| Forfatter |
|
rene-h Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen..HELTNY har en god poiente..bare enheden stopper og starter når den skal"..med hvilke midler man så mener.at kunne bidrage til det..er så en anden sag og her kunne målling komme til sin ret..mht enheden evne til at ,udnytte dæmpningfaktor osv.. mvh RENE-H
__________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke enheden er konstrueret så den stopper og starter rigtigt, kan selv ikke verdens bedste amp hjælpe på det.
Mange HT starter/stopper fint med en rørfætter spændt bag, trods meget ringe strømformåen og dæmpningsfaktor.
Så det er langt mere enheden/højttaleren, end det er forstærkeren.
En seriespole eller et 5 meter HT-kabel, kan spolere dæmpningsfaktoren totalt.
En 18" kan godt reagere hurtigt, så evner den bare ikke at gå så dybt............... Kan den gå dybt (under 30 HZ), så vil den alt andet lige, virke "langsommere" end en 6,5 til 10" hifi-enhed
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
kongruens skrev:
|
Jamen, den har ikke behov for samme acceleration. Den skal nå at tilbagelægge en væsentligt kortere strækning.
Mvh.
|
|
|
Accelration har ikke noget med den afstand der skal tilbagelæggelse. Populært sagt skal bassen påbegynde afspilningen af 30 Hz på 0 sekunder (optimalt), sker dette langsommere er enhed langsommere end referencen.
|
|
|
Dette er kravet til alle enheder. For den store enheds vedkommende, er det bare en væsentligt mindre acceleration, der kræves påbegyndt, for den skal kun nå at tilbagelægge en fjerdedel af den afstand, som en halvt så stor enhed skal, for at flytte samme luftmængde.
Hvis den store enhed i øvrigt når at få bevæget sig det rigtige antal gange frem og tilbage pr. sekund, er den vel hurtig nok...
En helt anden ting er så, at den store enhed vil være langt længere fra sine ydelsesmæssige ekstremer og derfor mindre tilbøjelig til at forvrænge.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kongruens: Det, du skriver lyder totalt....TOTALT rigtigt og logisk  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er også en ren fornøjelse at skrive, når man spiller på 5 - 1/4" basser derhjemme.. 
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ hæ, det højner jo bare din troværdighed  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha, jeg er simpelthen personificeringen af high fidelity!
Tag den!!!! 
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Hvis ikke enheden er konstrueret så den stopper og starter rigtigt, kan selv ikke verdens bedste amp hjælpe på det.
Mange HT starter/stopper fint med en rørfætter spændt bag, trods meget ringe strømformåen og dæmpningsfaktor.
En 18" kan godt reagere hurtigt, så evner den bare ikke at gå så dybt............... Kan den gå dybt (under 30 HZ), så vil den alt andet lige, virke "langsommere" end en 6,5 til 10" hifi-enhed
|
|
|
troede du kunne regne ud ,at jeg selvsagt omtaler gode stive enheder som er har evner til at,start/stoppe godt,,men du skal åbenbart dreje det skrevne andet sted hen (så det passer til kritik ???)men ok det tager vi med mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Chr. R. skrev:
Kjeldsen skrev:
Chr. R. skrev:
Kjeldsen skrev:
| Store basenheder er da langt hurtigere end små basenheder... |
|
|
Nej, for der er et langt større mebram areal der skal flyttes. Derfor ser man heller ikke f.eks. 10" diskanter, da enheden ikke kan bevæge sig hurtigt nok. Men større areal en enhed har, desto mere luft flyttes der 
|
|
|
Vrøvl... |
|
|
Og jeg mener du vrøvler
|
|
|
Du vrøvler 10 gange mere end jeg (gange 10 uendeligt).
Det er svingspolens Le der bestemmer hvor højt op i frekvens den kan spille. Derfor har store fuldtoner meget få viklinger, og meget kort vandring.
|
|
|
Og de bedste af dem gengiver gerne diskant, det er et spørgsmål om membranens kobling til svingspolen.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
kongruens skrev:
|
Store enheder bevæger sig væsentligt langsommere end små, for at opnå samme output ved samme frekvens. Altså behøver de ikke, at være lige så hurtige, for at gengive det samme.
Mvh.
|
|
|
Målt som den givne translatoriske fart ved et givet tidspukt (især passagen af nulpunktet) har du ret. Men frekvens er et udtryk for den acceleration, som enheden udsættes for, og der vil en større og dermed tungere menbran kræve større kraft for at opnå samme acceleration som en lille og lettere.
|
|
|
Hvis du sammenligner en en 6½" en 8" og en 10" alle baseret på samme magnetsystem og samme svingspole vil 10" enheden være den mest effektive trods den højere membranvægt.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaryo03 skrev:
|
Okay...? Men Bjørn...
Jeg mener nu nok, som jeg siger, det er holdninger, man ofte hører. Store enheder bevæger sig langsommere end små enheder. Opbrydningen i en stor enhed er større end i en mindre enhed. Forholder det sig så sådan? Det tør jeg ikke sige - men da du tilsyneladende ligger inde med den viden, så del den med os andre - ikke for teknisk, jeg vil gerne kunne forstå det (og ikke for langt - så bare relevant for tråden). Uh, og med tunge enheder mener jeg membranens vægt - ikke enheden i sig selv. Ordentlige magneter vejer jo godt til. Har dog hørt(!), der ikke er belæg for denne påstand... selvom den høres meget ofte.
Jeg kender din holdning til hifi - det skal spille korrekt. Det er ikke helt min holdning (selvom selve udtrykket "high fidelity" er på din side ). Min holdning er, jeg skal kunne lide at lytte til det. Mit anlæg er langtfra PA. Det er ovre i hifi-afdelingen - men et godt stykke fra high end. Endnu i hvert fald.
Så jeg håber, du vil give en lidt mere brugbar kommentar, end at jeg skal læse bøger - jeg læser rigeligt på uni for tiden - og andre kunne sikkert få glæde af en kortfattet kommentar, som kunne be-/ afkræfte de holdninger, som ligger til grund for, PA ikke kan spille godt. F.eks. er enhederne lavet til at være holdbare - hvilket (måske) gør membranerne lidt tykkere, kantophængene kan være lavet af tykt gummi - som, hører man tit, giver membranen for meget modstand. For en god ordens skyld: Jeg bygger IKKE mine egne højttalere.
Spørgsmålet i denne tråd var, hvorfor PA udstyr ikke er blåstemplet af hifi-folket. Jeg har to teorier. Den første er dårlige erfaringer. Den anden er de fordomme, verserende rygter, om f.eks. højttalerenheder og deres egenskaber. PA-anlæg er dømt på forhånd. Men mange anlæg - ikke alle - har deres fordele og ulemper. Jo jo, alle anlæg har skam deres ulemper... 
Så opsummeret: Har PA nogle iboende fordele og ulemper i selve opbygningen?
|
|
|
Man kan ikke føre en teknisk debat på holdninger og fornemmelser
Hvis en højttaler til professionelt brug er ringe så er den det af samme årsag som hvis en højttaler til stuebrug er det, konstruktøren har simpelthen ikke "læst på lektien"
Hvis du vil have tykke ophæng, det jeg kalder "wellington ophæng" så finder du det med sikkerhed blandt moderne hifi-basser, og det er fuldstændig ubrugeligt til andet end "bom bom" i hattehylden på en gammel øse, det der skal styre enheden er magnetsystemet og kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med kabinettet kan diskuteres, eller i hvert fald gradbøjes, men ellers må man jo sige: "Ja og amen"...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej JARYo03 hejsa...det rart at se der lægges op til..trådens egentlige menning og opringelse..for holder vi os så isoleret som muligt ,til pa lydens og dens brug af grej
så har vi fået indsnævret..de rammer vi kan forholde os til..og her tror jeg dårlige oplevelser og manglende bekendtskab med pa-lyd"har stor vægtning..ligesom man må gøre sig meget umage,og bruge mange timer på at,få dyrt hifi/high end til at ,gå op i dejlig musikoplevelse,,ligeså forholder det sig mht pa-grej/lyd..her er man alså også pisket til at,vælge fravælge...en masse og høre på .
og ikk mindst tage en masse hensyn til omgivelser/måske endu mere pga bølger..og akustikken som modstander når det pa-!!
får at få et sobert realsultat..som man SELV kan være godt tilfreds med..mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
heltny skrev:
|
|
|
troede du kunne regne ud ,at jeg selvsagt omtaler gode stive enheder som er har evner til at,start/stoppe godt,,men du skal åbenbart dreje det skrevne andet sted hen (så det passer til kritik ???)men ok det tager vi med mvh RENE-H |
|
|
Hvor er de enheder ??? Nej jeg drejer ikke noget, du vil bare kun se PA-grej som noget der simpelthen kan alt. Dine kasser er tunet ind til 40 hz ? Efter hvad ? Hvad er der brugt til det ? Husk at en forkert afstemt basreflex, kan få en enhed til at té sig noget så sløvt........... men også FOR kontrolleret............... At afstemme en bafreflex er ikke bare lige noget man gør.
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvaaaa er du gammel skolelærer eller ??
tunet ind efter hva ??der ska bare lægge svar i forhørslokalets røde skær..så der kan deles 4 taller eller andet ud..
de faktisk tunet af SUND..herfra forummet..
så kan du jo gå i kødet på ham i en forhørsrus..var det nok eller ??(dumt""spørsmål") ved jo godt det var svar nok..go aften mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange af os herinde kender vel den med:vejrudsigten:som skal behage alle:det bliver stedvis regn,slående over i tørvejr med blæst og sol ,men indimelmen sne og vindstille,,,
ja :enheden kan både spille for korrekt og rigtig dårligt men nok også et sted midt i,vil jeg tro ??hold da op ja så har du efterhånden jo ret ,med det koncept hej herfra RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
hvaaaa er du gammel skolelærer eller ??
tunet ind efter hva ??der ska bare lægge svar i forhørslokalets røde skær..så der kan deles 4 taller eller andet ud..
de faktisk tunet af SUND..herfra forummet..
så kan du jo gå i kødet på ham i en forhørsrus..var det nok eller ??(dumt""spørsmål") ved jo godt det var svar nok..go aften mvh RENE-H |
|
|
Ja og jeg kender SUND særdeles godt - derfor spørger jeg, men du ved tilsynesladende intet om dit eget. Du nævner selv at de er afstemt til 40 hz............ og hvis man så ikke må spørge om noget, hvorfor skriver du det så ? Undskyld jeg spurgte om en helt alm ting når man fremviser sit grej................. Hvor skriver du ikke bare = Jeg er vild med mit system, jeg vil kun ha ros og lad være med at spørge mig om noget. Nej jeg er ikke skolelærer, jeg er ekstremt interesseret i hifi og gode debatter............... Hvad der ikke er noget af mht dig. Hyg du dig med dit high-end +++ anlæg
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
sorry du stiller din verden op ,selv
du spørger,jeg hendviser pænt,da det ikk er mig selv der afstemt dem,og er mand nok til at søge hjælp..ellers ved jeg ikk hva du ikk må spørge om ????? mener da nok du har fået svar på alt,enten ved at,:melder ud at sådan vil jeg det skal lyde,,,eller mållinger er ikk mig,,det jo også et svar..
og hvorfor står dine diskanter sådan :fordi det falder i min smag...osv der svar på alt...
men måske det dig som kræver et slags svar..og sådan hænger verden alså ikke altid sammen,,at man kan få det,,og så kunne du iøvrigt jo lade vær at spørge,hvis du kun forventer et slags svar ikkkkk venligst RENE-H
obs:tror faktisk der noget om,det jeg skrev:for kampens skyld..hva ???? __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kære menneske,,det må da være bare en smule hårdt,at være forfuldt af skulle have status på alt og lidt til...
bare det forhold at ,du kunne få dig selv til ,at skrive:ja så vil jeg spørge sund....
set udefra vil det ligne,noget fra en opklaringssag fra københavn politi (hvor ikk alt er på plads)mener der kan gå lovlig meget alvor i,en hyggerelateret hobby hva....
sådan at ville føre bevisførelse for ,vendte dialoger s indhold det gear kan jeg alså ikk få,det mentale til at gå med til ...
jeg melder ud NU...lander der opkrævninger,som jeg ikk finder af betydning for trådens ærinde kviteres der med OK...
man er vel herre i eget hus..mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |