Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp: Classic 8.0b er død igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Nå, relæet er umuligt at støve op. Ingen har det på lager. Det er dette relæ. Er det et andet relæ, der vil kunne bruges?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

RS varenr. 450-0318 ligner. Det kan (måske) ses her.

Prisen er kr. 58,60 ex. moms.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet kilden?

http://www.ardency.adr.dk/profil.eng.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Tak for tipsene.

Jeg har skrevet til ham ardency-fyren, og afventer svar. Jeg har i mellemtiden købt noget kontaktrens, og vil forsøge det. Jeg skal dog have fundet en ny sikring, inden jeg kan komme nogle vejene. Findes der et sted i Odense, hvor man kan finde en 4A 5x20mm glassikring? Jeg nægter at betale 50 kr i porto fra et netfirma, for en vare til en værdi af 2 kr.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Kjærulff solgte før i tiden løsdele - det ved jeg ikke om de gør mere. Ellers prøv et radioværksted (hvor du så måske skal betale 50 kr. for sikringen ).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Tak for tipsene.

Jeg har skrevet til ham ardency-fyren, og afventer svar. Jeg har i mellemtiden købt noget kontaktrens, og vil forsøge det. Jeg skal dog have fundet en ny sikring, inden jeg kan komme nogle vejene. Findes der et sted i Odense, hvor man kan finde en 4A 5x20mm glassikring? Jeg nægter at betale 50 kr i porto fra et netfirma, for en vare til en værdi af 2 kr.

Kjærulff som ligger 200 meter fra Silvan. De har en sikring og måske også et relæ. Du kan jo prøve at tage det med.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Update:

Jeg har skiftet sikringen for nogle dage siden, og i går fik jeg mig taget sammen til at skille det hele ad, og rense relæet med noget kontaktrens. Efter 1 time samlede jeg det hele igen, og forstærkeren spillede så det var en sand lyst.

Efter at have spillet en time, lød der et klik (ligesom når et relæ skifter), og lyden forsvandt. Indikator-LED'en lyser stadig grønt, som om alt er okay. Når jeg tager strømmen dør den grønne lampe, men der er ingen relæ-klik. Når jeg tænder strømmen igen, lyser den grønne OK-lampe, men ingen relæer slår til.

Hvad skal jeg gøre?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det kunne være fristende at sige at relæet har en fejl, af en art. Den virkede ikke før du rensede relæet og nu er den i stykker igen. Måske du skulle skifte relæet, om ikke andet er den fejl så udelukket.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Relæet er jo ikke absolut nødvendigt. Mange forstærkere har ikke et beskyttelsesrelæ. Her skal man så blot huske at tænde forstærkeren til sidst og slukke den først.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Det kunne være fristende at sige at relæet har en fejl, af en art. Den virkede ikke før du rensede relæet og nu er den i stykker igen. Måske du skulle skifte relæet, om ikke andet er den fejl så udelukket.

Det mærkelige er bare at fejlen lader til at være forskellig. Før jeg rensede det lyste lampen rødt, og nu lyser den grønt. Men da den døde i går aftes, var der et klik, ligesom at relæet slog fra. Hvis budet er at det er relæet der er defekt, må jeg prøve at finde et nyt.

Jeg vil lige sige tak til alle dem, der har budt ind i denne tråd. Det er virkelig pænt af jer.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Relæet er jo ikke absolut nødvendigt. Mange forstærkere har ikke et beskyttelsesrelæ.

Mange ældre forstærkere uden relæ havde elektrolytter i udgangen som spærrede for DC. Hvis han bare kortslutter relæet, er der intet der beskytter højttalerne mod DC. Det vil jeg ikke anbefale når han eksperimenterer med en defekt forstærker. Hvis lampen lyser grønt tyder det ikke på at der er fejl i LF-udgangene, men snarere et defekt relæ eller fejl i styrekredsløbet omkring relæet. Det får dog ikke sikringen til at springe, så måske er der flere fejl ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke kommet videre med min forstærker.

Det eneste respons jeg får fra den, når jeg tænder den, er at Power-LED'en lyser op. Der er intet relæklik. Fejlen kom pludseligt, ved at relæet slog fra, mens den spillede.

Hvori kan fejlen ligge? Hvad kan give den slags opførsel, hvis det ikke er relæet? Jeg vil gerne have lidt overblik over det, for at vurdere om jeg skal bestille et relæ hjem (120,- leveret), eller om det er lige så sandsynligt at det er noget andet der er galt.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Har du noget at måle med (voltmeter/multimeter) og har du erfaring med at måle på apparater med strøm på ?

Det er ikke så tit man oplever et relæ der er afbrudt, men det kan selvfølgelig lade sig gøre. Det kan også være dårlige lodninger i printet eller en fejl i kredsløbet der styrer relæet.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har et voltmeter og har prøvet at lave fejlfinding i min forforstærker, men det var efter instruktion fra Mikkel fra Dantimax. Har du nogle tips til hvad jeg kan prøve at kigge efter?

Da jeg havde forstærkeren skilt ad, lodede jeg nogle dårlige lodninger om. Og den virkede jo også i en time. Men det kan selvfølgelig være at jeg har ødelagt et eller andet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det er jo lidt svært uden diagram, men det er da ihvertfald muligt at konstatere om relæet er årsagen til at det ikke klikker. Du skal måle på relæspolen, d.v.s. de to ben på relæet der er tættest på kølepladen. Hvis der er 12 volt på det ene ben i forhold til stel og ca o volt på det andet, skal relæet trække. Ellers er det defekt. Hvis der er 12 volt på begge ben, ligger fejlen et andet sted. Da du ikke har vist nogen billeder af forstærkeren set fra bunden kan jeg ikke se om det muligt at måle direkte på relæet. Hvis det ikke er sidder der normalt en diode parallelt med spolen, som du kan måle på hvis du kan finde den. Ellers kunne det være en fordel med nærbilleder af området omkring relæet. Styrekredsløbet må være de småkomponenter der sidder ved siden af relæet til venstre når du ser forstærkeren bagfra.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Det er jo lidt svært uden diagram, men det er da ihvertfald muligt at konstatere om relæet er årsagen til at det ikke klikker. Du skal måle på relæspolen, d.v.s. de to ben på relæet der er tættest på kølepladen. Hvis der er 12 volt på det ene ben i forhold til stel og ca o volt på det andet, skal relæet trække. Ellers er det defekt. Hvis der er 12 volt på begge ben, ligger fejlen et andet sted. Da du ikke har vist nogen billeder af forstærkeren set fra bunden kan jeg ikke se om det muligt at måle direkte på relæet. Hvis det ikke er sidder der normalt en diode parallelt med spolen, som du kan måle på hvis du kan finde den. Ellers kunne det være en fordel med nærbilleder af området omkring relæet. Styrekredsløbet må være de småkomponenter der sidder ved siden af relæet til venstre når du ser forstærkeren bagfra.

Jeg arbejder i måske at få fat i et diagram. Jeg har forsøgt at måle på relæspolen, men relæet sidder for tæt på boardet og de andre komponenter, til at det sådan lige kan lade sig gøre. Jeg tror heller ikke rigtigt at det er muligt at måle på det fra neden, idet man skal skille den ret meget fra hinanden, for at få boardet ud. Jeg har taget fotos af området omkring relæet, for at lokalisere dioden, og har også fundet en værdig kandidat:

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart kan jeg ikke se andre dioder der omkring, så jeg tror du har fundet den rigtige. Prøv at måle på den.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke jeg kan få nogen spændingsforksel på dioden? Vil det svare til at der er 12V på begge sider af relæspolen, og at det derfor er defekt?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Nej, ikke helt. Prøv at måle med den ene målepind ( - ) på stel. Bare hæng den på chassiset et sted hvor du er sikker på at der er forbindelse. Med den anden målepind ( + ) måler du så på dioden. Hvis der er 12 volt på begge sider af dioden, er det en fejl i styrekredsløbet eller sikringskredsløbet der har "deaktiveret" relæet. Hvis der er 0 volt på begge sider af dioden, er det sansynligvis en forsyningsspænding der mangler. På IC2 der sidder lige ved siden af skal der være 12 volt på det ben der er tættest på kølepladen.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige kigget på det igen. Det er noget med at der er forskel på AC og DC på mit multimeter. 

I hvert fald er den rigtige måling, at der er 11.47V over dioden. Vil det så sige at relæet burde trække, og er defekt?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes