| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| En opamp er defineret ved nærmest uendelig forstærkning, mulighed for feedback og en inverterende og noninventerende indgang. |
|
|
Det er vist korrekt
Burson laver en diskret opbygget opamp til at erstatte ICer
Måske det var nemmere at ændre "opamp" til "IC" i oplægget, da det vel er ICer der hentydes til
PS! Jeg tilslutter mig "det diskrete hold" da ICer aldrig har tiltalt mig, men hvem ved, man skal jo ikke være forudindtaget, heller ikke overfor chipamps her vil jeg blot bemærke at det er pudsigt at en mand som NelsonPass som har lavet et utal af preamps der kunne trække en lastbilhænger, nu med succes laver buffer-preamps med blot 2stk småsignal som eneste aktive komponenter
Jeg vil også lige bemærke at jeg bruger subout på min integreret amp (Advantage) som preamp - direkte på subout sidder der 1 enkelt småsignal, en kondensator og en modstand, det er alt, og det virker upåklageligt, men håber da alligevel at en dedikeret preamp vil gøre det bedre, men jeg er nu ikke sikker på den store forbedring
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| Efter hvad jeg ved starter man da med en opamp i DA-converteren man ikke kan undgå. Og køre man Kl. D har man da en stor opamp |
|
|
What???
En opamp og klasse D, det har da vist rent funktions messigt intet tilfældes?
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har altid haft det sådan, at det jeg benytter til Hi-Fi skal have en vis størrelse, jeg kan simpelhen ikke forligs med at en lille 8 benet kreds, skal forstærke de signaler jeg skal lytte på, derfor kunne jeg aldrig drømme om at benytte klasse D forstærkere i mit setup, at et print på størrelse med et Dankort kan levere 200 watt er i en sådan grad i mod mine principper, at jeg endnu aldrig har hørt en sådan forstærker.
Nej det skal sgu fylde noget, og helt bruge en del strøm, ja jeg er sgu til rør, de sparker røv så man tror det er løgn, såfremt kredsløbet er rigtig opbygget, samt de benyttede udgangs-trafoer er af en ypperlig kvalitet.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes masser af eksempler på kredsløb for diskret opbyggede opamps, og det kan der godt være en del at vinde ved. En chip med hele kredsløbet på lider nemlig af nogle enkelte ulemper, f.eks. at alle modstande er lavet af silicium, som er ret ulineære som modstande. Det er også derfor at man ofte ser mange strømspejle i principdiagrammer for opamps. De enkelte transistorers kvalitet er heller ikke nødvendigvis lige så god, som en diskret højkvalitetes transistor.
Derfor kan man med få diskrete komponenter godt lave et opamp-kredsløb der lydmæssigt kan hamle op med en 'færdig' opamp - bare man ikke kigger på målingerne.
Og selve op-amp opbygnings-princippet med differential indgang og høj feedback, det bliver anvendt i næsten alt: Effektforstærkere, Riaa forstærkere, regulerede strømforsyninger etc etc. Edit: ...ja selv rørforstærkere!
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da ikke meget kl. A i en kl. D. Den kan jo KUN spille pga den kraftige feedback. Det samme som en opamp.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 16 September 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej den store forskel er hvor linear open loop forstærkningen er versus frekvens. Der er ikke mange opamps der har samme openloop ved dc som 20khz.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv en Sk pre fra Gregg Ball som analogdel. Den er også opbygget som opamp.Jeg har aldrig hørt noget der kom bare i nærheden af den.
Jeg er i den grad enig med Nrik. Har også hørt det med de indbyggede modstande. Jeg kan jo høre hvad bare udskiftning af 1 modstand kan betyde. Generelt undgå modstande med magnetisme. Dog duer de røde Prp modstande ikke påtrods af fraværet af førnævnte.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra at du skriver sådan fordi du gerne vil have en forklaring på hvad en opamp er?
Det er en "operational amplifier" som er et enhedsbegreb for et perfekt forstærkermodul. Der findes så et utal af praktiske udførsler (oftest som en 8-benet chip med to stk op-amps indeni) og det er brugen af disse vi diskuterer.
Læs evt mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nrik: Det jeg forsøgte at udtrykke - på en pæn måde - var, at man efterhånden befandt sig temmeligt meget i periferien af trådens emne, nemlig dette (let forkortet):
bdef skrev:
|
Når man så læser tests, så er der masser af high end leverandører som udelukkende bruger opamps. Nu har jeg så ikke hørt så mange af den slags anlæg og slet ikke i min egen stue og derfor kommer spørgsmålet her i forumet:
1) Lyder disse dyrer produkter så også kedeligt og sterilt (i mine øre) ?
..eller...
2) Bruger jeg opamps forkert (kan man det?) ?
Af opamps har jeg leget med AD844, AD812, AD810, LM4562, AD8610/8620, AD823, OPA2132, AD825 og AD8066 (sikkert også flere, som jeg bare ikke husker nu)
|
|
|
Men bortset fra det, takker jeg selvfølgelig for den gode intension.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kongruens: ok. Men tråden virker da som om den er tilbage på sporet, selv om Bdef åbenbart har forladt den. Trist, men forståeligt.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror såmænd godt, han kunne finde på at dukke op igen, hvis bare der skrives on topic...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er stadig med og læser alles indlæg. Både dem som voldtager trådens intention og de som er seriøse.
Skal jeg følge op på det som er kommet frem, som kan spille med i lyden fra opamps (evt. i kontrast til diskrete kredsløb) og som jeg synes lyder seriøse og som jeg lige kan i hovdet:
- Impedansen som en opamp's indgange ser ud i.
- Ulinære modstande intern i opamps/diskret opbyggede omapms.
- Openloop båndbrede.
- Opamp og diskrete konstruktioner har forskellig lydideal.
- Stabilitet
- Forskellige input kredsløb (Fets, bipolar, super bias bipolar og current feedback)
- Støj
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg må da hellere skride hvis det er mig der ødelægger tråden --sorry folks.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Diamagnetic skrev:
| En opamp er defineret ved nærmest uendelig forstærkning, mulighed for feedback og en inverterende og noninventerende indgang. |
|
|
Det er vist korrekt
Burson laver en diskret opbygget opamp til at erstatte ICer
Måske det var nemmere at ændre "opamp" til "IC" i oplægget, da det vel er ICer der hentydes til
PS! Jeg tilslutter mig "det diskrete hold" da ICer aldrig har tiltalt mig, men hvem ved, man skal jo ikke være forudindtaget, heller ikke overfor chipamps her vil jeg blot bemærke at det er pudsigt at en mand som NelsonPass som har lavet et utal af preamps der kunne trække en lastbilhænger, nu med succes laver buffer-preamps med blot 2stk småsignal som eneste aktive komponenter
Jeg vil også lige bemærke at jeg bruger subout på min integreret amp (Advantage) som preamp - direkte på subout sidder der 1 enkelt småsignal, en kondensator og en modstand, det er alt, og det virker upåklageligt, men håber da alligevel at en dedikeret preamp vil gøre det bedre, men jeg er nu ikke sikker på den store forbedring
|
|
|
Mantra'et er jo småt, billigt og nemt, den resulterende kvalitet er underordnet førnævnte
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du mener Mantra Sound også laver diskrete opamps der er gode ? Eller hvordan skal dette lige tolkes ?n
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Jamen jeg må da hellere skride hvis det er mig der ødelægger tråden --sorry folks.  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Diamagnetic skrev:
Jamen jeg må da hellere skride hvis det er mig der ødelægger tråden --sorry folks.  |
|
|
|
|
|
Tror nu nok det nærmere er dig. Du har vist ikke haft et eneste seriøst indlæg. Hvad er du her overhovedet for, kun at skabe ramasjang.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, for jeg kan nemlig godt holde min kæft i stedet for at pladre videre om noget andet, hvis emnet ikke lige passer mig....
Mvh.
Nu redigerer jeg i dette indlæg, fremfor at spamme glad løs med irrelevante indlæg, som visse andre. Jeg tror egentlig tråden som helhed taler for sig selv....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Nej, for jeg kan nemlig godt holde min kæft i stedet for at pladre videre om noget andet, hvis emnet ikke lige passer mig....
Mvh. |
|
|
Ja det ser jeg.
|
| Til top |
|
| |