| Forfatter |
|
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom nu ind i kampen Gutter! Der er slettet en række intetsigende personrelaterede mudderkastindlæg - lad ikke ovenstående ske igen!
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Dit valg af 810 af til I/V konverteringen har jeg i høj grad forståelse for. |
|
|
Jeg ved ikke om den der var til mig, men jeg griber den alligevel. Lige netop I/V konvertering tror jeg ikke jeg tør bruge diskrete koblinger. Sådan en DAC skal se ind i en meget lille modstand for at afgive en optimal lyd og det bedste jeg har kunnet simulere er ca. 10 ohm. derfor bruger jeg OPAMPs her. Jeg bruger bare AD826. Den har bred open loop båndbrede, lav støj og har ekstrem hurtig 0.01% setling time.
AD810'eren bruger jeg som buffer i mine aktive højttalere. Mest fordi det er en single opamp og jeg skulle bruge en sådan og så havde jeg den. Delfilteret står til udskiftning en dag. Især fordi det er lavet udelukkende udfra simulering 
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Diamagnetic skrev:
| Dit valg af 810 af til I/V konverteringen har jeg i høj grad forståelse for. |
|
|
Jeg ved ikke om den der var til mig, men jeg griber den alligevel. Lige netop I/V konvertering tror jeg ikke jeg tør bruge diskrete koblinger. Sådan en DAC skal se ind i en meget lille modstand for at afgive en optimal lyd og det bedste jeg har kunnet simulere er ca. 10 ohm. derfor bruger jeg OPAMPs her. Jeg bruger bare AD826. Den har bred open loop båndbrede, lav støj og har ekstrem hurtig 0.01% setling time.
AD810'eren bruger jeg som buffer i mine aktive højttalere. Mest fordi det er en single opamp og jeg skulle bruge en sådan og så havde jeg den. Delfilteret står til udskiftning en dag. Især fordi det er lavet udelukkende udfra simulering  |
|
|
Ok der stod Kumisa IV så derfor gik jeg ud fra det var konvertering fra konverter med current out der skulle konverteres til spænding. For meget gætteri. De kriterier hvorefter du har valgt Ad 826 kunne altså ikke opfyldes af Ad 8610 ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
et af problemerne er jo ikke om man væler opams eller noget andet. men at man tror det er godt fordi man IKKE har valgt f.eks. opams. |
|
|
 Og det må I da gerne smide mig ud for hvis I går i SÅ små sko.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtige HiFi freaks har mindst en advarsel  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
bdef skrev:
| [QUOTE=Diamagnetic]Dit valg af 810 af til I/V konverteringen har jeg i høj grad forståelse for. |
|
|
Jeg bruger bare AD826. Den har bred open loop båndbrede, lav støj og har ekstrem hurtig 0.01% setling time. |
|
|
De kriterier hvorefter du har valgt Ad 826 kunne altså ikke opfyldes af Ad 8610?/QUOTE]
Lidt data vil forklarer mit valg 
AD826: Setling time (0,01%) = 70nS Open loop båndbrede = ca. 10 KHz Støj = 15nV
AD8610: Setling time (0,01%) = 600nS Open loop båndbrede = ca. 140 Hz Støj = 6nV
AD810: Setling time (0,01%) = 125nS Open loop båndbrede = Lidt svært, da dette er en current feedback opamp, men høj nok tror jeg  Støj = 2,9nV
Skal jeg bruge opamps, så vil jeg helst ha' en voltage feedback med en enkelt bipolar transistor i indgangen (tættest på single end ) , en høj open loop båndbrede (så klangen ikke skifter karakter over frekvensen, når modkoblingen begynder at falde af på den) når det er til IV konvertering så skal den ha' en lav steling time (så den kan nå at reagere på de pulser der kommer ud, uden indsvingning i indgangstrinnet) og så går jeg ikke så meget op i støjen, bare den er lav nok. Det ekstreme er ikke noget for mig.
....men nok om mine valg. Tilbage til trådens oplæg om hvad high end firmaer kan med opamps, som jeg ikke kan 
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
Rigtige HiFi freaks har mindst en advarsel  |
|
|
Måske mere macho end audio freaket 
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pointen er vel mere at finde lige netop den opamp som matcher ens ønsker, pleje og hygge om den til den giver præcis den lyd man ønsker (eller bygge med diskrete komponenter) 
Men ellers vil jeg glæde mig til at læse din link.....
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet AD797 i konstruktion, hvor den blev forsynet med +/-15v. hvilket nok lige er i overkanten... Den blev ihvertfald godt lunken Men den lød rigtig godt for at sige de mildt! Men i mine øre var den nok lidt mere varm i lyden sammenlignet med OPA627, som jeg måske nok ser som min reference.
Men NE5532 og opa134 som sidder i rigtig meget udstyr, det kan altså løftes en del højere op med nogle bedre opamps, så vil ikke uden viddere påstå at disse opamps er et godt udgangspunkt til en ny konstruktion, også selvom de sidder i noget udstyr der bliver rost. Jeg har ihvertfald ikke oplevet endnu at eks. opa2604 e.lign. ikke har kunne forbedre på det... Men det kan da godt være der er nogle konstruktioner derude, som er optimeret lige præcis til disse, hvor det så ikke er tilfældet, men jeg har ikke personligt oplevet det endnu.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Pointen er vel mere at finde lige netop den opamp som matcher ens ønsker, pleje og hygge om den til den giver præcis den lyd man ønsker (eller bygge med diskrete komponenter) 
Men ellers vil jeg glæde mig til at læse din link..... |
|
|
Ja jeg har nu hørt Ad 8610 anvendt til I/V konvertering og den gjorde det rigtigt godt. Den endelige I/V konvertering var med 27 ohms modstande INDEN kredsen så det er jo ikke helt det samme vi taler om. Nej jeg tror ikke firmaerne er bedre til at anvende IC kredsene hvis blot os Amatører har styr på vores printudlæg så der ikke skal kompenseres for uheldigheder her.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Har prøvet AD797 i konstruktion, hvor den blev forsynet med +/-15v. hvilket nok lige er i overkanten... Den blev ihvertfald godt lunken Men den lød rigtig godt for at sige de mildt! Men i mine øre var den nok lidt mere varm i lyden sammenlignet med OPA627, som jeg måske nok ser som min reference.
Men NE5532 og opa134 som sidder i rigtig meget udstyr, det kan altså løftes en del højere op med nogle bedre opamps, så vil ikke uden viddere påstå at disse opamps er et godt udgangspunkt til en ny konstruktion, også selvom de sidder i noget udstyr der bliver rost. Jeg har ihvertfald ikke oplevet endnu at eks. opa2604 e.lign. ikke har kunne forbedre på det... Men det kan da godt være der er nogle konstruktioner derude, som er optimeret lige præcis til disse, hvor det så ikke er tilfældet, men jeg har ikke personligt oplevet det endnu. |
|
|
Rimeligt enig selvom jeg åbenbart har været uheldig med AD 797 siden jeg ikke synes den kan bruges til noget som helst og er temmelig ustabil.
|
| Til top |
|
| |
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
AD8610. Siger det ikke alt, at den har en open loop båndbredde på 140Hz?? Og det er endda en meget hurtig op-amp 
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
micma18 skrev:
|
Men NE5532 og opa134 som sidder i rigtig meget udstyr, det kan altså løftes en del højere op med nogle bedre opamps, så vil ikke uden viddere påstå at disse opamps er et godt udgangspunkt til en ny konstruktion, også selvom de sidder i noget udstyr der bliver rost. Jeg har ihvertfald ikke oplevet endnu at eks. opa2604 e.lign. ikke har kunne forbedre på det... Men det kan da godt være der er nogle konstruktioner derude, som er optimeret lige præcis til disse, hvor det så ikke er tilfældet, men jeg har ikke personligt oplevet det endnu.
|
|
|
Rimeligt enig selvom jeg åbenbart har været uheldig med AD 797 siden jeg ikke synes den kan bruges til noget som helst og er temmelig ustabil. |
|
|
Kan også godt være det var derfor min blev varm... Havde ikke noget oscilloscop på den? Men den lød ellers udemærket
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| http://waltjung.org/PDFs/ADI_2002_Seminar_Ch6_Audio_Drivers_ I.pdf |
|
|
Den så spændende ud og jeg sad netop at læste i den, hvilket fik nogle tanker frem jeg at syslet med tidligere i mine elektronik år. Det er jo ikke nyt at støjen i en transistor afhænger af hvilken impedans basen ser ud i. Man kan simpelthen slå det op i databladene. Det kan man også indirekte i opamp databladene og jeg tror det er en general overset parameter. Nogle gange er det heller ikke så lige til.
Diamagnetic skrev:
| Ja jeg har nu hørt Ad 8610 anvendt til I/V konvertering og den gjorde det rigtigt godt. Den endelige I/V konvertering var med 27 ohms modstande INDEN kredsen så det er jo ikke helt det samme vi taler om. Nej jeg tror ikke firmaerne er bedre til at anvende IC kredsene hvis blot os Amatører har styr på vores printudlæg så der ikke skal kompenseres for uheldigheder her. |
|
|
Sjovt nok vil jeg mene at AD8610'erens relativ langsomme setling time ville give en mudret lyd, men du har så oplevet noget andet. Her når du lige at sige at DAC'en så ind i opampen igennem en 27 ohms modstand. Måske det er hemmeligheden?
rohs skrev:
| AD8610. Siger det ikke alt, at den har en open loop båndbredde på 140Hz?? Og det er endda en meget hurtig op-amp |
|
|
Det gør helt sikkert at den skifter karekteristik igennem frekvensområdet.
Diamagnetic skrev:
| Rimeligt enig selvom jeg åbenbart har været uheldig med AD 797 siden jeg ikke synes den kan bruges til noget som helst og er temmelig ustabil. |
|
|
Lige netop AD797'eren har folk meget forskellige erfaringer med. Dens egen støj på 0,9nV frister meget (igen er jeg mere til at støjen skal være lav nok og fristes ikke af ekstremer) men pas på den. Den har en Ib på 0,25uA (kan gå op til 2uA) hvilket er et tegn på at dens indgange SKAL se ud i meget små impedanser. Jeg har set den brugt sammen med 100Kohms modstande, mens databladet (se selv side 12) anbefaler max. 2Kohm. Lige som mine erfaringer med AD812, kan den blive ustabil af for høje impedanser.
Kigger man så på det udemærkede skriv af "boholm", på side 6.53, kan man se at de leger med en OP275 (både fet og bipolar i indgangen) angående forskellige impendanser på dens indgang. Her kan man se at 10Kohm er skidt ved høje frekvenser og at 910 ohm er nærmest optimalt for den. Deres test med 100 ohm viser at det også er små skidt. Når man så tænker på at mange (incl mine) konstruktioner har en opamp siddende lige efter potentiometeret, hvis udgangsimpedans jo variere fra 0 til 2,5 Kohm afhængig af hvor højt man skruer op. Tja, så må lyden jo også ændre sig på den fløj. Man kunne også indfører en 100Kohm i serie med indgangen, så man ved ens konstruktion lyder lige skidt uanset hvor volumen knappen står 
PS: Samme problem stillig må findes på diskrete opstillinger?
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
PS: Samme problem stillig må findes på diskrete opstillinger? |
|
|
Derfor er de mange, der bruger fets på den plads. Så er man ude over resistans/impedans-problematiken. Men nogle kan ikke lide lyden fra fets, så . . .
Men ellers også se på balancen mellem signalsving, tomgangsstrøm og den resulterende spændingssving over transistoren. Det er der også skrevet en del om. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
bdef skrev:
PS: Samme problem stillig må findes på diskrete opstillinger? |
|
|
Derfor er de mange, der bruger fets på den plads. Så er man ude over resistans/impedans-problematiken. Men nogle kan ikke lide lyden fra fets, så . . .
Men ellers også se på balancen mellem signalsving, tomgangsstrøm og den resulterende spændingssving over transistoren. Det er der også skrevet en del om. |
|
|
Elsker lyden af fets. Dem der siger "bipolar så er du klar" forstår jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Men ellers også se på balancen mellem signalsving, tomgangsstrøm og den resulterende spændingssving over transistoren. Det er der også skrevet en del om. |
|
|
Uha ja. Vigtig parameter i det diskrete. Mange småsignal transistorer har det bedst med mindst 3V over sig (Vce) mens kraftigere transistorer gerne vil op på 5v til 10v over sig (Vce).
Diamagnetic skrev:
| Elsker lyden af fets. Dem der siger "bipolar så er du klar" forstår jeg ikke. |
|
|
Det troede jeg egentlig også jeg gjorde, men er mere overbevist om at jeg er til "bipolar" lyd. Selv vil jeg hellere ha' den klare dynamiske lyd, end det blide mudrede slør, jeg syns (selv gode opamps med FETs i) fets giver. Det er jo blandt de hærdige ting ved vores hobby. Der er så mange retninger og ingen er bedre og mere rigtige end de andre. 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 15 September 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
På forstærker siden synes jeg denne vistnok balancerede amp er rigtig interessant. Skulle være god for 100watt og der mangler kun en trafo. Men jeg har 4stk ret små C-kerner på 1,5A - ikke meget men skal kun bruges som diskantforstærker i et 100db 3vejs system - bassen skal selvfølgelig drives af noget meget kraftigere som kan trække strøm, selvom der dog næppe bliver brug for det Om sådan en konstruktion kan spille aner jeg ikke, men det kunne jo være at man blev positivt overrasket, forudindtaget er jeg ihvertfald ikke, og prisen spiller jo også ind
http://www.twistedpearaudio.com/amplifiers/sympatico.aspx

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
På forstærker siden synes jeg denne vistnok balancerede amp er rigtig interessant, skulle være god for 100watt og der mangler kun en trafo men jeg har 4stk ret små C-kerner på 1,5A - det er ikke meget men de skal kun bruges som diskantforstærker i et 100db system - bassen skal selvfølgelig drives af noget meget kraftigere som kan trække strøm, selvom der næppe bliver brug for det
http://www.twistedpearaudio.com/amplifiers/sympatico.aspx
|
|
|
Come on you can;t be serious.
|
| Til top |
|
| |