Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvorfor kompakte højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 September 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Det er jo lidt noget fis!

I mit tilfælde fungerer en gulvhøjttaler ikke i mit rum. Jeg har aldrig haft så korrekt basgengivelse her efter jeg er skiftet til standere - og uden fis så er der - hos mig - mere fylde i mine standere end der var i mine gamle BBG'ere.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 September 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere forskellige små højtalere - de mest kendte er nok Rogers ls3/5a

Spiller jeg i mit mit favorit lytterum på godt 50 kvm og sammenligner dem med min +100 kg tunge /+400 liter duelundhorn lyder Rogers af en fis i en hatteæske

Derfor har jeg flyttet dem til et rum på små 20 kvm - her står de ikke mere en 1½ meter fra hinanden og 1 meter fra bagvæggen på nogle stands - og de spiller helt himmelskt

De er nogle små snyde højtalere der prøver a få en mellemtone til at spille bas, men i virkelig heden sker der ikke meget under 70 hz - men det at de snyder på en meget musikalsk måde samtidig med at de passer i størrelse med rummet gør at jeg ikke kunne ønsker mig nogen bedre højtalere til at spille der.

Så rumstørrelse og korrekt konstrueret højtaler har eget at sige når valget falder på kompakte højtalere -

Daloon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 September 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kan nu bedre lide at have små højtalere og en sub. Synes det er den "pæneste" måde at få rigtig dyb bas på.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

evox skrev:

HMMM..Lille Smed

Du må jo overbevise mig, en dag jeg kommer forbi, for at lytte til dine DIY'er  Indtil da er jeg stadig til 2-vejs SMÅ højttalere

ps. tak for sidst, forresten

mvh Evox (Hans)

jo da du kommer bare forbi .. så skal du få lov at høre hvordan en højtaler kan spille.. og få det hele med fra 20hz. uden problemer .. det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg er ved at ændre på mit setup.. så jeg få 8 stk 15" ind i stedet for kun 4...  og fik en anden mellem tone  .. desværre kun en 8 " .. men den gøre det ganske godt .. ind til jeg finder den 10 jeg søger ....

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
interfacelift skrev:

Fordi en lille 2-vejs sagtens kan spille bedre end gulvmodeller..

Kan, men ikke automatisk gør det... vi kan vel alle være enige om at gulv ikke nødvendigvis er bedre end stander, og omvendt? en blå bil er jo heller ikke altid hurtigere end en rød?

interfacelift skrev:
Hører man ved lave niveauer kan det ofte være bedre

Igen, det kan gå begge veje, og er 100% afhængig af den enkelte konstruktion. om noget spiller godt ved alvt niveau er ofte, i min verden, kraftigt sammenhængende med konstruktionens dynamiske egenskaber. en meget dynamisk højttaler vil spiller "bedre" (mere dynamisk) ved lave niveauer end en mindre dynamisk.

AM-E: Jeg venter gerne  Alternativt er der intet i vejen for at jeg kan hente dig på stationen da min arbejdsplads ligger i nærheden

Hvis du lagde mærke til det skrev jeg at det KAN spille bedre, jeg siger bare at de kompakte højttalere jeg har haft spillede bedre ved lave niveauer end mine gulvhøjttalere. Jeg udelukker hverken kompakt eller gulv ht.

Men synes det er en latterlig tråd.

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 September 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
jep, som nævnt allerede, kompakte højtt. er stærke i perspektiv/lydbillede... en gulvhøjtt. kan selvfølgelig også lave godt perspektiv, men for mig bliver jeg fanget mere af musikken i en stander højtt. - hva end det præcist skyldes er så spørgsmålet - men sådan er det nu engang, smag og behag ;) kommer vel også an på musiksmag, hører man fx jazz er det jo ikke bund det handler om men homogenitet og perspektiv... det er vel meget enkelt, man lytter sig frem til den type højttaler der "taler" til en...

ps. der kommer masser af dynamik ud af små kasser, de siger heller ikke nej til mange Watt...

Du ved åbenbart ikke hvad du går glip af, et flygels grundtoneområde rækker ned til lige under 30Hz og en gemen kontabas til lige under 40Hz ligesom en del af blæserne kravler under 100Hz, og big band uden bund ! glem det

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

jeg ved godt, at  folk som ville give mig pryl for dette indlæg ..

men jeg vil gerne vide .. hvorfor nogen vælger en lille kasse af en højtaler..  og giver udtryk for at den gengiver musikken så godt så godt .. ..

jeg har godt nok hørt mange .. men ingen af dem kan  kommer i nærheden af dynamig sammenhæng og kraft i lyden ..  som hvis man oplevet nogen spille live .. hvorfor lyder alle så kedelige.

jeg er åben for at høre flere.. så kom bare med navne

De fleste hifentusiaster hører sjældent eller aldrig den ægte vare og når de endelig gør det så er det udendørs eller i sportshaller under håbløse forhold - de ved simplethen ikke hvordan levende musik lyder.

Små højttalere er frekvensmæssigt og/eller lydtryksmæssigt amputerede, naturlovene gælder så det kan ikke være anderledes.

Man kan godt skære noget af toppen (over 10kHz) uden de store bivirkninger men beskærer man i den dybe ende (under 200Hz) så fjerner eller dæmper man en god bid af musikindholdet og det gør man ikke ustraffet

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

slettet
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

cube skrev:
jep, som nævnt allerede, kompakte højtt. er stærke i perspektiv/lydbillede... en gulvhøjtt. kan selvfølgelig også lave godt perspektiv, men for mig bliver jeg fanget mere af musikken i en stander højtt. - hva end det præcist skyldes er så spørgsmålet - men sådan er det nu engang, smag og behag ;) kommer vel også an på musiksmag, hører man fx jazz er det jo ikke bund det handler om men homogenitet og perspektiv... det er vel meget enkelt, man lytter sig frem til den type højttaler der "taler" til en...

ps. der kommer masser af dynamik ud af små kasser, de siger heller ikke nej til mange Watt...

Du ved åbenbart ikke hvad du går glip af, et flygels grundtoneområde rækker ned til lige under 30Hz og en gemen kontabas til lige under 40Hz ligesom en del af blæserne kravler under 100Hz, og big band uden bund ! glem det

jeg har hørt heftige high-end gulv-modeller som rækker kælder dybt (LINN's KOMRIl, Charios Academy Serendipity topmodel, Martin Logan). de spiller uden tvivl godt, og der er ingen tvivl om at det lyder p***e fedt når den dybe bund er med. denne oplevelse er ikke at kimse af, men det er ikke et behov jeg vægter højt i musik... det er da p***e fedt at opleve og man smiler over hele femøren, men for mig virker det bare ikke efter et par timers lytning, så blir jeg "træt" af det. er forhenværende musiker og har spillet flere år i Big-Band, så jeg ved hvordan instrumenter lyder akkustisk, uden forstærkning. Tager du en kontrabas uden forstærkning så er det begrænset hvor meget bund sådan en laver. gulv-højttalere går vel ind og forstærker de dybe herz yderligere?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 September 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jo en højttaler skal passe til det rum den placeres i, men træerne vokser ikke ind i himlen af den grund.

Der findes ingen erstatning for membranareal (heller ikke membranvandring). ... og så har vi slet ikke været inde på følsomhed og dynamisk kompression. Eller 2-vejs kontra 3 eller 4-vejs.

Hvor mange watt skal man pumpe i et par 6,5" ved 30 Hz for at få dem til at give et peak niveau på 110 dB? .. og hvor meget skal de så bevæge sig. Prøv så samme regnestykke med 4 stk. 15" eller 8 stk. 12"

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 September 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

lille_smed skrev:

jeg ved godt, at  folk som ville give mig pryl for dette indlæg ..

men jeg vil gerne vide .. hvorfor nogen vælger en lille kasse af en højtaler..  og giver udtryk for at den gengiver musikken så godt så godt .. ..

jeg har godt nok hørt mange .. men ingen af dem kan  kommer i nærheden af dynamig sammenhæng og kraft i lyden ..  som hvis man oplevet nogen spille live .. hvorfor lyder alle så kedelige.

jeg er åben for at høre flere.. så kom bare med navne

De fleste hifentusiaster hører sjældent eller aldrig den ægte vare og når de endelig gør det så er det udendørs eller i sportshaller under håbløse forhold - de ved simplethen ikke hvordan levende musik lyder. ÆVL

Små højttalere er frekvensmæssigt og/eller lydtryksmæssigt amputerede, naturlovene gælder så det kan ikke være anderledes.

Man kan godt skære noget af toppen (over 10kHz) uden de store bivirkninger men beskærer man i den dybe ende (under 200Hz) så fjerner eller dæmper man en god bid af musikindholdet og det gør man ikke ustraffet

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

diskanten er meget vigtig for musikgengivelsen. det er her noget af rum/perspektiv gemmer sig og ikke mindst klangfarven af instrumenter. selv Hz over det menneskelige hørbare område er værd at tage med... fjerner man nogle af de høje overtoner fra fx. et midter C på et klaver, så ænder man på klangen af den tone man oplever (grundtonen). en tone består af grundtone og de overlæggende overtoner. fjerner/nedtoner man overtoner ænder man altså på grundtonens klang. fjerner man helt overtoner fra en tone på et givent instrument kan man slet ikke genkende instrumentet.

Lidt om overtoner :
http://da.wikipedia.org/wiki/Overtone
http://www.notam02.no/DSP/tekst_spektra-d.html
http://www.biblioteksvagten.dk/spsvar04.htm

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:

Men synes det er en latterlig tråd.

Tjah, vi fik vist svaret på spørgsmålet på side 1, placeringsvenlighed og WAF.  

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 September 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

cube skrev:

Enig....og så skal fuldt frekvensområde ikke undervurderes når der skal gengives et rum....

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 September 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

En stor membran får altså også hele højttaleren til at hoppe og danse ( inklusiv diskant og mellemtone-enheden), og det kan høres. Det er meget svært at undgå resonans i et stort kabinet med en stor membran, et problem der er noget mindre i en lille højttaler. Så selv om man må give køb på nogle af de dybe toner i en lille højttaler kan den spille helt fantastisk i et mindre rum. Jeg er nu ret glad for mine Martin Logan'er som vel næppe kan kaldes en lille højttaler *gg* men har i tidens løb haft små kasser jeg også har været rigtig glad for. Hvis man blot afskiver små højtalere syntes jeg man snyder sig selv for nogle oplevelser.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 September 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
En stor membran får altså også hele højttaleren til at hoppe og danse ( inklusiv diskant og mellemtone-enheden), og det kan høres.  

Nej. ikke hvis den er konstrueret rigtigt. Hvis højttaleren hopper opg danser har du købt et degenereret produkt der er 110% fejlkonstrueret.

reenberg skrev:
Det er meget svært at undgå resonans i et stort kabinet med en stor membran, 

Ikke hvis konstruktøren har haft hjerne og været i stand til at lave noget der ikke er en fejlkonstruktion

reenberg skrev:
et problem der er noget mindre i en lille højttaler.

Ikke nødvendigtvis.... det kommer helt an på konstruktørens evner. 

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Sendt: 07 September 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Det er da noget sludder at stander højttalere ikke kan flytte noget luft. Se nu bare her:

HIFI fra dengang hyttesko og blå bukser ikke kun blev brugt af homer simpson

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Lyd oplevet igennem højtalere vil vel altid være et kompromis sammenlignet med virkeligheden, præcis som billede oplevet i gennem en TV skærm er det når man ikke kan blive blind af at stirre på et bilde af solen?

Så lige så lidt som jeg vil ha et anlæg der kan gengive lyden af Tunguska 30 juni 1908, vil jeg ha et fjernsyn der kan gengive en supernova med fuld realisme

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

cube skrev:

bjørn skrev:

diskanten er meget vigtig for musikgengivelsen. det er her noget af rum/perspektiv gemmer sig og ikke mindst klangfarven af instrumenter. selv Hz over det menneskelige hørbare område er værd at tage med... fjerner man nogle af de høje overtoner fra fx. et midter C på et klaver, så ænder man på klangen af den tone man oplever (grundtonen). en tone består af grundtone og de overlæggende overtoner. fjerner/nedtoner man overtoner ænder man altså på grundtonens klang. fjerner man helt overtoner fra en tone på et givent instrument kan man slet ikke genkende instrumentet.

Lidt om overtoner :
http://da.wikipedia.org/wiki/Overtone
http://www.notam02.no/DSP/tekst_spektra-d.html
http://www.biblioteksvagten.dk/spsvar04.htm

Alene det at du befinder dig på afstand at et instrument medfører en lavpasfiltrering (knækfrekvens lige under 2kHz) som andrager ca. 0,2dB pr.meter ved 10kHz, 0,6dB ved 20kHz, 0,9dB ved 30kHz osv. En afstand på eksempelvis 10meter medfører således en dæmpning på henholdsvis 2dB, 6dB og 9dB ved de 3 nævnte frekvenser. Tabet er beskrevet i en ISO norm (ISO9613)

Det er et fænomen vi alle er vokset op med så det har hjernen ikke spor besvær med at håndtere. En afrulning over 10kHz vil blot give en øget afstandsfornemmelse uden det mindste problem med at "genkende" instrumenterne (eller andre lyde) I mange tilfælde vil en passende lavpasfiltrering i et afspillesystem afbøde virkningerne af indspilninger med for meget niveau i toppen.

Omvendt er der ikke samme afstandstab i den dybe ende, i lukkede rum er der reelt en niveauøgning (roomgain) så en beskæring vil påvirke både instrumentlyd og rumidentifikation, i svære tilfælde er en direkte beskæring af væsenlige instrumenters grundtoner. Opefter er der få eller ingen grundtoner over ca. 4kHz (instrumenter/stemmer)

Et praktisk eksempel som de fleste kender (navn bevidst udeladt) som en "ikke farvet" højttaler. Samtidigt har højttaleren været i produktion så længe at der ikke er tale om et modefænomen.

Målingen er foretaget i lytterum i fjernfelt (lytteposition) 1/3 okt midlet hvilket svarer fortrinligt til den opfattede lyd. I forhold til 200Hz er niveauet ved  16kHz ca. 6dB nede hvilket passer fint med Brüel&Kjærs gamle ideealkurve. Den dybe ende ruller for hurtig af men det er der en fornuftig årsag til (højttalerens princip)

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

det er da dejligt at der er så meget som er med i dette indlæg .. men det er godt nok delte meninger om sagen ...

men se lidt på den positive side . men en lille bitte højtaler ... .. så behøver man jo heller så kraftig forstærker ...

mit setup -- er nogle dipol højtaler ... de lyder helt anderledes end  en kasse højtaler ...

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes