Hej,
Jeg havde den udsøgte fornøjelse at stifte bekendskab med Flemmings anlæg og vil lige give kort referat af mine indtryk.
Vi startede stille ud med Hanne Boel, og et andet stille akustisk nummer(husker ikke lige hvilket) for at vise kvaliteterne
hovedsageligt i mellemtonen.
Stemmerne blev gengivet med flot opløsning, og man hører allerede her at højttalerne har et stort dynamisk overskud. Er
lidt svært at forklare men de dynamiske forskelle både store og som små bliver tydeligt udstillet, hvilket gør oplevelsen
meget virkelighedstro.
For at holde Flemming nede på jorden skal jeg også nok komme med lidt ris

, basgangen synes jeg var en anelse fed, og
diskanten lidt skarp i disse numre.
Så blev der tid til at hive op i n****rne:

Rammstein blev leveret ved realistisk lydtryk(mener jeg, vist meget normal
lydstyrke for Flemming), for søren hvor er der skarphed på både trommeanslag, guitarriff osv. Men også vigtigt. fuldstændig
ro i dynamik "pauserne" hvis man kan kalde dem det i Rammstein
For mig var det en helt ny oplevelse at høre musik ved højt lydstyrke og lav forvrængning. Noget jeg godt kunne blive
forfalden til
Forresten så var der ikke noget af den fede basgang tilbage her, jeg tror bare at opløsningen i basområdet på systemet er
så god at forskellene træder tydeligere frem en vanligt. stortromme, blev leveret letflydende i den hårdere rock.
Vi hørte også et specialt setup med Tysk (rock/heavy)band kun bestående af stemmer og tromme, dem skal jeg bestemt
lytte lidt mere til derhjemme, Flemming kan jeg lige få navnet igen?
Der blev diskuteret en del om mellemtonen er for fremhævet, jeg mener systemet mangler noget varme, og dæmpning af
mellemtonen skulle kunne gøre det. Flemming påstår at grunden til jeg synes mellemtonen er for fremhævet er at den bliver
leveret så kontant. mellemtonemembranen vejer 2.2g og den har en følsomhed på 110dB, så det er helt sikkert at den knap
nok bliver belastet for at levere lydtrykket, hvilket også medfører lav forvrængning.
Jeg kan godt se pointen i Flemmings argumentation, og i de mere stille akustiske indspilninger fra f.eks. highfidelity, synes
jeg ikke mellemtonen var dominerende. Jeg kunne dog stadig godt tænke mig en kontrolmåling, for at bevise at jeg har ret

.
"Problemet" kan også være lytterummet som er rimeligt veldæmpet, men måske "suger" mest energi i bas/diskant området
så efterklangen er domineret af mellemtonen. Når jeg skriver "problemet" så er det fordi Flemming ikke mener der er noget
problem :-)
Som sagt hørte vi også lidt High fidelity CD'er her bed jeg igen mærke i at f.eks. trompet bliver gengivet med realistisk
dynamik, både mikro som makro dynamik. Noget jeg savnede lidt er den punktformige holografiske gengivelse jeg har
derhjemme. der manglede en anelse dybde, og instrumenterne blev fysisk større end jeg er vant til.
Besøget har været lidt af en øreåbner for mig. Hvilket ikke gør udviklingen af mit sytem lettere

. Dynamik præcision og
formåen er en vigtig parameter, som virkelig giver liv i instrumenterne. Den skal også prioriteres højt hjemme, samtidig
med jeg ikke vil undvære mit stereo perspektiv, som jeg også mener er en vigtig disciplin der gør lytningen til en helt speciel
fornøjelse.
Skal lige nævne at jeg smækkede lidt Helmet meantime på til sidst, da jeg troede det lige var sagen på anlægget, med dejlig
dominerende basgang. Den faldt helt til jorden, intet dynamik overhovedet. Nok pga loudnesswar indspilning. Her var
systemet uhyggeligt afslørende.
Jeg takker for en god og lærerig aften.