| Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Diamagnetic skrev:
| Kan det være noget med fasedrej ??? For at lave perfekt 10 hz. firkant skal den vist også være perfekt ved en faktor 10 altså 100 hz. |
|
|
Det kan det meget vel være, men bdef er også inde på noget af det rigtige mht. 10-faktoren, som jeg også bruger (+ lidt til ;-) Men det er helt sikkert en vigtig faktor.
rohs skrev:
Jeg har selv været med til at lytte til en byg selv forstærker, hvor DC-servoens frekvens blev ændret. Og det var utroligt så meget det betød.Jeg tror det optimale var ca. 0,5 Hz. Over det blev det lidt slatten at høre på. Og ved lavere frekvenser var det som om der blev for meget bulder. SOm om servoen hele tiden var et skridt bagud, og kom buldrende med noget "gammelt strøm" når det var for sent.
Det var faktisk sjovt at lytte til. |
|
|
Rigtigt interessant. Endelig noget brugbart. Men så kommer spørgsmålet så, hvordan den servo var lavet . . . ? En opamp med et 6 dB/oct filter? eller mere komplekst? |
|
|
Noget tilsvarende kan observeres ved dimensionering af overføringscaps hvor man også bør efterstræbe 0,5 hz.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at vende tilbage til emnet, så fik jeg lige den idé at lave en ultra simpel forforstærker med en DIP8 sokel, så man kan skifte opamp på den (desværre ryger SMD modellerne så) og så lytte lidt (mit anlæg har godt nok mange opamps lige pt, så jeg kan desværre ikke være helt objektiv) smide det hele i en foret konvolut og sende til en af jer, som så sender den videre. Til sidst lander det hele så igen på mit bord. Alle har bidrage med porto og løbende kan man så skrive sine meninger ind om de forskellige opamps. På den måde bliver det ikke kun min eller nogles meninger, men alle som gider være med i eksperimentet.
Det kræver bare at der er nogle der gider. God eller dårlig idé?
Adresser kan vel udveksles gennem PM'ere?
Jeg kan selv bidrage med NE5534, c4570, OP275, TL072 og LT1208. Jeg mente selv jeg havde nogle OPA2134'ere også, men kan ikke lige finde dem. Jeg ville også gerne have AD812 med, men den har jeg kun i smd. Som i ser er de alle dual typer.
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til at se og høre hvad du kommer frem til
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit håb var at der var nogle som ville byde dig til, som medtester. Det er der ikke så nu må vi se om det bliver til noget.
Jeg har dog også fået fat i LM4562 i DIP8 udgave. Savner stadig en AD812.
(... og en loddekolbe der dur. Min nye er atter død)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Mit håb var at der var nogle som ville byde dig til, som medtester. Det er der ikke så nu må vi se om det bliver til noget.
(... og en loddekolbe der dur. Min nye er atter død) |
|
|
En Velleman ? De går i stykker uafbrudt. Heldigvis koster en ny kolbe til den kun 200 kr. i modsætning til Veller der er oppe på 700 kr. Begge mine kolber gik i stykker på kort tid.
Den Lm4562 kunne måske være erstatning for Opa 744/ Ad 811 som er hjertet i Storkøbenhavns HiFi klubs Linchwitch greiner equalizer. Den har i mange år været gemt væk da den godt nok forbedrer bassen men alt det andet bliver væsentligt dårligere.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
bdef skrev:
|
|
|
|
En Velleman ? De går i stykker uafbrudt. Heldigvis koster en ny kolbe til den kun 200 kr. i modsætning til Veller der er oppe på 700 kr. Begge mine kolber gik i stykker på kort tid.
Den Lm4562 kunne måske være erstatning for Opa 744/ Ad 811 som er hjertet i Storkøbenhavns HiFi klubs Linchwitch greiner equalizer. Den har i mange år været gemt væk da den godt nok forbedrer bassen men alt det andet bliver væsentligt dårligere. |
|
|
Den nåede endda til rep og kom tilbage igen i fredags. Dog stadig en lunken affere. Savner med Weller som holdt over 20år....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Diamagnetic skrev:
bdef skrev:
|
|
|
En Velleman ? De går i stykker uafbrudt. Heldigvis koster en ny kolbe til den kun 200 kr. i modsætning til Veller der er oppe på 700 kr. Begge mine kolber gik i stykker på kort tid. Den Lm4562 kunne måske være erstatning for Opa 744/ Ad 811 som er hjertet i Storkøbenhavns HiFi klubs Linchwitch greiner equalizer. Den har i mange år været gemt væk da den godt nok forbedrer bassen men alt det andet bliver væsentligt dårligere. |
|
|
Den nåede endda til rep og kom tilbage igen i fredags. Dog stadig en lunken affere. Savner med Weller som holdt over 20år.... |
|
|
Jeg plejer gerne selv at reparere min kolbe bare man har en anden der duer. Var det en Velleman ? Hvad skete med din Weller.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 06:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Wellers varmelegme gav bare op midt i en lodning og jeg regnede med at hvis jeg skiftede varmelegmet ud, så ville der ikke gå længe før noget andet døde. Jeg købte velleman'en for at have en med finere spids, som var nyere. Jeg gav da også ca. 1000.- for den, mens en ny udgave af den gamle døde weller, kun koster 700.-
Jeg ved nu jeg valgte forkert 
Tilbage til opamps. Planen var jo at bygge en lille forstærker med en DIP8 sokkel og så lytte til forskellige opamps. Sende det hele med postmand Per rundt i landet til den tilsidst kom hjem til mig igen, med alles kommentarer. Dermed kunne vi skrive lidt herinde om dem, for ligesom at finde ud af om der var nogle opamps som ingen kunne lide og andre, som nogle kunne lide. Den som gør alle glade findes nok ikke. Det skulle da lige være opa627. Den ar jeg set brugt ukritisk så mange steder. Måske fordi den er så dyr at alle mener den er bedst og ikke tør indrømme det over for sig selv, hvis det ikke var bedste løsning. Der kan jo godt gå nogle stykker på en CD afspiller modifikation 
|
| Til top |
|
| |
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad koster et nyt varmelegeme til en Weller da?
|
| Til top |
|
| |
rohs Udelukket fra forum

Dobbeltprofil
Bruger siden: 23 August 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Min Wellers varmelegme gav bare op midt i en lodning og jeg regnede med at hvis jeg skiftede varmelegmet ud, så ville der ikke gå længe før noget andet døde. Jeg købte velleman'en for at have en med finere spids, som var nyere. Jeg gav da også ca. 1000.- for den, mens en ny udgave af den gamle døde weller, kun koster 700.-
Tilbage til opamps. Planen var jo at bygge en lille forstærker med en DIP8 sokkel og så lytte til forskellige opamps. Sende det hele med postmand Per rundt i landet til den tilsidst kom hjem til mig igen, med alles kommentarer. Dermed kunne vi skrive lidt herinde om dem, for ligesom at finde ud af om der var nogle opamps som ingen kunne lide og andre, som nogle kunne lide. Den som gør alle glade findes nok ikke. Det skulle da lige være opa627. Den ar jeg set brugt ukritisk så mange steder. Måske fordi den er så dyr at alle mener den er bedst og ikke tør indrømme det over for sig selv, hvis det ikke var bedste løsning. Der kan jo godt gå nogle stykker på en CD afspiller modifikation 
|
|
|
Det sjoveste kunne være, hvis du skrabede komponenttrykket af, og gav dem et numer i stedet. Så kunne man udelukke det du selv er inde på med opa627, som måske bliver rost fordi den er for dyr til at folk tør kritisere den. Jeg er klar på at deltage, og kan sikkert smide nogle op-amp typer med. Har helt sikkert opa2134 liggende i skuffen.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
rohs skrev:
|
Hvad koster et nyt varmelegeme til en Weller da?
|
|
|
Mener der er ca. 300.- men man skal bruge en loddekolbe til at skifte det med 
edit: 225,- og de hjælper med at skifte den for mig. Der kræves en loddekolbe for at skifte varmelegmet 
rohs skrev:
bdef skrev:
|
|
|
|
Det sjoveste kunne være, hvis du skrabede komponenttrykket af, og gav dem et numer i stedet. Så kunne man udelukke det du selv er inde på med opa627, som måske bliver rost fordi den er for dyr til at folk tør kritisere den. Jeg er klar på at deltage, og kan sikkert smide nogle op-amp typer med. Har helt sikkert opa2134 liggende i skuffen.
|
|
|
Super ide med at fjerne deres navne og så give dem numre. Det kam man bare ikke ved OPA627, for det er en single og derfor skal der to på en special sokel for at den kan indgå og dermed er den letgenkendelig. 
Jeg mangler stadig ihærdig en currentfeedback (så som AD812, som jeg kun har i SMD udgave)
Jeg skal nok sige til, hvis det bliver til noget. Nu ved jeg da du er frisk. Mit eget anlæg er fyldt med opamps, men derfor kan jeg jo stadig se om jeg kan afgøre forskelle.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Tilbage til opamps. Planen var jo at bygge en lille forstærker med en DIP8 sokkel og så lytte til forskellige opamps. Sende det hele med postmand Per rundt i landet til den tilsidst kom hjem til mig igen, med alles kommentarer. Dermed kunne vi skrive lidt herinde om dem, for ligesom at finde ud af om der var nogle opamps som ingen kunne lide og andre, som nogle kunne lide. Den som gør alle glade findes nok ikke. Det skulle da lige være opa627. Den ar jeg set brugt ukritisk så mange steder. Måske fordi den er så dyr at alle mener den er bedst og ikke tør indrømme det over for sig selv, hvis det ikke var bedste løsning. Der kan jo godt gå nogle stykker på en CD afspiller modifikation  |
|
|
Der går kun 2 stk. OPA 627 på en cd modifikation. Alt det andet er overflødigt. Jeg mener da det er den bedste kreds men den kræver en virkelig god strømforsyning da dens støjundertrykkelse ikke hører til blandt de bedste. Ligeledes skal alle komponenter omkring den være de absolut bedste og umagnetiske. Den skal kun afkobles med elektrolytter ingen film eller Silver Mica o.s.v. da det så bliver for hidsigt. Det gælder iøvrigt alle kredse.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan nok lære en del af jer...
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |