
Der har været lidt skriverier ang Snell A`s diskant som jeg gerne vil komme med et par ord om. Peter Snell ville næppe vælge en diskant, der peaker fordi det vil præge hele diskantens lyd i resten af den toneområde. Korrekt opstillet er der slet ingen unoder i diskanten, der er helt mageløs god og ganske afslørende. Meningen med bøjlen er, at øge niveauet i den øverste oktav, så man opnår en ret frekvensgang op til 25 grader fra aksen, da type A ikke skal vinkles men stå parallelt med væggen. Men den dæmper også den fremadrettethed som diskantdomer så ofte har, så de gør for meget opmærksom på sin eksistens. Bøjlen er bredere mod lyttepositionen end bort fra denne, at der opstå en lille smule diffraktion på dens yderside som filtpuden dæmper. Filtpuden skal altså vende mod lytteren og ikke bort fra denne. A, A2 og A3 består derfor af en højre og en venstre del, hvilket også står bag på højttaleren. Bøjlen øger også spredningen en hel del. Den første A model brugte en anden Audax diskant hvor Peter Snell påsatte en plexiglas ramme med hul i centrum og i dette hul monterede han et stykke tyndt stof. A2 kender vi jo men her kommer en ny diskant, nye kondensatorer og adgang til elektronisk delefilter. På A3 vil jeg blot sige, at man ikke bør bruge bagdiskanten, da den øverste top bliver lige livlig nok, da bøjlen jo giver en utrolig god spredning i forvejen. |