| Forfatter |
|
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bare læst om flere konstruktører, der har skrevet at DC-servoen har taget utrolig lang tid at lave. Ofte giver den slatten bas, fordi den jo netop skærer de laveste frekvenser fra. Og det skulle være et kompromis mellem lav afskæringsfrekvens og tilstrækkelig hurtig indsvingstid.
På stående fod kan jeg ikke lige nævne nogen konkrete. Men jeg har læst det flere steder.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kan du så lærer af det ?
At dine egne erfaringer er det der giver det bedste overblik 
Den med at en DC-servo skulle giver slatten bas,
den er i så fald (meget simpelt) blot fejlberegnet (Fo valgt for højt) 
Det er ingen størrer kunst i at beregne en DC-Servo...,
hvis der påståes det,
så er det blot de sædvanlige halv løgnagtige reklamefolk som der er på spil 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forøvrigt hvor er jeres diagrammer på diskrete op-amps ?
er det for pinligt at vise et basalt diagram med mellem 6 til 8 transistore ?
nu hvor at der her i tråden er skabt en noget opstyltet "hype" vedr. et kredsløb der er at sammenligne med en Linsley Hood 
Ps. fordømte server går langt ned i resourcer, så der skal editeres for kina-tegn eller "what ever" __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til ML_CLS: Skal man så forvente, at producenterne fylder os med historier?
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fra pålidelig kilde hørt at langt de fleste servoer smadrer firkantgengivelsen ved 10 hz. altså evnen til at afgive transienter i dettre område.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan det?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
fordi at "konstruktøren" har valgt en forkert angrebsfrekvens 
Rohs ..., det sker ofte at der er "hoax" involveret i salg af HiFi, faktisk mere reglen end undtagelsen ..., lidt som hvis at en bil fabrikant begyndte at pladere for:
vores bil, har motor!!! (wow)
vores bil har et rat!!! (mere wow)
vores bil har hjul!!! (fantastisk! wow!!)
altså at der sælges på hvad der er alm. og ganske nødvendige detaljer for at produktet virker  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig en mere teknisk - og uddybende - forklaring, hvis det ikke er for meget forlangt, please.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og den får du ikke i yderligere detaljer ..., hvis du researcher konstruktion af forstærkere som er fremstillet i perioden 1975 og omkring 10-14 år frem, så er alle aspekter i hvad der gør en forstærker tilgængligt for dig, jeg udlevere ikke det der måske igen kan gå hen og blive mit "brød"  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt det hemmelighedskræmmeri - Det kan jeg ikke bruge til noget. Og desuden er det Syncroniq, der kommer med udtalelsen. Men han referer måske til dig?
Det er heller ikke et kredsløb, jeg spørger efter. Det er en forklaring på, hvad det er, der smadrer transienterne.
Er der virkelig ingen "naturlig" forklaring på, hvordan en servo smadrer en firkant på 10 Hz og altså evnen til at afgive transienter?
Hint: Jeg roder selv med elektronik, og jeg ved godt, hvordan en servo fungerer. Jeg har bare meget svært ved at se, hvad transienter laver nede i subbas-området. Jeg kan forstå noget af det, hvis servoen "stjæler" grundfrekvensen, da dens opgave netop er at regulrere "der nede ad" (mod 0 Hz = DC), men transienter er netop et virvar af meget hurtige frekvenser. Det vil enhver spectrum analyzer vise dig. Og er en firkant ikke sammensat af en grundfrekvens og en masse overtoner?
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Alt det hemmelighedskræmmeri - Det kan jeg ikke bruge til noget. Og desuden er det Syncroniq, der kommer med udtalelsen. Men han referer måske til dig?
Det er heller ikke et kredsløb, jeg spørger efter. Det er en forklaring på, hvad det er, der smadrer transienterne.
Er der virkelig ingen "naturlig" forklaring på, hvordan en servo smadrer en firkant på 10 Hz og altså evnen til at afgive transienter?
Hint: Jeg roder selv med elektronik, og jeg ved godt, hvordan en servo fungerer. Jeg har bare meget svært ved at se, hvad transienter laver nede i subbas-området. Jeg kan forstå noget af det, hvis servoen "stjæler" grundfrekvensen, da dens opgave netop er at regulrere "der nede ad" (mod 0 Hz = DC), men transienter er netop et virvar af meget hurtige frekvenser. Det vil enhver spectrum analyzer vise dig. Og er en firkant ikke sammensat af en grundfrekvens og en masse overtoner? |
|
|
Tja. Jeg kan også godt forklarer hvad det er en DC servo gør ved firkanter på 10 Hz, men jeg kan ikke forklarer hvordan det vil få den til at lyde dårligere.
Stigningen i firkanter en DC servoen ligeglad med, men når den så har nået sit niveau på f.x. 1v, så vil DC servoen opleve det som DC og derfor, langsomt, forsøge at trække den ned mod 0v. Herefter falder spændingen pludselig (der af navnet firkant) til f.x. -1v, hvilket ikke påvirker DC servoen, men når så spændingen ligger der, så ser DC servoen igen det som en fejl spænding, som den skal rette op på og den vil begynde at trække signalet op imod 0v.
Alt det gør den så langsomt at jeg ikke kan se hvordan det kan give en slatten bas? Med mindre altså den kutter for højt, men så igen. Elektrisk fremstår en DC servor, som en kondensator i signal vejen og det samme gør din højttaleres nedre grænsefrekvens. Er det her ikke lidt at påstå at båndbrede på 4MHz lyder bedre end en båndbrede på 200KHz?
Hvis man ikke ved hvorfor, men bare har hørt og måske tror, som at måske engang og så vil jeg forøvrigt ikke sige mere, hvorfor så deltage i første omgang? Selviscenesættelse?
Min erfaring med DC servoer er at jeg laver dem og de virker. Jeg har ikke kæmpet i måneder og jeg føler ikke jeg har slatten bas. Min forstærkere starter med ca. 1v på udgangen og efter ca. 2sekunder er den så tæt på 0v at jeg ikke kan måle det med sikkerhed. Det er godt nok til mig. Simuleret, lavet og chakket at den ikke er ustabil. Thats it.
|
| Til top |
|
| |
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at fornærme nogen, så vil jeg nægte at tro, at nogen af dem der snakker med her, kan høre 4MHz. Så bdef må have ret i, at 200kHz er lige så godt.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke destomindre har jeg set reklamer for forstærkere der praler med denne mega høje båndbrede. Den vil jo kunne bruges som sendere for AM radiosignaler på MF båndet. Det går endda kun op til 1,6 MHz
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Hint: Jeg roder selv med elektronik, og jeg ved godt, hvordan en servo fungerer. Jeg har bare meget svært ved at se, hvad transienter laver nede i subbas-området. Jeg kan forstå noget af det, hvis servoen "stjæler" grundfrekvensen, da dens opgave netop er at regulrere "der nede ad" (mod 0 Hz = DC), men transienter er netop et virvar af meget hurtige frekvenser. Det vil enhver spectrum analyzer vise dig. Og er en firkant ikke sammensat af en grundfrekvens og en masse overtoner? |
|
|
Kan det være noget med fasedrej ??? For at lave perfekt 10 hz. firkant skal den vist også være perfekt ved en faktor 10 altså 100 hz.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Kan det være noget med fasedrej ??? For at lave perfekt 10 hz. firkant skal den vist også være perfekt ved en faktor 10 altså 100 hz. |
|
|
Det var måske en meget godt bud, men en faktor 10 op af burde ikke være noget problem. Hvis man har problemer med at gengive 100Hz, men godt kan klarer 10Hz og hvis årsagen ligger i DC servoen, så skal man måske bruge den omtalte måned på at rette den 
Men en faktor 10 ned af burde heller ikke være noget problem. En indsvingningstid omkring 1sekund, har vel også -3dB punktet omkring 1Hz og altså en faktor 10 under 10Hz. Men hvormange af jer lytter på 10Hz firkanter? eller i det hele taget på toner under 30Hz?
|
| Til top |
|
| |
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv været med til at lytte til en byg selv forstærker, hvor DC-servoens frekvens blev ændret. Og det var utroligt så meget det betød. Jeg tror det optimale var ca. 0,5 Hz. Over det blev det lidt slatten at høre på. Og ved lavere frekvenser var det som om der blev for meget bulder. SOm om servoen hele tiden var et skridt bagud, og kom buldrende med noget "gammelt strøm" når det var for sent.
Det var faktisk sjovt at lytte til.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
| Tja. Jeg kan også godt forklarer hvad det er en DC servo gør ved firkanter på 10 Hz, men jeg kan ikke forklarer hvordan det vil få den til at lyde dårligere. |
|
|
Det ved jeg godt i forvejen men . . .
bdef skrev:
| Stigningen i firkanter en DC servoen ligeglad med, men når den så har nået sit niveau på f.x. 1v, så vil DC servoen opleve det som DC og derfor, langsomt, forsøge at trække den ned mod 0v. Herefter falder spændingen pludselig (der af navnet firkant) til f.x. -1v, hvilket ikke påvirker DC servoen, men når så spændingen ligger der, så ser DC servoen igen det som en fejl spænding, som den skal rette op på og den vil begynde at trække signalet op imod 0v. |
|
|
Alt det er jeg 100% med på.
bdef skrev:
| Alt det gør den så langsomt at jeg ikke kan se hvordan det kan give en slatten bas?Med mindre altså den kutter for højt, men så igen. Elektrisk fremstår en DC servor, som en kondensator i signal vejen og det samme gør din højttaleres nedre grænsefrekvens. Er det her ikke lidt at påstå at båndbrede på 4MHz lyder bedre end en båndbrede på 200KHz? |
|
|
Jeg var også mere interesseret i at vide, hvad transienter laver nede i subbas-området.
bdef skrev:
| Hvis man ikke ved hvorfor, men bare har hørt og måske tror, som at måske engang og så vil jeg forøvrigt ikke sige mere, hvorfor så deltage i første omgang? Selviscenesættelse? |
|
|
Hvis man så bare kunne fortælle, hvor man har det fra, har vi andre muligheden for at undersøge nærmere. Men alt det andet løse, som der ikke kan gives videre forklaring på eller hints til, er jo direkte ubrugeligt.
bdef skrev:
| Min erfaring med DC servoer er at jeg laver dem og de virker. Jeg har ikke kæmpet i måneder og jeg føler ikke jeg har slatten bas. Min forstærkere starter med ca. 1v på udgangen og efter ca. 2sekunder er den så tæt på 0v at jeg ikke kan måle det med sikkerhed. Det er godt nok til mig. Simuleret, lavet og chakket at den ikke er ustabil. Thats it. |
|
|
Mine virker også upåklageligt. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld at jeg med min ringe viden blander mig, MEN jeg har hørt at servoen resulterer i en "afrulning", godt nok ved meget lav frekvens - men enhver afrulning medfører jo som bekendt et fasedrej
MEN, de fleste højtalere ruller af allerede ved 40hz, så problemet er vist temmelig teoretisk - medmindre den lave afrulning/fasedrej også medfører problemer ved højere frekvenser
Min MIRAND har en effektiv servo, der gør at forstærkeren aldrig skal/eller kan justeres, og den spiller upåklageligt - servoen er inspireret af en kendt amerikansk konstruktør, men husker ikke navnet - jo, kunne det være konstruktøren af Parasound(?)
THEL har påstået at en reguleret forsyning bør virke MEGET langsomt, og at man derved undgår en del problemer - kunne det samme være tilfældet med en servo, altså at den skal være langsom
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Kan det være noget med fasedrej ??? For at lave perfekt 10 hz. firkant skal den vist også være perfekt ved en faktor 10 altså 100 hz. |
|
|
Det kan det meget vel være, men bdef er også inde på noget af det rigtige mht. 10-faktoren, som jeg også bruger (+ lidt til ;-) Men det er helt sikkert en vigtig faktor.
rohs skrev:
Jeg har selv været med til at lytte til en byg selv forstærker, hvor DC-servoens frekvens blev ændret. Og det var utroligt så meget det betød.Jeg tror det optimale var ca. 0,5 Hz. Over det blev det lidt slatten at høre på. Og ved lavere frekvenser var det som om der blev for meget bulder. SOm om servoen hele tiden var et skridt bagud, og kom buldrende med noget "gammelt strøm" når det var for sent.
Det var faktisk sjovt at lytte til. |
|
|
Rigtigt interessant. Endelig noget brugbart. Men så kommer spørgsmålet så, hvordan den servo var lavet . . . ? En opamp med et 6 dB/oct filter? eller mere komplekst? __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| Jeg var også mere interesseret i at vide, hvad transienter laver nede i subbas-området. |
|
|
Tja. Der er jeg dig svar skyldig. Matematisk set (man er vel ingeniør) så indeholder transienter (f.x. 10Hz firkant, hvem der end trak den stakkels firkant ind i denne diskution) jo egentlig bare grundtonen (her så de 10Hz) og så et utal af overtoner (20, 30, 40, 50,.... Hz) som gør netop denne transient unik. Nu kommer vi jo bare meget hurtig væk fra de dybe toner og stadig mega langt op til den anden ende hvor forstærkeren også ruller af 
musicus skrev:
| MEN, de fleste højtalere ruller af allerede ved 40hz, så problemet er vist temmelig teoretisk - medmindre den lave afrulning/fasedrej også medfører problemer ved højere frekvenser |
|
|
...også her er jeg enig, men måske vi kan få nogle frem som ved noget og hvorfor eller kan forklarer det bedre?
Når jeg har lavet DC servorer har jeg brugt en godt opamp, med høj båndbrede (lyder nok spild) for dens udgang indgår jo direkte i signalvejen og jeg vil ikke ha' en skod opamp skal lukke noget l**t ud, midt i frekvensområdet hvor mit øre er mere modtagelig over for snavs, end de er ved 10 Hz 
|
| Til top |
|
| |