| Forfatter |
|
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej,de kan bare også formidle god lyd:citat fra trådens start..!!den er ikk længere men blev det i den grad...gør ikk spor vi har sørme fået rundet lydfilosofier af..
og den der:jamen du sagde/og nu:troede pa var bedre ..er ligesom fløjet fra reden..måske bortset fra din verden ??? mvh RENE __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
nej,de kan bare også formidle god lyd:citat fra trådens start..!!den er ikk længere men blev det i den grad...gør ikk spor vi har sørme fået rundet lydfilosofier af..
og den der:jamen du sagde/og nu:troede pa var bedre ..er ligesom fløjet fra reden..måske bortset fra din verden ??? mvh RENE |
|
|
Arh MIN verden  Tror der er mange der har fået opfattelsen af at PA er det eneste der virker for dig.............. og Hifi ikke er noget for dig. Så jeg tror ikke helt det kun er min verden - desværre
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger


Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er fremskridt at opblødningen nu har nået et niveau, hvor vi snakker om enhedernes egenskaber som fkus, ikke så meget hvem der har lavet dem til hvad. Hvis enheden gør som den skal må det være første prioritet. Hvis kravene til hvad det ønskes den skal inkluderer høre lydtryk, skal man enten have flere enheder, enheder der bedre kan levere dette, eller flere enheder der bedre kan levere dette, alt efter ambitionsniveau. Det er vist noget med et gain på ca. 6 dB ved fordobling af antal enheder. Så på den måde kan man jo regne på det, hvis man samlet set ønsker at kunne ramme ex.vis 120 dB over hele linien (frekvens-responsen der tiltænkes.. ex.vis 15-20.000 Hz.) Så kan man vælge enheder, og regne ud hvor mange det kræver.. eller vælge andre, og regne igen - osv... Fortsat god weekend herfra ønskes alle lyd-interesserede  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heltny: Definér venligst Hi-fi. klart, at René har hi-fi på SIN måde, og du har det på DIN, og jeg har det på MIN  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Jeg synes det er fremskridt at opblødningen nu har nået et niveau, hvor vi snakker om enhedernes egenskaber som fkus, ikke så meget hvem der har lavet dem til hvad.
Hvis enheden gør som den skal må det være første prioritet. Hvis kravene til hvad det ønskes den skal inkluderer høre lydtryk, skal man enten have flere enheder, enheder der bedre kan levere dette, eller flere enheder der bedre kan levere dette, alt efter ambitionsniveau.
Det er vist noget med et gain på ca. 6 dB ved fordobling af antal enheder. Det er vist kun ca. 3 dB, hvilket så også er den forventede fordobling af SPL.
Så på den måde kan man jo regne på det, hvis man samlet set ønsker at kunne ramme ex.vis 120 dB over hele linien (frekvens-responsen der tiltænkes.. ex.vis 15-20.000 Hz.) Så kan man vælge enheder, og regne ud hvor mange det kræver.. eller vælge andre, og regne igen - osv...
Fortsat god weekend herfra ønskes alle lyd-interesserede  Mvh. Offcourse
|
|
|
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Heltny: Definér venligst Hi-fi. klart, at René har hi-fi på SIN måde, og du har det på DIN, og jeg har det på MIN . |
|
|
Hvorfor ? Ja Rene har hans. Jeg har mit Du har dit.
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Holger4 skrev:
Heltny: Definér venligst Hi-fi. klart, at René har hi-fi på SIN måde, og du har det på DIN, og jeg har det på MIN . |
|
|
Hvorfor ?
Ja Rene har hans.
Jeg har mit
Du har dit.
|
|
|
du formår jo godt,at afslutte denne ..snak rigtigt fornuftigt,med ganske få ord..færre end vanligt !!holger4 måske ramte en hovednerve ?? men RESPEKT for det..RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
rene-h skrev:
|
nej,de kan bare også formidle god lyd:citat fra trådens start..!!den er ikk længere men blev det i den grad...gør ikk spor vi har sørme fået rundet lydfilosofier af..
og den der:jamen du sagde/og nu:troede pa var bedre ..er ligesom fløjet fra reden..måske bortset fra din verden ??? mvh RENE |
|
|
Arh MIN verden  Tror der er mange der har fået opfattelsen af at PA er det eneste der virker for dig.............. og Hifi ikke er noget for dig.
Så jeg tror ikke helt det kun er min verden - desværre 
|
|
|
jamen min musikbox lyder da af hifi,indtil andet er modbevist...ikk RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej den med at modbevise,vil jeg helst ej operere med,for udfaldet falder jo naturligt nok ud til ens smag..og skulle det helt umulige ske,,at HELTNY tog til rødovre,ja ok så har vi konklutionen givet på forhånd..men alligevel
god aften RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ikke........... Men nogle gange er det nemmere bare at tie stille, eller svare med meget få ord. Skriver jeg det samme som han skrev, så har vi jo begge ret. Men jeg kan da godt nævne at HIFI = HIGH FIDELITY = HØJ TROVÆRDIGHED. Mig bekendt er der ikke mange instrumenter der spiller med 130 DB. Mig bekendt er der ikke rigtig nogle PA-enheder til mellemtone/diskant der egner sig til hifi (Holger viser det jo lidt med hans) Mig bekendt, findes der mindst ligeså meget dynamik i HIFI-enheder som i PA-enheder (Måske mere endda) - For dynamik er ikke høj volumen. Er der forresten blæsere i dine amps ? Kører de hele tiden ? (Ja det har noget at sige mht Dynamik, da dynamik er forskellen på LAVESTE nuveau i rummet, til HØJESTE niveau i rummet - Ved præcis samme volumenindstilling) Mig bekendt er der ikke nogle færdige købe-HT til HIFI, der anvender PA-enheder til mellemtone og diskant (det må der jo være en grund til)(Nogle hifi_ht anvender horn foran deres diskanter, for at få højere følsomhed, men for også kritik netop pga hornet) Jeg har rodet med HT i vel snart 20-25 år og har selv haft meget med PA-enheder at gøre............. De kan ikke det jeg vil ha dem til................. PA-amps er en anden snak. Udover det, så er der nogle helt alm retningslinier inden for HIFI................ Som ikke alle opfylder  Men uanset om HIFI = HØJ TROVÆRDIGHED................. Og nogle folk vil sige: Jamen det jeg har, gengiver præcis som jeg vil ha det.................. Så er der stadig kriterier inden for HØJ TROVÆRDIGHED der gør at PA ikke kommer derhenad. Og så gør det alligevel, for en ROCK-koncert, forstærket gennem et stort PA-anlæg............... Ja, Det er jo PA-lyd og gengives nok bedst på et PA-anlæg................. Men det bliver det ikke mere rigtigt af.  Hvis du holder på at dit er det bedste. Hvis holger holder på at hans er det bedste. Hvis jeg holder på at mit er det bedste. Så er vi nok 3 stk. der har ret................. For hvem kan modbevise hvad man synes om sit eget ? P.S. -------- Hvormange DIY folk har haft en RIGTIG god højttaler stående ved siden af sine hjemmebyggede............ og lavet en lille sammenligning ? Er der ikke noget at sammeligne med, så er der jo også kun en vinder   
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det nok ok altsammen...nej hifi højtalere bruger ej pa enheder..da det måske ikk forventes de skal spille ..med et vist lydtryk over længere tid i en 2v lejlighed..ja alle mine amps har blæsere ovenikøbet 2 hver..men høre dem ej ..og jeg spiller ikk engang moderat højt..jeg har ikk mit udstyr fordi,jeg skal vælte..noget
men fordi jeg er faldet for overskud og tag i enhedder mm..men det da korrekt;vi kan nok ikk så gerne få os til,at dømme vores kære eje ..så selvkritisk så ja vi alle vil jo på den konto have ret i ,vi har en gave i vores musiksystem...RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kriterier som ikk får pa derhenad..??
men nu er det jo ikk begrebet hifi der absolut får den lyd frem jeg vil mene er god..så det ikk så væsentligt for mig..hva vi så vælger at kalde det lige i den sammenhæng
sov godt RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom Heltny har nogle rigtigt gode ponter, så vil jeg gerne komme med et par tilføjelser:
årsagen til anvendelse af diverse enheder (kan være) at:
Nogle PA producenter (eks jbl) tillader ikke at andre firmaer bruger deres enheder. Andre gør, men fordi at PA er ilde set, og lavprestige, vil ingen "rigtig" hifi producent benytte dem af omdømme mæssige grunde.
og den mest åbenlyse:
Hifi producenter bruger hifi enheder fordi at de er billige... Scanspeak og Seas er eks. ikke ligefrem kendt for at være de dyreste enheder i verden hvad angår indkøbspris.
Nogle ting kan bruges begge steder, eks. hornkonstruktioner. Desværre er de gode af dem for dyre at lave til PA, og kun det rigtigt dyre highend (kan) bruge dette og kompressionsdrivere. såvidt jeg har forstået skyldes det at horn konstruktioner er besvarlige (dyre) at lave, og dertil kommer selve driveren der åbenbart også koster en del mere end en standard domediskant.
De fleste, ikke alle, pa enheder er gode til pa fordi at de kan leverer et højt spl niveau i deres påtænkte arbejdsområde, til en pris der er acceptabel. hvis de så samtidig er frekvensliniære er der jo bare en bonus.
De fleste, ikke alle, hifi enheder, er gode til at dække et bestemt frekvensområde, med en acceptabel måde at spille på, til en pris der nemt kan betales af producenterne. hvis enheden kan anvendes liniært og inden for sit x-mech/max er det jo bare herligt. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
kriterier som ikk får pa derhenad..??
men nu er det jo ikk begrebet hifi der absolut får den lyd frem jeg vil mene er god..så det ikk så væsentligt for mig..hva vi så vælger at kalde det lige i den sammenhæng
sov godt RENE-H |
|
|
Du mangler at svare på nogle spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
det mange inlæg siden,jeg af ren nysgerrighed måtte spørge indtil:om du "gammel"skolelære..
obs nu pga:DU mangler at svare på nogle spørsmål...
jeg vælger at vakle afsted med et 3 tal og så ellers mangler jeg mange flere ,af de gode timers lytning på voldsomt godt lydende system..som heder min lyd !!!
og det nøjes jeg så med,(det kan man jo også når det ikk kan lyde bedre) ho ho
go dag til alle RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
det mange inlæg siden,jeg af ren nysgerrighed måtte spørge indtil:om du "gammel"skolelære..
obs nu pga:DU mangler at svare på nogle spørsmål...
jeg vælger at vakle afsted med et 3 tal og så ellers mangler jeg mange flere ,af de gode timers lytning på voldsomt godt lydende system..som heder min lyd !!!
og det nøjes jeg så med,(det kan man jo også når det ikk kan lyde bedre) ho ho
go dag til alle RENE-H |
|
|
Det var det jeg sagde/skrev tidligere............... Debatere mig dig, kan ikke lade sig gøre. Du har ET ENESTE syn på lyd........... Og så kan alle andre SPARKE og gøre ved, INTET kan man debatere med dig. Ha en god dag............ aften og evt også nat. Dette var så min sidste lyd i denne tråd.............. Også
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zingali er et af flere firmaer der med held eller forstand, bruger PA enheder i deres hifi højttalere.
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1568&zoneid=1
og det lyder fint af hifi i mine ører. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja  , men vi hører jo heldigvis så forskelligt
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og JBl her med samme løsning blandet deres enheder til brug i både PA sammenhæng og deres hifi højttalere, og også her er der generelt tale om vellydende løsninger i mine ører.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
| Og JBl her med samme løsning blandet deres enheder til brug i både PA sammenhæng og deres hifi højttalere, og også her er der generelt tale om vellydende løsninger i mine ører. |
|
|
Hvilke JBL bruger PA-enheder i deres hifi-højttalere ? Jeg kan ikke lige komme på nogle.
|
| Til top |
|
| |