at blive opgraderet.
Jesper
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke nogen rør liggende men vil se at få fat i nogen  Jeg vil forresten godt lige bruge lejligheden til at sige tak til Brian fra Odyssey som var frisk på det her gruppekøb! og så glæder jeg mig til at høre fra nogle af de andre der også hoppede med på vognen
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Nu har jeg ikke nogen rør liggende men vil se at få fat i nogen  ...
|
|
|
Hej r-l-b, Som jeg læser service manualen til din fisher 101c på Hifi Engine er 101c'eren fyldt med ecc83 rør. De hedder nok 12ax7, men det er helt den samme sag, bare på amerikansk. Sidder de frit, kan du ganske forsigtigt lirke dem fri. Sidder de med metalskærme er det lidt mere besværligt, da skærmene skal drejes (oftest) fri og vrides af rørerne uden at disse tager skade. Men det er ikke umuligt. PQR PS på side 7 i manualen kan du ser, hvor de sidder - der er oprindeligt 6, men måske er det et af dem der er knækket på din Fisher __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes takker.
Fedt at du Brian lige har skaffet os en fed riaa.
Tak til dig RIB for at gøre dette gruppekøb muligt.

Jesper
r-l-b skrev:
Nu har jeg ikke nogen rør liggende men vil se at få fat i nogen 
Jeg vil forresten godt lige bruge lejligheden til at sige tak til Brian fra Odessey som var frisk på det her gruppekøb!
og så glæder jeg mig til at høre fra nogle af de andre der også hoppede med på vognen
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og mens vi venter på hvad r-l-b si'r til at han (måske) har huset fyldt med ecc83 rør, kan jeg lige fortæller, at jeg har lavet en slags (hurtig) A/B test mellem Bellarien (med NOS Philips rør) og min no-name/LA-audio/Ontech rør-riaa (med tilsvarende rør), som ellers er med rigtig netledning og ringkerne trafo and all. Konklusion: lige nu har jeg mest lyst til at lytte på Bellari'en! PQR
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
der har stået noget på rørene i "the Fisher" men jeg kan kun læse at der i bunden står west germany Anyway har sat det i - og umiddelbart er mit intryk at det er mere silkeagtig - ikke vild men som når man sætte det svagest softfilter på et kamera så alt stadigt er skarpt men bare lidt blødt dog undre det mig at det gamle rør ikke gløder som det der sad i Bellarien trod alt gør jeg får nu mest af alt også bare lyst til at lytte videre
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r-l-b, Godt at se dig tilbage - fra en eller anden tv-transmitteret sportsbegivenhed? Det er nok et Philips rør. Mit Philips rør gløder ikke så meget i Bellarien som det medfølgende rør gjorde. Men prøv at slukke for den og tænde igen efter et minut eller mere. Hvis røret blusser kortvarigt op er det Philips! PQR Hov, hov PS igen: prøv evt. et af de andre rør (placering i 101eren viser dig at det er et ecc83); der kan være stor forskel på hvor slidte de er!
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ingen fodbold men over 1600 billeder i 800 sider bog der skal tjekkes en sidste gang iden en bog skal i trykken på mandag - så egentlig bliver det til alt for lidt Bellari - men en gang i mellem må man holde en pause for ikke at blive skør
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mens r-l-b roder med rør og slukker og tænder for Bellari'en, kan jeg lige få dette med: nu hvor jeg er vendt tilbage til min Ortofon om30 og lader MC200 (via Ortofon T-20 step-up) hvile, synes jeg at jeg får meget mere ud af Bellari'en. Det er her, at den tæsker min anden rør-riaa. Bellari'en var også god med MC pickuppen og step-uppen, men nu sparker den virkelig r** (jeg skal nok selv sætte stjerner ind - har lagt mærket til at systemet gør det, hvis man f.eks. skriver T0SSE - snød jeg systemet nu?) PQR
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Mens r-l-b roder med rør og slukker og tænder for Bellari'en, kan jeg lige få dette med: nu hvor jeg er vendt tilbage til min Ortofon om30 og lader MC200 (via Ortofon T-20 step-up) hvile, synes jeg at jeg får meget mere ud af Bellari'en.
Det er her, at den tæsker min anden rør-riaa. Bellari'en var også god med MC pickuppen og step-uppen, men nu sparken den virkelig r** (jeg skal nok selv sætte stjerner ind - har lagt mærket til at systemet gør det, hvis man f.eks. skriver T0SSE - snød jeg systemet nu?)
PQR
|
|
|
Jeg bryder mig ikke om tv programme med dut lyde når folk bander eller fora med censur - hvis folk virkelig vil skrive f!sse skal de have lov til det - det er jo ikke et børneforum ... ak ak __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
pqrannes skrev:
Mens r-l-b roder med rør og slukker og tænder for Bellari'en, kan jeg lige få dette med: nu hvor jeg er vendt tilbage til min Ortofon om30 og lader MC200 (via Ortofon T-20 step-up) hvile, synes jeg at jeg får meget mere ud af Bellari'en.
Det er her, at den tæsker min anden rør-riaa. Bellari'en var også god med MC pickuppen og step-uppen, men nu sparker den virkelig r** (jeg skal nok selv sætte stjerner ind - har lagt mærket til at systemet gør det, hvis man f.eks. skriver T0SSE - snød jeg systemet nu?)
PQR
|
|
|
Jeg bryder mig ikke om tv programme med dut lyde når folk bander eller fora med censur - hvis folk virkelig vil skrive f!sse skal de have lov til det - det er jo ikke et børneforum ... ak ak
|
|
|
Min t*sse og din f*sse (fusse?) slap fint igennem. Vi l*ver stadig i et fr*t land! Måske er det det sene t*dspunkt, måske er det de mange Bar*lo'er jeg har dr*kket. Men jeg s*nes det her er r*gtigt sj*vt! B*ll*r*'en lyder bare g*dt! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |