Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 14:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: besynderlig respons/vedr pa grej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 13 September 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Noget af det nemmeste i verden er at sige; DET LYDER p***e GODT - OG JEG ER FULDT UD TILFREDS - OG SÅ KAN MÅLINGER VÆRE MÅLINGER OVS.

Op et vis sted med at Dali, B&W, SNELL, JM LAB, MARTEN, osv osv bruger flere år på at lave en HT............... De må være dumme, for det er da så nemt; Et par kasser, nogle enheder og så noget elektronisk filter......... Man er endda fri for at lodde.............. Nej nej, målinger ?? Hvad skal det til for ?? Lyder det godt, så lyder det godt - og det kan spille HØJT og imponere.

Gid jeg havde det så nemt

=== Det skulle kunne bruges alle vegne i hverdagen;

Ja ja, du har målt at jeg kørte for stærk, men nu giver jeg ikke noget for målinger, for det beviser intet og jeg VED at jeg kun kørte 21 km/t ===

=== Konen; Den hylde hænger skævt og jeg er ligeglad med om og hvad du har målt Jeg giver intet for målinger for de beviser intet Og jeg SIGER jo den hænger skævt ===

Prøv at måle bukseormen med tommestokken, med al det måleri du ligger for dagen, må alt som kan måles være interessant.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 September 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Bjørn, du tager kommentaren ud af sammenhæng, nemlig som et svar til et indlæg postet over mit indlæg.

men jeg har måske formuleret mig uklart: ufattelig dynamik er eks når du ståpr 2 meter fra et tromme sæt og trommelsageren går agurk, eller endnu bedre hvis man evner selv at spille på et. prøv, det gør ikke spor ondt... eller du kan prøve at være i nærheden når der skydes kanoner af, ved ikke med mindre artelleri, men kunne forestille mig at det var samme underholdende oplevelse.

Behringer er da ganske ok til små PA ved mindre koncerter arrangementer, men jeg ville nok betænke mig væsentligt ved at bruge det over hele linjen. Deres delefiltre har jeg dog ikke leget med herhjemme.

Nu svarede jeg blot på dit indlæg uden at klippe i det og din formulering var da klar nok

"ufattelig dynamik"

hvilket jeg aldrig har hørt fra et instrument. Bevares, det kan være højt, men det har jo ikke noget med dynamik at gøre.

Lige med hensyn til trommer så er jeg jævnligt "i selskab" med den måske højstspilende trommeslager der kan opdrives. Lokalet er ikke særligt stort så der fuldt udbytte af udskejelserne og jeg er ikke den mindste smule skræmt, for mig er det en normal ugenlig hændelse.

Mon ikke du i virkeligheden forveksler den ægte vare med forvrænget og komprimeret "lyd" fra højttalere

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hvorfor står de 2 diskanter lige ved siden af hinanden? .... "smalt" lydbillede.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 September 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:
Noget af det nemmeste i verden er at sige; DET LYDER p***e GODT - OG JEG ER FULDT UD TILFREDS - OG SÅ KAN MÅLINGER VÆRE MÅLINGER OVS.

Op et vis sted med at Dali, B&W, SNELL, JM LAB, MARTEN, osv osv bruger flere år på at lave en HT............... De må være dumme, for det er da så nemt; Et par kasser, nogle enheder og så noget elektronisk filter......... Man er endda fri for at lodde.............. Nej nej, målinger ?? Hvad skal det til for ?? Lyder det godt, så lyder det godt - og det kan spille HØJT og imponere.

Gid jeg havde det så nemt

=== Det skulle kunne bruges alle vegne i hverdagen;

Ja ja, du har målt at jeg kørte for stærk, men nu giver jeg ikke noget for målinger, for det beviser intet og jeg VED at jeg kun kørte 21 km/t ===

=== Konen; Den hylde hænger skævt og jeg er ligeglad med om og hvad du har målt Jeg giver intet for målinger for de beviser intet Og jeg SIGER jo den hænger skævt ===

Prøv at måle bukseormen med tommestokken, med al det måleri du ligger for dagen, må alt som kan måles være interessant.

Arh, du måler heller ikk

Men jo jeg kan da godt måle bukseormen, men jeg ANEDE ikk du var interesseret i den slags
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

"ufattelig dynamik"

hvilket jeg aldrig har hørt fra et instrument. Bevares, det kan være højt, men det har jo ikke noget med dynamik at gøre.

Nu er dynamik jo netop forskellen imellem højeste og laveste niveau, så mon ikke du har misforstået noget? Hvis jeg lytter til et trommeskind, lad os kalde det 0db, og jeg så slår på det, lad os sige at anslaget giver 90 db, ja så er det vel defineret som et dynamisk anslag på 90db.

Jeg tror du tænker på samlet SPL fra et givent system, der er noget væsentligt andet, især hvis man har adgang til en kompressor. Ved live performance er dette dog desværre ofte nødvendigt for at alt kan høres igennem larmen fra bla. publikum. at man så kvæler enhver form for transienter og dynamik er så en anden snak.

bjørn skrev:
Mon ikke du i virkeligheden forveksler den ægte vare med forvrænget og komprimeret "lyd" fra højttalere

Nej, jeg er heldigvis godt vant til "den ægte vare" og nærmest allergisk overfor kompression.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Arh, du måler heller ikk

Men jo jeg kan da godt måle bukseormen, men jeg ANEDE ikk du var interesseret i den slags

Lyt, forstå og reager på signalet, enheden fortæller selv når der skal spilles. En stigende frekvensgang må og kan forventes.

Du skal ikke måle efter for min skyld ...ellers tak, kun for din egen !

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Sendt: 13 September 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hvorfor står de 2 diskanter lige ved siden af hinanden? .... "smalt" lydbillede.

fordi anlægget jo er smidt ind..jeg kom også til"at ,stille 2 diskanter i siderne længere oppe hvis du kigger efter,af samme slags ..og hvorfor det:fordi sådan giver det mig en musikoplevelse og så er de så nemme at,flytte for trods en forumbruger nægter at tro ,jeg flytter på mine efekter,så sker det alligevel mvh RENE-H

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

hej mht mine bullit diskanter,har de sørme også været oppe at hænge i siderne ,vinklet "korrekt"indad da de langtskydene bulitter navnligt er ekstremt retningsbestemt ,jo der har været leget med alle opstillinger,nu står to stk s helt tæt vinklet hver især lidt til sider ,og to andre helt oppe vinklet lidt ned og ind..og nu der harmoni...som jeg vil have det

mvh RENE-H

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 13 September 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

4 diskanter? Hvordan kan det lade sig gøre. Kører du et 3 kanals system med seperat monokanal? Eller måske 4 kanaler i en pseudo "surround" opstilling? Ja, jeg vil jo bare gerne lære noget! Har ALDRIG hørt om sådan en opstilling før.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 13 September 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:

Arh, du måler heller ikk

Lyt, forstå og reager på signalet, enheden fortæller selv når der skal spilles. En stigende frekvensgang må og kan forventes.

Det vil sige at du med det samme hører hvis en af de forstærkere der bruges i et system a la Holgers/Rene´s, er opbygget med omvendt fase ?

Det er NAD 2200 contra NAD 2600A f.eks.

Du hører også nemt at mellemtonen/erne mangler 2 db i at summere med diskanten/erne.

Du hører også nemt at det egentligt var et bafflehæv/drop der skulle kompenseres, istedet for at hæve/sænke hele mellemtoneområdet ?

Men men men, lad nu alt det ligge.............. I gør det åbentbart på den måde at i sætter nogle enheder ind i et kabinet, lidt filter og forstærkere på og så justerer jer ind til den lyd i kan li.

Fint fint og fred være med det, bare jeg ikke skal lave det på den måde............ Jeg kunne jo komme ud for at der findes næsten gratis forbedringer lige om hjørnet, som man ikke finder ud af, fordi man ikke har målt sig frem.

Jeg kender såment folk der har en f.eks 15" og et horn og sætter en enkelt spole i serie med bassen og en enkelt kondensator i serie med hornet................ Og VUPTI, så er det verdens bedste.
Ja da, selvfølgelig er det det............. Hvis spolen er stor nok og kondensatoren lille nok til at lave en dal midt i det hele, så alle unoderne (og en del andet) undertrykkes................ Hvis der så heller ikke er nogen videre dybbas, så er fejlene jo "små"

Den slags er der rigtig mange af.................. Den dag de sætter et måleapp på og begynder at rette lidt op på det hele, så frekvensgangen, fasen osv kommer til at LIGNE NOGET, der finder de ud af at det hele ikke er så nemt og det måske er derfor HT-konstruktører bruger oseaner af tid på EN HT.

Så jo da, jeg forstår udemærket den der gør som i denne tråd............ helt sikkert jeg forstår det.............. og det er FINT FINT at de er glade for det de har.

De målinger som jeg KONSTANT efterlyser, er for at se HVAD det er de så godt kan li (kurven)............. ikke for at håne, eller brokke mig over deres frekvensgang.............. Ligner den alperne så er det såment fint nok, når de selv mener det er verdens bedste.

SYND at folk ikke kan tåle kritik og evt se det som et lillebitte forsøg på at man prøver at fortælle at det måske kan blive endnu bedre.

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
4 diskanter? Hvordan kan det lade sig gøre. Kører du et 3 kanals system med seperat monokanal? Eller måske 4 kanaler i en pseudo "surround" opstilling? Ja, jeg vil jo bare gerne lære noget! Har ALDRIG hørt om sådan en opstilling før.
hej tvivler du på jeg har lyd i 4 bullit diskanter eller er det måden du ej begriber ?? ok :4xbullit er sat til output i efektamp via delefilter s high mere er der ikk idet.. man kan bruge amp s på mange måder,feks mine 12" også 4 stk kører på 2 amps via input link i amps så begge amp køre low som den ene får besked på..så virker den anden som slave amp kan man vel sige...og det fungere til ug mvh RENE-H

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

hej igen ..iøvrigt er det da forhåbentligt ikk epokegørende at operere med 4 diskanter i sit musik anlæg..så der meget der er ,forbigået mig...så hvordan du kan udtrykke dig ,med det har jeg aldrig stiftet bekendtskab med før..forstår jeg så ikke.. nu det ikk alle der har behov for mållinger..hvis deres forventninger til god lyd er indfriet..

jeg kræver da ej heller udskrift på,hvordan min volvos abs system virker,hvis bilen bremser eminemt..hvorfor skulle jeg det ???de bremse jo ikk bedre af ,at se på manuelen over konstruktion osv ..med mindre den skulle til at køre på finske skovveje i rallyløb

mvh RENE-H

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
KrammeAcoustics skrev:

heltny skrev:

Arh, du måler heller ikk

Det vil sige at du med det samme hører hvis en af de forstærkere der bruges i et system a la Holgers/Rene´s, er opbygget med omvendt fase ?

Det er NAD 2200 contra NAD 2600A f.eks.

Du hører også nemt at mellemtonen/erne mangler 2 db i at summere med diskanten/erne.

Du hører også nemt at det egentligt var et bafflehæv/drop der skulle kompenseres, istedet for at hæve/sænke hele mellemtoneområdet ?

Men men men, lad nu alt det ligge.............. I gør det åbentbart på den måde at i sætter nogle enheder ind i et kabinet, lidt filter og forstærkere på og så justerer jer ind til den lyd i kan li.

Fint fint og fred være med det, bare jeg ikke skal lave det på den måde............ Jeg kunne jo komme ud for at der findes næsten gratis forbedringer lige om hjørnet, som man ikke finder ud af, fordi man ikke har målt sig frem.

Jeg kender såment folk der har en f.eks 15" og et horn og sætter en enkelt spole i serie med bassen og en enkelt kondensator i serie med hornet................ Og VUPTI, så er det verdens bedste.
Ja da, selvfølgelig er det det............. Hvis spolen er stor nok og kondensatoren lille nok til at lave en dal midt i det hele, så alle unoderne (og en del andet) undertrykkes................ Hvis der så heller ikke er nogen videre dybbas, så er fejlene jo "små"

Den slags er der rigtig mange af.................. Den dag de sætter et måleapp på og begynder at rette lidt op på det hele, så frekvensgangen, fasen osv kommer til at LIGNE NOGET, der finder de ud af at det hele ikke er så nemt og det måske er derfor HT-konstruktører bruger oseaner af tid på EN HT.

Så jo da, jeg forstår udemærket den der gør som i denne tråd............ helt sikkert jeg forstår det.............. og det er FINT FINT at de er glade for det de har.

De målinger som jeg KONSTANT efterlyser, er for at se HVAD det er de så godt kan li (kurven)............. ikke for at håne, eller brokke mig over deres frekvensgang.............. Ligner den alperne så er det såment fint nok, når de selv mener det er verdens bedste.

SYND at folk ikke kan tåle kritik og evt se det som et lillebitte forsøg på at man prøver at fortælle at det måske kan blive endnu bedre.

Du har endnu engang og altid ret, men Holger4's højttalere er nu langt om længe næsten ved at være på plads, efter at jeg lyttede og fejlrettede dem via en mobiltelefon, den var helt gal i området 400 - 800 Hz, det løste vi på finurlig vis, ved at hunden fik lov til at kradse med forpotekløerne på et par af mellemtonerne, så kom det på plads. Jeg kunne også tydeligt høre at der var noget galt i dybbassen, så højttalerne er nu stablet ovenpå hver sin marokkopude ....så nu driller området 25 - 30 Hz ikke mere !!! Jeg var desværre ikke istand til at høre fase/frekvensfejlene over 15 KHz via mobiltelefonen og pludselig gik ( lyttesessionen ) død pga. at taletidskortet var opbrugt.  ( sorry Holger4, du må leve med de højttalere som de er, indtil jeg får tanket kortet op igen ).

Du har så sandelig også ret i at vi har meget ( specielt et individuelt ) døje, ved undgåelsen af dine anbefalede målinger ....det være sig gældende i både denne tråd og Holger4's tråd.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 13 September 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

rene-h skrev:

hej igen ..iøvrigt er det da forhåbentligt ikk epokegørende at operere med 4 diskanter i sit musik anlæg..så der meget der er ,forbigået mig...så hvordan du kan udtrykke dig ,med det har jeg aldrig stiftet bekendtskab med før..forstår jeg så ikke..

mvh RENE-H

Tror vi har fat i noget meget væsentigt her! Nemlig at der er noget som er gået dig forbi, samt der er noget du ikke forstår. Men man skal jo lære så længe man lever. Jeg kan anbefale dig at læse lidt om akustik og højttalerbyg - det kan også anvendes til PA højttalere. Måske dine højttalere som du er glad for, kunne blive endnu bedre.

Prøv i første omgang på biblioteket. Kan anbefale "The loudspeaker design cook book".
 http://www.mfr-eng.com/ldc.htm

På dansk kan jeg kun  komme i tanke om Peter Holms "Højttalerbyggebogen", men jeg mener også Niels Nørby har udgivet noget der hedder "Sådan".

Ellers er der jo Arne Rodahls glimrende artikelserie (7 afsnit) her på hifif4all, som du måske skulle kigge lidt på. 

Hvad det epokegørende angår, så peg lige på ET enkelt kommercielt højttalersystem, som anvender 4 diskanter, der dækker samme frekvensområde, men hvor de er placeret horisontalt meget langt fra hinanden.   

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 13 September 2008 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
rene-h skrev:

hej igen ..iøvrigt er det da forhåbentligt ikk epokegørende at operere med 4 diskanter i sit musik anlæg..så der meget der er ,forbigået mig...så hvordan du kan udtrykke dig ,med det har jeg aldrig stiftet bekendtskab med før..forstår jeg så ikke..

mvh RENE-H

Tror vi har fat i noget meget væsentigt her! Nemlig at der er noget som er gået dig forbi, samt der er noget du ikke forstår. Men man skal jo lære så længe man lever. Jeg kan anbefale dig at læse lidt om akustik og højttalerbyg - det kan også anvendes til PA højttalere. Måske dine højttalere som du er glad for, kunne blive endnu bedre.

Prøv i første omgang på biblioteket. Kan anbefale "The loudspeaker design cook book".

På dansk kan jeg kun  komme i tanke om Peter Holms "Højttalerbyggebogen", men jeg mener også Niels Nørby har udgivet noget der hedder "Sådan".

Ellers er der jo Arne Rodahls glimrende artikelserie (7 afsnit) her på hifif4all, som du måske skulle kigge lidt på. 

Hvad det epokegørende angår, så peg lige på ET enkelt kommercielt højttalersystem, som anvender 4 diskanter, der dækker samme frekvensområde, men hvor de er placeret horisontalt meget langt fra hinanden.   

Janils.......... Jeg tvivler på at dit link og de 2 byggebøger + Arne´s artikler kan bruges til noget, for uanset hvilken du vælger bliver der lagt vægt på at MÅLE

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
rene-h skrev:

mvh RENE-H

Hvad det epokegørende angår, så peg lige på ET enkelt kommercielt højttalersystem, som anvender 4 diskanter, der dækker samme frekvensområde, men hvor de er placeret horisontalt meget langt fra hinanden.  jamen vi har jo mit system..og det peger jeg på med stolthed..men takker for alle dine lærebøger det er godt ment ,det ved jeg .og så ser jeg det ikk som en fornem opgave at ,samligne mit eget med en masse andet sorry..mvh RENE-H 

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 September 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hold da op, velkommen til tåbelighedernes holdeplads, er der ikke snart en bamhjertig moderator som afliver denne lidende skabning af en tråd :o)
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

hej det vist lidt bedre overskuligt her..jeg takker mange gange for de link..de ville da være guld værd..men jeg har både med dette anlæg og en del andet..haft sat toner op efter,alle forskrevne anbefalinger..men så længe det sat op ,så jeg mener det lyder korrekt og indspirrende til mig så det recepten..jeg kommer nok aldrig til at være "jagtet"af såkaldte korrekte basisregler..og dermed begrændser mine egne mulighedder..fordi en audiolog har har patent på nogle udregninger om akustik,som er en meget bevæglig størelse..jeg byggede en 24"subwoffer i 2002 efter anbefaldninger m/mål osv navnlig fyld m/akustilux :FIASKO indtil halvdelen af fyldet blev fjernet,så kviterede enheden med det,den var sat i verden for...dengang havede jeg en DENON efektblok solid state m 2 mega øldåser i (200.000uf)der var ikk mange af dem..vil kunne kende den hvis jeg så den..der var noget charme over den,en kæmpe kasse (tung)mener det var en usa udgave..?? mvh RENE-H så lidt hifi/end har der været inde over..mvh RENE-H

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hold da op, velkommen til tåbelighedernes holdeplads, er der ikke snart en bamhjertig moderator som afliver denne lidende skabning af en tråd :o)
jamen du klikker jo selv herind..kære

og emnet har vel vist at have potentiale (forløbig 10 sider på få split sek)

RENE-H

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

rene-h skrev:

jamen du klikker jo selv herind..kære

og emnet har vel vist at have potentiale (forløbig 10 sider på få split sek)

RENE-H

Jeg er ganske enig, jeg ser sjældent tv mere ....både denne tråd og forumet, har vist sig at være meget mere underholdende.

Mercury skrev:

Når man tænker på at det er "gratis" at klikke på denne knap , så kan man undres over at du ikke bare gør det.

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes