Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Klasse D effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Tommy Sand skrev:

Den ser da egentlig ikke så grim ud
Og smart med sådan noget funktionalitet. Hvordan lyder sådan en fætter? Er den stærk nok til store gulvhøjttalere?

SA-XR50 kan ikke de specielle funktioner, her skal du op i de nyere modeller.

Lyden er glimrende, men jeg bruger den ikke til et decideret klassisk hifi system (selvom det er ganske fine enheder, men jeg lytter ikke hifi mere, men musik).

Den lyder bedst på de digitale indgange idet den kan transformere PCM direkte til PWM. Mao. en DA konverter er helt overfløding. Teknikken er købt hos Tact af Panasonic.

Den kan sagten trække en gulvhøjttaler med to 6" enheder, men hvordan den har det med helt store tungtdrevne højtalere ved jeg ikke.

Sammenlignet med en Cambridge azur640 er der meget mere kontrol og hug i bassen. Stereoperspektiv og dybde går jeg ikke op i for tiden (barn på 11 mdr. og en uegnet stue)

Til 400 kr. er det mit absolut bedste hifi køb.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 September 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis man er så heldig at finde noget billigt men godt, som dækker ens behov, så er den jo hjemme! Tillykke med det gode køb

Mht min kommentar om digital lyd (det er nok sevet ind hos folk, at jeg ikke aner meget om det), så tror jeg nok, folk ved hvad jeg mener, når jeg skriver at det er "relativt nyt". Der vil altid være få undtagelser fra reglen, men jeg tror da nok, vi alle kan være enige om at digital lyd er markant nyere end analog lyd. Dermed relativt nyt.
Til top Vis Tommy Sand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy Sand

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Den kan sagten trække en gulvhøjttaler med to 6" enheder, men hvordan den har det med helt store tungtdrevne højtalere ved jeg ikke.

Jeg synes, mine Sonus Faber er det mest fantastiske, jeg har set indenfor højttalere. Og noget af det mest fantastiske jeg har hørt! Derfor ændres konfigurationen i mit anlæg "jævnligt", men højttalerne skifter jeg nok aldrig ud.

Og her er tale om gulvhøjttalere med 2*6 (okay, 6,5). Men alligevel havde en tidligere Thule PA100 svært ved at hamle op med dem. Nu er jeg af omveje endt på en Thule IA150B, og indtil videre jeg er helt pjattet med lyden. Thule lyder altså skønt i mine ører.

Hvordan mon digital lyd sammenligner sig med sådan noget?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Klasse D er jo per definition analoge i udgangstrinnet, om end det arbejder efter andre principper end klasse AB.

Der hvor det digitale kommer ind er i skabelsen af PWM signalet, der skal føde PWM trinnet.

Der findes populært to hovedgrene i klasse D (princippet bag heder PWM= Pulse With Modulation)

1: Den digitalt styrede klasse D forstærker. Her skabes PWM koden digitalt, og en CD med digitalt output kan tilsluttes direkte uden forringende DA konverter.

2: Analogt styrede klasse D forstærker. Her skabes PWM koden analogt.

Langt de fleste klasse D forstærkere er af type 2 - dvs. 100% analoge.

Af type 1 kan nævnes Tact, Lyngdorf, Panasonic, Sharp

Hvad der er bedst er der naturligvis ikke enighed om.

Tommy Sand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Og det bliver der nok aldrig
Tak for info, der blev jeg en smule klogere!

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 September 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Klasse D er jo per definition analoge i udgangstrinnet, om end det arbejder efter andre principper end klasse AB.

Der hvor det digitale kommer ind er i skabelsen af PWM signalet, der skal føde PWM trinnet.

Der findes populært to hovedgrene i klasse D (princippet bag heder PWM= Pulse With Modulation)

1: Den digitalt styrede klasse D forstærker. Her skabes PWM koden digitalt, og en CD med digitalt output kan tilsluttes direkte uden forringende DA konverter.

2: Analogt styrede klasse D forstærker. Her skabes PWM koden analogt.

Langt de fleste klasse D forstærkere er af type 2 - dvs. 100% analoge.

Af type 1 kan nævnes Tact, Lyngdorf, Panasonic, Sharp

Nej, type 1 er faktisk "digital" i udgangstrinnet også, fordi switch transistorerne ikke kan skifte kontinuert i tid, men til veldefinerede tidspunkter fastlagt af den clock udgangstrinnet kører med. PWM signalet der driver udgangs switch transistorerne har med andre ord ikke uendelig tidsopløsning, hvilket en analog klasse D løsning har (type 2).

Jeg kan personligt bedre li at betegne type 1 som en "fuld-digital forstærker", og reservere klasse-D betegnelsen til de analoge PWM forstærkere.

Lyngdorfs TDA-modeller er iøvrigt "fuld-digitale", mens SDA-modellerne er analoge klasse-D forstærkere.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:

Nej, type 1 er faktisk "digital" i udgangstrinnet også, fordi switch transistorerne ikke kan skifte kontinuert i tid, men til veldefinerede tidspunkter fastlagt af den clock udgangstrinnet kører med. PWM signalet der driver udgangs switch transistorerne har med andre ord ikke uendelig tidsopløsning, hvilket en analog klasse D løsning har (type 2).

Det er der så ikke enighed om blandt de virkelige eksperter. Jeg har set diskussioner mellem uddannede eksperter, og der hvor uenigheden starter, er i definitionen af hvad et digitalt signal er.

Nogle mener man skal kunne definere en "word", andre mener ikke dette er nødvendigt for at definere et digitalt signal. 

Langt de fleste eksperter (jeg har læst om) har dog den holding at PWM trinnet aldrig kan være digitalt.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

OK, jeg skal ikke udråbe mig selv til "virkelig ekspert", men i min verden er et digitalt signal defineret som diskret i amplitude (0 eller 1 for eksempel) OG i tid (kan kun skifte amplitude med bestemte tidsintervaller).

Pusling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Sendt: 18 September 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Kig evt. her

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=594707

Her kan du både se det navn der står på kabinettet og hvad der er inden i.

Mvh.

Til top Vis Pusling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pusling

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:
OK, jeg skal ikke udråbe mig selv til "virkelig ekspert", men i min verden er et digitalt signal defineret som diskret i amplitude (0 eller 1 for eksempel) OG i tid (kan kun skifte amplitude med bestemte tidsintervaller).

Uenigheden bestod i om man skulle kunne 0 og 1 sammen til et "word". Det kan man ikke PWM udgangstrin.

Jeg er heller ikke på nogen måde ekspert, jeg har bare læst meget om det. Noget jeg heller ikke finder logisk er at et digitalt signal kan konverteres til analog med en spole.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 18 September 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:

så er alle PWM trin digitale, de har alle en endelig tidsopløsning, selv 100Ghz indiumphosphid teknologi har en endelig tidsopløsning

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

musifix skrev:

så er alle PWM trin digitale, de har alle en endelig tidsopløsning, selv 100Ghz indiumphosphid teknologi har en endelig tidsopløsning

Vel er de ej, det har intet at gøre med båndbredden i de halvledere der benyttes, men derimod det faktum at i en fuld-digital forstærker er signalet samplet i tid (diskret i tid), og skifter kun amplitude med endelig opløsning, sat af den sample-rate systemet kører (og ved hvilken DSP'en regner). Sådan er det ikke i en analog PWM forstærker, her er tidsopløsningen principielt uendeligt fin (=analog)

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

musifix skrev:

Uenigheden bestod i om man skulle kunne 0 og 1 sammen til et "word". Det kan man ikke PWM udgangstrin.

Jeg er heller ikke på nogen måde ekspert, jeg har bare læst meget om det. Noget jeg heller ikke finder logisk er at et digitalt signal kan konverteres til analog med en spole.

Jeg har nu også læst en del om emnet  Jeg kan ikke helt følge problematikken omkring word / ikke-word?

Nu er signaler jo dybest set blot spændinger og strømme der eksisterer i kredsløb. Om vi kalder dem "analoge" eller "digitale" er de elektriske komponenter ligeglade med - og det spolen "gør" ved et "digitalt" signal er at fjerne højfrekvent støj som er indlejret i signalet, og som skyldes at det har været behandlet digitalt. Så signalet bliver ikke konverteret fra digitalt til analogt af spolen som sådan, men snarere "renset" for unødvendig information om den digitale signalbehandling der er sket. Det rensede, "analoge" signal har ikke bedre tidsopløsning end det digitale udgangspunkt.

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 September 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Mark Levinsons nye modeller!

Infinity Intermezzo 5,2 setup
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

du glemmer vist asynkron digital teknik,og der er ikke en uendelig fin tidsopløsning.

iøvrigt er der også en sampling clock.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

du glemmer vist asynkron digital teknik,og der er ikke en uendelig fin tidsopløsning.

iøvrigt er der også en sampling clock.

Hvad er asynkron digital teknik?

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

det er event styret altså en ændring på en af en indgangene giver et nyt resultat på udgangene uden der er et clock signal, det er alt det der sker i en cpu mellem 2 clk flanker.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke lige sammenhængen her?

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

jeg synes iøvrigt det er mere interresant at kigge på modulation form og feedback typer end analog eller digital indgang når det kommer til classD 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:
jeg synes iøvrigt det er mere interresant at kigge på modulation form og feedback typer end analog eller digital indgang når det kommer til classD 

Det tekniske interessere mig som nørd, men når alt kommer til alt, vælger jeg efter lyden.

Der er som regel fortalere for flere tekniske afarter, så hvem har ret?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes