Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 20:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: besynderlig respons/vedr pa grej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 September 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

hej..hvorfor bruger holger..HIFI/high-mid..??

vel fordi..holger har fundet,enheder som passer til hans øres anatomi..

mere end han er gået efter HIFI..??

men den passer rigtig dejligt i dit kram..kan jeg fornemme ..allersidste gang gør jeg opmærksom på:jeg har ej mit anlæg for at vælte ejendomen..igen dig som lægger ord i munden på os..

ganske enkelt overskud,som der er glæde af ,også ved dejligt lavt musik..

og OBS:hermed har jeg gjort boet op mht,at arkumentere for brugen af pa og gevindst..og har ej brug for mere hjælp,med formler/mållinger/akustiklære/ohm s lov/mm,

jeg ganske enkelt glad og tilfreds med at,have unik god og storslået lyd som ikk kan gøres efter syndtes JEG..der skal nok findes en mere som orker,at køre i ring med dig kære ven ..

ha det nu godt mvh RENE-H

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

rene-h skrev:
[

nå så der køres 12  stk12"...måske der sidder gammel bitterhed,fra et mislykkedes projekt m/de forkerte 18"i uheldige kabinetter  ??og så må det da også gøre ondt,at læse når folk så har held m 18" ere måske holder hans 12"koncept ikk helt hvis han opringligt ville have 18"bundlyd ???bare et gæt/mulighed som jeg ikke har belæg for at vide noget om mvh RENE-H

Ha! den var god Rene ... nu er vi lidt mere på bølgelængde!

Nej 18" har jeg aldrig prøvet .... men måske en dag, når jeg får noget mere plads.

Lige nu er det faktisk hvad der svarer til 8 stk. 12" pr side - rent membranmæssigt (4 stk. LAT 700 pr. side). Men det er åbne bafler, så der går jo noget tabt. Men vi kan sagtens blive enige om 2 ting:

Stort membranareal og høj følsomhed er godt, men det skal ikke ske på bekostning af andre parametre, som spredning, opbrydning og hvad der ellers kan gå galt.

Når man holder sig til mere "almindelige" hifi-enheder så bliver det lidt svært at opnå høj følsomehd, men med ca. 97 dB/1 Watt fra 250 Hz og op har jeg ikke så mange problemer.

Havde jeg en STOR stue, ville jeg nok kigge nærmere på de dyreste TAD drivere og store mellemtonehorn parret med gode bånddiskanter. Om bassen så skulle være en masse 18" eller noget helt andet er svært at sige. Det ville dog blive voldsomt stort. Men det er jo godt at have noget at drømme om! Som højttalerbygger blive man aldrig færdig.

hej JANILS:åben baffel m lat 700..sådanne noget syndtes jeg,er anderledes og spændene at se på.har du foto af dem ?? selvfølge går der energi tabt,når der hverken er fjervirkning fra kabinets bagside osv ,,men har været meget nysgerrig for ,bassens måde at opføre sig på,under sådanne forhold ?? og amp s delen må være uhyggelig væsentlig (det burde den være altid) men hva trækker dette..?? mvh RENE-H

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 September 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

rene-h skrev:

hej..hvorfor bruger holger..HIFI/high-mid..??

vel fordi..holger har fundet,enheder som passer til hans øres anatomi..

mere end han er gået efter HIFI..?? Godt undgået ................. Hans ØRES ANATOMI, hælder så åbentbart mere til HIFI, end PA i det område  

men den passer rigtig dejligt i dit kram..kan jeg fornemme ..allersidste gang gør jeg opmærksom på:jeg har ej mit anlæg for at vælte ejendomen..igen dig som lægger ord i munden på os..

ganske enkelt overskud,som der er glæde af ,også ved dejligt lavt musik.. Og det findes ikke i HIFI ................. ØØHHHHH

og OBS:hermed har jeg gjort boet op mht,at arkumentere for brugen af pa og gevindst..og har ej brug for mere hjælp,med formler/mållinger/akustiklære/ohm s lov/mm, Og du snakker om at køre i ring længere nede ? (Ringen hvor man er kørt fast - Kørt i RING og ikke kan komme videre, eller VIL videre)

Men du er godt tilfreds og er så åbentbart stoppet med at søge noget bedre

jeg ganske enkelt glad og tilfreds med at,have unik god og storslået lyd som ikk kan gøres efter syndtes JEG..der skal nok findes en mere som orker,at køre i ring med dig kære ven ..

Jeg er ikke din ven

ha det nu godt mvh RENE-H

Ja og i lige måde...............
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

rene-hhej JANILS:åben baffel m lat 700..sådanne noget syndtes jeg,er anderledes og spændene at se på.har du foto af dem ?? [/QUOTE skrev:

Find Janils indlæg og klik på www knappen i bunden

Find Janils indlæg og klik på www knappen i bunden

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

takker KJELDSEN,har ikke været opmærksom på der var link tilstede i JANILS indlæg

hej så længe mvh RENE-H

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

KÆRE JANILS..har lige brugt 15 min på din web s og beskrivelse af jeres sammemkomst hos "hoolger4"..hvor er det dog god læsning..og så stort sat op af dig med dine levende beskrivelser af dine/jeres lydoplevelser sammen..og bare det forhold at,,være menneske nok til at.høre holgers4 system,SÅDAN

håber jeg kan få nogle flere på ,"skovtur"da jeg pt har 3-4 stykker som gerne tager turen til Rødovre..og blive en oplevelse rigere på,lyden hjemme hos mig.

jeg tager pt lige turen til holger4 først..da jeg har nogle heldbredsforhold som skal afsluttes,og en-to justeringer på lyden..men glæder mig sådan til,at lægge hus og lyd til rart besøg ..og har man det med at,blive lidt overvælet af stor lyd med virkelig krop så.tror jeg også det rette sted at..komme forbi mvh RENE-H

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 September 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Og her stopper de personlige småfornærmelser så. Jeg må desuden minde om at visse personer i debatten i forvejen har en meget kort tråd at løbe på, denne ved hvem jeg taler om.

Mvh
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 September 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne nu godt tænke mig at høre disse "PA-anlæg", synes de virker spændende og en anden måde at reproducere musik/lyd på end man ser til hverdag.

Til jer med mere eller mindre high-end, som lyder fornærmet over, andre gør "krav" på vellyd via alternativ løsning: Prøv for dælen da, at tage jeres sky/lytte klapper af og tag ud og lyt til de løsninger der bliver præsenteret her (hvis det var muligt).

Lad os få en lytteaften .

PS: Mit anlæg scorer ca. -10 på Highendskalaen, men jeg er nu alligevel glad for det.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 September 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

I hvert fald er der meget respons... men det får da en til at tænke over, hvorfor hi-fi-folket vrænger, når de hører ordet PA. Personligt lyder det heller ikke af hi-fi for mig - men hvordan kan det være?

For det første, tror jeg, de flestes erfaringer med PA er yderst begrænset. F.eks. på diskoteker... der er PA-anlæggene af tvivlsom kvalitet - slet ikke nær dit, Rene H, så den sammenligning bør der ikke drages. Du har, tilsyneladende, et high-end PA anlæg med de forcer og ulemper, det giver. Dybbas = lange bølgelænger. Det vil som regel være et problem i mindre rum. Store membraner kan være langsommere end små - og store membraner kræver en del mere for at flytte sig (og stoppe igen). Til gengæld flytter de en hulens masse luft - og får de strøm nok, kan de have en del dynamik - men dynamikken vil, hørt ud fra hifi-ører, være ringere end med en lille enhed, som er tilsluttet samme forstærker. Det er en simplificering, men trods alt en udbredt holdning - tænk bare på System Audio.

For det andet er indehaverne af PA anlæg tit bas-junkies. Det betyder, deres anlæg skævvrider fokus fra kildematerialet. Dernæst bruges der tit diskanthorn for at kunne overdøve bassen - mange horn, i særdeleshed de lidt ældre, skriger. Hifi er for mange et spørgsmål om balance. Tingene skal spille sammen. Jeg siger ikke, PA-anlæg ikke kan gøre dette - blot at de fleste kun har erfaringer med PA-anlæg, som ikke gør det, da de er mest udbredt. Mange billigere PA-forstærkere har rigtig mange watt og en rigtig lille strømforsyning - de er, om man vil, overtunede. Det er også udbredt indenfor hifi.

For det tredje har mange med PA-anlæg bygget deres højttalere selv. Det har utroligt få forstand på. Derved får man ikke det bedste ud af enhederne - og igen forsvinder balancen. Har man forstand på det selv, eller forstand på at anskaffe sig hjælp fra folk, som har forstand på det - så kan man godt fremtrylle et par virkeligt gode højttalere.  Desværre er vi mange, som har oplevet, glæden over at have gjort det selv, overskygger folks neutralitet - så de siger, højttalerne spiller bare så fantastisk - og det gør det simpelthen ikke. Det bør her bemærkes, samme indstilling kan findes ved folk, som har betalt mange penge for noget anlæg. De kan også have svært ved at høre nogen dårligdomme.

Mange watt og følsomme enheder vil som regel give god mikrodynamik, så længe enhederne ikke er for træge i det; f.eks. med tykke kantophæng af gummi, høj vægt m.m.. Store enheder kan have tendens til at have et lidt ringere perspektiv + de er sværere at gøre liniære - den store membran kan virke som et horn i sig selv, ligesom opbrydningen i membranen givetvis vil være større - det hele resulterer i en mere mudret gengivelse. Der findes dog firmaer, som bygger både PA og hifi(...). Et af dem er RCF.

Vil jeg have PA. Nej, jeg tror - ja, tror - ikke, tunge PA-enheder spiller, som jeg gerne vil have, det lyder. Men det er min fordom. Dernæst har jeg rigeligt problemer med rumakustik - uden at have store enheder, som pumper dybbas ud. Det er på sin vis mest korrekt at have bassen med, men det er et kompromis, jeg er nødt til at tage. Er jeg selv til hifi, jo, tja... jeg har hørt ultradetaljerede anlæg - men færre detaljer og mere musikalitet er mere mig. Så Holfi fremfor Goldmund. Og endeligt - er dit anlæg godt? Det ved jeg ikke. Alle mine fordomsalarmklokker ringer - men faktum er, jeg ikke har en erfaring, som jeg her kan trække på. Jeg har simpelthen aldrig hørt et PA-anlæg i den klasse. Jeg har hørt en del (også til koncerter), og det er sjældent noget at råbe hurra for - men ikke et, hvor god lyd har været en del af beggrunden for at vælge komponenter.

Det er tydeligt, ordet PA er negativt ladet hos hififolket. Alligevel spændende at høre fra folk med en anden lydfilosofi end ens egen. Selvom jeg trods alt selv har 500W pr. side i 8ohm  -- there is no replacement for displacement --

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 September 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Og her stopper de personlige småfornærmelser så. Jeg må desuden minde om at visse personer i debatten i forvejen har en meget kort tråd at løbe på, denne ved hvem jeg taler om.

Mvh

Du blander ental og flertal:), men ok :)

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:
Jeg kunne nu godt tænke mig at høre disse "PA-anlæg", synes de virker spændende og en anden måde at reproducere musik/lyd på end man ser til hverdag.

Til jer med mere eller mindre high-end, som lyder fornærmet over, andre gør "krav" på vellyd via alternativ løsning: Prøv for dælen da, at tage jeres sky/lytte klapper af og tag ud og lyt til de løsninger der bliver præsenteret her (hvis det var muligt).

Lad os få en lytteaften .

PS: Mit anlæg scorer ca. -10 på Highendskalaen, men jeg er nu alligevel glad for det.
frisk pust,hertil takker og ja det må da være en af de fornemme "opgaver"overfor hinanden:at få stillet nysgerrigheden på andres bud på,lyd setup og tolkning af god lyd mv dejlig at se sådanne indlæg..mvh RENE-H

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Sendt: 15 September 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Mastervol skrev:

Mvh

Pedant!

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

HEJ JARYO 03..nogle gode indspark du fik fældet ned her mener jeg bestemt,,og ja PA klinger"ej lige kønt hos trationelle hifi/end købere/brugere..og det var sådan set ,kernen og meningen med denne tråd,at vi kunne få åbnet op for ,hver især hvad vi forbinder med god lyd ,og hvilke værktøjer vi mener skal benyttes,for at få god lyd..

det med så mange andre forhold i livet:hvem spørger du !!

jeg fik en fasination af ,den sound pa kan give,når det godt sat op,

og her lægger JEG vægt på:stor krop i lyden.

atackvillighed fra enheder,god styring af enheder,klar vokal og en diskant som spæder,kontroleret op (svær sag)

og så opdagede jeg for længst,at skulle mine dybe hz blive "livlige" kræver det amps overskud(rette amp) som skaffer "livtag"i de normalt "dovne 18" er" men det kan alså godt lade sig gi..ligesom det meget vigtigt,at holde "hullet fra bunden til midbas i live..med korrekte delling ..men også vælge enheder som suplerer hinanden godt..

der så fantasktisk mange forhold som skal gå op,hvis du skal ende op med et godt udgangspunkt::først nu begynder lytningen..som kan tage mange mange mrd er

så når man får ,stukket lige op i pc skærmen:det jo bare væltet ind med en skovl,uden hensyntagen til kabler osv (kabler var ikke omtalt så) ja en smule undren sidder man da med.. min musikbox ses på side 4 obs mvh RENE-H

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 15 September 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Larsen69 skrev:
Mik112 skrev:

Mastervol skrev:

Mvh

Pedant!

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Ja lyd er jo en smags sag. Men hvis der er to bogstaver det kan få bølgerne til at gå højt på dette forum, så et det nok P og A... '

Personligt har jeg da heller ikke hørt noget PA-grej, som kunne imponere mig på andre områder end lydtrykket. Men jeg vil da ikke udelukke at det kan lade sig gøre. Lægger GERNE ører til

Man får meget PA-udstyr for over 100.000 kr og derfor må lyden vel også være tilsvarende god. Hvis man vil have "Hifi-lyd" med et stort lydtryk, bliver det jo svært at holde sig under det dobbelte af prisen, så hvorfor ikke give det en chance?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 September 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej finlytter (og andre)

jeg ligger gerne hus og anlæg til, jeg har det her at gøre godt med : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330

og mener at det giver et ganske godt bud på hvad der kan opnåes med alternativt udstyr.

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

hej Alle..hvor det dog herligt,hvordan en tilfældig trådstart ..som ikke engang har sin vandte gang emnemæssigt ,kan få brugere af sitet til at blive en stor fammilie,der ønsker at lægge stue til ,og aflægge besøg også i lydens tjeneste..så har alle ordvekslingerne om hvorvidt den ene eller anden grejtype,er at fortrække jo båret frugt .

så langt så godt..det kan da næsten også kun være lærerigt,at se og høre ved selvsyn hvorledes,andre har valgt at tolke god lyd

mvh RENE-H

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 September 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jaryo03 skrev:

I hvert fald er der meget respons... men det får da en til at tænke over, hvorfor hi-fi-folket vrænger, når de hører ordet PA. Personligt lyder det heller ikke af hi-fi for mig - men hvordan kan det være?

For det første, tror jeg, de flestes erfaringer med PA er yderst begrænset. F.eks. på diskoteker... der er PA-anlæggene af tvivlsom kvalitet - slet ikke nær dit, Rene H, så den sammenligning bør der ikke drages. Du har, tilsyneladende, et high-end PA anlæg med de forcer og ulemper, det giver. Dybbas = lange bølgelænger. Det vil som regel være et problem i mindre rum. Store membraner kan være langsommere end små - og store membraner kræver en del mere for at flytte sig (og stoppe igen). Til gengæld flytter de en hulens masse luft - og får de strøm nok, kan de have en del dynamik - men dynamikken vil, hørt ud fra hifi-ører, være ringere end med en lille enhed, som er tilsluttet samme forstærker. Det er en simplificering, men trods alt en udbredt holdning - tænk bare på System Audio.

For det andet er indehaverne af PA anlæg tit bas-junkies. Det betyder, deres anlæg skævvrider fokus fra kildematerialet. Dernæst bruges der tit diskanthorn for at kunne overdøve bassen - mange horn, i særdeleshed de lidt ældre, skriger. Hifi er for mange et spørgsmål om balance. Tingene skal spille sammen. Jeg siger ikke, PA-anlæg ikke kan gøre dette - blot at de fleste kun har erfaringer med PA-anlæg, som ikke gør det, da de er mest udbredt. Mange billigere PA-forstærkere har rigtig mange watt og en rigtig lille strømforsyning - de er, om man vil, overtunede. Det er også udbredt indenfor hifi.

For det tredje har mange med PA-anlæg bygget deres højttalere selv. Det har utroligt få forstand på. Derved får man ikke det bedste ud af enhederne - og igen forsvinder balancen. Har man forstand på det selv, eller forstand på at anskaffe sig hjælp fra folk, som har forstand på det - så kan man godt fremtrylle et par virkeligt gode højttalere.  Desværre er vi mange, som har oplevet, glæden over at have gjort det selv, overskygger folks neutralitet - så de siger, højttalerne spiller bare så fantastisk - og det gør det simpelthen ikke. Det bør her bemærkes, samme indstilling kan findes ved folk, som har betalt mange penge for noget anlæg. De kan også have svært ved at høre nogen dårligdomme.

Mange watt og følsomme enheder vil som regel give god mikrodynamik, så længe enhederne ikke er for træge i det; f.eks. med tykke kantophæng af gummi, høj vægt m.m.. Store enheder kan have tendens til at have et lidt ringere perspektiv + de er sværere at gøre liniære - den store membran kan virke som et horn i sig selv, ligesom opbrydningen i membranen givetvis vil være større - det hele resulterer i en mere mudret gengivelse. Der findes dog firmaer, som bygger både PA og hifi(...). Et af dem er RCF.

Vil jeg have PA. Nej, jeg tror - ja, tror - ikke, tunge PA-enheder spiller, som jeg gerne vil have, det lyder. Men det er min fordom. Dernæst har jeg rigeligt problemer med rumakustik - uden at have store enheder, som pumper dybbas ud. Det er på sin vis mest korrekt at have bassen med, men det er et kompromis, jeg er nødt til at tage. Er jeg selv til hifi, jo, tja... jeg har hørt ultradetaljerede anlæg - men færre detaljer og mere musikalitet er mere mig. Så Holfi fremfor Goldmund. Og endeligt - er dit anlæg godt? Det ved jeg ikke. Alle mine fordomsalarmklokker ringer - men faktum er, jeg ikke har en erfaring, som jeg her kan trække på. Jeg har simpelthen aldrig hørt et PA-anlæg i den klasse. Jeg har hørt en del (også til koncerter), og det er sjældent noget at råbe hurra for - men ikke et, hvor god lyd har været en del af beggrunden for at vælge komponenter.

Det er tydeligt, ordet PA er negativt ladet hos hififolket. Alligevel spændende at høre fra folk med en anden lydfilosofi end ens egen. Selvom jeg trods alt selv har 500W pr. side i 8ohm  -- there is no replacement for displacement --

Hvis du vil gøre dig selv en tjeneste så gå på biblioteket og lån nogle bøger om lyd- og højttalerteori

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 September 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Okay...? Men Bjørn...

Jeg mener nu nok, som jeg siger, det er holdninger, man ofte hører. Store enheder bevæger sig langsommere end små enheder. Opbrydningen i en stor enhed er større end i en mindre enhed. Forholder det sig så sådan? Det tør jeg ikke sige - men da du tilsyneladende ligger inde med den viden, så del den med os andre - ikke for teknisk, jeg vil gerne kunne forstå det  (og ikke for langt - så bare relevant for tråden). Uh, og med tunge enheder mener jeg membranens vægt - ikke enheden i sig selv. Ordentlige magneter vejer jo godt til. Har dog hørt(!), der ikke er belæg for denne påstand... selvom den høres meget ofte.

Jeg kender din holdning til hifi - det skal spille korrekt. Det er ikke helt min holdning (selvom selve udtrykket "high fidelity" er på din side ). Min holdning er, jeg skal kunne lide at lytte til det. Mit anlæg er langtfra PA. Det er ovre i hifi-afdelingen - men et godt stykke fra high end. Endnu i hvert fald.

Så jeg håber, du vil give en lidt mere brugbar kommentar, end at jeg skal læse bøger - jeg læser rigeligt på uni for tiden - og andre kunne sikkert få glæde af en kortfattet kommentar, som kunne be-/ afkræfte de holdninger, som ligger til grund for, PA ikke kan spille godt. F.eks. er enhederne lavet til at være holdbare - hvilket (måske) gør membranerne lidt tykkere, kantophængene kan være lavet af tykt gummi - som, hører man tit, giver membranen for meget modstand. For en god ordens skyld: Jeg bygger IKKE mine egne højttalere.

Spørgsmålet i denne tråd var, hvorfor PA udstyr ikke er blåstemplet af hifi-folket. Jeg har to teorier. Den første er dårlige erfaringer. Den anden er de fordomme, verserende rygter, om f.eks. højttalerenheder og deres egenskaber. PA-anlæg er dømt på forhånd. Men mange anlæg - ikke alle - har deres fordele og ulemper. Jo jo, alle anlæg har skam deres ulemper...

Så opsummeret: Har PA nogle iboende fordele og ulemper i selve opbygningen?

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 September 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Store enheder behøver ikke at bevæge sig lige så hurtigt som små enheder.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum