Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: besynderlig respons/vedr pa grej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Heltny: Denne tråd skal KUN handle om Renes super-fede set up - IKKE mit, for jeg har jo min egen tråd. MEN det du skriver til Rene om mine højttalere er jo at manipulere for vildt ved at udelade 99% af kommentarerne til mine højttalere. Jeg tillader mig lige at komme med et uddrag fra den artikel skrevet af Offcourse, da han og Sund var på besøg. Undskyld Rene, denne tråd her skal handle om DIT set up, men dette er KUN for at understrege, at Heltny ikke er helt retfærdig i sine udtalelser:

2: Deres evne til at gengive såvel højt som lavt lytryk med mange - mange detaljer.
Jeg hørte under Holger4´s demo af sine "babyer" at par numre med saxofon - og som Janils også skriver i hans lytteindtryk - man kan høre spyttet på bladet i saxen, om saxofonisten har stoppet næse i højre eller venstre side etc.. om der er ridser i bladet etc.
Virkeligt flippet med så mange detaljer

Undervejs bad jeg et par gange Holger4 om at spille et nummer igen  men ved anden lydstyrke.
Et godt system spiller "lineært" ved en given lydstyrke. Et virkeligt godt system spiller "lineært" ved alle lydtryk - og min umiddelbare oplevelse er, at Holger4´s setup spiller med den fastlagte indstilling  ("lineært" ?) ved stort set alle lydtryk. ("?" fordi det jo ikke er målt!)

Jeg må så godt nok også indrømme, at med den kontrol og lethed over lyden der var at finde, lyttede vi meget af eftermiddagen og aftenen oppe omkring 90 dB eller mere (ofte mere) - da der simpelhen kommer mere luft til ALLE detaljer - og det der er "stille" er stadig stille - relativt - bortset fra at det bliver tydeligere og de fine detelajer kommer frem fra baggrunden hvor man ved
lavere lydtryk måske overhører dem.
Simpelthen fremragende klaret - denne evne til detaljeren selv ved højt lydtryk.

Sund var også på lytteren - og han henviste til en "real-life" / Live lytteoplevelse af et grand Piano. Det spiller højt såsan et - og ethvert forsøg på "High Fidelity" som i "High Credibility" eller livagtighed - er umuligt med mange instrumenter med en 6½" og 1" stander-HTér. Der er simpelthen ikke mulighed for at flytte nok luft.
På noget af det piano vi hørte var vi oppe og snuse til en live-agtighed der gjorde, at når vi lukkede øjnene så var der klaver i stuen - stort klaver.. Piano faktisk!.

Det samme med en Saxofon og 5 strygere.. de fylder - og det gengiver Holger4´s "babyer" så troværdigt som sjældent hørt udenfor DR-byens nye koncertsal!.

Ved et tromme-nummer kunne man i den 4+ meter brede stue med lethed og indenfor få centimeter høre hvor koklokken var placeret i forhold til hihatten i forhold til... ja hele vejen rundt omkring trommeslageren, op og ned, fra side til side - fuld detaljering og nuancer - alt kunne placeres med største selvfølgelighed. Virkeligt flot.

3: Deres evne til at forblive ukomprimerede i lyden
- så man på trods af 9 timers intens lytten ikke får hverken susen for ørerne eller anden form for lytte-træthed.
Vi hørte musik i mindst 8 timer - kun afbrudt af lækker aftensmad.
Uden mindste susen for ørerne kunne vi køre hjem, og ærgres (I hvert fald Sund - der liige skal have bygget "noget" færdigt ) over manglende mulighed for lignende indtryk hjemme, samt manglende mulighed for at sforsøge - da vi så ville vække naboerne. Klokken var blevet lidt over 24 inden vi var bare lidt "mætte" - og det siger ikke så lidt

Det ukomprimerede og det dynamiske headroom er for mig at se med til at gøre enhver gengivelse livagtig. Der hvor headroom og dynamik svækkes grundet mekaniske og fysiske begrænsninger i enhedernes bestykninge, membranareal og "motor" (Læs: resten af anlægget - Watt/effekterne, signal etc.) er der hvor lyden bliver trættende og kedelig at lytte til - og hvor jeg plejer at vælge at lade være med at skrue mere op.

Og som en sidste detalje. Forskellen på mine 117 dB på en god dag hjemme i min stue, og de 130 dB i Holger4´s er en faktor 12 ifht krævet kraft.

Fra 117dB  til 120 dB er der x2 effekt-krav     140W x 2= 280.
Fra 120 til 130dB er der x 10 mere effekt...    280 x 10 = 2800W.

Uden at overdrive er det vist ca. hvad der spilles ind i HVER SIDE af Holger4´s højtaler-setup..
(eller hur - Holger4?)

( It takes 2 times the power from an amp to change the volume 3dB.  
It will take 10 times the power to increase the SPL by 10dB!
In other words, if your amp was producing 50 watts of power you would need to increase it to 500 watts to achieve a 10dB increase. (fig A&B) As you can see it takes a lot of power to get a small increase in volume.
link)

Så altså - hvis man har membran-areal nok og motor nok, og mekanisk headroom nok - så kan man såment nok spille højt - det kræver bare omtanke og velvalgte enheder, som her især kan håndtere effekten der kræves, og levere lytryk nok.

Det er DET Holgers system kan - hvor de fleste - aller aller fleste - andre systemer går på kompromis ifht. dynamisk spændvidde og headroom.
At have oplevet dette, samtidig med at systemet er i stand til ikke at lyde som PA-systemer på et ungdoms-discotek - det er ret udtroligt.

4: Ukritisk og bred evne til at gengive det forelagte signal.
Her vil jeg skrive lidt om hvad jeg havde medbragt af forskellige musik-stumper til at forsøge at både presse og lokke lyd ud af Holger4´s setup.

Efter den 2-3 timer lange introduktion af Holger4s musik (han lod sig lokke til at blive ved med at nuancere hvad han ville vise ) fik vi lov at "slå os løs" -

spil hvad i vil, så længe i vil, ved det lydtryk i vil.

Det er en invitation kun få tør give når det drejer sig om deres Stue-HiFi setup.

Jeg spillede bl.a. følgende - af følgende grunde:

Metallica - S&M - Live med The San Fransisco Symphony Orchestra.
Disc 1 . nummer 1 : Call of Ktulu.:
Et nummer der vikeligt formår at gengive "symfonisk rock" - velindspillet og velspillet - med respekt for både Metallica og et symfoni-orkester - på samme tid. Virkeligt fedt at opleve de sprøde blæsere og de klassiske slagtøjs-lyde, sideordnet med rock-trommer og el-guitar.
Det er et live-nummer der kan være svært at spille højt, da der er 2 lag perspektiv inde over - selve symfoniorkestrets store bredde og detaljerede pinpointing af instumenter, blæsere etc. Og samtiig Metallica med deres trommesæt (Lars!), guitar og vokal i centrum. Det fede blend af de 2 perspektiver, rock og klassisk orkesters spænvidde og dynamik var utroligt. Og det kunne spiles højt uden at systemet mistede overblikket - hverken effekter eller enheder i hjtalerne blev presset ud over fornuften. Simpelthen lækkert. Og live-produceret så det klodser.
Nummer 1 på disc 2 - da må lydmanden have været på toilet -
mudret bas - gengivet mudret.

Spring videre til nummer 6 på Disc 2 - fast bas igen - lydmanden er tilbage!... simpelthen flot og naturtro gengivelse af kilden.

Eagles: Long road out of eden:
Disc 1 - nummer 1: No more walks in the wood: Et super flot produceret nummer med alle "eagles-drengene" i en "nær-acapella"-sang. Super flot lyd på mandestemerne, og super flot adskillelse af dem. Lækkert.
Disc 2 - nummer 1: Long road out of eden. Et nummer med en vind-svævende intro  --  igen super super flot produceret - mange flotte mikr-detaljer og eksotiske instrumente der står som skåret i granit i lydbilledet - klippefast og skarpt definert. Igen - meget megt overbevisende - også ved højt lydtryk. Særlig bassen står fast og stopper som den skal. Og de stille passager inderstreger den utrolige dynamiske spændvidde vi her var vidne til

Diana Krall - Live in Paris:
Igen en live-indspilning. Hørte flere numre - kunn ikke lade være
Utrolig lækker stemning fra den cafe der spilles i - man kan næsten "høre" røgen, og den øl der drikkes af trommespilleren når de andre musikkere tager teten. Og stemmen. Diana Krall kan noget med stemmen - og det kommer fuldt ud igennem Holger4´s spille-dåser.
Meget varme og mikrodynamik - mange oplysninger om rummet der spilles og synges i .
Lige til gåsehud - og ved "live-niveau" naturligvis ifht. dB!

GRP Super LIVE in Concert :
Dave Grusin, Lee Ritenour, chick Corea, Diane Schuur, Tom Schott.

Mega lækker lyd, total "boogie Faktor" (Vi lavede koncensus om dette begreb ud fra Sunds snak om hvad der skal være ifht. musikformidling og følelsen af dette).
CDén har Mikro timing og dynamisk udslag i verdensklasse. Ikke den mest polerede indspilning - men hvilken nerve - hvilken sjæl og stemning.
Puha - der var gang i musikalske heksegryde. Damn der bliver jammet og overlappet og spillet..

Timing og sjæl er kilden til den sublime musikoplevelse- og hvis jeg ikke kan udtale mig om fasefejl på 4 meters afstand, kan jeg i hvertfald udtale mig om timingen og dynamikken og perspektivet og lydbilledets / rummets definition - og den er til stede med disse højtalere - drevet af Holger4´s system - spillende i hans rum.

Alt det som Sund og Holger4 valgte at spille vil jeg lade dem selv nævne efter behov
- vi hørte som sagt 9 timers musik ved godt niveau - uden at blive trætte eller få nok.

Om muligt ville jeg sige: "I`ll be back" som en anden terminator..
og næste gang skal der høres endnu mere musik, og udfordres om muligt endnu mere.

Jeg har med det ovenfor nævnte musikudvalg forsøgt at spænde over utrolig dynamik (Metallicea, GRP) og Live-live-indpsilninger (Metallice, GRP, Diana Krall.) til det ultra-supremt producerede million-projekt som Eagles´"Long road out of eden" må siges at være.
Der er ikke nogen lyd ellerr baggrundsstøj, hvis det ikke er meningen - punktum.  "." 

Kort sagt.
Holger4´s højtalere spiller musik - som musikken har lydt på de instrumenter der er brugt..
og hvis det er elektronisk - så er lyden det også.. med fuld smæk hvis det ønskes.

Og fuldt smæk er vildt smæk - fysisk vildt - og fedt.

"Det med småt" - tør vi sige noget til ham der Holger4?

En ting vi (Sund og jeg - og Holger4) diskuterede var det roomgain der var i sweet-spot-lytte-sofaen, som stod op ad bagvæggen.
Med "laid-back" attituden og ryggen i puden var bassen st
or, men lidt - bare lidt -løs.
Når man så lænede sig frem og tog en kanelsnegl fra Pågen - så var lyden perfekt.

Fast, stram - ultra stram.
Faktisk sagde Sund at "sofaen stopper lige som den skal"  - dvs. at vibrationerne fra bassen stoppede når bas-lyden fra kilden stoppede, og enhederne (bas) stoppede.
For det gjorde de - på trods af 4 x 18" enheder. WOW
(Og en subwoofer til lige at tage bunden under 40 Hz.. )

Dar var på intet tidspunkt mangel på niveau i noget frekvensområde - der var ingen slinger i valsen ved ethvert lydtryk, og alligevel fornår højtalerne at udtrykke mikrodetaljer "én masse".

Sikke et hit.

Holger4 nægter at flytte sin sofa - den står hvor den står. Respekt for det - så vi sad og lænede os frem når vi orkede - og snuppede en Pågen

Jeg kommer gerne igen. Glæder mig til at genlytte noget af musikken, for at kunne sammenligne, og høre om mit eget kan gengive tilnærmelsesvis det samme ved det lydtryk jeg nu engang kan præstere i ukomprimeret stand .

På et tidspunkt snakkede jeg med mig selv (de andre kunne ikke hære mig alligevel ! ved 100dB) om der manglede lidt diskant i toppen.
Men efte 3 numre mere kom det frem - det er netop kilden og indspilningen, og ikke højtalerne der bestemmer her. Mit eget setup har ved Max lydtryk tendens til frembusende diskant. Det sker ikke hos Holger4 hvis det ikke er meningen. (Af samme grund bruger jeg min pioneers "x-curve", som er en kurve der sænker diskanten med 1 dB ved høje lydtryk, udregnet efter hvor stort rummet er. Ved store rum tenderer diskanten til at stige mere end bassen ved høje dB - derfor kan man dæmpe med denne "x-curve" i pioneers snurre-rundt-DSP-receivere!)

Noget andet vi snakkede om var, hvor meget et room-perfect system ville lave om. Og forskellen på EQ elektronisk og EQ via delefiltre ..
der er ikkeforskel i praksis - og kun lidt i teorien - det er ændringer af enhedernes signal og niveau der tales om - elektronisk, aktivt, passiv, spoler etc. eller ej -

EQ, delefilter, highpass eller lowpass.. alle filtre og indgreb laver "fasefejl" og andet "grisseri" på papiret.
(Igen - tager det ikke så tungt - jeg bruger selv EQ og synes det virker i en A_B sammenligning - derfor vælger jeg at leve med det der er skidt ved det, da det gode mere end opvejer det.) Og B&W har også lavet delefilter i deres højtalere.. og jeg mener at huske at diskanten spiller i modfase for at passe med bas/mellemtonen )

Men måske kan det måles 1 meter fra, i aksen udfor enheden.. eller noget..Men 4 mete væk, med 2 højtalere i stereo, i et lytterum.. Der spiller det.

Og bedre og mere rigtigt på alle måder end det meste (alt) jeg har hørt - samlet set.

Måske har jeg hørt lige så godt perspektiv andre steder - men med manglende niveau.
Måske har jeg hørt niveau andre steder, men med manglende detaljer.
Måske har jeg hørt detaljer andre steder - men med manglende bund.
Måske har jeg hørt bund andre steder, men med manglende luft i topen
Måske har jeg hrt luft i toppen, men igen - manglende niveau.

Samlet set gør Holger4´s HTére så meget rigtigt, og så lidt forkert - at ethvert såkaldt "hylekor" eller blot ærlige skeptikkere blot mangler at komme forbi selv og forsøge at finde kanten af disse "babyers formåen selv - prøv bare  -  jeres maver giver formodentligt op før enhederne eller effekterne.

Jeg har en klar fornemmelse af, at ethvert seriøst indspark er velkomment - Holger tør som tidligere nævnt invitere til test på en sjældent fordomsfri måde: "Slå jer løs" - jeg spiller lige lidt, og så kan i gøre hvad i vil mht. musikvalg og niveau. Og gå rundt, op og ned, som i lyster.
Bare i deler hvad i finder ud af, så bliver jeg glad, og måske lærer jeg lidt.

Det er en cool indstilling - og uden tøven giver jeg kredit til Holger4´s selv-opfundne tittel til lytterummet: "house of A-B-testing".
Der er et grundigt afprøvet valg bag enhver enheds placering, frekensområde, fase, kabinet, kabling og forstærkning.

Det med at gøre noget rigtigt - Det er lidt ligesom B&O´s filosofi - gøre alting "godt", intet forkert - (men måske heller intet totalt sublimt) - så kan de fleste lide lyden da der ikke er noget der stikker ud.) Dog er dynamikken her totalt sublim. Basta.

Rene, jeg er helt sikker på, at dit anlæg lyder for fedt, og jeg siger tak for invitationen og glæder mig vildt til at høre dit flippede anlæg

Du er da nævnt i første indlæg - Iøvrigt er der vist ikke nogle retningslinier for hvad en tråd SKAL og MÅ indeholde.

Og så tror jeg egentlig ikke at DU bestemmer den slags

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jo da, det ÈR da mig, som bestemmer - vidste du ikke det??????????

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

slyden skrev:

at der findes så mange dårlige PA firmaer , er jeg bevidst om ,men har du aldrig hørt et dårligt hifi anlæg, eller hvad nogen kalder high end?

Jeg tror en stor del af problemet skal findes her. Som jeg lidt er inde på i min smøre ovenfor, så har de fleste mennesker et større behov for at blive bekræftet, end for at blive udfordret. Så første gang man hører et billigt bambus-PA system der lyder elendigt (både som hifi-system og som PA-system!), så afskriver man komplet enhver tanke om at bruge PA-udstyr i stuen. Men hører man et hifi-system der også lyder elendigt, så er det jo bare fordi lige præcist dét udstyr er dårlig kvalitet, der findes jo meget bedre. Og når man så hører et 600.000,-s high-end system der også lyder elendigt, så er det fordi det ikke lige var brand XX og model YY, så ville det bare have været fantastisk. De fleste hifi-entusiaster har ret negative ting at sige om 90% af produkterne på hifi-markedet, men overvejer måske ikke lige at PA-folk har det på samme måde med PA-udstyr - PA-udstyr er lige så forskelligt som hifi-udstyr, derfor er det ikke særligt fair bare at putte alt PA grej ned i samme kasse. Der er vel heller ingen der lytter på en B&W 601, og så konkluderer ud fra dét at en Nautilus 800 spiller ad røven til?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

jo, de findes faktisk otto.

Der findes skidt hifi, og der findes skidt pa. der findes også gode producenter af begge dele.

men ligesom det ikke er meget hifi der kan bruges som pa, så er der heller ikke meget pa der kan bruges som hifi.

men der er en "grå mellemzone", lidt som når man støder på highend højttalere der er lige så korrekte som monitorer (der vel reelt set er pa/studie grej).

Du kan bruge de fleste porsche-modeller på bane, på vej, og til at handle ind i. så fleksibelt er noget lydreproduktionsudstyr også.

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 September 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

ville bare lige erklære mig enig i ovenstående..

og så lige konkludere at noget musik skal sku´  høres på et pa anlæg, eks. dance fra 90´erne

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

At begrebet "PA" får en del mennesker til at gå i baglås ved jeg af erfaring fra for en del år tilbage da det for første gang blev nævnt at det var muligt at benytte en BFD fra Behringer som rumkorrektion for subwooferen.

I dag er den derimod bredt accepteret, og fundet til at være mindst lige så meget eller lidt forringende  for signalet som tilsvarende rumkorrektioner med rødder i hifi verden.

Og nu kan jeg ikke længere huske hvorfor det skulle være relevant for diskussionen .....

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Medmindre jeg har overset noget, så mener jeg ikke nogen har så meget som forsøgt at give mig et svar på dette spørgsmål: Hvem er det der
har defineret at dét der er tættest på "hifi" (høj troværdighed), er når stereoperspektiv, detaljegrad, dybde osv er i højsædet? Hvorfor er det ikke
en væsentlig del af "hifi" at lydtryk, dynamik og "skubbet i mellemgulvet" leveres realistisk? Jeg bruger meget trommer som reference, fordi jeg
har en god ven der er trommeslager, og derfor har jeg ofte fokuseret på netop dette. Et uforstærket trommesæt (som man f.eks. kunne høre
hvis man var dukket op til min lille private Alan Haynes seance for en måneds tid siden...), det er der ganske enkelt INGEN højttalere der kan
gengive fuldstændigt troværdigt. Og jeg mener INGEN!! Der er mange højttalere der kan gengive enkelte elementer ganske realistisk. Nogle kan
levere lydtryk nok. Nogle kan levere dynamik nok i mellemtonen til at en lilletromme lyder realistisk. Nogle kan spille så detaljeret at du kan høre
hver eneste lille klink når der spilles på kanten af trommen. Men der findes ikke nogen højttaler der gør det hele på én gang. Det er bare dét vi
må leve med som hifi-entusiaster - vi må finde balancen hvor lyden er "god nok" til at vi kan overbevise vores hjerne om at vi lytter på nogle
trommer, og ikke en højttaler. Men, for nu at komme tilbage til pointen, hvorfor er det så at vi per automatik afskriver at dét der giver
troværdigheden er lydtryk og dynamik, lige så meget som stereoperspektiv og detaljer? Praktisk erfaring? Næppe. 80% af dem der kalder sig
hifi-entusiaster har aldrig HØRT et uforstærket trommesæt. Og langt størstedelen af dem synes at det lyder direkte dårligt når de gør. Det syntes
jeg også første gang, for sådan var jeg ikke vant til at det lød. Derfor ender de fleste med at bedømme "høj troværdighed" i forhold til hvor
troværdig lyden er sammenlignet med hvordan de TROR instrumenterne lyder, mere end i forhold til hvordan instrumenterne rent faktisk LYDER!
(eller rettere kan lyde, for de lyder jo meget forskelligt alt efter hvem der spiller på dem).

Jeg forstår ganske enkelt ikke dit argument om trommesættet. Eller rettere: da jeg selv er (delvist pensioneret) trommeslager og unægtelig har
lyttet og nærlyttet til mange trommesæt og trommeslagere gennem tiden kan jeg sagtens følge din pointe om alt det, der mangler i hifi-
sammenhæng (hvis vi for et øjeblik sætter parentes om, at de fleste pladeproducere slet ikke forsøger at få det til at lyde sådan).

Men...hvad siger det egentlig om PAs evne til at reproducere lyden af et rigtigt trommesæt?

Jeg ved godt, at man ikke kan skære alt PA eller livelyd over en kam, men det er nu engang vilkåret i en diskussion, at vi ikke nødvendigvis har
været til de samme koncerter osv.

Min oplevelse er ikke, at PA-forstærket trommelyd er mere dynamisk (højere er ikke dynamisk). Til de fleste rockkoncerter er der stort set
samme lydstyrke på alle lilletrommeslag. Til mange jazzkoncerter er der omvendt mere dynamik til detaljerne, men omvendt mindre power. Osv.

Du har nok ret i, at det er konservativt at opfatte PA som mindreværdigt ift hifi, men jeg vil mene, at det er lige så forældet, hvis man opfatter
akustisk livelyd som referencen. Er det ikke præcis det, du plejer at sige på billedsiden?: målet er ikke at det skal ligne et kig ud af vinduet, men
at det skal reproducere hvad instruktøren/produceren/kunsteren har tiltænkt?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

kære dialoglystne brugere..næste gang der skal konstateres pa grej s ligeværdighed mht

musikalsk "krop"og nærvær er når mit set up skal lyttes på,og så slås det endu engang fast hvor ekstremt skønt et pa system kan formidle på fuldt neveiu..og med div musikgenre,lavt som højt jeg satser på i første omgang lige at,give et par visuelle indlæg med nogle gode fotos..

et potent pa set op mere som,sætter nye standarder..mvh RENE-H

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 September 2008 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Min oplevelse er ikke, at PA-forstærket trommelyd er mere dynamisk (højere er ikke dynamisk). Til de fleste rockkoncerter er der stort set
samme lydstyrke på alle lilletrommeslag. Til mange jazzkoncerter er der omvendt mere dynamik til detaljerne, men omvendt mindre power. Osv.

Jeg kender godt forskellen på lydtryk og dynamik. Nu formoder jeg jo heller ikke at det er hele setup'et fra Orange scene, folk stiller op hjemme i stuen når de taler om PA udstyr. I Holger's tilfælde er der såvidt jeg lige kan se tale om at kombinere nogle deciderede hifi-enheder med bas-enheder fra PA-branchen. Jeg siger netop ikke at PA er bedre til at gengive et trommesæt - du misforstår fuldstændigt min pointe (måske fordi jeg formulerer mig dårligt). Jeg siger at PA udstyret kan NOGLE ting der kan siges at være relevante for gengivelsen af trommesættet, som hifi-højttalere ikke kan, OG OMVENDT! Som sagt, jeg er ikke specielt fortaler for at bruge PA-grej, men jeg siger bare at jeg godt kan se argumenterne for at gøre det, og at de fordele der er ved PA-grejet mht. lydtryk, dynamik og "at flytte luft" er ting der kan være nøjagtigt lige så rimelige og "seriøse" at gå efter, som f.eks. stereoperspektiv.

Vanderlay skrev:
Du har nok ret i, at det er konservativt at opfatte PA som mindreværdigt ift hifi, men jeg vil mene, at det er lige så forældet, hvis man opfatter
akustisk livelyd som referencen. Er det ikke præcis det, du plejer at sige på billedsiden?: målet er ikke at det skal ligne et kig ud af vinduet, men
at det skal reproducere hvad instruktøren/produceren/kunsteren har tiltænkt?

Jo, og igen, det er netop dét jeg argumenterer for, at UNDLADE at lade en bestemt type begivenhed være referencen, og acceptere at der kan være forskellige holdninger til hvad "hifi" indebærer, alt efter om dét vi forsøger at genskabe er en akustisk jazz-koncert, eller om det er en stadion-koncert med Metallica (og alt hvad der måtte være derimellem). Det teoretisk perfekte hifi-anlæg kan begge dele, men der er næppe noget anlæg der er bedst til begge dele. Derfor må man i praksis vælge hvad éns anlæg skal være bedst til, og dér synes jeg det er noget snobberi at fortælle dem der fokuserer på de aspekter PA-systemerne per definition er bedst til, at dét ikke har noget med hifi at gøre. Dem der gør dét, burde klappe kaje og sætte nogle flere High Fidelity plader med harpespil og blokfløjte i CD-afspilleren, og så lade dem der hellere vil høre en Toto Live CD gengivet som at være der selv, gøre dét.

Du har nemlig netop fat i det helt rigtige: "Som kunstneren har tiltænkt". Har Pink Floyd mixet deres musik til at blive gengivet på en lille to-vejs højttaler? Næppe. Og så kan den have nok så meget stereoperspektiv. Derfor kan det være en fantastisk oplevelse alligevel, og jeg siger ikke at det er forkert at høre musikken på sådan en højttaler. Det pudsige i den her diskussion er jo netop at dem med PA-systemerne netop ikke står og griner ad dem med hifi-systemerne, de anerkender såvidt jeg kan se at der er forskellige indgangsvinkler. Det er dem med hifi-skotøjsæskerne der peger fingre, og dermed for mig at se er de mindst åbensindede i den her diskussion. Er det virkelig så svært at sige "tillykke med dit anlæg, det ser ud til at det lever op til dét du gerne vil og til din musiksmag, jeg må indrømme at det overhovedet ikke er min smag". Hvorfor skal det blive til "det har jo intet med hifi at gøre, det er useriøst!"

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 September 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Der er stadig ingen der prøver at besvare mit spørgsmål: Hvem har vedtaget at en højttaler med stereoperspektiv men uden lydtryk, er mere "hifi" end en højttaler med lydtryk men udenstereoperspektiv? Begge dele er et kompromis, og hvilket kompromis der er bedst er i høj grad en smagssag - men hvordan kan man sige at det ene er hifi og det andet ikke er? Ret beset er ingen af delene vel hifi.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 September 2008 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

tillægsspørgsmålet er, er et hifi produkt der laver perspektiv når der intet er på optagelsen rigtig hifi?

Rene-H, jeg har selv haft en åben dør politik således at folk kunne lytte til mit (pa) JBL Pro/Crown setup, de sidste par år har ca 15 udefra været forbi og lytte, hvilket ikke er særligt mange når man tænker på hvor tit jeg har gjort opmærksom på at muligheden forelå. Dette hænger dog muligvis sammen med min geografiske position, men andre med lignende setups i større byer har oplevet samme "lave" interesse.

men man skal heller ikke gøre sig selv mere hellig end højest nødvendig. ligesom hifi ekstremister konstant søger at bekræftige at pa ikke duer, så søger pa ekstremister at bekræftige at alt hifi er værdiløst blik der kun behager øjet og aldrig øret. sandheden ligger nok et sted imellem.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 September 2008 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

HIFI = HIGH FIDELITY = HØJ TROVÆRDIGHED

Høj troværdighed er ikke at blive blæst omkuld at 4 stk. 18" og nogle 15"

Høj troværdighed er heller ikke dynamik på bekostning af helheden.

Høj troværdighed er vel det er kommer tættest på det der er på pladen.............. Eller det man hører i levende live, UDEN forstærkning ?

Mig bekendt, spiller en acoustisk guitar ikke sønderligt højt,  men den er til at placere i lydbilledet.

Trommer kan godt give noget lyd fra sig, men ikke mere end mange HIFI-højttalere kan være med der.

Blæser instrumenter - uha uha, de kan såmant sige en del........... Men det kan de fleste alm mellemtoner også.

Stemmer ? Ja, prøv at hør radioavisen over dit/jeres anlæg - Lyder speakeren naturlig . TROVÆRDIG ?

Lyden fra dit/jeres TV ud over anlægget............. Lyder det som en person der sidder i rummet og snakker ?

HIFI er HØJ TROVÆRDIGHED................. Altså noget der kan sammelignes med ting/lyde i hverdagen.

Men HØJ TROVÆRDIGHED er også Holgers (uha uha uskræk, nu nævnte jeg ham alligevel i en ikkeholgertråd), hvis man vil ha den lyd/det lydTRYK, som man får ved elektronisk forstærkerede koncerter.

Men en person der står og snakker gennem en microfon-PA-anlæg.............. Lyder for mig LANGT fra af HIFI - Høj troværdighed.............. Men jo, man kan høre hvad der bliver sagt, for det er gerne med 110 DB+ (Er der nogle af jer der snakker så højt til hverdag ?)

Gå udenfor og optag 10 min. med fordikørende biler, mens i er 2-3-4-5 der går rundt og snakker............. Afspil det på anlægget............... Er det til at kende, eller er bilerne blevet til gamle skrotkasser med hul i udstødningerne (og LARMENDE ) og 2-3-4-5 dinosaurus´er der brøler og tramper rundt.

Man ved vel hvordan det man lige har optaget, lyder i det virkelige liv (HIFI-HIGH FIDELITY-HØJ TROVÆRDIGHED)
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 10 September 2008 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
...de sidste par år har ca 15 udefra været forbi og lytte, hvilket ikke er særligt mange når man tænker på hvor tit jeg har gjort opmærksom på at muligheden forelå. Dette hænger dog muligvis sammen med min geografiske position...

Gad vide om der er en sammenhæng her, for i tidsrummet juli 1969 til december 1972 har 12 mænd været på Månen

Nå spørg til side... Jeg undre mig også over den store lyst til debat (f.eks. her på HIFI4ALL), men når man tilbyder samme folk en stor oplevelse "ude i byen", så sker der intet. Dette leder mig til den konklusion at hi-fi for mange er noget der skal foregå indenfor hjemmets 4 vægge.  

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 September 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Men HØJ TROVÆRDIGHED er også Holgers (uha uha uskræk, nu nævnte jeg ham alligevel i en ikkeholgertråd), hvis man vil ha den lyd/det lydTRYK, som man får ved elektronisk forstærkerede koncerter.

Men en person der står og snakker gennem en microfon-PA-anlæg.............. Lyder for mig LANGT fra af HIFI - Høj troværdighed.............. Men jo, man kan høre hvad der bliver sagt, for det er gerne med 110 DB+ (Er der nogle af jer der snakker så højt til hverdag ?)

Se, det er jo hér vi har hele humlen i problemet. Du har helt ret, på visse punkter, eksempelvis ved gengivelse af elektronisk forstærket musik (bemærk jeg ikke nødvendigvis skriver koncerter, men musik), der kan anlæg som Holger's noget "almindeligt" hifi ikke kan (og omvendt). Men hjemme i stuen har vi ikke rigtigt muligheden for at gøre dét man rent faktisk gør i PA-sammenhæng: Vælge anlægget individuelt ud fra hver enkelt koncert, så man kan tilpasse anlægget til behovet. I stuen har vi ét anlæg der skal kunne det hele. Og det er hér jeg stiller spørgsmålstegn ved om den "hifi-rigtige" 2-vejs stander-højttaler nødvendigvis er bedre end "Holger-anlægget". Det vil i meget høj grad være afgjort af hvilken form for musik man hører mest. Personligt hører jeg ikke ret meget musik der er optagelser af ægte akustiske performances (Såkaldt Unplugged koncerter, for slet ikke at nævne folks elskede "Acoustic Live" med Nils Lofgren har i den forbindelse ikke en bjælde med akustiske optagelser at gøre!). Al respekt for dem der gør, men jeg oplever bare en lettere højrøvet tendens blandt disse entusiaster til at mene at hvis et stykke musik ikke er 100% akustisk eller på anden måde "hifi-rigtig", så kan man per definition ikke tale om begrebet "hifi". Og så er spørgsmålet om "hifi" skal være forbeholdt højpandet jazz, eller om man godt må tillade sig at interessere sig lidt for lydkvalitet, selv om man hellere vil høre Texas-style blues, spillet på en Strat?

Jeg gentager hvad jeg har sagt tidligere i diskussionerne: Når jeg siger "Live-lyd", så mener jeg IKKE live igennem et PA anlæg. Så mener jeg lyden direkte fra baggearet. Jeg kan ikke se forskellen på det hifi-rigtige i at gengive lyden fra en akustisk guitar korrekt, og at gengive lyden fra en Fender Vibra King korrekt. Hvorfor er en elektrisk guitar mindre seriøs end en akustisk? Dén "original-lyd" du taler om fra den akustiske guitar, er ikke mere "original" end dén lyd der kommer ud af en guitar-forstærker. Alene dét at man per definition sidestiller "elektrisk forstærket musik" med "PA-forstærket musik", viser jo en væsentlig grad af forudindtagelse omkring hvad det er det drejer sig om, når vi taler om "hifi-gengivelse" af elektrisk forstærket musik. Jeg forstår med andre ord ikke hvad det er der gør den akustiske guitar mere "hifi-rigtig" end den elektriske guitar. Begge dele KAN blive præsenteret via et PA-anlæg, men ingen af dem behøver at blive det.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 September 2008 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Rene-H, jeg har selv haft en åben dør politik således at folk kunne lytte til mit (pa) JBL Pro/Crown setup, de sidste par år har ca 15 udefra været forbi og lytte, hvilket ikke er særligt mange når man tænker på hvor tit jeg har gjort opmærksom på at muligheden forelå. Dette hænger dog muligvis sammen med min geografiske position, men andre med lignende setups i større byer har oplevet samme "lave" interesse.

Jeg har oplevet det samme (f.eks. at jeg flere gange har opfordret folk til at henvende sig og kvit og frit låne udstyr til en hjemme-demo, uden at så meget som ÉN har henvendt sig!) Det skyldes som jeg nævnte højere oppe, at de fleste mennesker hellere vil bekræftes i at deres mening er den rigtige, end at blive udfordret med risiko for at lære noget nyt. Måske ekstra udbredt i et net-forum, fordi "bordet fanger". Hvis man i 6 måneder har skrevet stolpe op og stolpe ned om at jorden er flad, så kræver det sin mand at indrømme at jorden er rund. Google-bordet fanger jo! Derfor vælger mange den nemme løsning, og bliver hjemme bag tastaturet, så risikerer man ikke at skulle æde sine ord i sig igen.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 September 2008 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Jeg siger at PA udstyret kan NOGLE ting der kan siges at være relevante for gengivelsen af trommesættet, som hifi-
højttalere ikke kan, OG OMVENDT! Som sagt, jeg er ikke specielt fortaler for at bruge PA-grej, men jeg siger bare at jeg godt kan se argumenterne
for at gøre det, og at de fordele der er ved PA-grejet mht. lydtryk, dynamik og "at flytte luft" er ting der kan være nøjagtigt lige så rimelige og
"seriøse" at gå efter, som f.eks. stereoperspektiv.

Jamen det er da helt sikkert rigtigt.

Nu må jeg blankt erkende, at jeg først nu opdager, at denne debat er en udløber af 'Holgers' anlæg, som jeg slet ikke kender til

Jeg er helt med på, at det er vigtigt at flytte luft. Nogle af de bedste (traditionelle) hifi-anlæg kan vel netop også dette. Jeg erindrer en demo med
B&W 800D, som ikke primært imponerede mig ved mikrodetaljerne, men pga størrelsen af lydbilledet. Langt de fleste hifi-anlæg gengiver musikken,
så det lyder som om musikerne er dværge
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 10 September 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

tillægsspørgsmålet er, er et hifi produkt der laver perspektiv når der intet er på optagelsen rigtig hifi?

Der er intet produkt der kan lave perspektiv. Du kan lave noget fasesjov, men det er ikke perspektiv. I studiet tilgenæld kan du lave perspektiv - har du nogensinde været i et studie? Man kan lave rigtigt meget sjov med rumklang og panorering. Man kan også lave fasesjov, men det udtværer perspektivet.

Musik der ikke er elektrisk forstærket indeholder i høj grad perspektiv og dybde.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 10 September 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hifi eller PA er da et fedt.De er begge underlagt fysikenslove.Opfylder det kravene, er det fløjtende ligegyldigt, om der står det ene eller det andet
på det.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 10 September 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det lige vil være på sin plads, at definere nogle størrelser?

PA = Public Adress. "Henvendt til publikum". Med andre ord et højttalersystem der henvender sig til nogle 100 eller 1000 mennesker, der står placeret i en koncertsal eller udendørs. De står gerne flere meter fra høttalerne - nogle af dem op til 100 meter væk.
Med andre ord er det nogle helt andre faktorer der spiller ind, end hvis vi skal gengive lyd i en stue, hvor man typisk sidder en 3-6 meter fra højttalerne.

Studie højttalere (som IKKE er PA!) er en helt anden størrelse. Her sidder man i samme afstand som i en stue og man prioriterer faktisk mange af de krav der også anvendes ved såkaldt hifi. Præcision, detaljer og lydtryk. Jeg har tidligere anvendt studie enheder med rigtigt gode resultater.

PA er i min verden en helt anden oplevelse end studie lyd eller hifi, men hvis man på nogen måde magter at få den oplevelse jeg har haft ved Pink Floyd koncerter ind i stuen, så min skyld gerne!   ..... i ca. 60 meters afstand og med 2.000.000 Watt til rådighed!

Jeg ville gerne have et par Eighteen Sound 18" basser i min stue, men størrelsen af både basser og stue gør det umuligt. Fane er i min verden langt fra Eighteen Sound og især hvis man anvender bullit diskanter, så tror jeg nok emaljen ville skrælle af mine tænder - uanset lydtrykket.

Men jeg har lært man skal vare sig med at "tro" .... det kan jo være det spiller glimrende. På den anden side, tror jeg grunden til at det går godt i Holgers system er, at han blander prof. enheder med mere typiske hifi enheder.  I min verden vil en bullit diskant aldrig være hifi! (Jeg har hørt mange af dem .....).

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 10 September 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Der findes eks. Planar/ Heil diskanter, der på papiret, uden problemmer ville kunne anvendes i et highend system.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes