Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Audioscan og udstyr derfra (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 29 September 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Mingo skrev:

Jeg havde i 70'erne højttalerbygning i den lokale ungdomsskole, og der lavede vi en del horn og lignende med blandt andet Coral og Gamma enheder, og selv om vi efterfølgende fik lavet bedre konstruktioner med Vifa, Dynaudio og ScanSpeak enheder, var det nu en periode, der står i et gyldent skær. Det, at være selvbygger dengang, var noget helt specielt. Nu gider de fleste unge mennesker ikke bygge selv. Hvorfor skulle mand det, når man bare kan købe?

Jeg selv havde en Gamma konstruktion med en Aztec Sound Motor mellemtone (tvivl om navnet). Det var den med en skumprop i stedet for støvhætte.

Jeg købte i december 1973 hos Audioscan en Micro MR-611 (se ovenfor).

Desværre er den seneste rem mørnet væk for 10 år siden. Hvor kan man få en ny (ikke en gammel halvmør tingest)?

Mingo.

Mht. en rem til din Micro, så prøv om du ikke kan finde en der ligner på: http://www.dienadel.de

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Thomas Sillesen skrev:
......

men det var også en tid hvor hifi klubben svinede Audioscan ekstremt til i deres annoncer, og det på et tidspunkt hvor Audioscan faktisk var lige så billige med grej som klubben. Det nævnte Poul ikke, selvom jeg tror mange medarbejdere følte de blev uretfærdigt svinet til.

Jeg kan ikke forstå hvad hifiklubben var så stolte over - de pralede med at de havde en højtaler der kunne gengive et jordskælv ved naturlig lydstyrke - year right - dooh etc. og så den lillede "over-hypede" NAD 3020 - nej så vil jeg sku hellere tilbage til de gode gamle Audioscan tider

Nu bliver der jo ikke en regerings indført kartoffelkur men nok en global magnumnedtursneurose som nok skal lægge en dæmper på forbrugslysten i et langt større omfang end schlütter regerings indgreb formåede at gøre her hjemme i andedammen i slutfirserne - ak ak

Og netop tilbage til audioscans kvalitet - mange har nok både Nikko, Gamma, Coral m.fl. som spiller endnu uden nogensinde at have været til service - men står der en halvt så gammel Cervin Vega højtaler der ikke er smuldret bort eller ditto NAD som ikke forlængst er futtet af hører det sjældenhederne.

Det er nemlig rigtigt "r-l-b"!

I genmerne har jeg stadig en gammel NIKKO TRM-800 integreret forstærker på 2x80 Watt. Aldrig haft brug for service.
Jeg har også en gammel Apollon CL-950 kassettebåndoptager med flere hoveder, tre motorer, relæstyring osv. osv. Spiller fremragende! (Kan I huske Apollon??).
Dernæst en...muligvis kuriøsitet: Lækker tung, stilren pladespiller, blylaminatdæmpet... Monitor Audio ET-500 (m. Formula-4 arm). Hvem kender, ud over mig, dén pladespiller?
Ja, den var også fra Audiosvan!
Har også haft en NIKKO Alpha III effektforstærker med MOSFETs, 2x80 Watt. Den har jeg desværre ikke mere!

Mvh.
Niels

Og så er der jo Dynavector pickup'er og trafoer!
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 September 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
r-l-b, ja, det var Audioscan der solgte Rega Planet, ligesom Planar 3 blev solgt i Audioscan, (også versionen med RB300, der blev introduceret et par år inden Audioscan lukkede).

Jo jo Jeg købte Rega Planet  med Lustre GST 1 arm i Nørregade

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 September 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

KlausM skrev:
...

Hov, så,

jeg har lige standeret en lignende, fin Micro MR-111 grammofon som med nykogt rem og 300.000cSt "Silicone Damping Fluid for Tonearm Cueing Mechanisms" (fra www.turntablebasics.com - nu har jeg silicone nok til ca. 500 armhæve-sænke-mekanismer!) og en erstatningsnål på vej fra Tyskland snart er klar til atter at afspille vinylplader. Mon ikke den også er fra Audioscan?

PQR

PS: Spændende Audioscan-historie: mon ikke mine første horn - selvbyggerkits med Coral Flat 8 - var fra Audioscan i Nørreallé i Århus? (og r-l-b, din rod: min superfine NAD 3020 fra Hifiklubben blev indkøbt samtidig. Øj, den lød godt!)

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 29 September 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jeg må virkelig si at jeg savner Audioscan,og grunnideen i forretningen.Det var (og er) genialt tenkt.Kundemassen her i Norge,(og jeg kjenner da noen av dem) var,og er svært begeistert for mange av produktene som ble solgt! Det ble nevnt Nikko,og det MÅ da ha vært noe av det mest solide og stabile noengang produsert av audioutstyr.Jeg kjenner mange som ennå har sine gamle receivere og forsterkere fra Nikko.Selv kjøpte jeg min aller første kassettspiller på Audioscan i Trondheim i 1978/79,og bortsett fra at jeg mistet den ned kjellertrappen og slo av playknappen,så har det aldri feilet den noe som helst! Den fungerer ennå! I tillegg har den stått ubrukt i nesten 10 år,men alt virket som det skulle da jeg prøvde den forleden.Vis meg en eneste annen kassettspiller som tåler 10 år uten strøm!Må forresten nevne at fallet i kjellertrappen ellers ikke påvirket den i det hele tatt.Fantastisk kvalitet.

Et spørsmål: Er det det gamle audio-Nikko som i dag er store på fjernstyrte modeller av biler,båter og fly tro?..

Mvh Rune

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 September 2008 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
r-l-b skrev:
Thomas Sillesen skrev:
......

men det var også en tid hvor hifi klubben svinede Audioscan ekstremt til i deres annoncer, og det på et tidspunkt hvor Audioscan faktisk var lige så billige med grej som klubben. Det nævnte Poul ikke, selvom jeg tror mange medarbejdere følte de blev uretfærdigt svinet til.

Jeg kan ikke forstå hvad hifiklubben var så stolte over - de pralede med at de havde en højtaler der kunne gengive et jordskælv ved naturlig lydstyrke - year right - dooh etc. og så den lillede "over-hypede" NAD 3020 - nej så vil jeg sku hellere tilbage til de gode gamle Audioscan tider

Nu bliver der jo ikke en regerings indført kartoffelkur men nok en global magnumnedtursneurose som nok skal lægge en dæmper på forbrugslysten i et langt større omfang end schlütter regerings indgreb formåede at gøre her hjemme i andedammen i slutfirserne - ak ak

Og netop tilbage til audioscans kvalitet - mange har nok både Nikko, Gamma, Coral m.fl. som spiller endnu uden nogensinde at have været til service - men står der en halvt så gammel Cervin Vega højtaler der ikke er smuldret bort eller ditto NAD som ikke forlængst er futtet af hører det sjældenhederne.

Det er nemlig rigtigt "r-l-b"!

I genmerne har jeg stadig en gammel NIKKO TRM-800 integreret forstærker på 2x80 Watt. Aldrig haft brug for service.
Jeg har også en gammel Apollon CL-950 kassettebåndoptager med flere hoveder, tre motorer, relæstyring osv. osv. Spiller fremragende! (Kan I huske Apollon??).
Dernæst en...muligvis kuriøsitet: Lækker tung, stilren pladespiller, blylaminatdæmpet... Monitor Audio ET-500 (m. Formula-4 arm). Hvem kender, ud over mig, dén pladespiller?
Ja, den var også fra Audiosvan!
Har også haft en NIKKO Alpha III effektforstærker med MOSFETs, 2x80 Watt. Den har jeg desværre ikke mere!

Mvh.
Niels

Og så er der jo Dynavector pickup'er og trafoer!

Kære Niels

Min ene forforstærker er da bygget ind i et gammelt Nikko kabinet men  den oprindelige  Noble volumenpotte sidder der endnu. Også min gamle Alpha III blev udhulet og genbrugt, hvem ved om den genopstår.

Hvis man er gammel nok til at have siddet bag rattet i en Ford Anglia, så kender man også MA pladespilleren. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 September 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

ulfsn skrev:

Jeg må virkelig si at jeg savner Audioscan,og grunnideen i forretningen.Det var (og er) genialt tenkt.Kundemassen her i Norge,(og jeg kjenner da noen av dem) var,og er svært begeistert for mange av produktene som ble solgt! Det ble nevnt Nikko,og det MÅ da ha vært noe av det mest solide og stabile noengang produsert av audioutstyr.Jeg kjenner mange som ennå har sine gamle receivere og forsterkere fra Nikko.Selv kjøpte jeg min aller første kassettspiller på Audioscan i Trondheim i 1978/79,og bortsett fra at jeg mistet den ned kjellertrappen og slo av playknappen,så har det aldri feilet den noe som helst! Den fungerer ennå! I tillegg har den stått ubrukt i nesten 10 år,men alt virket som det skulle da jeg prøvde den forleden.Vis meg en eneste annen kassettspiller som tåler 10 år uten strøm!Må forresten nevne at fallet i kjellertrappen ellers ikke påvirket den i det hele tatt.Fantastisk kvalitet.

Et spørsmål: Er det det gamle audio-Nikko som i dag er store på fjernstyrte modeller av biler,båter og fly tro?..

Mvh Rune

Hej Rune,

ja det er det .

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 September 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

det er lykkedes bjørn at holde sin identitet hemmelig indtil nu, men den bil kommentar afslørede ham

The old man, the old car and the old house .JPG  

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Det er da virkelig en info-maxismutter! Bjørn bevæger sig rundt i det københavnske bybillede i en meget lækker og velkørende øse af langt nyere dato..

Nike-Car

Desværre er der så kun plads til Hamselv når han kører til jazz i Magstræde!

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hvad kan en Nikko Alpha 440 evt sælges for ?  Kender en der måske vil sælge . Den spiller  Ok

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

ja man bliver helt nostaltisk, savner de 2 butikker ,paul sauerberg jeg kendte bo der stod i lydkilden i randers ,det var et super sted at komme .har stadigvæk en del udstyr fra lydkilden, så som en kt1100 kenwood super tuner , og en del fostex højtalere , de højtalere spiller stadigvæk super godt selv om de er over 25 år gamle ,et par gz2000 ,er der nogen der ligger inde med en brochere fra lyden ville det være super
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Det er da virkelig en info-maxismutter! Bjørn bevæger sig rundt i det københavnske bybillede i en meget lækker og velkørende øse af langt nyere dato..

Nike-Car

Desværre er der så kun plads til Hamselv når han kører til jazz i Magstræde!

Mvh. Jens/Modifix

r-l-b har set jazzmobilen så han ved godt hvordan den ser ud. På den anden side kunne billedet med den gule raritet sagtens være taget på r-l-b's gårdsplads

Hvordan jazzmobilen ser ud, hvor den stopper og hvem den samler op på vej til mandagsjazz lader vi svæve i det uvisse, måske ser den anderledes ud de andre ugedage

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Katalog fra 77-78 som lovet

Håber det virker

http://192.168.1.100:8080/Qmultimedia/Qmultimedia/Audioscan% 2077-78.pdf

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Siderne kan mailes privat  som alm. billededer

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

ulfsn skrev:

Mvh Rune

Hehe det kan man kalde nostalgi og gensynsglæde for mit vedkommende. havde netop Nikko anlægget og Coral X15 spekerne, det var sg tider... men lige rigeligt til et 6 kvm børbeværelse kan man måske sige, men sjovt var det

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Fikk desverre ikke 77-78 katalog-linken til å fungere,"siden kan ikke vises" kommer opp.

Får du til å legge den ut via feks Photobucket,slik at du får bildene direkte ut på forumet?

Mvh Rune

-nt-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

Håber det virker

Det virker desværre heller ikke hos mig

Prøv at uploade det på peecee.dk i stedet
Til top Vis -nt-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -nt-

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

-nt- skrev:
piobyte skrev:

Håber det virker

Det virker desværre heller ikke hos mig

Prøv at uploade det på peecee.dk i stedet

http://192.168.1.100:8080/Qmultimedia/cgi-bin/index.cgi

Det virker nok kun ved mig    Billederne er sendt ril r.l.b der kigger på det .

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

I kan se om dette her virker  . Det funker her

http://192.168.1.100:8080/Qmultimedia/cgi-bin/index.cgi

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:

Håber det virker

Første del af adressen ser for 'lokal' ud. 192.168.1.100 er vist din computers ip-adresse i dit eget netværk.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum