Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Justering af pick-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hvad er det prøver at sige, king?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej Mikke,

Det ser spændende ud. Var det $450 for Wally tractor, Wally VTA, Wallyskater og en nåletryksvægt (kunne ikke lige finde priser på simplyblack.net)?

Til Lasse og King:

Skal jeg forstå det sådan at hvis man skifter PU på en Rega så er det ikke nødvendigt at justere noget, man skruer blot PU'en på armen og så kører det?

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Ja ! Hvis det er en Rega Pick-up
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Ja ! Hvis det er en Rega Pick-up

Ok - jeg fandt lige min oldgamle RB 250 frem og kan se at der udover de to aflange monteringshuller også er 3 monteringhuller i midten, det må være dem der sikrer at PU sidder korrekt - er det korrekt?

Derudover skal man vel justere nåletryk? og måske antiskating? Jeg kan forstå at VTA skulle være unødvændigt på et Rega system.

Hvis man så vælger at sætte en anden PU end en Rega på, så skal der da justeres ligeså meget som på andre arme - minimum:

- tracking
- nåletryk
- antiskating

mvh

- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Lasse og king: Geometri, ikk´? Man kan ikke bare placere tonearmen et vilkårligt sted på pladespilleren og så tro det virker. Rega er øjensynligt kun beregnet til Rega som er beregnet til Rega. Hvis man er villig til at acceptere at der kun er en tre-fire pickupper som kan fungere i ens setup, så behøver man da ikke et justeringsværktøj.

zaka: Der står mange forskellige priser alt efter hvilken distributør man slår op på. Jeg fik både VTA, antiskating justering, alignment og en elektronisk nåletryksvægt for 450 USD.

MVH

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej Mikke,

Tak jeg fandt priserne til sidst ;o)

Et spørgsmål ang. WallyVTA:
Jeg kan læse i instruktionen at man finder to reference punkter (et for den tyndeste LP og et for den tykkeste), dernæst skal man selv finde den optimale VTA. Jeg forstår det sådan at den optimale VTA er et sted mellem de to reference punkter og at man skal bruge sit øre når man finder den. Er det korrekt forstået?

Et mere til WallyTractor:
Køber man en WallyTractor der er specielt fremstillet til ens tonearm. Hvis jeg f.eks har en Nottingham Analogue Spacarm, så får jeg en WallyTracktor der kun kan bruges til den og ikke til min gamle Rega RB250 (hvis jeg nu skulle ønske at sætte den på mit værk i stedet).

mvh

- Frank Zappa

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke bange for at lære noget nyt, men er det ikke sådan at uanset justeringsværktøj så er alt justering et kompromis.

Nu siger Mikke selv geometri, det er sådan noget med retvinklede trekanter, pi i anden potens gange radius og mere af samme skuffe, så må det jo være sådan at uanset hvordan man justere så vil nålens vinkel i forhold til rillen kun være lige i øjet i 2 punkter på pladen, så er det jeg spørger er det så ikke ligemeget hvadfor 2 punkter det er ? Eller har man på forhånd valgt at der er 2 gyldne punkter, eller hvad man nu kalder dem, som pickuppen skal spore helt korrekt i ? Ligger den største fejl ikke der i at de fleste arme er radial-arme, men når du skærer pladen så foregår det tangentialt, 2 måder der er umiddelbart svært forenlige. Set herfra må konklutionen være at uanset hvordan der justeres er summen af fejl den samme, de vil bare optræde forskellige steder afhængig af hvilken justerings-skole der benyttes.

Er det ikke derfor at Mikke lige igen har brændt en anselig sum af på endnu et justeringsværktøj der øjensynlig tilbyder det perfekte, gjorde de andre værktøjer du har ikke også det ? Juster og lyt det er den eneste måde at gøre det på, får i forøvrigt altid en bedre lyd når I justere efter disse skabeloner ? For mig at se virker det lidt som hvis man får tilbudt et lotto system der helt sikkert virker og sender alle millionerne din vej, de eneste der vinder er dem der sælger disse systemer/værktøjer.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hallo Lasse !! Jeg vil give dig ret  

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Nu er jeg ikke bange for at lære noget nyt, men er det ikke sådan at uanset justeringsværktøj så er alt justering et kompromis.

Nu siger Mikke selv geometri, det er sådan noget med retvinklede trekanter, pi i anden potens gange radius og mere af samme skuffe, så må det jo være sådan at uanset hvordan man justere så vil nålens vinkel i forhold til rillen kun være lige i øjet i 2 punkter på pladen, så er det jeg spørger er det så ikke ligemeget hvadfor 2 punkter det er ? Eller har man på forhånd valgt at der er 2 gyldne punkter, eller hvad man nu kalder dem, som pickuppen skal spore helt korrekt i ? Ligger den største fejl ikke der i at de fleste arme er radial-arme, men når du skærer pladen så foregår det tangentialt, 2 måder der er umiddelbart svært forenlige. Set herfra må konklutionen være at uanset hvordan der justeres er summen af fejl den samme, de vil bare optræde forskellige steder afhængig af hvilken justerings-skole der benyttes.

Er det ikke derfor at Mikke lige igen har brændt en anselig sum af på endnu et justeringsværktøj der øjensynlig tilbyder det perfekte, gjorde de andre værktøjer du har ikke også det ? Juster og lyt det er den eneste måde at gøre det på, får i forøvrigt altid en bedre lyd når I justere efter disse skabeloner ? For mig at se virker det lidt som hvis man får tilbudt et lotto system der helt sikkert virker og sender alle millionerne din vej, de eneste der vinder er dem der sælger disse systemer/værktøjer.

Som jeg læser dit indlæg er argumentet at fordi det altid er et kompromis og det aldrig bliver perfekt, så kan man ligeså godt opgive justering.

Det forstår jeg ikke helt, da der efter min forståelse må være et bedste kompromis.

Lur mig om ikke Rega selv har brugt sådanne justeringsværktøjer da de skulle finde den optimale placering af deres egne PU'er på en Rega arm.

I hvertfald anbefaler Rega på deres hjemmeside at man anvender den medfølgende alignment protractor når PU'en skal monteres. I P2 manualen kan man læse "With the cartridge fitted and aligned using the protractor supplied, ensure......."

I deres FAQ på www.rega.co.uk kan man læse:

Q Can I adjust V.T.A (Vetical Tracking Angle) on a Rega tonearm?

A All Rega tonearms are designed to fit our range of cartridges. Other manufacturer's cartridges will fit but may have deeper bodies, which would require the use of Rega "Arm Spacers", (available from your dealer). These are available in 2mm,4mm and 10mm sizes, all of which can be used to adjust V.T.A. Your dealer will advise you on which is appropriate.

Altså har de også optimeret VTA for deres egne PU'er.og anbefaler endda at man bruger spacere til andre PU'er.

Af dette udleder jeg at også Rega mener at justering er vigtig. De har blot været så flinke at optimere tingene for deres egne produkter - og det er efter min mening meget prisværdigt.

Nu har jeg så valgt et system der ikke tilbyder denne brugervenlighed, så derfor har jeg brug for at kunne lave disse justeringer.

Jeg kan kun sige at jeg har fået meget (læs:bedre lyd) ud af  at justere efter en alignment protractor (en papir-kopi fra lydbutikken til 0kr.) og især VTA justeringen har jeg kunnet høre stor stor forskel på. Blot er det møg besværligt at bruge en papirkopi og VTA justeringen har foregået uden værktøj ud over ørene ;o).

Derfor er jeg meget interesseret i værktøjer der kan gøre det nemmere, også selvom prisen er høj ;o).

mvh

- Frank Zappa

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

zaka: VTA: Du finder det punkt som gør pick-uppens underflade helt parallel med pladens flade. Det er dit referencepunkt. Herudfra kan det være at du ved ørets hjælp skal justere lidt. Men du kan nu altid vende tilbage til udgangspunktet.

En Wallytractor fremstilles specielt til din tonearm (eller til tonearme med den specielle effektive længde, som din tonearm har). Får du en ny tonearm som har en anden længde, så må du have en ny...

lasse: det er da ikke ligegyldigt, hvor de to punkter med 0 graders fejlsporing er. Hvis de eksempelvis ligger 2 mm fra hinanden, får du en vældig fin afspilning af pladen lige deromkring. Ude i periferien får du derimod en markant fejlsporing. Loefgren og Baerwald algoritmerne tager højde for en reduktion af den totale fejlsporing. den ene beregningsmodel tager højde for at de moderne (hvis der er moderne LP´er) LP´er ikke er skåret så langt ind til centrum som de gamle var.

Og du har da ret: Det eneste rigtige, sådan principielt set, er en tangentialarm. Det er jo sådan pladerne er skåret. Det undrer mig at Rega ikke har en sådan...

Mht det rigtig gode ved netop Wally sættet er sådan set ikke den del af justeringsværktøjet, som hjælper mig til at montere pickuppen i tonearmens hus. Det findes der mange andre værktøjer som også gør. Det, der for mig er næsten genialt, er den simple og indlysende korrekte måde, hvorpå jeg kan justere VTA og den elegante måde hvorpå antiskating bliver justeret ind.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt .. Denne snak om VTA ( tråd ) har der været før !!

Der er ingen beviser som er 100 % rigtige om VTA !!  

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej kære med-debatører.

Jeg siger ikke at bare fordi jeg har REGA (himmelske vellyd(REGA mantra)) at jeg så har fundet de vises sten hvad angår grammofon, jeg har bare fundet noget der opfylder mine behov. Og jo Zaka du har ret det flyder sikkert med skabeloner hos REGA (du pick-uppens sande mester) men hellere der end i mine ydmyge gemakker.

Til Mikke: Jeg mener at disse to punkter altid vil have samme indbyrdes afstand så er det vel bare at justere så det ene punkt falder først på pladen o.s.v.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Kære Lasse,

lasse skrev:

Jeg siger ikke at bare fordi jeg har REGA (himmelske vellyd(REGA mantra)) at jeg så har fundet de vises sten hvad angår grammofon, jeg har bare fundet noget der opfylder mine behov. Og jo Zaka du har ret det flyder sikkert med skabeloner hos REGA (du pick-uppens sande mester) men hellere der end i mine ydmyge gemakker.

Nej jeg læser ikke dine indlæg som om du har fundet de vise sten, men du tager udgangspunkt i Rega og skriver at der generelt ikke er behov for justering (det er i hvertfald sådan jeg læser dine indlæg) ;o).

Nu føler jeg mig ikke som mester i noget som helst, men jeg har et behov for justering og Wally kunne muligvis dække dette.

mvh

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Kære Zaka

Jeg siger bare at disse skabeloner måske kan købes for dyrt, der er mange mennesker der i tidens løb har fremstillet den ultimative skabelon, sjovt nok er de alle forskellige. Hvorfor så ikke danne sig sin egen mening om hvordan din grammofon skal justeres, istedet for at en eller anden har taget disse valg for dig, måske justerer disse skabeloner slet ikke dit udstyr sådan som du synes det lyder bedst.

Og så føler jeg mig heller ikke som spor unik til noget som helst (ud over at være mig selv) men REGA'ens enkelthed tiltaler mig, der skal ikke megen fantasi til at forestille sig at hver gang der er en samling eller en justeringsmulighed så opstår der et potentielt lydforringende led, for mig at se er der fornuft i at antallet af disse led reduceres mest mulig. Jeg føler mig tryg ved at vide at alle disse svære valg er taget i forbindelse med udviklingen, så er der da i hvert fald ikke nogle lidt for smarte "nørder" der kraftig får justeret VTA på deres bankkonto.

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det er da muligt at skabeloner kan købes for dyrt. Prisen på et produkt afhænger vel af hvad markedet vil betale. For mig passede prisen altså. At nogle mennesker vil betale 20.000 eller mere for et par højttalere skal der nok også værer en enkelt eller to der ikke forstår.

Mht at alle valg er taget for Lassa, fordi han køber Rega, så synes jeg at det er en charme ved vores hobby, at jeg med mit valg kan kombinere frit mellem et utal af tonearme og pick-upper.

MVH

Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan selv Rega-pickupper vil kunne køre optimalt på en Rega pladespiller UDEN azimutjustering. I så fald er Rega de eneste, som kan producere pickupper, hvor nål/nålearm er monteret helt lige. Unøjagtig sporing samt skæv klangbalance udgør konsekvenserne.

Med venlig hilsen

Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes