| Forfatter |
|
spasmus Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 06 September 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen det vil jeg meget gerne gøre, så andre måske kunne få lidt inspiration.
men sidste spørgsmål, hvis jeg skal bruge en rørslæde til bund/bass, er der så nogle rør der er værd at fortrække istedet for andre..
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 06 September 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
| der hvor driver røret er monteret står der 6SL7, selv om der sidder 6n9p rør i istedet, mon ikke det også var ment i sin tid at den skulle bruge 6sl7 ? |
|
|
Står der 6n9p på røret? Så har kineserne da misforstået noget - typebetegnelsen er 6n9s. Men som allerede nævnt er 6n9 bare den russiske betegnelse for et 6SL7 rør. Prøv en amerikansk eller russisk version her - helst fra 70'erne eller før.
Citér:
| det kan jo være at de har nedbragt omkostningerne på den samlede produktion ved at bruge billige kina erstatnings rør istedet ? |
|
|
Kinesiske forstærkere bliver altid eller næsten altid udstyret med kinesiske rør. Det er svært at få lov til at importere noget som bliver lavet i Kina i forvejen. Desuden er kinesiske rør ikke nødvendigvis dårligere end andre nye rør...
Citér:
| og så til et nysgerrighed spørgsmål. hvorfor er det at nos rørene lydder bedre end de nye her idag. har de ikke de samme matrialer til rådighed, pga lovgivning, eller er IK bare faldet med tiden ?? eller gidder man bare ikke lave dem så grundigt som den gang ? |
|
|
Den sidste mulighed - de "gider" ikke. Eller rettere sagt, kunderne gider ikke betale for den samme kvalitet. Gode, rene, materialer koster penge. Det tager lang tid at opnå højt vakuum. Så her bliver der generelt sparet... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
der står 6n9p på røret ! men har også planer om at det bliver et af de vt-229 rør som kan skaffes fra australien, det er nemlig helt fra 1950-1960, altså så vidt jeg kan finde frem til, idet det er med matteret glas og være af type black plate. de nyere typer skulle have klart glas og med grey plate.
vt-229 skulle være et super godt 6sl7 rør. " det er militær " lige hva for et mærke jeg vælger, det skal jeg lige tygge på..
jeg kan så også læse mig frem til, på de svenske og norke forums, at man kan opgrade på dem, det er så dog dem med kt88 rør. men hvis jeg nu hiver låget af og tager nogle gode billeder af indmaden, så kunne i måske fortælle mig hvor jeg kunne lave nogle begynder opgraderinger, har nemlig fundet andre kondensatorer til lytte banken, som er af en høj kval, og nogle opgraderings kit, med de røde kasse kondesatorere ? er det værd at overveje ? altså så længe man holder sig inde for de værdier de orginale konponenter har, er der vel ikke noget ivejen for at skifte ud med noget højkvalitets komponenter med samme værdier, eller tager jeg fejl`?
det er så noget der ikke sker lige i morgen, altså opgraderinger inde i.. men jeg syntes det er spændende og lærerig viden, og måske det kunne give andre bold på tanden også ?
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 06 September 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell B. skrev:
|

Så kunne du jo berette her om dine opplevelser når du har prøvet de nye rørene.
Alle de VT-229 du nevner er meget gode mht lyd (jeg har alle selv); kun skal sies at jeg selv ikke er så begeistret for Sylvania som for de øvrige.

|
|
|
Hej
Hopper lige ind i denne tråd. Det er korrekt, at man ikke bare kan dømme rør på kurverne, men man skal først og fremmest kigge på deres data, selvom det i nogen grad viser sig grafisk.
Som indgangsrør er det ikke vigtigt mht stejlhed, idet du kun skal drive drivertrinnet - lyden er til gengæld en anden snak. Kan ikke huske data på en ecc85, men en 6SL7 har et mu på ca. 70 så vidt jeg husker, og derfor er i det i de fleste tilfælde nok mht forstærkning alene. Hvis forstærkeren er PP, det går jeg ud fra, så er trinnet vel lavet som katodyn, og så passer pengene vist nok mht forstærkning så vidt jeg lige kan regne ud.
Sylvania har lavet nogle af de bedste US rør inden for smårør - deres krigsrør og produktion op til engang i 60'erne er bare fremragende. Vær opmærksom på, at de labels man køber rørene på, ikke nødvendigvis er fabrikantens - der skal man kunne kende fabrikantens kendetegn. Alle købte dengang fra alle, og fik skrevet deres egne navne på...
vh
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 06 September 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
|
jeg kan så også læse mig frem til, på de svenske og norke forums, at man kan opgrade på dem, det er så dog dem med kt88 rør. men hvis jeg nu hiver låget af og tager nogle gode billeder af indmaden, så kunne i måske fortælle mig hvor jeg kunne lave nogle begynder opgraderinger, har nemlig fundet andre kondensatorer til lytte banken, som er af en høj kval, og nogle opgraderings kit, med de røde kasse kondesatorere ? er det værd at overveje ? altså så længe man holder sig inde for de værdier de orginale konponenter har, er der vel ikke noget ivejen for at skifte ud med noget højkvalitets komponenter med samme værdier, eller tager jeg fejl`?
|
|
|
Det er etter min mening ingen egentlig fornuft i å oppgradere elektronikken i en Music Angel-forsterker - du risikerer bare at den vil lyde dårligere. Enhver annen rørforsterker med kinesisk opprinnelse (som alle er oppbygget med standard "computer-komponenter") ville jeg derimot byttet en del av motstandene og kondensatorene til f.eks. de typer Music Angel anvender. Så matcher det bedre til NOS-rør.
Og jeg fraråder på det sterkeste å følge de såkalte Lampizator-modifikasjonene.
Men da Music Angel er fornuftig oppbygget og usannsynlig billig, koster det jo ikke meget å eksperimentere her, så den som har gode kunnskaper i faget kan gjerne prøve. Selv har jeg oppgradert/endret på nesten all hifi jeg har eiet - kun Music Angel fant jeg å ikke behøve noen endringer i elektronikken - det rekker lenge med å finne gode små-rør.
De modifikasjoner som kunne være aktuelle bør i såfall plasseres rundt første rør-trinn - det er her man finner den sterkeste effekten av endringer - og man kan trimme lyden fra rund og varm til klar og analytisk. Uansett kan disse forsterkerne spille bass slik som man kan huske fra de gode gamle dager. God rør-bass er sterk og fysisk til stede, men samtidig tørr og klar.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, så lader jeg være med at spekulere i interne opgradering, og koncenterer mig først omkring indgangs røret og driver røret i forstærker 1 som skal varetage mellemtone og diskant.
så må vi tage den der fra. og skal nok give information omkring hvordan lydden er blevet forbedret.
men så kommer der lige et spørgsmål til, jeg har længe været varm på et sæt jamo 707i højttalere og på et sæt b&w 603 sorrento. da jeg kommer til at kører 4 x 20 W triode, er det tilstrækkeligt til at trække de højttalere ?? jamoerne er for utroligt flotte design, de tiltaler mig meget.. og så er der B&W højttaleren, dem syntes jeg også er meget vellykket, men jeg hører så grimt om deres diskant, men når nu en rørforstærker har en så fin og blød diskant, mon så ikke at den kan give signalet til b&w højttaleren således at den bliver holdt flot, istedet for skinger ??
noget andet er, jeg læser også noget omkring hardness på udgangsrørene, som skulle være på normalt mellem 5-7, skulle angiveligt afgøre om hvor tidligt røret forvrænger, hvis man nu vælger et rør med hardness 9 og smider i, så må den vel kunne spytte noget mere power ud inden det lydder "grimt" men har det noget at siger for lydkvaliteten ?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
| noget andet er, jeg læser også noget omkring hardness på udgangsrørene, som skulle være på normalt mellem 5-7, skulle angiveligt afgøre om hvor tidligt røret forvrænger, hvis man nu vælger et rør med hardness 9 og smider i, så må den vel kunne spytte noget mere power ud inden det lydder "grimt" men har det noget at siger for lydkvaliteten ? |
|
|
Det lyder umiddelbart som noget der har med guitarforstærkere at gøre - det kan du ikke bruge til noget. Guitarforstærkere er jo med vilje konstrueret dårligt for at forvrænge - det gælder forhåbentligt ikke den forstærker du har købt  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 06:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det har ikke noget med forstærkeren afgøre. det er rørene! til en guitar skriver de et hardness på 2 - 3 stykker, og almindelivis i hifi ca 5, og så hvis man ønsker lav forvrængning skal man gå efter dem i den høje ende. men har det betydning for selve lydkvaliteten. ?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
| nej det har ikke noget med forstærkeren afgøre. det er rørene! |
|
|
Sådan kan man ikke gøre det op. De samme rør opfører sig forskelligt i forskellige forstærkere. De bliver jo budt meget forskellige arbejdsbetingelser. Og hvordan rør opfører sig i guitarforstærkere har absolut intet med hifi brug at gøre. Den eneste måde du kan finde de rør du bedst kan lide, er ved at prøve dig frem. Du kan ikke læse dig til det. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
The EL34/6CA7 types of pairs and quads made by Groove Tubes may be ordered with factory matching with respect to both Gm/plate current AND "hardness" ratings. The hardness rating is the degree to which the tube breaks up or distorts, when driven to it's limits. The standard "normal" breakup hardness is numbered 4-6. You may request early breakup ratings of 2-3 where the tube will distort nicely in a guitar amp when moderately overdriven. For very clean playing, or for use in hi-fi or stereo tube amps, you may request a late break up number of 7-9. These are very low distortion at high output tubes, and will not break up until heavily overdriven.
det er hva jeg finder frem til, men ved ikke om det gørt noget ved selve lydkvaliteten .
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg lige blander mig her, men spasmus, du skriver at jamoerne har et utroligt flot design og der knækker filmen for mig; Du går rigtig meget op i lydegenskaber for forstærkeren ... for at denne skal spille med en designhøjttaler ??  For at afsløre rørernes lydmæssige kvaliteter, skal du måske nok tage andre højttalere i betragtning. __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
| The EL34/6CA7 types of pairs and quads made by Groove Tubes may be ordered with factory matching with respect to both Gm/plate current AND "hardness" ratings. The hardness rating is the degree to which the tube breaks up or distorts, when driven to it's limits. |
|
|
Groove Tubes sælger rør til guitarforstærkere - ikke hifi (evt. hifi-salg er bare en sidegevinst for dem). I en guitarforstærker bliver rørene mishandlet på helt andre måder end i hifi-forstærkere, og du kan derfor ikke (jeg gentager) bruge "hardness ratings" til noget som helst. Brug dine ører! Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, men jeg ved jo ikke så emget om de forskellige rør mærker. men så fik ja da det på plads ;-) GT er mest til guitar, og så lader vi dem blive ved med det. og jeg finder noget andet istedet..
højttalerne, ja nu spørger jeg ikke bare i blinde, hvis man gå ind og læser på diverse reviews på jamo 707I bliver den bedømt meget højt i lydkvaliteten, de kostede immervæk også over 10.000 da de kom på markede i sin tid. men det eneste de trækker ned på den, er at den er lidt tørstig, men den skulle spille rigtigt godt, og med en gooood bund, hvis man ellers har poweren til dem. og det er derfor jeg spørger om det er tilstrækkeligt ned 4 x 20w biamp kl.a watt.
udseene betyder også meget for højttalerne, hvis du spørger mig, det må godt se flot ud, istedet for et par store lede sataner...
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
har skam også savlet efter et par acoustic reasearch hq12 højttalere.. og de er også lækre i designet. det er bare sjældent man falder over dem.
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
sidder nu her for 1. gang og lytter til 2 bi-ampet music angel forstærkere med en xiang sheng rør kontrolforstærker spændt foran. og det spiller altså godt, de små monitor audio br2 har meget at skulle leve op til, de små 6,5" får virklig lov til at flytte sig.. men flot det spiller det altså, selv om det er kinesisk. må mangler jeg bare et sæt bedre større højttalere og lidt vintage hist og pist.
jeg har altså købt et telam ecc85 nib nos rør. jeg ved ikke om det er godt, men det var billigt. nu får vi af se.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
| jeg har altså købt et telam ecc85 nib nos rør. jeg ved ikke om det er godt, men det var billigt. nu får vi af se. |
|
|
Dem jeg har brugt indtil nu, har været helt fine (jeg har kun brugt andre af deres rør - ikke ECC85). Husk at både de originale rør og evt. nye rør skal have lov til at køre nogle dage før du kan regne med lydkvaliteten. Data ændrer sig meget lige i starten. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
spasmus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det kan jeg godt høre, lydden ændre sig med tiden. men intil videre har den kun ændret sig i den positive retning.
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
spasmus skrev:
|
sidder nu her for 1. gang og lytter til 2 bi-ampet music angel forstærkere med en xiang sheng rør kontrolforstærker spændt foran. og det spiller altså godt, de små monitor audio br2 har meget at skulle leve op til, de små 6,5" får virklig lov til at flytte sig.. men flot det spiller det altså, selv om det er kinesisk. må mangler jeg bare et sæt bedre større højttalere og lidt vintage hist og pist.
|
|
|
Ja dine Music Angel gjør sikkert en god jobb. Før jeg kom over dem selv hadde jeg lyttet til en rekke moderne rørforsterkere av de kjente high-end merker, og alle satt sammen i Kina eller anvender kinesiske komponenter - men det snakker man naturligvis ikke høyt om. Og så var den billige Music Angel så mye bedre.
Skulle det være noe bedre enn Music Angel må man søke tilbake til vintage-forsterkere som vil kreve en grundig og kompetent service.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|

Siden jeg har anskaffet en Music Angel nr. 2 (KT88-typen) så har jeg nå selv møtt problemet med å erstatte inngangsrøret 6N1 med gode ECC85-typer. De tidligere MA KT88 brukte 12AT7, men nå er det altså 6N1.
Jeg har funnet frem til følgende gode typer - de dyreste er dessverre de beste:
Telefunken (ekte diamond) ECC85 - er dyr, bør spille sammen med gode USA NOS driver-rør (og da helst ikke Sylvania, men istedet RCA, GE, TungSol, Raytheon). Bedre kan det ikke bli.
Gamle Philips ECC85, Philips Miniwatt med stor O-getter eller tilsvarende Amperex Holland
Nyere Philips ECC85 (1970) med karakteristisk disk-getter, kan også være merket Valvo, Amperex, Mazda, Adzam, m.fl.
USA-produsert Sylvania black plate 6AQ8 (= ECC85) - frodig varm lyd.
Og til sist det billige RFT ECC85 - særlig RFT produsert for Siemens (etter 1970) - de er da merket Siemens, men ser helt annerledes ut (RFT = mica-plater med store tagger). Siemens-RFT er spesielt selekterte RFT-rør, det kan høres på lyden.
Så anbefaler jeg ikke de ekte Siemens&Halske ECC85, de har for bløt lyd og med smearing transients i diskanten, dessverre. De er noe helt annet enn de berømte Siemens ECC88, E88CC, E81CC triple-mica, ECC801S, etc.
Røret 6N1 har jeg testet i mange varianter, inkludert russiske NOS- men de er ikke i nærheten av rørene nevnt ovenfor. Det beste 6N1 var en ny kinesisk Shuguang med O-getter.

|
| Til top |
|
| |