Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 10:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dyre kabler, spild af penge eller ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 September 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

-Nej, rullen skulle gerne "rulle af" uanset kablets kvalitet...

Nu ved du i hvert fald, hvor du kan spørge efter én til det beskidte arbejde, hvis det lykkes at få stablet testen på benene.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Da jeg i midt 80erne havde nogle Philips 3 vejs højtalere monteret i loftet på kollegieværelset blev jeg nødt til at forlænge det ene kabel. Der kom 10 meter ringeklokkeledning mere til den ene højtaler, købt som højtalerkabel i FONA. Da jeg et par uger efter sad og lyttede syntes jeg den ene højtaler spillede bedre end den anden. Den med 10 m ekstra spillede ikke så højt og mindre klart. Jeg skiftede kablet ud med standard el ledning med lige langt stykke til begge højtalere, det virkede, og lyden blev meget bedre.

Det gælder stadig at højtaler kablet har betydning og ikke lyder ens, mens signalkablerne har meget mindre betydning, og her kan det være praktisk umuligt at høre forskel på et standard kabel og et til 500 kr.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 September 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Ved anvendelse af 10 m. ringeklokkeledning vil du sandsynligvis også tilføje en væsentlig og tydeligt målbar modstand.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville

nightsight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv netop købt et 10 meter langt HDMI kabel i Harald Nyborg til 159 kr. Det virker fint med et 1080P signal. Bruges fra min TViX HD M-7000 afspiller til min Infocus x10 projektor. Så ingen grund til at bruge en formue på et mærkevare HDMI kabel.
Til top Vis nightsight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nightsight

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 November 2008 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Noget jeg altid har fundet morsomt med højttalerkabler tykke som negerpi*** er, at man fuldkommen overser den stump ledning, som er inde i højttaleren fra hunstik til delefilteret.

Herunder går signalet gennem mange små stumper Ø0,2 mm jern i komponenterne.
Videre gennem endnu en stump ledning og ud til en svingspole med en diameter jeg ikke tør nævne.

Hvis kabling har en reel betydning, hvorfor betyder det så ikke en disse, hvad der er *inde* i højttalerne ?

Den samme holdning har jeg til alm. analog kabling mellem enheder.
Det betyder en hel masse......men hvad så med de 0,1mm X 1mm kobberbaner på printpladen, som signalet løber igennem ? Ej at forglemme det jern/blik/stål som stikkenes bagside udgøres af ?

Hvad med loddetinnet ?

Netop dét at alle disse betragtninger udelukkes fra signalkæden gør, at jeg ene og alene ser kabelhypet som psykoakustik.
Tilspilning af kabler

Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 01 November 2008 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
Noget jeg altid har fundet morsomt med højttalerkabler tykke som negerpi*** er, at man fuldkommen overser den stump ledning, som er inde i højttaleren fra hunstik til delefilteret.

Videre gennem endnu en stump ledning og ud til en svingspole med en diameter jeg ikke tør nævne.

Hvis kabling har en reel betydning, hvorfor betyder det så ikke en disse, hvad der er *inde* i højttalerne ?

Det betyder en hel masse......men hvad så med de 0,1mm X 1mm kobberbaner på printpladen, som signalet løber igennem ? Ej at forglemme det jern/blik/stål som stikkenes bagside udgøres af ?

Hvad med loddetinnet ?

Netop dét at alle disse betragtninger udelukkes fra signalkæden gør, at jeg ene og alene ser kabelhypet som psykoakustik.
Tilspilning af kabler

Du har evigt ret, nu er der jo heller aldrig nogle som har kunne høre forskel i en blindtest.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 01 November 2008 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
...nu er der jo heller aldrig nogle som har kunne høre forskel i en blindtest.

Ikke høre forskel på kabler (hvilke), eller...

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 November 2008 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:

Hvem er man..? Jeg kender ikke til konstruktører der "overser" den interne kabling.

Både den eksterne og interne kabling har betydning.

Holdning er en ting. Har du erfaring...?

Hvad med loddetinnet ?

Også en, omend marginalt, men betydende faktor.

Netop her tager du fejl. "Man" udelukker ikke...
Tilspilning af kabler

Har du erfaring eller...?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 November 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

kappen skrev:
...nu er der jo heller aldrig nogle som har kunne høre forskel i en blindtest.

Ikke høre forskel på kabler (hvilke), eller...

Selvfølgelig kan man høre forskel på kabler, det svære (umulige) er at udpege kablerne i en blindtest.

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 01 November 2008 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

kimC skrev:
Selvfølgelig kan man høre forskel på kabler, det svære (umulige) er at udpege kablerne i en blindtest.

Hvorfor er det sværere at høre forskellen hvis du får at vide at du først lytter til kabel A, og derefter kabel B, end hvis du får at vide at du først lytter til Monster, og derefter Tara Labs? (tilfældigt valgte navne)

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 November 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

kimC skrev:

Hvorfor er det sværere at høre forskellen hvis du får at vide at du først lytter til kabel A, og derefter kabel B, end hvis du får at vide at du først lytter til Monster, og derefter Tara Labs? (tilfældigt valgte navne)

Det jeg egenlig mener er, at hvis du foretager en blindtest, hvor du skal udpege det enkelte kabel ved navn, så er det (næsten) kropumuligt. Men hvis du derimod beskriver lyden efter hver gang der er skiftet kabel, så skulle man jo gerne ende ud med at se et sammenfald af beskrivelser og kabler, og derved have bevist at der er forskel på kabler.  

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 November 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

kimC skrev:

Hvis du ved det så prøver man at ligge en forskel i kablerne, og sådan tror jeg alle har det når vi tester kabler, og jo flere blindtests vi ser jo mere bliver det nok bekræftet...

Der har været ligende indlæg her på forum som mange ved og deriblandt en blindtest på et udenlandsk forum med 5 test af 2 gange, og svarene indikere at det bliver gætværk end egentlig forskel...

Vi skal bare ha taget os sammen her i dk og lave et testpanel og udføre samme test, 1 lakrids kabel eller 2 mod ditto super kabler, og lade en være testmeister som skifter uvilkårligt af 5 gange og gøre dette 5 kabel swap 2 gange...

Først skal det bekræftes med åbne øjne hvad man tester, 1 kendt nummer bliver spillet over flere gange med lakridser og derefter med super kabler, og derpå kan testen begynde...

Vi falder ALLE i og lad os begynde og erkende at kabler er og bliver et supplement som ikke har den store gavn som hifi bladene og fabrikanterne imellem vil have os til at tro...

Jeg har også mærke kabler som så mange andre, så jeg skal blankt erkende at der er ikke mere mellem himmel og jord her, dog ser jeg stadig at tingene skal være veldimensioneret og ha god isolering og materialer af et fornuftig ledende metal, men når det bliver solgt som noget hifi relateret så betaler vi altså for meget for så lille en forskel, som kan være der eller vi går i den tro på den er der..

Skal vi ikke snart videre?

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 November 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

kimC skrev:
Det jeg egenlig mener er, at hvis du foretager en blindtest, hvor du skal udpege det enkelte kabel ved navn, så er det (næsten) kropumuligt. Men hvis du derimod beskriver lyden efter hver gang der er skiftet kabel, så skulle man jo gerne ende ud med at se et sammenfald af beskrivelser og kabler, og derved have bevist at der er forskel på kabler.  

Blindtests kan jo laves på mange forskellige måder, eksempelvis som du nævner dér. Hvis du kan høre forskel når du skifter fra Monster til Tara Labs, så bør du kunne høre den samme forskel når du skifter fra "kabel A" til "kabel B", uden at vide hvad der er hvad. Hvis ikke, så er det påvist at din psyke påvirker opfattelsen.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
AV Precision skrev:

kimC skrev:

Hvis du ved det så prøver man at ligge en forskel i kablerne, og sådan tror jeg alle har det når vi tester kabler, og jo flere blindtests vi ser jo mere bliver det nok bekræftet...

Der har været ligende indlæg her på forum som mange ved og deriblandt en blindtest på et udenlandsk forum med 5 test af 2 gange, og svarene indikere at det bliver gætværk end egentlig forskel...

Vi skal bare ha taget os sammen her i dk og lave et testpanel og udføre samme test, 1 lakrids kabel eller 2 mod ditto super kabler, og lade en være testmeister som skifter uvilkårligt af 5 gange og gøre dette 5 kabel swap 2 gange...

Først skal det bekræftes med åbne øjne hvad man tester, 1 kendt nummer bliver spillet over flere gange med lakridser og derefter med super kabler, og derpå kan testen begynde...

Vi falder ALLE i og lad os begynde og erkende at kabler er og bliver et supplement som ikke har den store gavn som hifi bladene og fabrikanterne imellem vil have os til at tro...

Jeg har også mærke kabler som så mange andre, så jeg skal blankt erkende at der er ikke mere mellem himmel og jord her, dog ser jeg stadig at tingene skal være veldimensioneret og ha god isolering og materialer af et fornuftig ledende metal, men når det bliver solgt som noget hifi relateret så betaler vi altså for meget for så lille en forskel, som kan være der eller vi går i den tro på den er der..

Nu giver et dyrt kabel ikke nødvendigvis en bedre lyd.

Jo der er forskel på kabler, men kan man ikke høre forskel vil jeg påstå at det skyldes at:

1. Man ikke vil høre forskellen
  2. Kablerne man lytter på lyder ens (prøv så med nogle andre kabler)
  3. Eller anlægget er dårligt/ikke højtalerne ikke er optimalt placeret

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
Imbalance skrev:
AV Precision skrev:

kimC skrev:

Nu giver et dyrt kabel ikke nødvendigvis en bedre lyd.

Jo der er forskel på kabler, men kan man ikke høre forskel vil jeg påstå at det skyldes at:

Hvor finder vi så den perfekte test, om det er et superkabel, et dyrt eller billigt der skal testet mod lakridser eller anden kompetant er vel ret beset ligegyldig..

Dette her kan laves og gerne over flere gange på forskellige anlæg, dog er der visse begrænsninger i alt det her...

Testen kunne strikkes sammen af et okay anlæg bestående af:

Intg forstærker.

CD evt samme mærke.

Et par højttalere, gerne detaljeret så man kan hører de fleste små forskelle.

Højttaler kabler, ja de kunne bare være af alm 2-4kvmm så lade den ligge, der findes mange løsninger men man må skære igennem forskellige steder..

Vi skal ha så mange med på den og vi skal ha dem med der har den upåvirkelige psyke som jeg også blankt erkender jeg ikke har altid, men jeg er absolut blevet mere kritisk med årene og falder ikke for alt, men jeg er et menneske i kød og blod med meninger og erfaringer som man altid kan blive klogere på...

Vi skal ha det her kabelmysterie afsluttet på et eller andet tidspunkt, vi kloger os jo på så meget men kablerne tager altid røven på de fleste...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 01 November 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Det lyder meget rimeligt. Så kan man samtidig stille det modsatte op - hvis man KAN høre forskel, så kan det skyldes at:

1. Der er en forskel

2. Man bilder sig selv ind at der er forskel.

Jeg synes man med rimelighed kan sige, at hvis det er vigtigt at udelukke evt. forklaringer på at man ikke kan høre forskel, så må det også være vigtigt at udelukke evt. forklaringer på at man KAN høre forskel. Jeg mener forklaringen på forskellene er vigtig, fordi det gør os i stand til at bevæge os i den rigtige retning. Eksempelvis, lad os antage at du prøver to forskellige signalkabler, et dyrt og et billigt. Du konstaterer at der er forskel, og at det dyre kabel lyder bedst. Konklusionen er altså at denne dyrere producent laver bedre kabler, og det kan godt betale sig at give det ekstra. Du prøver nu forskellige dyre kabler fra denne producent, og finder frem til det du mener er bedst.

Men måske var årsagen til den lydmæssige forskel slet ikke at det dyre kabel var bedre konstrueret, men at det dyre kabel var 50 ohm, og det billige var 75 ohm (eller whatever). Du ville i så fald have fået den samme forskel ud af at vælge et billigt 50 ohm kabel og lytte på dette op imod det billige 75 ohm kabel.

(det er bare et eksempel, det kunne være så meget andet - skærmet vs uskærmet, forskellig ledertype osv, det er underordnet for pointen).

Jeg holder stadig på at det ikke er dyrt at konstruere et kabel så det ikke har hørbar indflydelse på lyden. Nej, man skal ikke bruge ringeklokkeledning som højttalerkabel, men bruger man et kabel der er specificeret til formålet, og iøvrigt fornuftigt konstrueret, så vil jeg påstå at man er bedre stillet ved at bruge sine kræfter og sine penge på at optimere andre led i kæden.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 November 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Hvor finder vi så den perfekte test, om det er et superkabel, et dyrt eller billigt der skal testet mod lakridser eller anden kompetant er vel ret beset ligegyldig..

Nu var det dig der kom med udsagnet om dyre kabler kontra billige kabler, og jeg kommentere blot at prisen ikke nødvendigvis her er afgørende for lyden. Det gælder om at finde rette synergi  

Imbalance skrev:
Dette her kan laves og gerne over flere gange på forskellige anlæg, dog er der visse begrænsninger i alt det her...

Testen kunne strikkes sammen af et okay anlæg bestående af:

Intg forstærker.

CD evt samme mærke.

Et par højttalere, gerne detaljeret så man kan hører de fleste små forskelle.

Det vigtigste er at anlæggets højtaler er korrekt placeret, for ellers opnår man ikke et lydbilled man kan vurdere noget ud fra.

Imbalance skrev:
Højttaler kabler, ja de kunne bare være af alm 2-4kvmm så lade den ligge, der findes mange løsninger men man må skære igennem forskellige steder..

Man kan teste signal-, højtaler- og/eller netkabler. Kablerne skal bare ikke lyde ens.

Imbalance skrev:
Vi skal ha så mange med på den og vi skal ha dem med der har den upåvirkelige psyke som jeg også blankt erkender jeg ikke har altid, men jeg er absolut blevet mere kritisk med årene og falder ikke for alt, men jeg er et menneske i kød og blod med meninger og erfaringer som man altid kan blive klogere på...

Antallet af personer er som sådan irrelevant. Her er det vigtigere at der er så få forstyrende elementer som muligt, og den/dem der lytter får mulighed for at lytte optimalt. Er andre "ikke lyttende" ikke enig i testen udfald, så står det dem frit for at udføre en lignende test.

Imbalance skrev:
Vi skal ha det her kabelmysterie afsluttet på et eller andet tidspunkt, vi kloger os jo på så meget men kablerne tager altid røven på de fleste...

Det er vist dig der gør mysteriet større med dit udsagn om, at der ikke er forskel

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hey

Pile på kabler???... Det er en af kabel producenternes møde at gøre os så skide dumme, vi har at gøre med et vekselstrøms ligende signal, men mange af os følger stadig pile retningen udfra den overbevisning at det lyder bedst sådan, men det er LIGEGYLDIG og det ved mange jo men få holder stadig på det vitterlig passer at signalet passere som jævn strøm og pilene har sin beretning...

Nogen bruger pseudo balanceret kabel og der er meningen at disse kabler skal vende mod modtageren af signalet, og ja jeg bruger selv kabler efter den metode, men om det virker bedre med skærmen jordet i begge ender ved jeg ikke, mine rca kabler har 2 signal ledere da det også bruges som til XLR kabler, og her hos mig er den omkransende skærm pseudo og den ekstra signal leder har kontakt i begge ender og kontakt med skærmen ligeså..

Kobber er trukket på den og den måde og virker bedst med den vej signalet løber, og multi lederet kabel har der siddet små kinesere og vendt rigtige, så det passer med pilene jaja...

Vi ved intet om hvor kobberet bliver forarbejdet til perfektion og hvor meget der vitterlig bliver forædlet for at få den renhed kabel fabrikanterne foreskriver...

Dog kan jeg godt følge nogen producenter der bruger dyre produktions metoder og laver få stktal af de kabler de sælger, som alt andet så er eksklusive produkter jo blevet fordyret gennem produktion, import og salg også, men det er jo ikke nogen hemmelighed da det er ens for alt andet i hifi verdenen... 

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hey

AV og Chr R.

I holder på at forskellen er indlysende på de kabler i har tiltro til og erfaringen med og mener det er en nobrainer...

Vi er på hver vores side, jeg er da enig i at for at finde ud af om der er forskel på kabler så skal det testes med åbne øjne og kritisk tilgang, om det er dyrt eller ej, og er det det dyre der engang giver det bedste resultat så må man se om det er pengene værd med den udskrivning det har osv...

Jeg er ikke bange for at teste kabler og vil fortsætte med at være open mindid og se hvad verdenen byder af snyd og bedrag eller guld og grønne skove..

Blindtest er der blevet snakket om mange gange, vi skal ha afprøvet det og få en mere i rækken, om det så bekræfter noget må tiden vise, men man kan jo kun blive klogere, dummere ville da stadig være en skam..

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes