Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nos rør op imod kina gøjl. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 September 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej med her. har siddet længe og studeret hjørnet af den uendelige verden af rør og hva dertil hører-

jeg ejer en music angel xd500sv rørforstærker, om få dage 2 stk..

har ved at læse mig igennem utallige indlæg på siden her, fundet ud af at man kan lave en blyant test af ens rør. nogle rør er så angiveligt mere microfoniske end andre.

men når jeg så tapper der ud af, har jeg fundet ud af at et af mine rør er microfonisk, så vidt jeg kan læse og høre mig frem til er det indgangs røret, nu er det ikke vildt og voldsom at jeg kan høre det, men ved fuld styrke på volumen kan man godt høre det svagt i højttalerne når jeg tapper på det ECC85 / ecc42 / 5670 / 6aq8 /6n3p / 2c51 rør.. ret mig hvis jeg tager fejl, men det er hva jeg kan finde frem til at sådan et 6n1 kina rør skulle kunne erstattes med.

men så læser jeg mig så også frem til at hvis man skifter til noget NOS, at det så skulle sparke røv til 6n1 kina røret. men så er det så også noget med Mu værdien der spiller ind, som jeg ikke kan måle mig frem til af gode grunde..  

jeg har så søgt og søgt og har så fundet et muligt GE 5 star 5670WA nos rør, som skulle teste rigtigt flot.. " der sidder kun 1 x  6n1 rør i og jeg har sådan lyst til at prøve at købe det, bare for at se hva der så ville ske.. men er det rigtigt at det giver så meget ??

jeg har så ikke nået til driver rørene endnu, det er altså langsomligt og tør læsning det her, og det er både tysk engelsk og dansk, så efter et par timer, er man lidt ør i hovedet. er der noget at hente på at skifte dem ud.. ??

når jeg så læser om effektrørene, er der mange der siger at der ikke er så gevaldigt stor forskel på dem, i lydden, men det er mere indgangs røret der afgører lyden, ja jeg ved jo ikke noget endnu.  men har også kikket lidt på dem, og det er jo en jungle, men så vidt jeg kan se mig frem til, skulle man ikke gå helt galt i byen, hvis man skaffer sig nogle el-34GT rør,  men ens for de fleste, er at de siger NOS.. hvis man nu køber et par nos-nib el-34 GT guldbelagte diamantrør, med uradiox blabla. er det de mange penge værd. for de er jo ikke ligefrem billige.

jeg har så også set at man kan få sådan en omformer sokkel til el-34 røret, der skulle muliggøre at montere kt-88 rør istedet, men det virker mystisk, kan det virklig lade sig gøre uden at røret bliver selvlysende af overlast, og mon det giver noget power at gøre sådan ?? eller er det bare en fis i en hornlygte ??

der er så også en CD afspiller med rør påvej, og dem kan man vel også med fordel proppe Nos i ?? 

og på mandag kommer der en rørkontrol forstærker også, med 5 rør i. 

så alt i alt snakker vi rør for små 3000-4000kr.. er det penge værd at smide så meget efter dem ?

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 05 September 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Den Music Angel EL34-forsterkeren finnes i flere varianter med forskjellge typer små-rør som ikke er ekvivalente - så du må passe på her.

Se:
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/69341-gode-ror -music-angel-el-34b-2.html

Så for å hjelpe deg må du angi eksakt hvilke typer rør som sitter i ditt ex. nå (levert fra fabrikken).

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

jo.

der sidder følgende i denne forstærker.

1 stk. 6n1

2 stk 6n9p

4 stk el-34B

2 stk 6e2

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 September 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
ECC85 / ecc42 / 5670 / 6aq8 /6n3p / 2c51 rør.. ret mig hvis jeg tager fejl, men det er hva jeg kan finde frem til at sådan et 6n1 kina rør skulle kunne erstattes med.

Det er 100% forkert. 6N1 kan ikke erstattes af andet end 6N1. 6N3 kan erstattes af 5670 og 2C51, men ikke 6N1. ECC85 er et helt andet rør, som ikke kan erstatte nogen af de andre (uden ændringer i forstærkeren).

Jeg har flere forskellige varianter af 6N1 (og de andre) liggende, hvis du mangler noget at teste med. 6N1 og 6N3 er russiske typer, og de gamle russiske er sikkert bedre end de nye kinesiske.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:

jo.

der sidder følgende i denne forstærker.

1 stk. 6n1
 2 stk 6n9p
 4 stk el-34B
 2 stk 6e2

Istedenfor 6N1 kan du med fordel anvende gode NOS ECC85 i din Music Angel.

ECC85/6AQ8 er røret som etterfulgte ECC81/12AT7, og med en annen sokkel-kobling, som gjør at det passer elektrisk i sokkelen til det kinesiske 6N1 (ECC81 passer ikke). Også mht rørparametere er 6N1 og ECC85 tilstrekkelig like til at ECC85 kan erstatte 6N1 i Music Angel EL34 (men ikke i en del andre applikasjoner).

Driver-røret 6N9 er ekvivalent med det velkjente fine gamle 6SL7.

Utgangsrør: Hvis du ønsker KT88, hvorfor kjøpte du ikke Music Angel KT88-modellen ? Det finnes gode EL34 tilgjengelig, inkl. ”Winged C” Svetlana.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

jamen når man søger på det på nettet, så er der mange der skriver og forskiver at det er de samme rør hva angår specs. på forstærkeren står der ECC85 og i hullet sidder der et 6n1 rør ??

check dette telefunkel rør ! der skvier de det også. !

http://www.hifitubes.nl/catalog/telefunken-ecc85-p-166.html

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:

jamen når man søger på det på nettet, så er der mange der skriver og forskiver at det er de samme rør hva angår specs. på forstærkeren står der ECC85 og i hullet sidder der et 6n1 rør ??

check dette telefunkel rør ! der skvier de det også. !

http://www.hifitubes.nl/catalog/telefunken-ecc85-p-166.html

Ja det er jo presis det jeg sier - du kan med fordel anvende ECC85 istedenfor 6N1 i din forsterker.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

1.000.000 gange tak.

jamen så giver det også mening med galskaben, idet der sidder et 6n1 i hullet og der står ecc85 på maskinen. 

så det bliver nok til noget nos nib ecc85

angående kt 88 rørene. så var det af ren nysgerrighed, fordi jeg faldt over de omformere til el-34 soklerne..

men jeg har fundet en fabriks certificeret grosist i usa, der sælger nye re-produceret mullard, GT og JJ rør, som skulle være helt magen til de gamle, idet det er en reproduktion de har genopstartet i new york, og alle rørene har de rigtige specs og orginale godkendelser.. er det noget der er værd at over veje, de koster 1/3 af nos nib rør...  ?? 

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 06 September 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
jamen når man søger på det på nettet, så er der mange der skriver og forskiver at det er de samme rør hva angår specs.

Nonsens er stadig nonsens uanset hvor mange gange det gentages...

6N1P er et meget lineært rør, som vil give meget lav forvrængning. ECC85 er et tunerrør lavet til FM tunere. Det er ikke særligt lineært, og vil give meget mere forvrængning. Prøv at sammenligne disse to kurver:

6N1P

ECC85

Ligner de hinanden ret meget?

Citér:
på forstærkeren står der ECC85 og i hullet sidder der et 6n1 rør ??

Hvilket rør er forstærkeren mon så konstrueret til at køre med?

Prøv med et NOS 6N1P i stedet for. ECC85 er meget bedre i FM tunere...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 06 September 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
men jeg har fundet en fabriks certificeret grosist i usa, der sælger nye re-produceret mullard, GT og JJ rør, som skulle være helt magen til de gamle, idet det er en reproduktion de har genopstartet i new york, og alle rørene har de rigtige specs og orginale godkendelser.. er det noget der er værd at over veje, de koster 1/3 af nos nib rør...  ??

Det er rør fra New Sensor. Det er helt normale russiske EL34 rør - bare i en flottere papkasse. New Sensor ejer den russiske rørfabrik Reflector, og det er der næsten alle deres rør kommer fra. Resten er fra andre russiske fabrikker. New Sensor har bare købt rettighederne til bla. navnene Mullard og Tung-Sol, så de kan nu lovligt lave "Mullard"-rør. Men Mullard har de intet med at gøre.

Du kan i øvrigt købe dem til samme pris (eller billigere) i Danmark...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se at de viste rørkurvene kan indikere noe kompatibilitetsproblem. Derimot er 6N1 mer lineært i seg selv, men det viser ikke hvordan hele den aktuelle konstruksjonen (forsterkeren) vil oppføre seg.

Det angjeldende 6N1 rør benyttes i et simpelt trinn i inngangen - trolig med strøm ca. 1-2 mA (og relativt lav anodespenning) - det går helt fint med ECC85 istedenfor 6N1. Spesielt viktig siden NOS-rør som regel lyder bedre enn dagens produksjon (som bransjen gjerne vil selge).

Tar vi de viste rørkurvene ovenfor, så ser man at begge rør gir 1 mA strøm ved 100V anode og Vg lik -2V. Altså helt ens data i dette området. Fortsatt ens data om vi øker strømmen til 2 mA.

I slike simple single-ended trinn justerer arbeidpunktet seg f.ø. fint inn selv med ganske avvikende rørparametere. Ellers er det anerkjent i audioverdenen at ECC85 godt kan anvendes istedet for 6N1 i audio inngangstrinn o.lign.

Music Angel sier f.ø. selv at begge rør kan anvendes. Det er lytteresultatet som avgjør her.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 06 September 2008 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:
Det angjeldende 6N1 rør benyttes i et simpelt trinn i inngangen - trolig med strøm ca. 1-2 mA (og relativt lav anodespenning) - det går helt fint med ECC85 istedenfor 6N1.

Ja, i indgangstrin kan begge rør bruges - det har du ret i. Hvis det skal bruges som driver, eller andet med større spændingssving, er ECC85 IKKE velegnet.

Citér:
Spesielt viktig siden NOS-rør som regel lyder bedre enn dagens produksjon (som bransjen gjerne vil selge).

Det har du også ret i. Men jeg synes NOS udgaver af 6N1P er væsentligt bedre end ECC85. Bedre data, bedre lyd og meget lavere pris

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

ehm. tak tror jeg.  forvirringen spreder sig.

på monterings pladen i toppen af forstærkeren. der står. ECC85 selv om der er monteret et 6n1 rør, så mon ikke der var ment at der skulle køres med ECC85 ?

der hvor driver røret er monteret står der 6SL7, selv om der sidder 6n9p rør i istedet, mon ikke det også var ment i sin tid at den skulle bruge 6sl7 ?

det kan jo være at de har nedbragt omkostningerne på den samlede produktion ved at bruge billige kina erstatnings rør istedet ?

og så til et nysgerrighed spørgsmål. hvorfor er det at nos rørene lydder bedre end de nye her idag. har de ikke de samme matrialer til rådighed, pga lovgivning, eller er IK bare faldet med tiden ?? eller gidder man bare ikke lave dem så grundigt som den gang ?

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Ja alt er i skjønneste orden.

Som inngangsrør kan du benytte ECC85 eller 6N1 - de har begge samme data under slike betingelser.

Og 6N9P er bare den kinesiske betegnelse på 6SL7 - de benytter en del synonyme betegnelser - men det er akkurat samme rør.

Det er nok billigere å bestykke den kinesiske forsterker med kinesiske rør.

Mht NOS ECC85 - der har jeg selv ingen erfaringer, men med forgjengeren ECC81 (et vellykket rør også til audio) er der store lydforskjeller mellom de kjente rør-fabrikater og produkt-serier, helt som det pleier å være med NOS-rør. Så jeg tror du fint kan prøve noen spennende NOS-fabrikater, også Mullard, Philips og Siemens.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

ja, det tror jeg no også jeg gør, det er nok ikke for sjov alt i alle sværger til Nos. og så dyre er det jo heller ikke.

de koster ca 20-30 usd for et nib nos rør, så det er jo til at overse, og hvis der er en så enorm stor forskel i lydden, så betalter jeg gerne.

og så fandt jeg nogle VT-229 rør fra australien, med materet glas, som også måler bedre end nyt.. måske man skulle prøve sådan 2. ??

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

men planen er at køre med et bi-amp opsætning, det er vel rør der er bedre til at spille bund end andre ? hva kunne det eventuelt være. ? 

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hvis du finner VT-229 rør av fabrikater som TungSol og RCA så skal du nok få en positiv opplevelse. Gode USA 6SL7 vil matche europeiske ECC85 (ut fra mine erfaringer med ECC81).

Og Music Angel-forsterkerne er bygget til NOS-rør - de får virkelig frem den gode gamle lyden.

I bunn-området hvor du ønsker stram bass kunne du spesielt ha testet russiske 6N1P og Telefunken ECC85 som inngang. Også sammenligne med de medfølgende kinesiske rør. Dette hvis du ønsker å spare på utgiftene - ellers er som regel de dyre NOS-rørene best i hele frekvensområdet.

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

ok, ja se det var noget jeg kunne lide at vide, hvis den ligefrem er bygget til nos rør, så skal den da også have det, intet mindre kan gøre det så.

men det var tung sol og GE og sylvania, og Rca black plate VT-229 rør og så var der også Ken Rad vt-229 silver plate rør. de koster 30usd pr stk.

men det var lærerigt at snakke med jer, så jeg takker mange gange for en dejlig hjælp, og for en propper kammertone.

som sagt jeg er ny på området, men har virklig forsøgt at sætte mig ind i tingene inden jeg bare ævler løs..     

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Så kunne du jo berette her om dine opplevelser når du har prøvet de nye rørene.

Alle de VT-229 du nevner er meget gode mht lyd (jeg har alle selv); kun skal sies at jeg selv ikke er så begeistret for Sylvania som for de øvrige.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes