Emne: besynderlig respons/vedr pa grej ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 24 September 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
heltny skrev:
|
Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd
PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.
Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng
PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng
For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.
For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.
Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.   
Dem der er til PA, er til det mest forkerte.   
|
|
|
Og rigtige musikelskere hører mere levende musik end "elekronik" hvis de ellers kan slippe afsted med det
|
|
|
Ja, det har bare ikke så meget med HT at gøre   
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 24 September 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ordinær beskæftigelse som digter/forfatter vil jeg ikk love,
men uden tvivl et forsøg værd..
bortset fra det,så havede det været rart om ,den sene ankomst af snakken om ,det muligvis er ok at ørene for lov at have ordet ,fremfor den intense målling af om sounden nu er god.. mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 24 September 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan kan det nu gå for sig ???hifi lyd i pa-sammenhæng..var næsten blevet overbevist om det var,naturstridigt ??
men da glædeligt,vil prøve at forfølge det
mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger


Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 24 September 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
|
jeg nyder musikken ,bliver ikke træt af at lytte,oplevelse hvergang jeg kommer hjem og sætter cd på..så kan man da ikk forlange mere..ikke engang flytte sine diskanter hva..
mange hilsner herfra RENE-H
|
|
|
Du skal bare se løjer med svar, når du har fået flyttet de center-diskanter. ( hjulene ved nummerpladen ).
Men du skal ikke flytte dem for min skyld, lov mig det. 
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 24 September 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ha ha..ja det vel centerdikanter..de står nu lidt forskelligt til tider,,man kan enda tage en af dem med i køkkenet om morgenen,til radioavisen..forstår da egentligt godt folk tænker:HAM RENE-H er da lige kreativ nok,,de diskanter blinker i alle hjørner..
jeg behøver absolut ingen ekko regulering
nat her fra RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger


Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 24 September 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Bjørn - Hjælp lige lidt til forståelse her 
IGEN - BJØRN - Træd lige til med lidt hjælp til forståelse her  
|
|
|
For syv djævle. 
Så fik du mig alligevel til at grine heltny, havde jeg ellers ikke troet. At være så ivrig for at cykle på den nye blå cykel, hvor pedalerne mangler, så er det bare skønt at der kommer en som gider at skubbe bag på cyklen.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:
|
Bjørn - Hjælp lige lidt til forståelse her 
IGEN - BJØRN - Træd lige til med lidt hjælp til forståelse her  
|
|
|
For syv djævle. 
Så fik du mig alligevel til at grine heltny, havde jeg ellers ikke troet. At være så ivrig for at cykle på den nye blå cykel, hvor pedalerne mangler, så er det bare skønt at der kommer en som gider at skubbe bag på cyklen. |
|
|
Jeg søgte bare hjælp til at få anden til at forstå - Fra en af dem der virkelig ved gvad det drejer sig om - At han så opgav inden han startede - tjae ----- Det kan man ikke klantre ham for 
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
bjørn skrev:
heltny skrev:
|
Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd
PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.
Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng
PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng
For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.
For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.
Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.   
Dem der er til PA, er til det mest forkerte.   
|
|
|
Og rigtige musikelskere hører mere levende musik end "elekronik" hvis de ellers kan slippe afsted med det
|
|
|
Ja, det har bare ikke så meget med HT at gøre    |
|
|
de har da rigligt plads..er de reflex..mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Og rigtige musikelskere hører mere levende musik end "elekronik" hvis de ellers kan slippe afsted med det
|
|
|
Det er da fuldstændig umuligt at høre så mange koncerter at man kan nå hele vejen rundt i det mangefacetterede musikunivers. Jeg har i perioder været til 2-3 koncerter om måneden, men havde stadig langt de fleste musikalske oplevelser derhjemme (her røg gerne 5-6 plader på eftermiddag/aften hvor der oftest blev nærlyttet til 2-3 af disse)
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan desværre også ligge lidt tungt med at komme til koncert med Celibidache, Freddie Mercury, N.H.Ø.P. eller Natascha.
- Eller for den sags skyld bare at få lavet en aftale med Clapton eller Waits, når man er i humør til det, de laver...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
heltny skrev:
bjørn skrev:
heltny skrev:
|
Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd
PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.
Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng
PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng
For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.
For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.
Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.   
Dem der er til PA, er til det mest forkerte.   
|
|
|
Og rigtige musikelskere hører mere levende musik end "elekronik" hvis de ellers kan slippe afsted med det
|
|
|
Ja, det har bare ikke så meget med HT at gøre    |
|
|
de har da rigligt plads..er de reflex..mvh RENE-H |
|
|
Ja de højttalere der IKKE er der ved levende acoustisk musik     Ja selvfølgelig er det basreflex
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gad sku gerne prøve noget at blande noget pa ind i de næste højttalere, jeg skal have. evt. nogle pd. 186 eller 1850 basser, og derud fra lave et 3 eller 4vejs system. Jeg tror, at man ville få dynamik som bare fanden, hvis det blev lavet ordentligt.
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det lyder som en rigtig,god overvejelse og så dyre er de basser vist heller ikk mere,som kan give et dejligt punch..er det ikk cad som også forhandler dem ??hvikle typer kabinetter har du i tankerne ?? og vil du køre ren tarvelig pa"
hva kunne du tænke dig som ,skulle drive dette feks:.....
den nysgerige ..
har du noget ok nu..?
mvh RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
rene-h Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
rene-h skrev:
|
ja det lyder som en rigtig,god overvejelse og så dyre er de basser vist heller ikk mere,som kan give et dejligt punch..er det ikk cad som også forhandler dem ??hvikle typer kabinetter har du i tankerne ?? og vil du køre ren tarvelig pa"
hva kunne du tænke dig som ,skulle drive dette feks:.....
den nysgerige ..
har du noget ok nu..?
mvh RENE-H |
|
|
obs:vil lige nævne,det alt for nemt at bruge penge desværre hva..RENE-H __________________ 13 ÅR OG GLAD !!!
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, jeg mener de forhandler dem. Du kan i al fald finde dem på www.precision-devices.com Umiddlebart har jeg ikke haft nogle reelle tanker igang, da jeg ville gå for værende en studerende, og derfor simpelthen ikke har pengene til det. Men, jeg har både leget lidt med tanken om noget dipol med noget fuldtone, noget horn, der dog nok bliver for stort, noget cirka 200 liter refleksboks og sådan, altsammen noget, hvor der burde være gode resultater, men det er jo kun en del af et system, der desværre ligger over hvad jeg har af mønter. Af forstærkere har jeg en crown ce 1000, og en diy leach klon, der stadig er undervejs, det skal lige loddes færdigt og sådan og lidt nad. Så har jeg nogle Musical point reference III højttalere. Mener det er sådan, de hedder. De spiller ganske glimrende, men man kan godt mærke, at den ikke kan spille så højt, som der af og til lystes. Det er en 3-vejs med en 10tommers bas, meget god højttaler på mange andre måder, med mangler dynamik og amplitude, så musikken virkelig kommer ud i rummet. Jeg har også en sub, som, i den endelige kabinet, skulle kunne gå liniært ned til en 16hz eller deromkring. Projektet er endnu en drøm, som jeg håber engang at kunne realisere, indtil da må man bare håbe.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
|
Og rigtige musikelskere hører mere levende musik end "elekronik" hvis de ellers kan slippe afsted med det
|
|
|
Det er da fuldstændig umuligt at høre så mange koncerter at man kan nå hele vejen rundt i det mangefacetterede musikunivers. Jeg har i perioder været til 2-3 koncerter om måneden, men havde stadig langt de fleste musikalske oplevelser derhjemme (her røg gerne 5-6 plader på eftermiddag/aften hvor der oftest blev nærlyttet til 2-3 af disse)
|
|
|
Nu har jeg nogle musikinteresser der gør det meget nemt, men det er selvfølgelig ikke alle der har mulighed for at bruge den nødvendige tid, men nu hvor jeg har tiden, bliver det så sandelig udnyttet.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
|
Ja, det kan desværre også ligge lidt tungt med at komme til koncert med Celibidache, Freddie Mercury, N.H.Ø.P. eller Natascha.
- Eller for den sags skyld bare at få lavet en aftale med Clapton eller Waits, når man er i humør til det, de laver...
Mvh.
|
|
|
Og hvad så, nutiden og fremtiden er lang mere spændende, også i København, men som jeg en aften "mumlede" til en af de faste medgængere "vi er så befriende fri for hifientusiaster" når vi er ude at høre rigtig levende musik
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
kongruens skrev:
|
Ja, det kan desværre også ligge lidt tungt med at komme til koncert med Celibidache, Freddie Mercury, N.H.Ø.P. eller Natascha.
- Eller for den sags skyld bare at få lavet en aftale med Clapton eller Waits, når man er i humør til det, de laver...
Mvh.
|
|
|
Og hvad så, nutiden og fremtiden er lang mere spændende, også i København, men som jeg en aften "mumlede" til en af de faste medgængere "vi er så befriende fri for hifientusiaster" når vi er ude at høre rigtig levende musik
|
|
|
Så har du vel husket at få smidt dit stereoanlæg ud, inden du nu åbenbart nedlægger din profil herinde - jeg mener - så du kan fokusere på nutid og fremtid uden at være generet af hifientusiaster...
Jeg tror nu nok, jeg kan følge tanken bag dit udsagn. Spørgsmålet er bare, om det er det rette forum at at dyrke den i...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd
PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.
Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng
PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng
For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.
For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.
Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.   
Dem der er til PA, er til det mest forkerte.   
|
|
|
Hmm, skulle det være et forsøg ud i en argumentation ad contradictio, eller...
Er PA overhovedet defineret i denne tråd? Jeg ved ikke hvad tollerencer er, men hvis det er tolerance der hentydes til, så er det, at kunne tåle eller udholde noget eller/og fordragelighed over for anskuelser og livsformer, der afviger stærkt fra ens egne, modsat intolerance. Ved heller ikke hvad der menes med afvigelser, er vi ud i noget sociologi eller endog psykologi (egentlig misvisende, idet det græske psyke betyder sjæl - måske fren ville være et bedre valg, her havde Homer en pointe, men dog ca. 300 år tidligere end Platon)?
Sådan som jeg kender PA, altså Prof. Audio, så er det på ingen måde ikke at foretrække frem for hifi. Impedanser er altid i orden og forvrængning er meget lavere end ved hifi. Der kan trækkes mange meter kabel uden synderligt tab, men hifi folk spenderer gerne tusindvis af kroner på få meter kabel, som de hævder er bedre eller dårligere end andet - dette skal sammenholdes med en ofte direkte misimpedans mellem de meget kostbare apparater.
Jeg har endnu aldrig hørt et hifianlæg, hvor jeg uden problemer kunne skelne de forskellige instrumenter fra hinanden, men støj fra enheder, fasefejl og misimpedans kan jeg altid høre! Hifi er en lidenskab og det er fint nok, men reel viden om korrekt fase, impedanser, Q osv. er billedet talt en by i Rusland.
PA er mange ting, men det bedste og næstbedste af rigtig pro audio er bare hamrende godt. Her har vi at gøre med en industri, der arbejder dybt proffesionelt med lyd under alle forhold, og ikke kun optimering af lyd på det samme lille kvistværelse. Jeg har mødt endog højtuddannede mennesker som brænder for hifi, men intet aner om lyd - og det er fint nok, men eksperter bliver de nok aldrig.
PA, hvad dette så end betyder for denne tråds debattører, kan måle og lyde aldeles fremragende. Det kan også lyde hårdt og pågående med en bas der ikke går under 50 hz, men her må folk da lige betænke sig og se på, hvad det enkelte anlæg er konstrueret til!
vh
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
heltny skrev:
|
Hifi-folk kan li hifi-lyd....... Og synes det er god lyd
PA-folk kan li PA-lyd...... Og synes det er god lyd.
Hifi-folk kan som regelt ikke se det gode ved PA-lyd, i hifisammenhæng
PA-folk kan som regelt ikke se det gode ved hifi-lyd, i PA-sammenhæng
For PA-folket er PA-lyden den mest rigtige.
For Hifi-folket er Hifi-lyden den mest rigtige.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er hifi mest rigtigt.
Mht tollerencer, afvigelser, linearitet...... Så er PA mest forkert.
Dem der er til hifi, er til det mest rigtige.   
Dem der er til PA, er til det mest forkerte.   
|
|
|
Hmm, skulle det være et forsøg ud i en argumentation ad contradictio, eller...
Er PA overhovedet defineret i denne tråd? Jeg ved ikke hvad tollerencer er, men hvis det er tolerance der hentydes til, så er det, at kunne tåle eller udholde noget eller/og fordragelighed over for anskuelser og livsformer, der afviger stærkt fra ens egne, modsat intolerance. Ved heller ikke hvad der menes med afvigelser, er vi ud i noget sociologi eller endog psykologi (egentlig misvisende, idet det græske psyke betyder sjæl - måske fren ville være et bedre valg, her havde Homer en pointe, men dog ca. 300 år tidligere end Platon)?Hertil nåede jeg - så kunne jeg godt se hvad det gik ud på.............. Håber ikke resten er rigtig indholdsrigt og jeg så går glip af noget 
Sådan som jeg kender PA, altså Prof. Audio, så er det på ingen måde ikke at foretrække frem for hifi. Impedanser er altid i orden og forvrængning er meget lavere end ved hifi. Der kan trækkes mange meter kabel uden synderligt tab, men hifi folk spenderer gerne tusindvis af kroner på få meter kabel, som de hævder er bedre eller dårligere end andet - dette skal sammenholdes med en ofte direkte misimpedans mellem de meget kostbare apparater.
Jeg har endnu aldrig hørt et hifianlæg, hvor jeg uden problemer kunne skelne de forskellige instrumenter fra hinanden, men støj fra enheder, fasefejl og misimpedans kan jeg altid høre! Hifi er en lidenskab og det er fint nok, men reel viden om korrekt fase, impedanser, Q osv. er billedet talt en by i Rusland.
PA er mange ting, men det bedste og næstbedste af rigtig pro audio er bare hamrende godt. Her har vi at gøre med en industri, der arbejder dybt proffesionelt med lyd under alle forhold, og ikke kun optimering af lyd på det samme lille kvistværelse. Jeg har mødt endog højtuddannede mennesker som brænder for hifi, men intet aner om lyd - og det er fint nok, men eksperter bliver de nok aldrig.
PA, hvad dette så end betyder for denne tråds debattører, kan måle og lyde aldeles fremragende. Det kan også lyde hårdt og pågående med en bas der ikke går under 50 hz, men her må folk da lige betænke sig og se på, hvad det enkelte anlæg er konstrueret til!
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|