Emne: besynderlig respons/vedr pa grej ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heltny: Holgers er afstemt efter "fabrikkens" anvisninger/tegninger................. Altså afstemt til ................. PA
Hvis kabinetterne alligevel skulle tunes ind til at spille samme frekvens, hvorfor så tude-fjæs?
__________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Heltny: Holgers er afstemt efter "fabrikkens" anvisninger/tegninger................. Altså afstemt til ................. PA
Hvis kabinetterne alligevel skulle tunes ind til at spille samme frekvens, hvorfor så tude-fjæs?
|
|
|
Fordi en PA afstemning ligger langt fra en hifi afstemning Slut herfra
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kæreste barn,,prøv dog at se dit eget svar:fordi pa afstemning ligger langt fra en hifi afstemning..
igen vil du gerne konkludere at en pa-afstemning ikk vil indebære god lyd..
dette må være absolut sidste forsøg på.at fortælle,vi har ikke samme tolkning og ide om hva god lyd er for en størrelse... du vil entydigt fremlægge at,hifi orienterede enheder/opstillinger /principper er den eneste vej til god/autentisk/og troværdig lyd ..det helt fint..men lad dog vær at blive ved med at..fortælle hvor galt vi er på den ,fordi vi nu engang har set pa-grej mm som noget der kan formidle god lyd..det må da være gået op for dig at..sandheden om god lyds tilvejebringelse ikk nødvendigvis er hifi ,for os alle..mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
rene-h, hvad går den her tråd på for dig ? ....at vise det frem du har og fortælle at "du" synes at det lyder godt og ikke andet , eller er det for at få et par staldtips, til måske at forbedre dit anlæg ? 
Imbalance, Kjeldsen og heltny. ( respekt for det i skriver, hvis vel at mærke rene-h's mål er det samme som jeres ).
Jeg skuer dog at rene-h faktisk er begyndt at komme i dialog og begynder at lytte til eks. janils og bjørn.
( ret mig hvis ovenstående er forkert rene-h ). |
|
|
har da altid,været obs på hvad andre har at,tilføje mht lyd og måde at lave lyd på,og ja jeg er da imødekommende hvis jeg ser det kan være det mindste brugbart for mig,og bidrage til det jeg selv roder med,ellers ser /lytter jeg da med på hver et indlæg..men af gode grunde kan jeg ikk få mig selv til at ,gå i krig med domediskantens forcer og måde at formidle musik på.da det aldrig vil blive aktuelt i mit setup ,med en oliekølet dome..mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
|
Hey
Rene jeg må godt nok tolke dig som en lost cause, jeg forstår ikke at du slet ikke tager noget med dig herfra de alenlange inspark der har været...
Men du blev åbenbart tricket af Holgers heldige pa eventyr og han har "bevist"at han med kæmpe enheder har fundet et miks der lyder godt, men som jeg ser dit udstyr så virker det altså kastet ind, og du føler dig forfulgt hvergang folk prøver dig af, hvorfor ikke tage de ting med der lyder plausible...
Der er nævnt ting om dine diskanter, og om alternative kabinetter og placering af dine enheder som kunne være smart er fører ud i livet..
Nu er Holger godt nok også en af de typer som har valgt den vej han nu har og er ligeglad lyder det til hvad folk mener om det han ejer, men hans grej virker lidt mere gennemtænkt, dog synes jeg hans elektronik virker meget rodet, men man kommer jo tit langt hvis man bare tænker sig lidt om og bruger det man har fornuftig..
Baskabinetterne er sikkert fint nok afpasset volume mæssigt, men mellemtone og diskant kunne godt drage fordel af ændre(t)(de) placering(er)...
Vil du fortsat være en struds eller hvad? |
|
|
hej ..ja men hvad vil du jeg skal gøre..??mine diskanter står jo hvor jeg har valgt ,en plads til dem..og de er valgt fordi de var bedre til mig,END de 5-10 andre diskanter jeg har prøvet..og mht hvor meget tid jeg har brugt til,placering og ændret kabler osv..hvordan er det lige andre kan ..vide noget om den sag..??men kunne selvfølge lig slå fast her:jeg har brugt mange mrd er på justeringer..og valg af enheder..feks er det ene af mine sæt mid-bas kabinetter ej reflex,men trykkammer fordi de enheder,lød bedst i sådanne for MIG...så det lidt nemt at skrive :det virker ikke så gemmentænkt ??? det jo taget ud af den blå luft,at komme med den udmeldning..hvilken indikation er der for at konkludere dette ?? mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
når så der skrives :melmentone og diskant kunne godt drage fordel af ,,ændret justering,,hvor er svaret så på hvor ændringen skulle forgå ???
har jo flere gange skrevet at feks:diskanter ,bliver flyttet jævnligt
og melmentone ??? ændret til ?? og hvilke krav har du som udgangspunkt til dette..??
jeg ser skam alle indlæg og læser dem også ..ellers ville jeg jo ikke kunne ,henlede til dem ...men hvis 98% af indlæggene lægger op til.at der skal justeres over i retning ,af hifi orienterede principper..så det måske ikke lige det som står øverst på min hitliste..for jeg har fået mig den lyd..som opfylder mine krav til god lyd,,men det da stadig..hver at se alle de ideer som folk måtte have,og også give min mening til kende,selv om stoffet ikke ligger inde på min boldgade...
iøvrigt :har du hørt holgers system ???
har du hørt mit ???
hvor hvor burde man så lægge,
mht konklutioner ??
gemmentænkt ?? hva dækker dette over i din begrebsverden ??
det sidste spørger jeg om fordi,jeg måske kunne blive obs på,hvor jeg ikke har brugt tid nok (seriøst)man kan jo ikk vide om der forhold du ved bedre af ,en mig selv ???
mvh RENE __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kære folk ,syndtes for tit tråden flytter sig fra ,idegrundlaget,, lidt for langt væk ,og det lidt ærgeligt da ,der så mange emner herinde på hifi4all...
obs:mht at blive triket af....så gjorde jeg et forsøg på at lave debat ,omkring pa-lyd tilbage i 2005 her ..så den del af det klare jeg helt selv fra hjertet af ..men da skønt at andre,deler mange af samme opfattelser..mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
kæreste barn,,prøv dog at se dit eget svar:fordi pa afstemning ligger langt fra en hifi afstemning..
dette må være absolut sidste forsøg på.at fortælle,vi har ikke samme tolkning og ide om hva god lyd er for en størrelse... du vil entydigt fremlægge at,hifi orienterede enheder/opstillinger /principper er den eneste vej til god/autentisk/og troværdig lyd ..det helt fint..men lad dog vær at blive ved med at..fortælle hvor galt vi er på den ,fordi vi nu engang har set pa-grej mm som noget der kan formidle god lyd..det må da være gået op for dig at..sandheden om god lyds tilvejebringelse ikk nødvendigvis er hifi ,for os alle..mvh RENE-H |
|
|
Sig mig ? Har du overhovedet forstand på Højttalere ? En PA afstemtning er SOM REGELT med et løft mellem 70 og 110 Hz............ Hvor imod en hifi afstemning er tilnærmelsesvis flad. Hver har sin smag.............. min datter er ELLEVILD med hendes bilka-anlæg Du er da komplet umulig at debatere med................. Og du behøver såment ikke svare på mit indlæg, for der kommer ved gud ikke mere fra mig nu. Nu kan man så kun tænke SIT !!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil egentlig godt her melde ud:vi er nu øjensynligt nået dertil..hvor man nu langt fra har gjort sit,,mht simulering af enheder i kendt kabinet,,da der jo er div fugtparametre i omgivelser og enda kan vi ej regne med enhedernes data,,så jeg derhende hvor jeg ikke ser grundlag for ydereligere debat på lige den front..
for da vil en selv gemmengået,konstruktion på rette vis,jo efterfølgende i sit liv ikke overholde den marken som det er tilsigtet,da fugt i et land som vores ,er tilstede i enorme variationer..og så står man så med et ht system der præges af nye uhendsigtmæssige forhold..
så strammer skoene for voldsomt til mig ..og man kan så blive ved,med at have forhold af ene eller anden art ,som har dårlig indflydelse på lyden..her er den kørt lidt for voldsomt af ,sporet til mig
jeg vælger at,tage de medsendte data som gode vare som udgangspunkt,,og ikke operere med:vi kan jo ej heller vide os sikre på opgivelser mm ..
så vil jeg hellere lide under ,en teoratisk afvigelse på en målling mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
rene-h skrev:
|
dette må være absolut sidste forsøg på.at fortælle,vi har ikke samme tolkning og ide om hva god lyd er for en størrelse... du vil entydigt fremlægge at,hifi orienterede enheder/opstillinger /principper er den eneste vej til god/autentisk/og troværdig lyd ..det helt fint..men lad dog vær at blive ved med at..fortælle hvor galt vi er på den ,fordi vi nu engang har set pa-grej mm som noget der kan formidle god lyd..det må da være gået op for dig at..sandheden om god lyds tilvejebringelse ikk nødvendigvis er hifi ,for os alle..mvh RENE-H |
|
|
Sig mig ? Har du overhovedet forstand på Højttalere ?
En PA afstemtning er SOM REGELT med et løft mellem 70 og 110 Hz............ Hvor imod en hifi afstemning er tilnærmelsesvis flad.
Hver har sin smag.............. min datter er ELLEVILD med hendes bilka-anlæg
Du er da komplet umulig at debatere med................. Og du behøver såment ikke svare på mit indlæg, for der kommer ved gud ikke mere fra mig nu.
Nu kan man så kun tænke SIT !!EKKO !!
|
|
|
__________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
|
kære folk ,syndtes for tit tråden flytter sig fra ,idegrundlaget,, lidt for langt væk ,og det lidt ærgeligt da ,der så mange emner herinde på hifi4all...
obs:mht at blive triket af....så gjorde jeg et forsøg på at lave debat ,omkring pa-lyd tilbage i 2005 her ..så den del af det klare jeg helt selv fra hjertet af ..men da skønt at andre,deler mange af samme opfattelser..mvh RENE-H
|
|
|
Det er netop idegrudlaget som er vigtig, så folk ved om det er en person der "bare" vil vise anlægget frem, eller om det er en som søger lidt assistance til forbedring af anlæg, eller helt anderledes i stil med Holger4 ..."kom og se verdens bedste højttaler".
Jeg synes at jeg forstår bedre nu, hvad du vil med din tråd rene-h ...tak for det. 
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
rene-h, hvad går den her tråd på for dig ? ....at vise det frem du har og fortælle at "du" synes at det lyder godt og ikke andet , eller er det for at få et par staldtips, til måske at forbedre dit anlæg ? 
Imbalance, Kjeldsen og heltny. ( respekt for det i skriver, hvis vel at mærke rene-h's mål er det samme som jeres ).
Jeg skuer dog at rene-h faktisk er begyndt at komme i dialog og begynder at lytte til eks. janils og bjørn.
( ret mig hvis ovenstående er forkert rene-h ). |
|
|
et par staldtips..ville da ikk være tosset..men jeg er tæt på at,være overbevist om ingen har hang til at bistå pa-lydens væsen..(fair nok det ikk forummets vante emne)men troen på der er andet ,er da intakt med feks kabelproblematikken osv..men nu jagter jeg ikk forbedringer i 6 gear..for jeg står ved at,jeg har opnået en lyd som jeg holder meget af,og det igemmen pa-grej og det var faktisk dette ene forhold ,tråden skulle omhandle mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
HJÆÆÆÆLP...der må være nogen herinde,som kan bistå mig !!
mit anlæg har lidt hård lyd,i diskanten
melmentonen står med vag vokal ??og bassen mangler præsission
tager imod alle gode seriøse råd..
kan det være fordi ,,det ikk er hifi jeg fik købt ?? mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
   God aften herfra Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mht cd afspiller,har jeg måttet nøjes med ,en sony X229ES men er dog nogenlunde tilfreds..fik opgraderet 2007 (clok3),men ville egentlig på denne front gerne ,høre hvor folk har fidus til tweaks m cd afs...??ligefra hvad de skal stå på,til kabelvalg mm mvh RENE-H
__________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
obs nu blir der kortere og kortere tid til,en lytter hos mig ,hvor nogle friske modige mandfolk vil sætte tid af,herinde fra til lytning
af systemmet der mest,af alt er kendt som:smidt ind med skovl/umulige enheder/ejer med absolut mangel på lydgehør/dårligt valgte enheder osv/
hvis/når det kan betegnes som et vellydende og smukt formidlende system m/skub i
hva gør man så af ,alle de begreber som hænger sammen med autentisk og god lyd ??? eller har man så 2 heldige udfald sådan lige dukket op på 3 uger ???
mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu skulle der rent frekvensmæssigt helst ikke være den store forskel på afstemning som sådan, men.. JA, der er en hel del pa (beregnet til disko brug vel og mærke) der har et løft fra 60-90 for at få "slam", men som udgangspunkt udmærker mere PA orienteret grej sig imod højt SPL i bestemte områder, eks går JBL's nyeste generations af PA subs ikke så dybt som man kunne forvente af 18" enheder, til gengæld kan de præstere vanvittige lydtryk i det område de er beregnet til at blive brugt.
bas Præcision: som nogle har gættet, så vil jeg sige BCA baseret elektronik, CTS er den billigste vej frem hvis pengepungen ikke lige holder til I-tech eller Macrotech I -series.
afspilning... i min verden er ekstern dac og harddiskafspilning eneste vej frem. alternativt at man beholder sin cd afspiller med en acceptabel transportmekanisme, og benytter ekstern dac. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Jaryo03 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fandt jeg den! Diskussionen herinde mindede mig om et læser-besøg, High Fidelity engang var på. Året er 1985 - en vestjyde har vandkølet sin forstærker på 2x798 watt; forstærkeren er i øvrigt heller ikke udstyret med en volumenkontrol - for rock skal høres HØJT. Han var meget glad for sit anlæg - anmelderen var ikke specielt begejstret. (High Fidelity, nr.4, 1985). Men vestjyden fik det, han gerne ville have!
Selvom jeg ikke just tror, der bruges gummistøvler (den smilte jeg lidt af) til PA enheder, så laves de til andre formål end hifi. De skal simpelthen kunne noget andet. De skal være robuste, have høj følsomhed og høj belastbarhed. Det gør, de spiller anderledes end en hifihøjttaler. Bjørn ramte lidt uforvarende lige ind i sagens kerne - med sin kommentar om car-fi... ICE... havde jeg sagt, jeg havde bygget en af de bedst-spillende subwoofere med en Cerwin Vega 15" stroker, så ville den også være gal. Men hvem har egentlig erfaring til at vide det? Hvis tingene er bygget efter et formål, så må de også have karakter efter det formål, hvortil de er bygget. Man sætter en F1-bil på en racerbane og en 4x4 ude i skoven (men mange mennesker er åbenbart helt vilde med at køre 4x4 i byerne).
Selvom konstruktøren er nok så dygtig, så skal PA-enheden kunne noget andet end hifi. Begge enheder skal lyde så godt, som muligt - men 'som muligt' er ikke de samme kompromisser for de to systemer. De lyder altså forskelligt. Kan man lide PA-lyd, så er det fint. Men det er, basalt set, ikke hifi. Men man kan jo godt gå op i lyd alligevel! Nu pløjede jeg mig igennem mine gamle High Fidelity blade, og det slår mig, der er kommet en gevaldig ensretning de senere år. Mindre og mindre er acceptabelt. Det er fedt, der er folk, som vil eksperimentere - de skal så også tåle en del kritik - og have lyttelapperne helt ude, for der kan komme mange gode råd - desværre bliver tonen i de her fora på hifi4all ofte ganske syrlig. Så bliver een jo let lidt stædig. At få at vide, 'det fungerer slet ikke' eller 'læs en bog' er temmelig ukonstruktivt; men fair nok, der skal være plads til meninger.
Hvis enhederne er de samme (eller kan det samme), giver det ikke megen mening for flere firmaer at have både PA-enheder og hifi-enheder. At tage en enhed skabt til at spille i en hal og placere den i et lille rum er ikke uproblematisk - men ikke uladsiggørligt. At PA-enheder kræver noget mere juice - i min verden betyder det en ordentlig strømforsyning - ikke mange watt - virker logisk. Men altså, hvis tingene bliver gjort ordentligt, så lyder det også ordentligt - anderledes end hifi - men immervæk som f.eks. Rene H. gerne vil have det til. At høre musik på et mega-rock anlæg er en oplevelse i sig selv. Ikke en jeg lever for - men en jeg af og til savner.
Hvor ensrettet tingene er kan demonstreres ved en af mine helt egne erfaringer. Jeg har et par højttalere fra Technics - SB-M1000. En af mine venner går også meget op i hifi. Da han hørte, jeg havde købt Technics...???!!?? Han var egentlig ret hånende. Så hørte han dem. Jo, de spillede faktisk temmelig godt - men om jeg ikke burde fjerne Technics-skiltet fra dem. Han jokede (men egentlig ikke). Han kunne snildt ignorere de gode anmeldelser - og hans kendskab til mig - ikke at mine ører er totalt-forgyldte - men de virker.
Fordomme i denne verden er der mange af. Jeg tror ikke, der er så meget at gøre ved det. Jeg mener, jeg er '82 og har en rørforforstærker. Det tror jeg stadig på (og en PD121 Luxman pladespiller). Som sagt, det tror jeg på. De ikke så hifi-interesserede kammerater har trukket gevaldigt på skuldrene og kommet med dumsmarte bemærkninger - men man må tydeligvis lide for lyden.
Lur mig, jeg tror næsten, det her indlæg afslørede, jeg er akademiker - der er ikke meget htx'er tilbage i det her kadaver...
Hygge - det var vist snart alt, der kunne presses ud af denne her tråd.
P.S.: Kimber Cables er meget stringente og gode til at stramme bas op... jvf. High Fidelity kan Tannoys super-diskanter det samme. Men det er en anden diskussion 
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg husker tydeligt den artikel, den var ledsaget af en slags vittighedstegning, på det tidspunkt var den vildeste forstærker jeg kendte på 2x80 watt, så jeg var ret lamslået.
med alderen finder man ud af at man hurtigt kan lave 2x2 kw eller mere "rent og hifi korrekt", og så begynder de store tal at være knapt så imponerende. det imponerende ligger mere i om konstruktøren har fået noget fornuftigt ud af det samlede resultat, hvilket er helt uafhængigt af watt antallet. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|