Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Logitech Squeezebox Duet -- erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

AM-E skrev:

Så må du læse op på dine lektier igen.

Jeg er da alltid interesseret i at lære om hvilke løsninger der findes, men lige nu er jeg meget tilfreds med min opsætning, så der er begrænset hvor meget tid jeg vil bruge på at opsøge information.

Citér:

"Noget helt andet"? Faktisk er der en del inde på Slimdevices forum, som er overgået fra en SB til en Mac Mini, så "noget helt andet" er det vel ikke? Fortæl mig hvor de to ting adskiller sig fra hinanden? Du vil ikke have en skærm i din stue? Hvor står dit TV da?

Jeg har ikke fjernsyn, men hvis jeg havde skulle det ikke stå ved mit steroeanlæg, det er der praktiske, såvel som mere pragmatiske grunde til. Med "noget helt andet" mener jeg selvfølgelig i konteksten af streamingløsninger (fx. vil jeg pladsere Sonos imellem Mac og SB).  En fundamental forskel ved Mac Mini vs. SB, er at arkitekturen er grundlæggende forskellig. SB er en klient/server løsning, hvorimod Mac Mini er mere "stand-alone" baseret. Det gør at fx. mellemrumsfri-afspilning synkroniseret til flere afspillere er særdeles vanskeligt at opnå i iTunes (det er dog noget som først for nyligt rigtigt virker med SB). En anden konsekvens er at jeg ikke skal vedligholde flere kopier af mit musikbibliotek. Derudover ser jeg det som en fordel at SC er åben/har et meget righoldigt afspiller interface. Det at man f.x. kan streame til al slags software-afspillere er en stor fordel for mig. Jeg streamer blandt andet til min mobil, og til min computer på arbejde. Nu er jeg godt klar over at iTunes understøtter en version af daap. Desværre er denne properitær, hvilket gør den nærmest umulig at understøtte for andre afspillere end iTunes. Derudover er daap en primitiv protokol, som ikke inkluderer kontrol-signaler. En anden forskel er at SC kan kontrolleres fra hvilken som helst browser. 

Af mere "uformelle getværksagtige" forskelle kan nævnes at SC har upnp support på beddingen. Endviderer gætter jeg at da iTunes har deres egen musik shop, så forventer jeg at i den grad andre musiktjenester konkurrerer med iTunes, vil man ikke kunne forvente at se fremtidig støtte for sådanna i iTunes. SD har sagt at deres mål er at understøtte så meget som muligt. Derudover håber og tror jeg at Squeezeplay (Controller softwaren m. afspilning) engang??? vil komme til at køre på en hel del forskellige enheder. (pda, mobil, etc). Koden er jo fri. Til sidst kan jeg godt lide den nye Boom, som jeg helst sikkert ville købt hvis jeg havde brug for sådan en slæbbar box.

Hmm, jeg kan vist blive ved. Som sagt iTunes er helt sikkert ikke nogen dårlig løsning. For mig er der væsentlige forskelle mellem de to systemer, som gør at jeg indtil videre holder mig til SC.

Citér:

Desuden så er en skærm ikke obligatorisk for at have en Mac Mini kørende. Du kan styre den fra en iPod Touch, og den er ganske enkelt Duet controlleren overlegen. Jeg har prøvet dem begge. Endda nok gange til at lave sådan en konklusion.

Jeg har også en Duet, og synes den gør det ganske udmærket. Der findes også et, efter sigende ret godt, iPod Touch/iPhone interface til SC (som nogen foretrækker over Controlleren). Jeg kender ikke hvordan man styrer Mac fra Ipod, men jeg synes Controlleren er lige så god som almindelige iPods. Dog har iPod/iPhone en mere lækker grafisk grænseflade. I virkeligheden har jeg ikke engang brug for noget så avanceret som controlleren. På en almindelig hverdag når jeg måske at høre en eller to cd'er, og dem kan jeg sagtens få snurret med den almindelige IR fjernbetjening.

Citér:

I sidste ende er jeg dog mest koncentreret om lyden. Mac Mini er i stand til at spytte 24/96 - noget en SB ikke kan.

Jeg har mere end 1100 Redbook cder, og under 10 24/96 album, så det er ikke så vigtigt for mig.

vh Bjørn

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 September 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Flot uddybning, Bjørn. Det respekterer jeg. Jeg håber da også selv, at Slimdevices/Logitech kommer med en ny model, som ligger imellem en SB og Transporter. Men du har helt ret i at Apple's forretningsmetoder ikke er uetiske.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Jeg vil slutte med at sige at jeg ikke selv har nok lytteerfaring til at påstå at ovennævnte giver hørbare forskelle i de størrelsesordner vi her taler. Men problemet er et teoretisk såvel som praktisk faktum. Jeg er derfor tilbøjelig til at tro at det har en effekt, da det ellers bliver meget svært at forklare hvorfor du og andre kan høre forskel på digitale kilder. Af samme grund er jeg meget spændt på at høre fortsettelsen på dine lyttetest.

Jeg har nu opgarderet min Audio Note Oto SE forstærker med NOS rør (det er Amperex for Mullard ECC83 og Mitsush*ta EL84 rør. De gamle, som forstærkeren er født med er russiske. Det er en virkelig ændring til det bedre. De gamle rør havde en smule hårdhed, som jeg efterhånden var blevet overfølsom overfor. Det gjorde sig bla. gældene i det høje register of (solo)sopraner og i visse klaveroptagelser i meget kraftige passager.

Hvilken forskel at få disse NOS rør i! Dels er hårdheden stort set væk og tonebalancen er blevet bedre med mere krop og fylde, samt en betydelig større detaljeringsgrad. Rumfornemmelse og luft er blevet forbedret. Bassen er også forbedret betydeligt med mere fylde. Det lyder i det hele taget mere naturligt og behageligt uden at være slap på nogen måde. Transienter og hurtighed er der til overmåde.

Jeg satte så også CD'en, hvor jeg specielt kunne høre forskel mellem Squeezebox og CDafspiller før (Bethoven klaversonater 28&29 med Uchida -- iøvrigt fremragende indspilning). Jeg checkede et par gange og kunne ikke høre forskel denne gang. Det kan jeg så undre mig over.

Jeg har stadig min superforstærker under bygning og når den ankommer vil jeg foretage testen igen. Jeg ved at det vil løfte gengivelsen til nye højder. Min erfaring med de russiske rør viser blot at Teresonic højtalerne med Lowther enhederne er superdetaljerede og gengiver hvad de får ind.

Mvh,

Hans

Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:

Jeg har stadig min superforstærker under bygning og når den ankommer vil jeg foretage testen igen. Jeg ved at det vil løfte gengivelsen til nye højder. Min erfaring med de russiske rør viser blot at Teresonic højtalerne med Lowther enhederne er superdetaljerede og gengiver hvad de får ind.

Mvh,

Hans

Så har jeg fået min nye forstærker. Den er 211-rør baseret. Billeder kan ses her http://www.pbase.com/hkruse/image/106014551/original

Jeg lyttede naturligvis til den nye forstærker før jeg gentog testen med SB'en. Den nye forstærker er en meget positiv overraskelse ift. Audio Note forstærkeren. Audio Note forstærkeren er ganske god, men den er ikke i stand til at generere virkelige detaljer, krop og dybbas med Teresonic højtalerne. Den nye forstærker er derimod virkeligt i stand til det. En helt igennem fantastisk lyd. De højtalere jeg har er disse http://www.soundstage.com/revequip/teresonic_ingenium.htm.

Altså skulle man med det setup kunne høre om der er forskel på direkte afspilning fra CD eller fra Squeezebox Duet. Jeg har lyttet et antal gange, men kan ikke høre forskel. Den eneste forskel er de meget få gange, hvor SB beslutter sig til at afslutte et track og gå videre til næste før den er færdig. Lidt irriterende, men det sker sjældent. Det sker også enkelte gange, men sjældent at der kommer en forkert lyd, typisk i den ene kanal og altid i højre kanal. Men det er små ting, som ikke forstyrrer glæden ved SB'en. Jeg vil stadig sige også med den nye forstærker at Linn indspilninger i 96Khz 24bit lyder hørbart bedre. SB afspiller jo ikke helt korrekt, men det lyder dog rigtigt godt.

Mvh, Hans

Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
...Linn indspilninger i 96Khz 24bit lyder hørbart bedre. SB afspiller jo ikke helt korrekt, men det lyder dog rigtigt godt.

Mvh, Hans

Og nu lyder de formemtlig endnu bedre da Squeezecenter fra version 7.3.2 endelig ned-sampler på den gode måde;)

Bjørn

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 13 Januar 2009 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
hkruse skrev:
...Linn indspilninger i 96Khz 24bit lyder hørbart bedre. SB afspiller jo ikke helt korrekt, men det lyder dog rigtigt godt.

Mvh, Hans

Og nu lyder de formemtlig endnu bedre da Squeezecenter fra version 7.3.2 endelig ned-sampler på den gode måde;)

Bjørn

Hov, hvornår kommer 7.3.2?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Hov, hvornår kommer 7.3.2?

Hm, jeg troede faktisk at 7.3.2 var udgivet; det er den så ikke. Jeg har ikke set noget om hvornår den forventes udgivet.

Dog vil jeg sige at beta-version(erne) virker upåklageligt for mig, men der er selvfølgelig større usikkerhed forbundet med at køre med dem.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 16 April 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Citerer lige mig selv fra min tråd (så selvfed er jeg .-) )

jkjaers skrev:
Hej alle.

Nu har jeg efterhånden haft mit DUET setup en måneds tid og det har som de fleste andre budt på både glæder, skuffelser, vrede og hysterisk eufori. Nu har jeg efter en måndes "arbejde" fået lavet en løsning der kører super-sweet. Når man tænder for controlleren kommer der et slogan der hedder "free your music"… det er præcist hvad jeg føler der er sket ved mig. Jeg har ganske simpelt fundet glæden ved  min musiksamling igen, og der bliver spillet musik i alle vågne timer for tiden. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv længe!

Det bøvlede:
1. At rippe en CD-samling på 6-700 skiver tager tid…. laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid. Heldigvis har jeg en stationær pc med to drev, så der kunne rippes to ad gangen. Endvidere skal der findes covers m.v. da ikke alt er tagget perfekt. Dog har jeg kun positive ting at sige om dbpoweramp

2. Jeg bor i treplans-hus. Mit netværksgrej (server, trådløs router mm) står i kælderen. Jeg købte inden jeg gik i gang en god trådløs router (Linksys WRT300N) - Derudover købte jeg ny server (Synology DS207+) da min gamle Synology DS101j kun havde 32MB Ram og squeezecenter kræver 64MB. Det er de dyreste 32MB ram jeg nogensinde har købt :-)

Jeg er endnu en gang blevet overbevist om det jeg i forvejen vidste: Trådløs netværk en noget HOBBY-BRAS! (det kan i en parentes siges at jeg arbejder som netærkstekniker).  Flere gange oplevede jeg at recieveren skulle stå og fylde bufferen, hvilket betød hakken og afbrydelser i musikken. p***e-belastende, og helt uacceptabelt. Jeg var klar til at smide sættet på /ksb, men havde dog forinden haft positive oplevelser, så jeg besluttede mig for at gå en anden vej. I min f'ørste desperate handling drønede jeg ud i SHG og købte 30m kabel… så kunne det lære det! heldigvis gør en kammerat mig opmærksom på ethernet over powerline produkterne (af nogle kaldet internet over 220V) som jeg tidligere selv har brugt med success. Jeg køber et sæt Zyxel Powerline Ethernet Adapter PLA-400 og herefter er alle problemer løst. Jeg har ikke haft et eneste hop, siden jeg skiftede til denne løsning. KAN KLART ANBEFALES!

Det fede:
1. Al musik tilgængelig.Random funktionen gør at man også får hørt de numre man ikke selv ville have valgt. Man har jo i sin tid købt Cden af en grund, og denne grund viser sig ofte at være god.

2. Fjernbetjening der styrer alt over Wi-Fi (ok, ok, ok, ok - her er trådløst fedt) og ikke infarødt. Dermed er man ikke afhængig af at være i nærheden af recieveren.

3. Mindre rod - ingen covers der ligger og flyder… og jeg læste ikke i dem alligevel.

Jeg kan godt se at det negative umiddelbart fynder mere på skrift, men i virkeligheden fylder det intet mere. Efter endt opsætning/ripning kører det perle!

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes