Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Begynder pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

hej bent

Det må justringen du tænker på, det kan jo blive gjort hos scala hifi, hvis det er linn og hos sunaudio hvis det er en Xerxes.

De er ellers nemme at betjene begge to.

mvh martin

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Når der ønskes enkel og nem betjening må det vel være en betingelse at pladespilleren har automatik. Min egen erfaring siger mig at hvis min pladespiller har REGA betjening dvs manuel, bliver den brugt meget mindre end hvis den har automatik.

Derfor køb ikke en manuel pladespiller, men en med automatik, specielt når CD afspilleren stadig er første signalkilde, så er REGA betjening simpelt hen for primitiv. Køb evt en B&O, Thorens eller Denon de har alle modeller der er fuldautomatiske.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Sendt: 26 September 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Linn LP 12 kræver jævnlige justeringer for, at opretholde lydkvaliteten, Xerxes forekommer heller ikke helt enkel at få optimeret, så alene af den grund ville jeg, som begynder, starte med noget der lød godt og var enkel, at omgåes.

Hej Hermann

Nu er automatik på en pladespiller jo ikke ligefrem rocketscience og ville Rega lave automatik, så gjorde de det. Når de har fravalgt automatikken, så hænger det sammen med, at det koster og forringer, i bedste fald, hvad angår lydkvalitet til prisen.

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 26 September 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

jeg har lige justert min Xerxes her sidste weekend, det tog en ½ time, det var at sætte ny arm og pickup , på den.

værket skal ikke justers som ved linn.

men lad nu det lægge.

Jeg kunne se iden med at man købte en god pladespiller, man kunne udbygge med tiden.

Så man om nogle år kunne have en dyre og beder pladespiller end da man købte den.

mvh martin

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

clinteastwood
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 September 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Flertallet af fuldautomatiske grammofoner lyder ikke nær så godt som en manuel. Sammenlign fx en B&O Beogram 4002 imod en tilsvarende årgang LP 12 og du hører forskellen. Desuden er manuelle grammofoner langt mere holdbare, så hvis man går efter en brugt er de langt at foretrække.

Det er rigtigt at LP 12 / Xerxes ikke er den typiske begynder grammofon, men det er 10,000 kroner jo heller ikke. Jeg ville synes det var synd hvis han investerede 2-3000 i en gl. technics 1210 og brugte et par tusinde på en Ortofon pu. Han får brugt sine penge og ender op med meget dårligere lyd.

Thorens grammofoner findes igennem tiden i så mange afskygninger hvor de går fra at være rigtigt spændende som TD 124 til at være rxxkedelige som en TD 320/321, og man skal være en del inde i analog for at kunne finde den rigtige model til den rigtige pris.

Gå ud og lyt en række grammofoner hos forhandlere, og jeg er selvfølgeligt meget farvet af hvad jeg synes du skal købe og vil derfor anbefale dig at lytte til Roksan, Linn, Rega og Pro-ject. Alle gode grammofoner som der kan bygges videre på. Hvis du værdsætter en engagerende, levende og musikalsk lyd skal du kigge på disse.

mvh

Kenneth / SUN audio

Til top Vis clinteastwood's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clinteastwood

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 September 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det egentlig være, at de fleste Thorens brugere ikke bryder sig om Rega og omvendt? Er der meget forskel på deres produkter i forhold til hinanden?

Desuden så har jeg set flere nyere modeller med løs motor. Hvordan det fungerer i praksis, ved jeg ikke, men jeg undrer mig over denne fremgangsmåde. Hvordan kan en lille motor på et par kilo holde remmen stram nok? Hvordan finder man ud af, hvor lang afstanden mellem motoren og selve afspilleren skal være? Og Er det ikke en ulempe at have en forholdsvis let motor til at ligge frit?

Sikke mange spørgsmål, men det er altid rart at blive klogere.

Excalibur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 September 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Er helt enig med Kenneth angående fuldautomatiske grammofoner. Det minder mig lidt om mine forældres gamle spille hvor man kunne stakke op til 10 plader og de så en efter en dumpede ned og blev afspillet, smart?, men lyden, nå ja det var jo også dengang, meget vand er jo løbet i åen siden så det tåler ikke helt sammenligning.

Hvis det er hurtig musikflow der søges er en gramofon måske ikke lige det man bør gå efter, det kræver mere respekt og fordybelse, men, søg og du skal finde, som der står skrevet og ikke mindst lyt så skulle missionen kunne lykkes

Paul

Excalibur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 September 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej AM-E

Du slog mig lidt på målstregen der.

Motoren på en grammofon udsender jo støj, og ved at isolere den fra arm og PU eliminerer man støjkilden, og det fungere uden problemer på de spiller jeg har hørt på af denne opbygning.

En remtrukken grammofon er også at foretrække fra en direkte dreven da motoren på sidstnævnte sidder direkte på akslen der driver pladetallerkenen.

Jeg ved ikke om der er "krig" mellem Rega og Thorens brugere, selv har jeg en Rega CD spille der jo er af typen uden skuffe, men med låg i toppen, lidt i stil med en manuel grammofon. Alt for at undgå ekstra mekaniske anordninger der kun bruges af behagelighed.

Paul

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

I øvrigt, er Pro-ject virkelig så ringe som folk antyder herinde?

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 26 September 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

har du kig på en pro-ject, hvilken model

mvh marthin

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Har bare kigget lidt rundt omkring. Faldt over en ny Pro-Ject 2.Xperience til 6.5k. Ved dog ikke lige hvor godt de penge er givet ud. Vil næsten hellere have noget brugt til de penge eller noget andet. Har hørt dåligt om Pro-jekt, men en grundig begrundelse til al den had er vist svært at finde. Så hvorfor mon al den dårlige omtale? 

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 27 September 2008 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej Hermann

Nu er automatik på en pladespiller jo ikke ligefrem rocketscience og ville Rega lave automatik, så gjorde de det. Når de har fravalgt automatikken, så hænger det sammen med, at det koster og forringer, i bedste fald, hvad angår lydkvalitet til prisen.

venligst

Bent

Dette handler om personlige præferencer. Det er meget muligt at automatik begrænser mulighederne for den aller bedste lyd, men til gengæld forbedrer brugervenligheden ganske væsentligt. Jeg har haft REGA 3 og jeg blev så irriteret over at armen ikke gik tilbage til udgangspunktet, at jeg ikke brugte den. I de sidste 22 år har diverse pladespillere på min hylde også skullet konkurrere med gode CD spillere og så ryger de simpelt hen ud hvis betjeningen er for umulig. For mig er plader ren nostalgi og meget hyggelig, men jeg bruger CD afspilleren 10 gange mere end pladespilleren. Selv om jeg har flere hundrede lper i reolen mener jeg stadig at skiftet fra LP til CD er logisk og en klar forbedring for lyden og betjeningskomforten.

Egentlig er det eneste en hifi freak behøver en tokanals forstærker, en god CD afspiller og en DAB radio, alt det andet er sideprodukter som skyldes at vi nu engang interesserer os for dette emne.

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 September 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Egentlig er det eneste en hifi freak behøver en tokanals forstærker, en god CD afspiller og en DAB radio, alt det andet er sideprodukter som skyldes at vi nu engang interesserer os for dette emne.

Så kan det vist heller ikke blive mere trist.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

KOSOW
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw

Bruger siden: 03 Februar 2007
Sendt: 27 September 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hej AM-E

Så kom der mange gode forslag til en ny spille!!!!

Var de udgangspunkt ikke 10.000,- inkl. RIAA og pickup? i så fald er folk herinde rigtig godt igang med at bruge dine penge som du ikke har afsat til pladespiller, og sikke en spredning i forslag både med pris og modeller

AM-E siger at han helst vil have en ny pladespiller der er nem at betjene, og hvor han kan skifte hastighed uden at skulle sætte fingre på en rem. Han skal bruge en RIAA til en rimelig pris og kommer helt sikkert til at bukke et nålerør i løbet af kort tid, ellers gør hans kæreste når han vil skrive om det herinde

For mig siger det MM pickupper både for billige nåle og God RIAA der er til at betale sig fra. Nem brug, siger ingen flydende ophæng der dillerdalrer eller som skal justeres, det siger ligeledes ingen eksotica eller oldtidslevn, for HVEM kan hjælpe ham i den fysiske verden og ikke blot i denne verden af virtuelle kloge Åger? 

Af nye pladespillere hvor spillen med pickup nok ikke skal op over 6-7.000 kroner for at levne plads til en god RIAA er der ikke mange bud.

Forslag:

Technics SLA 1200/1210 med Goldring 1022 MM pickup (45 og backcuing, men skift lige pickuppen inden til en OMPro )

Rega P3-24 med Elys/Exact (45 så skal der pilles)

Clearaudio emotion med Aurum MM pickup (45 så skal der pilles)

+ en god RIAA, hvad har du af forstærker? jeg finder sammensætning af RIAA og linietrin forholdsvis vigtig i forstærkningskæden...

Af brugte pladespillere får du selvfølgelig MEGET mere for de samme penge, men så har jeg jo allerede ændret endnu et af dine kriterier..

Du må ud og høre og se - jeg var vist en af dem der bare uargumenteret sagde at Projekt ville jeg gå udenom, det skal du selvfølgelig selv tage stilling til - beklager! Min argumentation er at de I MINE ØJNE OG ØRER er for dårligt lavet i de lave prisklasser selvom der er farver på, og i de højere prisklasser kan man få så meget andet der er bedre....

Send en PB hvis du vil have østjysk hjælp...

Til top Vis KOSOW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOSOW

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Sendt: 27 September 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hvis han købte en Thorens TD 320 mk. et eller andet benyttes der bladfjedre så den skal ikke justeres på samme måde som en LP 12 som bruger springfjedre. At Thorens 320 så lyder af h......til er så en anden sag.

Project laver produkter med samme kvalitet mht holdbarhed som en ny Thorens, Rega eller Dual, og Pro-ject har mange modeller som kan værende spændende for ham og andre er ikke, og derfor skal han kigge ind til sin forhandler som ( forhåbentligt ) kan rådgive ham.

Selvfølgelig kan han ( og hans kæreste )bruge en manuel grammofon med eller uden flydende ophæng. Min søn på 8 år kan bruge min Roksan uden problemer.

Hvis argumentet går på nem brug og ikke andet kunne han lige så godt lægge det hele ind på en Harddisk.

Jeg argumenterer stadig for at prøve at give Linn, Roksan, Rega og Pro-ject et lyt , for det handler jo om glæden ved at lytte til musikken og det kan disse præstere. Desuden skal man jo lære noget nyt, så han kan sagtens lære at bruge dem. Man skal også lære at lave mad fra bunden af, men resultatet (?) bliver meget bedre end hvis man valgte den nemme løsning og smed en færdig ret ind i mikroen...

Thorens kontra Rega, har 2 forskellige lyd filosofier , hvor Thorens gengiver ( i mine ører ) med mere fokus på at gengive detaljer istedet for at gengive musikkens helhed og indhold som Rega gør. Derfor vil en Rega ejer normalt ikke synes om en Thorens eller omvendt. Thorens har dog lavet modeller som igennem tiden har været, og er, spændende ( TD 124, TD 160 )men det kræver lidt bistand hvis du skal finde en af disse både for at vurdere stand og pris.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 27 September 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Medlyd skrev:

Hej Hermann

venligst

Bent

Dette handler om personlige præferencer. Det er meget muligt at automatik begrænser mulighederne for den aller bedste lyd, men til gengæld forbedrer brugervenligheden ganske væsentligt. Jeg har haft REGA 3 og jeg blev så irriteret over at armen ikke gik tilbage til udgangspunktet, at jeg ikke brugte den. I de sidste 22 år har diverse pladespillere på min hylde også skullet konkurrere med gode CD spillere og så ryger de simpelt hen ud hvis betjeningen er for umulig. For mig er plader ren nostalgi og meget hyggelig, men jeg bruger CD afspilleren 10 gange mere end pladespilleren. Selv om jeg har flere hundrede lper i reolen mener jeg stadig at skiftet fra LP til CD er logisk og en klar forbedring for lyden og betjeningskomforten.

Hermann, dit livssyn er for sort..........

hesten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Prøv at læse de 3 dele om pladespillere i debat forumet på poulsaudiobutik.dk. Der stå en hel masse om drivværk, arm og pick up mv.

Mvh
Morten

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Hvor lang tid holder en pick-up egentlig?

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 28 September 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Det er svært at definere præcist da der er mange faktorer der spiller ind, både Pick-up mærke og hvordan den er konstrueret og endnu mere om arm/pick-up er justeret korrekt eller ej. Er den fejl justeret afkorter det levetiden og endnu værre du kan beskadige rillen i dine LPer, som du senere kan høre som en svag forvrængning når du afspiller den på en anden grammofon.

hvis den er korrekt justeret og en normal pick up, så adskillige 1000 timer, men sørg for at få grammofonen justeret en gang hvert halve år, og dette kan du også selv lære hvis du bor langt fra din forhandler eller du har købt brugt.

og ja du skal købe en grammofon der kræver justering. Glem alt om de fuldautomatiske grammofoner der ikke kan spille musik... Jeg har selv en pt. B&O Beogram 4002 til anlæg no.2 og den er rigtig fed pga af DESIGNET, men den holder ikke imod en Rega P 3. Manuel grammofon, remdrift er vejen frem. ( eneste undtagelse Goldmund der var direkte drevet, men prisen...)

køb en god mm pick up da de er holdbare og mange af de nye lyder rigtigt godt og skulle den dø i kampen, kan du købe en løs nål til rimelige penge, og husk på at du så har en helt ny pick-up igen. Du skal dog ikke købe en Pick up FØREND du har valgt grammofon/arm da match imellem disse er meget vigtigt og mange forhandlere har også en god kombo pris i den pris klasse du søger.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Kenneth, skal man bruge bestemt værktøj til justering af arm og pick-up? Hvad tager en forhandler for sådan en service?

Det kunne være dejligt hvis man selv kunne gøre det

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes