Forfatter |
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
RAZZER skrev:
...Gige kan næsten ikke høre forskel på lyngdorfen og stelloen ligesom han ikke kan høre forskel på digi. kablerne det siger måske noget om ham. |
|
|
Det er så også den gængse erfaring hos de langt de fleste. Stik og monteringen heraf, kan dog have en indflydelse.
Og hvis forskellen findes, så er forskellen så lille at det ikke er besværet (læs: pengene) værd. Så er det nok mere smart, at bruge energi mm. på andre led i setup'et. __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey i skal være velkommen forbi da forskellene ikke er små her.
Jeg er blot også ærlig og videregiver blot mine erfaringer, og det er absolut ikke for at støde nogen. Man må vel have sin mening og give den til kende uden nogle bliver mopset over at man forsvarer det man selv har oplevet. Uanset om det gør noget for ens setup eller ej.
Jeg mener også at der måske var nogle der kunne få noget ud af debatten, og nysgerrigheden for hifi blev vakt til live igen. Man kan vel godt diskutere på en sober måde.
Om der er forskel på stello og lyngdorf har jeg ingen erfaringer med. __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har testet digitalkabler på den gamle Cambridge DAC 3, der er ekstremt følsom overfor jitter. Det billige Toslink-kabel dumpede med et brag, overfor et standard coax. Jeg forventede at nå en egentlig sammenlignende test af diverse kabler, her i julen, men desværre mangler jeg en ekstra strømforsyning, til en AA DAC, for at kunne gennemføre eksperimentet. Så det er PT udsat, til jeg får fingre i en sådan, eller får tid at bygge to nye strømforsyninger, der er 100% identiske. Sammenligningen skulle foregå med Cambridge Discmagic 1 -> AA DDE 1.0 i to identiske setups. (Har dobbelt af disse, med undtagelse af strømforsyninger) EDIT: Flere af de forskelle på RCA-kabler, jeg tidligere har kunnet spore via hovedtelefoner, var i enkelte tilfælde for små til at de kunne høres på højttalere, da rumakustik slører for meget, ved de lydtryk, hvor forskellene kunne høres. Det undrer mig ikke at Gige ikke sporer nogen forskel, ved lytning over højttalere. Små forskelle er kun hørbare via hovedtelefoner. Skal lige siges at jeg har været med ved monitorlyt, i et lydstudie, og de lydtryk hvor de små forskelle kommer frem, er ikke mulige ved normal stueakustik. Derfor er hovedtelefoner eneste udvej, hvis man vil lytte efter meget små detaljer.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 18 December 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder spændende med den test når du får 2 identiske strømforsyninger. Skriv gerne i denne tråd når du har fået fingre i en strømforsyning mere og har fået testet kablerne.
Hvis du fik tid så kunne det være godt med en beskrivelse af hvordan kablerne opfører sig lydmæssigt fra hinanden, og så kunne du jo til sidst lige nævne hvad der passede bedst ind i dit setup. __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Bigmaac skrev:
At kunne høre forskel på forskellige digitalkabel svarer i min verden til hvis nogen ud fra denne tekst kan gætte hvad mærket er på den computer jeg skriver.
|
|
|
I min verden er der nu ligså stor forskel på digital kabler som analoge, køre man optisk er forskellen dog noget mindre.
|
|
|
He he Slips..kunne være sjovt at tage dig med til en audiolog. Hvor gammel er du? Du ville blive overrasket over det høretab der følger med aldren.
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Bigmaac skrev:
At kunne høre forskel på forskellige digitalkabel svarer i min verden til hvis nogen ud fra denne tekst kan gætte hvad mærket er på den computer jeg skriver.
|
|
|
I min verden er der nu ligså stor forskel på digital kabler som analoge, køre man optisk er forskellen dog noget mindre.
|
|
|
He he Slips..kunne være sjovt at tage dig med til en audiolog. Hvor gammel er du? Du ville blive overrasket over det høretab der følger med aldren.
|
|
|
Ja ja og skifter jeg mit antenne kabel ud fra det billige skod l**t alle bruger og kan se forkel skal jeg sikkert til også til øjenlæge.
Ellers er jeg 39 år og jeg kan sjovt nok også smage forskel på en burgris og en økologisk gris, dyr og billig rødvin osv.......jeg er nok kommet i den alder hvor man gerne vil have lidt kvalitet og det gælder i alle livets forhold. Om andre mennesker så kan se , høre eller smage forskel interessere mig faktisk fantastisk lidt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bare fordi man kommer op i alderen betyder det ikke at man høre dårligere
det kommer an på hvor meget man har passet på sine øre..
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay hvor lav var den laveste frekvens så du kunne høre.
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
håber i kommer tilbage til udgangspunktet .. sorry
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
Juppe2 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet - off topic
|
Til top |
|
|
ZAP4EVER Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 19 December 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var lidt synd at I fik ødelagt den diskussion!
Så kan vi jo lige så godt lukke den her tråd - formodentlig ender den i det rene mudderkastning inden længe.
Det er svært at være assertiv i den her situation - men har I lagt mærke til hvor mange diskussioner her på HiFi4all som ender på denne måde?
Kedeligt!
Formodentlig kan nogen høre forskel og formodentlig kan nogen ikke - om det skyldes at hjernen forvirrer os el. der vitterlig er forskel er svært at diskuterer og det udelukkende fordi ingen kan måle god lyd og det er noget subjektivt vi diskuterer - lidt ligesom kunst og madlavning :-)
Jeg var med til at starte denne her diskussion på baggrund af ”testen” af Stello DA220. Konklusionen er stadigvæk, at alt efter hvilken sammensætning man vælger, så er der forskel på Lyngdorf, Benchmark og Stello DA220 – markant endda – dvs. der er ikke brug for en ”switchbox” for at høre forskel! Mine ører er ikke bedre end så mange andres og jeg har også måtte sande, at de umiddelbart ikke opfanger noget over 14.000 – 15.000 khz ;-( men derfor kan jeg hører såvel modfase og forvrængning m.m. uden de store problemer. Hvis jeg påstod at det måske har noget med træning og lyttetræthed at gøre og at hjernen vil spille os alle et pus….! – læs den sidste nye artikel i Norsk Fidelity vedr. Audiolens DSP – den dag du hører noget markant bedre er du ikke i tvivl og når du går fra godt til dårligt bliver forskellen først rigtig hørbar!
Hvem ved i det hele taget om vi opfatter lyd ens? Vi har jo ret forskellige ører – så er muligheden for at vi opfatter lyden forskelligt også en mulighed.
Jeg dropper ud af diskussionen nu.
Håber at I ”finder tråden” engang – kommer ud og høre nogle live koncerter og nyder musikken – det er jo det som det i sidste ende handler om.
Jeg ønsker jer alle en rigtig god jul og et nyt spændende nytår.
Tråden vil blive taget op igen når gemytterne er faldet lidt til ro (og jeg har fået testet Audiolens).
vh.
Ole
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 December 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den jitter, som et dårligt digitalkabel foresager, er faktisk mulig at fastfryse i et digitalt signal, og efterfølgende brænde til CD, med evig jitter på CD'en. Mener at det er gjort af et hifimagasin, til testformål. Proceduren er enkel nok. Man upsampler et signal, der indeholder meget jitter, og skaber herved nye permanente (og forkerte) samples, indeholdende al jitter. Jitteren er derudover stadig målbar, såfremt man indspiller en ren sinustone, og kigger på de sidebands af forvrængning (skæve over- og undertoner), der ledsages af tonen. Jeg synes absolut at det er fair nok, hvis nogen siger at de ikke er i stand til at høre denne forvrængningsform.  Det er jo alt sammen et spørgsmål om mængde, før noget er hørbart. Jitter bliver jo aldrig helt som to kattekillinger, der slås ovenpå pladespilleren, men det kunne nu være sjovt at lege med noget software, der kan lave jitter i signalet, i nøje afmålte mængder, og efterfølgende se hvilken effekt det har. Softwaren burde være enkel at skrive, med nogle primitive jittertyper. Det er straks værre med random jitter, der ikke er en periodisk type, men afhængigt af forskellige faktorer. EDIT: Software til simulation af jitter findes. LinkMen de typer jitter vi vil teste, har nok en mere kompleks form. F.eks. er det nok en smule problematisk, med de jittertyper som forskellige dæmpematerialer i mekanikken i drev, fjerner/tilføjer. Men nu gælder det kabler, og her er det måske mere enkelt?... Det her ser iøvrigt interessant ud. Hvis vi kan fodre forskellige DAC's med jitterfyldte signaler, og efterfølgende måle den opståede forvrængning, kan vi jo se hvor resistente de er overfor jitter. Ikke uinteressant.  I den højere prisklasse, bør DAC's være mere jitterresistente, efter min mening, men igen kan andre jo mene noget andet... Stello DAC'en benytter upsampling, og vil således fastfryse jitter, inden signalet laves til analog. Lav jitter er derfor ikke uinteressant, i den sammenhæng.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 December 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at Gige ikke kan høre forskel skal måske findes i at drevet i testen lyngdorf cd afspilleren er meget ringe kvalitet. Typisk plast drev nej den skulle nok have været blevet testen med et ordentligt drev a la teac eller andre stabile konstruktioner. Så måske dette kan give manden lidt fred eller bringe diskussionen tilbage til lyden på denne her Dac.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 December 2008 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står her. Citat: "On-chip PLL eliminates jitter" Da det er deres internationale salgsmateriale, må man vel så mene at det er en slags statement, som vi enten kan vælge at tage for gode varer, eller lade være med...
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som dog sådan en lille Stello kan spille, har ikke noget drev endnu men selv over min 5år gamle bærbare via usb er den helt utrolig musikalsk, kontrolleret og velopløst. FANTASTISK
|
Til top |
|
|
Claus.petersen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 06:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
RAZZER skrev:
Som dog sådan en lille Stello kan spille, har ikke noget drev endnu men selv over min 5år gamle bærbare via usb er den helt utrolig musikalsk, kontrolleret og velopløst. FANTASTISK
|
|
|
Hørt. Jeg har den bedst lydende eee-pc i verden!!! __________________ /Claus
May the Horse be with you...
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
RAZZER skrev:
Lige tilbage til emnet om denne Dac
I testen siger gige den spiller lige op med lyngdorf cd afspilleren men i mine øre lyder det som om den lyngdorf efterhånden er blevet overvurderet af ham . Er der nogle af jer som har hørt lyngdorfen og Stelloen ?
mvh
Rasmus
|
|
|
Hej
Jeg har hørt den på en del systemer nu og den overgår klart mange gode cd maskiner også med en MAC som drev.
|
Til top |
|
|
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus.petersen skrev:
Jeg har den bedst lydende eee-pc i verden!!!  |
|
|
Der står nu osse en eee-pc hos mig. Bare ikke en Stello DAC  __________________
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille krølle omkring jitterproblematikken. http://stereophile.com/reference/193jitter/index7.htmlDet er altså ikke raketvidenskab, men på den anden side heller ikke noget der kan ignoreres. Citat: "Now, it is intuitive that 100ps of jitter on a 16.9MHz clock is a far
greater error than 100ps on a 352.8kHz clock. The 16.9MHz clock has a
period (the time it takes to complete one cycle) of only 59ns; the
352.8kHz 8x clock has a period of a leisurely 2800ns or 2.8µs (48 times
slower). A timing variation of 100ps is huge in relation to the 59ns
period, but very small compared to the relatively long 2.8µs period of
the 352.8kHz clock. Put another way, the 100ps is a much larger
percentage of the period for the faster clock, and thus more
significant (footnote 1)." Med dagens populære udbud af 1 bittere, med høj oversampling med dertil højere clockfrekvens, bør man ikke ignorere jitterproblematikken. Selv i integrerede CDafspillere, har det stor betydning om der køres med høj eller lav clockfrekvens, når designes skal laves med lavest mulig jitter.
|
Til top |
|
|