Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kortslutnings-spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005
Status: Offline
Sendt: 04 September 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem med mit anlæg, som har forårsaget, at min forforstærker er brændt sammen.

Det hele kørte fint, da jeg kun havde min CD-afspiller koblet til forforstærkeren. Det hele er koblet u-jordet til strømnettet, og alt står tændt med netkabler i.

Da jeg kobler min DVD afspiller samt TV til forforstærkeren går der nogle minutter, hvor det kører fint. Så kortslutter skidtet (forforstærkeren er nu død) og relæet i strømskabet slår fra. Ikke før jeg fjerner TV og DVD fra forforstærkeren kan jeg slå relæet til igen. Det er sådan set lige meget hvilken enkelt kilde, jeg kobler til (altid ubalanceret via RCA), så kortslutter det ikke. Kobler jeg mere end to apparater til, slår relæet igen fra.

Så prøvede jeg at koble DVD'ens lyd direkte til TV'ets lydinput, men lige så snart det ene stik rørte ved TV'ets input slår relæet fra igen.

Hvad kan dette skyldes? Jeg kan tænke mig, at det skyldes den manglende fælles jord. Hvad kan jeg gøre ved dette, hvis det ikke er muligt at jorde anlægget?

M.v.h.
Rune

Til top Vis NRune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NRune

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 September 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Det lyder ret ubehageligt.

Du bør nok starte med at finde ud af om der er noget galt med din elinstallation. Find ud af om der er strøm på Nul. Se om det er spænding mellem apparaternes stel og Nul. Se om der er overgang i tuneren (når antennekablet er sat til).

Hvis du ikke bor i en nyere lejlighed/hus, så kan du bruge radiatoren som jordforbindelse. Tag den ene ende af et stykke ledninge og skru fast til en af chassis skruerne, og den anden ende skal røre bart metal ved radiatoren. Mål så også lige om der er spænding på jord.

Alt efter hvad der er galt, så kan du være heldig at forsikringen kan klare problemerne for dig.
Håber du finder ud af noget.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hvordan laves disse målinger i praksis? Mit billige multimeter er også lige brændt sammen... Jeg får fat i et bedre multimeter - men hvor skal jeg placerer de to målepinde, og er det strøm eller spænding, der skal måles?

Som en ekstra information kan det nævnes, at jeg allerede har forbundet antenne-indgangen fra mit TV til "jord" i form af et spyd ind i væggen. Det er vel ikke som sådan en egentlig jordforbindelse, men det har fjernet støj i TV-signalet... Jeg har tidligere oplevet at jeg har fået stød bag på mit TV, hvor der til tider kan opstå gnister, hvis man kommer for tæt på antenne-indgangen.

M.v.h.
Rune

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu fået fat i en en multitester. Hvordan måler jeg på anlægget?

Min CD-afspiller og mit TV er forbundet til den samme stikdåse. Når jeg sætter CD-afspilleren til mit TVs lydindgang, slår relæet fra. TV'et er forbundet til mit antennestik fra væggen... Hvordan kan denne kortslutning forekomme gennem phono-stikkene???

M.v.h.
Rune

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Strøm spænding og Jord.

Det er vel vanskeligt Guide nogen igennem.

Jeg kommer i tvivl fordi der vel er mange som ikke har deres Udstyr Jordet.

Prøv måle spændingen imellem TV antennens indgang når antennekabel er tilsluttet, altså mellem Skærmen og et punkt hvor man ved der er Jord? Starte med 220V veksel området og gå efterhånden nedefter. Forsøge måle strøm er nok ikke klogt.

hvorhenne i et Hus skal der være Jord? Metal delene på ens Elkomfur eller det tredje hul i stikkontakten på samme komfyr.

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Det viser sig, at der er en spænding på ca. 225V mellem skærmen på væggens antennestik og min CD-afspillers lydudgang (både leder og skærm). Det samme gælder mellem skærmen på TV'ets lydindgang og CD-afspillerens lydudgang. Fjerner jeg TV'ets antennestik er der "kun" ca. 114V mellem CD-udgang og TV-indgang... Hvad skal/kan man gøre ved det?

\Rune

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 September 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Ja se nu kommer noget andet ind i Billedet.

Se hvis man måler 114V et sted, så prøv med en elektrisk pære 25W til 40W og se om denne lyser. Hvis den gør er der noget helt helt galt, hvis pæren derimod ikke lyser?

Selvfølgelig vil nogen tale om en Installatør eller elektriker, men mindre kunne vel gøre det.

Et totalt vildskud Én jeg kendte der manglede Jordledningen blive tilsluttet ned i hans sikringsskab.

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 September 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

prøv: kun at tilslutte tv´et til stikkontakten og derefter måle/kortslutte mellem: tv bagplade og et jordings punkt. - tv lydindgang skærm og et jordings punkt. - antennestik væg skærm og et jordings punkt. - cd lydudgang skærm og et jordings punkt.

hvis du er heldig finder du af hvor relæet ryger....

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu skaffet mig et Axing skillefilter (TZU 10-02) til min kabel-TV forbindelse. Potentialeforskellen mellem CD-adgang og TV-indgang er nu faldet til 150V og der løber ingen strøm. Dvs. at jeg nu godt kan koble det hele sammen, uden at sikringen går - men kan anlægget klare at være tilsluttet med denne forskel i potentialet på længere sigt?

Mit anlæg er ikke jordet, og jeg har ikke mulighed for det via mine nuværende installationer. Ville det løse problemet, hvis jeg forbandt anlæggets jord til antennekablet skærm/jord?

\Rune

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg vækker lige denne til live igen, da jeg stadig er nysgerrig og ikke helt har kunne opspore en forklaring/løsning på problemet. Jeg bor på Frederiksberg - kan "nulling" have noget med sagen at gøre? Kan det være forkert udført?

Jeg er netop skiftet fra balanceret til ubalanceret forbindelse mellem forforstærker og effekt - dette har introduceret en del støj. Der skal skrues ret højt op, før det er hørbart. Kan tidligere nævnte potentialeforskel have noget med dette at gøre?

Beskrivelse af tilsluttet (ujordet) anlæg:

Antennekabel (YouSee) går via skillefilter til Samsung digitalboks, som går via HDMI kabel til TV. Stereoudgangen fra TV'et er koblet til forforstærkeren, som får tilført strøm fra et uskærmet flettet kabel. CD-afspiller sluttet ubalanceret til forforstærker (CD med skærmet netkabel). Forforstærker, CD og mono-blokke er forsynet gennem netfilter, og alle apparater samt netfilter er forsynet gennem samme stikkontakt i væggen (+ strømliste herfra).

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 12 Juli 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Problemet er kendt!

Du får jord via dit antennekabel til TV (eller Tuner). Når udstyret pludselig er jordet denne vej igennem, kan de også meget store stelstrømme. Via ikke bancerede kabler betyder det strøm (men ofte meget høje spændinger på over 100 Volt) gennem skærmen fra chassis til chassis. Da kabinet og skærm samtidig er signalbærere er det en meget uholdbar og som nævnt en skadelig situtation.

De findes specielle isolationsstik til antenneforbindelser - ellers kan det klare med en meget lille kondensator i stelvejen (ikke i "hot" signalvejen) - evt. placeret i selve antennestikket.

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har allerede indsat et isolationsstik (http://www.axing.com/katalog_de/Zubehoer_Ex95.html) i antennekabel-vejen. Jeg har dog stadig en enorm potentiale-forskel samt den omtalte støj efter skift fra balanceret til ubalanceret signalkabel...

Jeg tænker om evt. en "nulling" kan udføres forkert, og om dette kan have indflydelse? Anlægget er som sagt ikke jordet, så den eneste jordforbindelse skulle kunne komme fra antennekablets skærm - men den er jo er afkoblet! Det undrer mig derfor, hvor støjen opstår... Støjen var der ikke, da forforstærker og effektblokke var balanceret sammenkoblede.

\Rune

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 12 Juli 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Problemet er kendt!

Du får jord via dit antennekabel til TV (eller Tuner). Når udstyret pludselig er jordet denne vej igennem, kan de også meget store stelstrømme. Via ikke bancerede kabler betyder det strøm (men ofte meget høje spændinger på over 100 Volt) gennem skærmen fra chassis til chassis. Da kabinet og skærm samtidig er signalbærere er det en meget uholdbar og som nævnt en skadelig situtation.

De findes specielle isolationsstik til antenneforbindelser - ellers kan det klare med en meget lille kondensator i stelvejen (ikke i "hot" signalvejen) - evt. placeret i selve antennestikket.

Pudsigt jeg har også haft den slags problemer . Tjekkede lige at Spændingen mellem min DVD og Dac blev en faktor 11 højere når et HDMI kabel er mellem DVD og Fjernsyn. Finlytning skal åbenbart foretages uden at fjernsynet er sluttet til DVD ;en.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juli 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Ja, den fornøjelse har vi her i dk, når der ikke er krav om jording (har selv futte min dac af på den konto).

0 og fase svære i forhold til jord. Det er faktisk bedst at alle apparater er ujordet da apparaterne imellem så har samme
potentiale. Det er i dk på 115Vac, fordi internt i strømforsyningen afkobles der fra 0 og fra fase til netop jord som i dette
tilfælde er apparatets kabinet. Da der sker en spændingsdeling imellem afkoblingskondensatoren fra 0 og fase til jord havner
vi netop på den halve netspænding. Det er ubehageligt og fornemmes som en "summen" i fingerne når disse "smøges"
henover kabinettet. Havde der været jord på udstyret ville "støj" og unoder være koblet fra 0 og fase til jord.

De 115Vac er mere end rigeligt til at baldre enhver cmos kreds indgang, selvom den kun er kortvarig (opladning af de
pågældende afkoblingskondensatorer til jord).

Jeg er begunstiget med et hus, hvor netop jord er med rundt. Dejligt at slippe af med de 115Vac, men har jeg besøg af
ligesindede hifi nødder uden jord (hæ-hæ, naturligvis heller ikke i hovedet) så er fanden løs på mit jordet udstyr og gnisterne
springer.

Gør derfor dette at når udstyr skal kobles sammen at gøre det uden nettilslutning eller at berøre med stel først (også komme
sig af forskrækkelsen derefter).

Dit støj, når du går fra bal til singel enden, err netop grunden til at bal. benyttes. Dine 2 bal indgange svæver i forhold til stel
og kun differensen forstærkes. Brum/støj er i fase på begge bal grene og udfases. Ligger du den ene gren til stel, vil støjen
samt den halve signal forstærkes op og netop blive hørbart.

Hilsen Flemming

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Tak for den gode forklaring. :-)

Hvordan ville det være smartest for mig at sætte strøm til mine apparater? Jeg har den
store potentialeforskel på trods af antenne-skillefilteret.

Skal jeg tilslutte apparaterne med nul og fase (2 ledere pr. strømkabel), eller skal jeg også
forbinde det tredje ben i netbrønden og dermed opnå en form for fælles flydende "jord",
som dog ikke er ægte jordforbundet?

\Rune

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juli 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville fjerne alle net tilslutninger, samt antenne (det er formodentlig her den "sande" jord introduceres). Koble dit anlæg op i
ro og mag (altså forbinding af de forskellige ind/ud-gange etc..).

Derefter tilslut antennen og derefter de forskellige netstik (hermed menes 230Vac). På denne måde er referencen givet med
udgangspunkt fra antennetiilslutningen...

Flemming

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juli 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

- Vi skal lige tilbage til en post af 9 september 2008 - Tror jeg...
Du skriver, at du måller 225 volt fra Antenne stel til CD Stel?? - Så er der sgu' noget galt!!!
  Du er nødt til at lave et "hasarderet" forsøg..:  Mål fra antenne til "Ben 1" i stikkontakten.
Mål fra "ben 2" i stikkontakten og til antenne. Mål fra "jord" ( Vandrør / Jordben i kraft-stik / Eller hvad nu du har ).
  Hvis du har 225 volt fra "antenne" til "CD stel" så er der noget galt
  Hvis du har 225 volt fra "antenne" til "jord", så er der noget galt.
  Hvis du har 225 volt fra "antenne" til "nul" så er der noget galt
  Hvis du har 0 volt fra "antenne" til Fase så er der noget heeeeeeelt galt!!!

Potentiale-forskellen imellem forskellige apparater bør ikke overstige 115-130 volt - med mindre noget er galt.
Jeg har set velmenene (fjolser's ) forsøg på at jorde / nulle antennen, og det må man ikke, det skal være til _ÆGTE_ jord, ikke noget fusk med "andre ukendte potetialer" eller Nul eller en tilfældig leder i installationen - for så slår HPFI'en sgu fra!!!!
  De normale "potentiale-fejl" i anlæg / antenne-installationer bør ikke overstige 130-140 volt...

JBLfan

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Det lyder sgu som om der spænding på antenne-anlægget...

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Det lyder sgu som om der spænding på antenne-anlægget...

Jah Ikke ??? - Jeg ville osse umiddelbart sige der ligger mere end potentiale-fejl på nettet...!!

/ JBLfan

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
Mål fra "jord" ( Vandrør / Jordben i kraft-stik / Eller hvad nu du har
).  Hvis du har 225 volt fra "antenne" til "CD stel" så er der noget galt  Hvis du har
225 volt fra "antenne" til "jord", så er der noget galt.  Hvis du har 225 volt fra
"antenne" til "nul" så er der noget galt  Hvis du har 0 volt fra "antenne" til Fase så er
der noget heeeeeeelt galt!!!

Jeg har endnu ikke dristet mig til at måle efter, men kan du sige noget om, hvad
problemet kunne være i de forskellige situationer, du opremser?

En håndværker slog i dag relæet fra, og da hele anlægget bagefter fik strøm på en
gang, var der ikke noget støj fra højttalerne. Efter jeg slukkede forforstærker og
tændte igen var støjen tilbage... Hvad kan det skyldes?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes