Emne: Dyre kabler, spild af penge eller ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
| Vi skal ha det her kabelmysterie afsluttet på et eller andet tidspunkt, vi kloger os jo på så meget men kablerne tager altid røven på de fleste... |
|
|
Jeg vil gerne stille mig i skeptiker-lejren, og opstille et forslag til kriterierne for sådan en test:
For det første, så kan blindtests udføres på mange måder. Nogle er mere velegnede end andre, og man kan argumentere for at det kan snyde én at man i en blindtest sidder og forventer en forskel, og så har psyken måske lige så meget at sige som ved en almindelig åben test. Derfor synes jeg det mest rimelige må være at man sammenligner kablerne på samme måde som man ville gøre i en almindelig lyttetest: Først lytter man på kabel A, så på kabel B, og så beskriver man forskellene. Det gøres så et vist antal gange (nok til at være statistisk nogenlunde sikkert), og så sammenligner man om der er en konsistens i de forskelle man hører. Jeg mener ikke nødvendigvis det behøver være en udpegning af hvilket kabel man lytter på, for at kunne kaldes en blindtest, men ovenstående må være den mest "bløde" blindtest man kan lave, og den som mest ligner en almindelig test-session, hvor de fleste mener at kunne høre forskel. Derudover er der visse kriterier der bør være opfyldt:
1. Testes deltagere bør være "believers". Det beviser intet at folk der ikke tror på forskellen påviser at de ikke kan høre forskel.
2. Hvis testen skal bruges til at forsvare meget dyre high-end kabler, så bør der sammenlignes kabler af sammenlignelig type. Dvs. sammenlignelig impedans, skærmning, leder-tykkelse osv, men i forskellige kvaliteter. Hvis man "bare" vil påvise at man kan høre forskel på forskellige typer af kabel, så kan man vælge at sammenligne med hvad man vil - bøjler, f.eks.
3. Det sværeste at udføre i praksis: Manden der gør det praktiske arbejde, skal være afskåret fra at give signaler til deltagerne, bevidst eller ubevidst. I praksis ville jeg personligt acceptere at det praktiske arbejde blev udført af en neutral person uden relation til deltagerne og uden interesse i at påvise en forskel, men på videnskabeligt plan ville det ikke blive accepteret. Jeg stiller gerne selv op, men af tidsmæssige årsager vil jeg helst undgå at være alt for indvolveret i det organisatoriske.
4. Deltagerne der skal påvise forskellen, bør selv udvælge anlæg og musik. Derved kan deltagerne ikke efterfølgende bebrejde valget af anlæg eller musik
5. Deltagerne skal have fri mulighed for at bruge så meget tid de vil på at lytte til anlægget og musikken i rummet inden testen, så de kan få en fornemmelse for anlæggets og rummets lyd.
6. Deltagernes antal er principielt underordnet, men efter min mening bør der være én deltager ad gangen, da man ellers vil kunne argumentere for at man ikke sad i sweet spot.
7. Der er kun to udfald af blindtesten: Enten er det bekræftet at der er forskel, eller også er der ikke bekræftet noget. Det kan IKKE ud fra denne test bekræftes at der ikke er forskel, og testen kan derfor ikke bruges som hårdtslående argument for skeptikerne, kun for tilhængerne. Skeptikerne kan således ikke vinde i en blindtest. "Mange bække små" filosofien gør at der sagtens kan være en forskel som har betydning i det samlede billede, selv om man ikke specifikt kan udpege den isoleret set.
Jeg mener at en sådan test vil have taget alle de forbehold man kan overfor tilhængerne, og ikke være synderligt kompliceret at opstille. Personligt vil jeg være overbevist, hvis bare én person i ovennævnte konfiguration kan påvise med statistisk sikkerhed at kunne høre forskel (eller se forskel for den sags skyld, hvis vi skal kaste HDMI-diskussionen ind i det...) __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
|
AV og Chr R.
I holder på at forskellen er indlysende på de kabler i har tiltro til og erfaringen med og mener det er en nobrainer... |
|
|
Jeg tror du læser mine indlæg forkert, jeg og Chr R er så absolut på hver vores side. Jeg mener der KAN være hørbare forskelle på kabler, MEN at det ikke er dyrt at lave et kabel der er så godt at forbedringer er uhørlige, og at når der ER hørbar forskel, så er det fordi det ene kabel er fejlkonstrueret/dimensioneret. For HDMI-kabler mener jeg specifikt at der ikke kan være nogen forskel på billedkvaliteten whatsoever, så snart kablet er godt nok til at der er stabilt hul igennem.
Værd at notere sig i den her diskussion er nok at jeg om end jeg aldrig rigtigt har brugt store summer på kabler, dog har oplevet masser af lyttesessions hvor jeg har oplevet ganske store forskelle på kabler, og derfor HAR været stor tilhænger af kablernes betydning. Men efter at have prøvet i blindtests, hvor jeg ikke har kunnet høre de forskelle jeg mente jeg hørte i åben test, har jeg revideret min holdning til sagen lidt: Brug det rigtige kabel til opgaven, men det rigtige kabel behøver ikke være dyrt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Imbalance skrev:
| Vi skal ha det her kabelmysterie afsluttet på et eller andet tidspunkt, vi kloger os jo på så meget men kablerne tager altid røven på de fleste... |
|
|
Jeg vil gerne stille mig i skeptiker-lejren, og opstille et forslag til kriterierne for sådan en test:
For det første, så kan blindtests udføres på mange måder. Nogle er mere velegnede end andre, og man kan argumentere for at det kan snyde én at man i en blindtest sidder og forventer en forskel, og så har psyken måske lige så meget at sige som ved en almindelig åben test. Derfor synes jeg det mest rimelige må være at man sammenligner kablerne på samme måde som man ville gøre i en almindelig lyttetest: Først lytter man på kabel A, så på kabel B, og så beskriver man forskellene. Det gøres så et vist antal gange (nok til at være statistisk nogenlunde sikkert), og så sammenligner man om der er en konsistens i de forskelle man hører. Jeg mener ikke nødvendigvis det behøver være en udpegning af hvilket kabel man lytter på, for at kunne kaldes en blindtest, men ovenstående må være den mest "bløde" blindtest man kan lave, og den som mest ligner en almindelig test-session, hvor de fleste mener at kunne høre forskel. Derudover er der visse kriterier der bør være opfyldt:
1. Testes deltagere bør være "believers". Det beviser intet at folk der ikke tror på forskellen påviser at de ikke kan høre forskel.
2. Hvis testen skal bruges til at forsvare meget dyre high-end kabler, så bør der sammenlignes kabler af sammenlignelig type. Dvs. sammenlignelig impedans, skærmning, leder-tykkelse osv, men i forskellige kvaliteter. Hvis man "bare" vil påvise at man kan høre forskel på forskellige typer af kabel, så kan man vælge at sammenligne med hvad man vil - bøjler, f.eks.
3. Det sværeste at udføre i praksis: Manden der gør det praktiske arbejde, skal være afskåret fra at give signaler til deltagerne, bevidst eller ubevidst. I praksis ville jeg personligt acceptere at det praktiske arbejde blev udført af en neutral person uden relation til deltagerne og uden interesse i at påvise en forskel, men på videnskabeligt plan ville det ikke blive accepteret. Jeg stiller gerne selv op, men af tidsmæssige årsager vil jeg helst undgå at være alt for indvolveret i det organisatoriske.
4. Deltagerne der skal påvise forskellen, bør selv udvælge anlæg og musik. Derved kan deltagerne ikke efterfølgende bebrejde valget af anlæg eller musik
5. Deltagerne skal have fri mulighed for at bruge så meget tid de vil på at lytte til anlægget og musikken i rummet inden testen, så de kan få en fornemmelse for anlæggets og rummets lyd.
6. Deltagernes antal er principielt underordnet, men efter min mening bør der være én deltager ad gangen, da man ellers vil kunne argumentere for at man ikke sad i sweet spot.
7. Der er kun to udfald af blindtesten: Enten er det bekræftet at der er forskel, eller også er der ikke bekræftet noget. Det kan IKKE ud fra denne test bekræftes at der ikke er forskel, og testen kan derfor ikke bruges som hårdtslående argument for skeptikerne, kun for tilhængerne. Skeptikerne kan således ikke vinde i en blindtest. "Mange bække små" filosofien gør at der sagtens kan være en forskel som har betydning i det samlede billede, selv om man ikke specifikt kan udpege den isoleret set.
Jeg mener at en sådan test vil have taget alle de forbehold man kan overfor tilhængerne, og ikke være synderligt kompliceret at opstille. Personligt vil jeg være overbevist, hvis bare én person i ovennævnte konfiguration kan påvise med statistisk sikkerhed at kunne høre forskel (eller se forskel for den sags skyld, hvis vi skal kaste HDMI-diskussionen ind i det...)
|
|
|
Det kan jeg kun være enig i, testen der kan foretages skal der tages højde for så mange ting vi har nævnt som muligt, en neutral swap meister der kan bør være helt udenfor, og et anlæg alle kender og et musikstykke alle kender nogenlunde tilbunds, og sådan en test selvm det er nemt at skrive at man bare samler folk engang vil blive lang hvis alle aspekter skal overholdes...
Det bliver en statistik på den baggrund denne test er udført og på den dag laves denne laves, og bliver ikke nogen endegyldig sandhed som jeg godt nok gerne havde set kunne findes, men jeg mener stadig vi står i stampe på det her kabel punkt, når vi der er mange der kender de fordele og ulemper der er ved denne hobby, og det ville hjælpe både mig og andre til at få sig et indblik i om det er kompliceret at vælge kabler eller ej...
Men hvem skal være med og hvem er den der tager den første DK blindtest, som vil blive kendt over hele verdenen, hvis vi nu fik skovlen under dem med 10/10 rigtige alle sammen, om det bliver den "positive" eller den "negative" udgang vides ikke, men hvad det end fører til så kan man kun blivere klogere af det... __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Imbalance skrev:
|
AV og Chr R.
I holder på at forskellen er indlysende på de kabler i har tiltro til og erfaringen med og mener det er en nobrainer... |
|
|
Jeg tror du læser mine indlæg forkert, jeg og Chr R er så absolut på hver vores side. Jeg mener der KAN være hørbare forskelle på kabler, MEN at det ikke er dyrt at lave et kabel der er så godt at forbedringer er uhørlige, og at når der ER hørbar forskel, så er det fordi det ene kabel er fejlkonstrueret/dimensioneret. For HDMI-kabler mener jeg specifikt at der ikke kan være nogen forskel på billedkvaliteten whatsoever, så snart kablet er godt nok til at der er stabilt hul igennem.
Værd at notere sig i den her diskussion er nok at jeg om end jeg aldrig rigtigt har brugt store summer på kabler, dog har oplevet masser af lyttesessions hvor jeg har oplevet ganske store forskelle på kabler, og derfor HAR været stor tilhænger af kablernes betydning. Men efter at have prøvet i blindtests, hvor jeg ikke har kunnet høre de forskelle jeg mente jeg hørte i åben test, har jeg revideret min holdning til sagen lidt: Brug det rigtige kabel til opgaven, men det rigtige kabel behøver ikke være dyrt.
|
|
|
Indrømmet jeg har ikke gået i dybden med alle dine skriverier, men vi ser ud til at være enige og har næsten samme krav, det skal dog siges jeg har valgt de kabler jeg nu har for at få noget fornuftig og ville have en reference en gang for alle, og derfra må jeg ud og danne mig de indtryk efterfølgende om hvilke kabler jeg finder godt eller skidt til mit anlæg.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
| men hvad det end fører til så kan man kun blivere klogere af det... |
|
|
Det er faktisk dét der irriterer mig allermest: Man foregiver at man er "hifi-entusiast", men "gider" ikke lige bruge lidt energi på rent faktisk at blive klogere. Uanset om man er tilhænger eller skeptiker, kan man vel lære noget som man kan bruge og overføre til sin almindelige lytning, ved at gennemføre en blindtest. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Imbalance skrev:
| Hvor finder vi så den perfekte test, om det er et superkabel, et dyrt eller billigt der skal testet mod lakridser eller anden kompetant er vel ret beset ligegyldig.. |
|
|
Nu var det dig der kom med udsagnet om dyre kabler kontra billige kabler, og jeg kommentere blot at prisen ikke nødvendigvis her er afgørende for lyden. Det gælder om at finde rette synergi
Imbalance skrev:
| Dette her kan laves og gerne over flere gange på forskellige anlæg, dog er der visse begrænsninger i alt det her...
Testen kunne strikkes sammen af et okay anlæg bestående af:
Intg forstærker.
CD evt samme mærke.
Et par højttalere, gerne detaljeret så man kan hører de fleste små forskelle. |
|
|
Det vigtigste er at anlæggets højtaler er korrekt placeret, for ellers opnår man ikke et lydbilled man kan vurdere noget ud fra.
Imbalance skrev:
| Højttaler kabler, ja de kunne bare være af alm 2-4kvmm så lade den ligge, der findes mange løsninger men man må skære igennem forskellige steder.. |
|
|
Man kan teste signal-, højtaler- og/eller netkabler. Kablerne skal bare ikke lyde ens.
Imbalance skrev:
| Vi skal ha så mange med på den og vi skal ha dem med der har den upåvirkelige psyke som jeg også blankt erkender jeg ikke har altid, men jeg er absolut blevet mere kritisk med årene og falder ikke for alt, men jeg er et menneske i kød og blod med meninger og erfaringer som man altid kan blive klogere på... |
|
|
Antallet af personer er som sådan irrelevant. Her er det vigtigere at der er så få forstyrende elementer som muligt, og den/dem der lytter får mulighed for at lytte optimalt. Er andre "ikke lyttende" ikke enig i testen udfald, så står det dem frit for at udføre en lignende test.
Imbalance skrev:
|
|
Det er vist dig der gør mysteriet større med dit udsagn om, at der ikke er forskel 
|
|
|
Tja, jeg synes altså også, at der er noget, der er mystisk... Hvordan ved sådan et kabel hvornår højttalerne er korrekt placeret?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
| Tja, jeg synes altså også, at der er noget, der er mystisk... Hvordan ved sådan et kabel hvornår højttalerne er korrekt placeret?
Mvh.
|
|
|
Du mener altså højtalernes placering er uden betydning for hvorledes lyden gengives  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
| Tja, jeg synes altså også, at der er noget, der er mystisk... Hvordan ved sådan et kabel hvornår højttalerne er korrekt placeret?
Mvh.
|
|
|
Du mener altså højtalernes placering er uden betydning for hvorledes lyden gengives 
|
|
|
Nu skal du ikke gøre os dummere end vi er, selvfølgelig skal dette anlæg som vores hjemlige anlæg sættes op på bedste måde, med de kompromier der nu skal tages...
Vi lever ikke i den perfekte verden, men lad nu være med at gøre dette og flere andre ting til et større problem end det er...
Men hvis det sker og du rakker det ned at denne og denne test er for ringe pga 60cm til bagvæggen og 5 grader toein, hvor det efter dine beregninger skulle være 61,1 og 5,26 ja så kommer man jo aldrig videre.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Imbalance skrev:
| men hvad det end fører til så kan man kun blivere klogere af det... |
|
|
Det er faktisk dét der irriterer mig allermest: Man foregiver at man er "hifi-entusiast", men "gider" ikke lige bruge lidt energi på rent faktisk at blive klogere. Uanset om man er tilhænger eller skeptiker, kan man vel lære noget som man kan bruge og overføre til sin almindelige lytning, ved at gennemføre en blindtest.
|
|
|
Det er nok også lidt et simpel spørgsmål, tør man være menneskelig og fortælle sandheden om hvad man opfatter eller tør man ikke, meget omkring vores hobby er også bundet i alt for stor stolthed og jeg ved mere end dig attityde, istedet for at holde diskutionen sobert i live så alle kan blive endnu mere glade for deres musik og deres anlæg, og gå hjem med en god fornemmelse i maven og sætte en skive på og nyde det..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
Du mener altså højtalernes placering er uden betydning for hvorledes lyden gengives 
|
|
|
Nu skal du ikke gøre os dummere end vi er, selvfølgelig skal dette anlæg som vores hjemlige anlæg sættes op på bedste måde, med de kompromier der nu skal tages...
Vi lever ikke i den perfekte verden, men lad nu være med at gøre dette og flere andre ting til et større problem end det er...
Men hvis det sker og du rakker det ned at denne og denne test er for ringe pga 60cm til bagvæggen og 5 grader toein, hvor det efter dine beregninger skulle være 61,1 og 5,26 ja så kommer man jo aldrig videre..
|
|
|
Nu synes jeg du skal læse mine indlæg med en større omhu end tilfældet tydeligvis er nu. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Imbalance skrev:
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Men hvis det sker og du rakker det ned at denne og denne test er for ringe pga 60cm til bagvæggen og 5 grader toein, hvor det efter dine beregninger skulle være 61,1 og 5,26 ja så kommer man jo aldrig videre..
|
|
|
Nu synes jeg du skal læse mine indlæg med en større omhu end tilfældet tydeligvis er nu.
|
|
|
"Du mener altså højtalernes placering er uden betydning for hvorledes lyden gengives "
Det er denne jeg kommentere på, du fører en nedladende bemærkning af omkring placeringen af højttalerne, og ja det skal der også tages højde for, og tingene skal opsættes på passende måde, det ville være dumt ikke at få det bedste ud af det anlæg man tester på, ligesom det er derhjemme, ringklokke i den til den ene og noget strømkabel til den anden højttaler skal ikke indfindes..
Jeg har læst dine kommentare til bunds også og dine besvarelser i ligeså gyldige som alle andre, jeg finder bare din mening om dette topic for bedrevidende, men jeg kender dig jo ikke og skulle jeg møde dig og du havde noget jeg fandt positiv og bedrog til mine erfaringer så er jeg ikke bange for at sige det også..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Selvfølgelig mener jeg ikke det, men hvis kablet gør en reel forskel, bør forskellen være hørbar så længe andre faktorer er konstante - også selv om de ikke er konstant optimale. Er det ikke tilfældet, gør kablet ingen forskel.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Selvfølgelig mener jeg ikke det, men hvis kablet gør en reel forskel, bør forskellen være hørbar så længe andre faktorer er konstante - også selv om de ikke er konstant optimale. Er det ikke tilfældet, gør kablet ingen forskel.
|
|
|
For at bedømme om hvorvidt et emne - det kan alt fra f.eks. kabler til andre diskanter - forbedre lyden, så må dette emne testes under så optimale forhold som muligt.
Jeg har hørt et kabel øge lydbilledet markant, men hvis laver samme test på et anlæg hvor højtalerne er placeret i et kosteskab, så tvivler jeg stærkt på at det større lydbilled vil kunne genfindes her. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
| Jeg har hørt et kabel øge lydbilledet markant, men hvis laver samme test på et anlæg hvor højtalerne er placeret i et kosteskab, så tvivler jeg stærkt på at det større lydbilled vil kunne genfindes her. |
|
|
...og derfor skriver jeg at det er test-deltsgeren selv der skal vælge anlæg og musik, måske skulle det udvides til at deltageren selv bestemmer rum og opstilling, måske deltagerens egen stue? Med andre ord, der tages højde for enhver indvending som deltageren kan komme i tanke om, inden testen påbegyndes, så han ikke bagefter kan bruge dét som argument for at testen er for dårligt udført.
Jeg mener endda at det skal være muligt inden, eller måske efter, blindtesten at foretage en normal A/B sammenligning på samme måde som man normalt ville udføre den, så man kan sammenligne med om resultatet er anderledes hvis kablerne er ukendte. Man kunne også lade blindtesten være med "åben" varighed, sådan at man sammenligner kabel A og kabel B, indtil deltageren har nået en konklusion om hvad der er bedst, uanset hvor mange forsøg der så skal til, og så først derefter kaster terningen igen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
For at bedømme om hvorvidt et emne - det kan alt fra f.eks. kabler til andre diskanter - forbedre lyden, så må dette emne testes under så optimale forhold som muligt.
Jeg har hørt et kabel øge lydbilledet markant, men hvis laver samme test på et anlæg hvor højtalerne er placeret i et kosteskab, så tvivler jeg stærkt på at det større lydbilled vil kunne genfindes her.
|
|
|
Du prøver stadig at gøre dette til et sotrt problem der vil overskygge enhver kabel mysterie test, jeg håber jeg selv kunne være en del af sådan en test engang og lave den så perfekt som muligt så selv du kunne se det som et godt tip og blive en erfaring rigere, end et spildt arbejdet uanset hvor godt man prøver...
Men hvem der tager teten og får dette belyst må vi stadig vente på, ellers kunne vi jo sammen se om vi kan samle det "perfekte" anlæg, et godt dæmpet og fornuftigt rum med god plads placeringen af de forskellige enheder, og testkabler som kunne være smarte at lave en sammenligning på, så når man engang finder det medium så finde en hel dag hvor tiden ikke er noget problem, vejret er godt og godt humør er tilstede..
Det er ikke første gang det her bliver nævnt, og jeg er ikke ophavsmand for ret meget af det, men jeg er altid frisk på sådan noget nørderi.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
| Du prøver stadig at gøre dette til et sotrt problem der vil overskygge enhver kabel mysterie test... |
|
|
Så siger vi det, og derefter vil jeg nu bruge weekenden på noget andet... __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Imbalance skrev:
| Du prøver stadig at gøre dette til et sotrt problem der vil overskygge enhver kabel mysterie test... |
|
|
Så siger vi det, og derefter vil jeg nu bruge weekenden på noget andet...
|
|
|
Ja det er spild af tid, fortsat god weekend og der er masser af andre ting derude der trods alt er vigtige end det her hobby pjat.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
Mvh.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg har hørt et kabel øge lydbilledet markant, men hvis laver samme test på et anlæg hvor højtalerne er placeret i et kosteskab, så tvivler jeg stærkt på at det større lydbilled vil kunne genfindes her.
|
|
|
Det er muligt, at du ikke vil kunne høre det som større lydbillede, men hvis du ikke kan høre en forskel, er der ingen forskel. At insistere på, at alt skal være optimalt er fuldstændigt absurd, eftersom intet er optimalt i virkeligheden - heller ikke det allerbedste og dyreste udstyr.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ren kunst at udvikle og lave kabler.
Kabel teori
Resistans:
Helt enkelt metal ledernes seriemodstand. Eksempel: Et normalt 5 m. langt højttalerkabel
ligger generelt omkring 0,2 ohm, men det er ikke usædvanligt at opleve højere resistanser. Med en
resistans på 0,4 ohm ( på 5 meter ) har du tabt 1 db signalniveau til en 4 ohm højttaler. og så har
forstærkeren tabt en del af sin dæmpningsfaktor.Det kan subjektivt give sig til kende ved en slap
og ukontrolleret basgengivelse.
Kapacitans:
En parameter der befinder sig parallelt mellem lederen. Afstand det mellem lederen samt
lederisoleringen bestemmer kapacitansværdien. Eksempel: Kapacitans giver dæmpning af
frekvenser, ( primært høje frekvenser ) jo højere kapacitans et kabel har, desto længere nede i
frekvensområdet starter dæmpningen.
Induktans:
Modsætningen til kapacitans, hvilket vil sige, at sænker man kapacitansen, så øger induktansen.
og vice versa. Induktans befinder sig i serie med resistansen. Det er egentligt et magnetfelt der
dannes mellem lederne.
Konduktans:
Ledeningsevne. Modsætningen til resistans, sidder parallelt med kapacitansen. Ledningsevnen
i isoleringen, som selvfølgelig skal være så lille som mulig. Materialer med lav dielektricitetskonstant,
dvs.så lille indvirkning på musiksignalet, efterstræbes.
Eks. Supras gas-injecteede polyethylen ( målbart bedre isolator end teflon ).
Karakteristisk impedans:
Et udtryk for den tilpasning af et kabel som gøres for at minimere signaleffekt tab. Altså både
"sender", kabel og " modtager" skal være impedanstilpassetde til hinanden. Hvis et kabel
ikke holder den nominelle impedans på 75 eller 110 ohm (beroende på aplikationen hvilket
få gør ) får man afvigelser. Kablet ændrer sin impedans afhængig af frekvensen.
Skin effekt:
Altefter frekvensen trænger signalet mere eller mindre dybt ind i lederen. Høje frekvenser
færdes på ydersiden mens lavere frekvensertrænger dybere ind. De høje frekvenser ser nu
en større resistans (modstand) end de dybe og vi ser en forskel i signaloverførslen som
er hørbar. For at undgå denne skin-efekt kan man mindske lederns diameter, men så øges
modstanden. Det ene påvirker det andet. Supra anvender istedet rørformede ledere med
lille tykkelse for at undgå problemet.
Litze kabel:
En teknik hvor hver leder isoleres mod de øvrige. Både seriesistans og skin-effekt minimeres.
Alt afhænger dog af længden. Jo længer kabel, jo større parameterværdi.
Det er ren kunst at udvikle og lave Hi Fi kabler.
Så det er vel ikke så underligt at det giver grundlag for diskussion. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Det er ren kunst at udvikle og lave kabler.
Kabel teori
Resistans:
Helt enkelt metal ledernes seriemodstand. Eksempel: Et normalt 5 m. langt højttalerkabel
ligger generelt omkring 0,2 ohm, men det er ikke usædvanligt at opleve højere resistanser. Med en
resistans på 0,4 ohm ( på 5 meter ) har du tabt 1 db signalniveau til en 4 ohm højttaler. og så har
forstærkeren tabt en del af sin dæmpningsfaktor.Det kan subjektivt give sig til kende ved en slap
og ukontrolleret basgengivelse.
Kapacitans:
En parameter der befinder sig parallelt mellem lederen. Afstand det mellem lederen samt
lederisoleringen bestemmer kapacitansværdien. Eksempel: Kapacitans giver dæmpning af
frekvenser, ( primært høje frekvenser ) jo højere kapacitans et kabel har, desto længere nede i
frekvensområdet starter dæmpningen.
Induktans:
Modsætningen til kapacitans, hvilket vil sige, at sænker man kapacitansen, så øger induktansen.
og vice versa. Induktans befinder sig i serie med resistansen. Det er egentligt et magnetfelt der
dannes mellem lederne.
Konduktans:
Ledeningsevne. Modsætningen til resistans, sidder parallelt med kapacitansen. Ledningsevnen
i isoleringen, som selvfølgelig skal være så lille som mulig. Materialer med lav dielektricitetskonstant,
dvs.så lille indvirkning på musiksignalet, efterstræbes.
Eks. Supras gas-injecteede polyethylen ( målbart bedre isolator end teflon ).
Karakteristisk impedans:
Et udtryk for den tilpasning af et kabel som gøres for at minimere signaleffekt tab. Altså både
"sender", kabel og " modtager" skal være impedanstilpassetde til hinanden. Hvis et kabel
ikke holder den nominelle impedans på 75 eller 110 ohm (beroende på aplikationen hvilket
få gør ) får man afvigelser. Kablet ændrer sin impedans afhængig af frekvensen.
Skin effekt:
Altefter frekvensen trænger signalet mere eller mindre dybt ind i lederen. Høje frekvenser
færdes på ydersiden mens lavere frekvensertrænger dybere ind. De høje frekvenser ser nu
en større resistans (modstand) end de dybe og vi ser en forskel i signaloverførslen som
er hørbar. For at undgå denne skin-efekt kan man mindske lederns diameter, men så øges
modstanden. Det ene påvirker det andet. Supra anvender istedet rørformede ledere med
lille tykkelse for at undgå problemet.
Litze kabel:
En teknik hvor hver leder isoleres mod de øvrige. Både seriesistans og skin-effekt minimeres.
Alt afhænger dog af længden. Jo længer kabel, jo større parameterværdi.
Det er ren kunst at udvikle og lave Hi Fi kabler.
Så det er vel ikke så underligt at det giver grundlag for diskussion. |
|
|
Det er ikke nogen kunst at overholde nogle af disse ting du nævner for bare at tage den så omtalte og overvurderede skin-effekt. Så er det først noget der sker når man bevæger sig langt ud over det hørbare frekvens område. Det er først ved flere Mhz, at det overhovedet har betydning. Jeg håber ikke du har højtalerkabler med en impedans på 75ohm inde for det hørbare frekvens område! hvis dette er tilfældet er det netop fordi kablet lider af for høj induktans/kapacitans. Desuden giver det ikke mening af nævne en impedans modstand uden også at nævne en frekvens. Coax kabler er dog impedanstilpasset men det er noget helt andet.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|