| Forfatter |
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
| Det er muligt, at du ikke vil kunne høre det som større lydbillede, men hvis du ikke kan høre en forskel, er der ingen forskel. At insistere på, at alt skal være optimalt er fuldstændigt absurd, eftersom intet er optimalt i virkeligheden - heller ikke det allerbedste og dyreste udstyr. |
|
|
Et kabel kan ikke redde lydbilled hvis højtalerne som er fejl placeret. Du skriver så, at jeg mere eller mindre er tosset når jeg "insistere" på en optimal placering, men siden hvornår er højtalernes placering blevet uden betydning når kvaliteten af lyd skal vurderes 
Derfor skriver jeg at man ikke kan bedømme kvaliteten af hverken kabler, diskanter mm., hvis højtalerne ikke er korrekt opstillet. Undskyld mig, men det er sq logik for burhøns. Men din form for argumentation kan ALT bedømmes som uden virkning ved en test, det gælder blot om at stille højtalerne mest uhensigtsmæssigt.
Jeg forstår simpelhen ikke din argumentation, ej heller den alternative fortolkning af mine indlæg 
__________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 01 November 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
|
Et kabel kan ikke redde lydbilled hvis højtalerne som er fejl placeret. Du skriver så, at jeg mere eller mindre er tosset når jeg "insistere" på en optimal placering, men siden hvornår er højtalernes placering blevet uden betydning når kvaliteten af lyd skal vurderes 
Derfor skriver jeg at man ikke kan bedømme kvaliteten af hverken kabler, diskanter mm., hvis højtalerne ikke er korrekt opstillet. Undskyld mig, men det er sq logik for burhøns. Men din form for argumentation kan ALT bedømmes som uden virkning ved en test, det gælder blot om at stille højtalerne mest uhensigtsmæssigt. |
|
|
Kan vi blive enige om at vigtigheden af korrekt opstilling er den samme hvadenten der er tale om en "åben" test, eller om en blindtest? Og at en opstilling hvor man kan høre forskel i den åbne test, også vil levere den samme forskel i en blindtest, medmindre forskellen er indbildt? Det er fair nok at stille krav til opstillingen i en blindtest, men kravene er jo ikke anderledes fordi det er en blindtest. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| Kan vi blive enige om at vigtigheden af korrekt opstilling er den samme hvadenten der er tale om en "åben" test, eller om en blindtest? Og at en opstilling hvor man kan høre forskel i den åbne test, også vil levere den samme forskel i en blindtest, medmindre forskellen er indbildt? Det er fair nok at stille krav til opstillingen i en blindtest, men kravene er jo ikke anderledes fordi det er en blindtest. |
|
|
Uanset om der er tale om en test eller bare normal "hygge lytning", så har en korrekt opstilling af højtalerne ALTID en STOR betydning når lyden skal bedømmes. Gad vide hvorledes en basrefleks højtaler lyder, hvis den står placeret helt op af bagvæggen? Næppe specielt godt...
Et produkt skal selvfølgelig både testes og vurderes under så optimale forhold som man nu har mulighed for. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
kongruens skrev:
| Det er muligt, at du ikke vil kunne høre det som større lydbillede, men hvis du ikke kan høre en forskel, er der ingen forskel. At insistere på, at alt skal være optimalt er fuldstændigt absurd, eftersom intet er optimalt i virkeligheden - heller ikke det allerbedste og dyreste udstyr. |
|
|
Derfor skriver jeg at man ikke kan bedømme kvaliteten af hverken kabler, diskanter mm., hvis højtalerne ikke er korrekt opstillet. Undskyld mig, men det er sq logik for burhøns. Men din form for argumentation kan ALT bedømmes som uden virkning ved en test, det gælder blot om at stille højtalerne mest uhensigtsmæssigt.
Jeg forstår simpelhen ikke din argumentation, ej heller den alternative fortolkning af mine indlæg 
|
|
|
Det er ganske tydeligt, at du ikke forstår min argumentation, men jeg ser ikke rigtigt nogen fortolkning af dit indlæg...
Folk, der er vant til at lave højttalere, kan vurdere kvaliteten af en enhed i mono, uden kabinet. Det er faktisk sådan enheder bedømmes af rutinerede konstruktører, så nej, alt kan ikke vurderes som uden virkning, selv om højttalerne er placeret mindre end optimalt. - Til gengæld er der mange forskellige definitioner på, hvad optimal placering af højttalerne er...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
|
Uanset om der er tale om en test eller bare normal "hygge lytning", så har en korrekt opstilling af højtalerne ALTID en STOR betydning når lyden skal bedømmes. Gad vide hvorledes en basrefleks højtaler lyder, hvis den står placeret helt op af bagvæggen? Næppe specielt godt...
Et produkt skal selvfølgelig både testes og vurderes under så optimale forhold som man nu har mulighed for.
|
|
|
Ergo kan placeringen af højttalerne ikke bruges som "undskyldning" bagefter, hvis placeringen var god nok til at man kunne høre forskel i den åbne test. Så er det jo sådan set meget nemt: Deltageren sætter højttalerne op så han er tilfreds, og mener det lyder så godt som man med rimelighed kan forlange af systemet, inden testen påbegyndes. Længere er den vel ikke, så kan det være ret lige meget om man kan høre forskel i et kosteskab eller ej... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 November 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Chr. R. skrev:
|
Et produkt skal selvfølgelig både testes og vurderes under så optimale forhold som man nu har mulighed for.
|
|
|
Ergo kan placeringen af højttalerne ikke bruges som "undskyldning" bagefter, hvis placeringen var god nok til at man kunne høre forskel i den åbne test. Så er det jo sådan set meget nemt: Deltageren sætter højttalerne op så han er tilfreds, og mener det lyder så godt som man med rimelighed kan forlange af systemet, inden testen påbegyndes. Længere er den vel ikke, så kan det være ret lige meget om man kan høre forskel i et kosteskab eller ej...
|
|
|
Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om undskyldninger bagefter!
Læs nu de sidste 2 dages indlæg  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...
Hvis en kabelkuli nu tog kabel-A og "kom til" at sætte kabel-A i igen og lyttepanelet dér kunne høre forskel, vil jeg tro at hele problematikken faldt til jorden med et brag.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ind imellem kan det være interessant at vende tingene lidt på hovedet... Der er jo efterhånden lavet en del blindtests af kabler. Man må formode, at ingen af disse tests er foretaget under nøjagtigt samme forhold. Er der nogen, der har set en veldokumenteret blindtest, der viste at det var muligt at høre signifikant forskel på kabler?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Ind imellem kan det være interessant at vende tingene lidt på hovedet... Der er jo efterhånden lavet en del blindtests af kabler. Man må formode, at ingen af disse tests er foretaget under nøjagtigt samme forhold. Er der nogen, der har set en veldokumenteret blindtest, der viste at det var muligt at høre signifikant forskel på kabler?
Mvh. |
|
|
Ja Norske Fidelity har lavet en sådan blindtest, det var engang tidligere i år.
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
kongruens skrev:
|
Mvh.
|
|
|
|
|
|
Var det den test der omhandlede den Nordost "storm p indretning" de kalder Vidar? Jeg har bladet liggende et eller andet sted, og hvis man kan stole på de involverede så var der nærmest nat og dag forskel både på de enkelte kabler og på de samme kabler før og efter en tur i Nordost maskinen.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
|
|
Det er vist ikke noget man kan kalde "veldokumenteret"... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarKnight skrev:
Hmm...
Hvis en kabelkuli nu tog kabel-A og "kom til" at sætte kabel-A i igen og lyttepanelet dér kunne høre forskel, vil jeg tro at hele problematikken faldt til jorden med et brag.
|
|
|
Jeg har oplevet præcist dette, blot var det to forskellige sæt højttalere der var tale om! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Mercury skrev:
|
|
|
Det er vist ikke noget man kan kalde "veldokumenteret"...
|
|
|
Hvis ikke man kan fæste lid til netop et hifi-magasin, hvor de involverede parter er trænede lyttere, findes der ganske enkelt ikke noget der er veldokumenteret.
Foruden det norske Fidelity, har Hifi+ ; hifi-choice og flere udenlandske magasiner udført disse test og alle kan høre forskel på kabler!
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke nogen, der kan lægge et link til en blindtest, hvor der kan høres forskel?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
AV Precision skrev:
Mercury skrev:
|
|
|
|
|
|
Hvis ikke man kan fæste lid til netop et hifi-magasin, hvor de involverede parter er trænede lyttere, findes der ganske enkelt ikke noget der er veldokumenteret.
Foruden det norske Fidelity, har Hifi+ ; hifi-choice og flere udenlandske magasiner udført disse test og alle kan høre forskel på kabler!
|
|
|
tror du os på alt hvad de skriver i ekstra bladet eller hvad?
Intet hifi blad kan regnes som sandfærdigt idet, der er flere problematiker, skulle de pludselig indrømme alt andet de har skrevet om kabler var indbildning hvis testen faldt ud til man ikke kunne høre forskel?
skulle de pludselig fjerne en indtægtskilde ved ikke mere at kunne reklamere for kabler fordi de har bevist der ikke er forskel?
Nej vel? -så dum er ingen forhåbentlig... __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
gl.jas skrev:
AV Precision skrev:
Mercury skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tror du os på alt hvad de skriver i ekstra bladet eller hvad?
Intet hifi blad kan regnes som sandfærdigt idet, der er flere problematiker, skulle de pludselig indrømme alt andet de har skrevet om kabler var indbildning hvis testen faldt ud til man ikke kunne høre forskel?
skulle de pludselig fjerne en indtægtskilde ved ikke mere at kunne reklamere for kabler fordi de har bevist der ikke er forskel?
Nej vel? -så dum er ingen forhåbentlig...
|
|
|
Siden hvornår er ekstrabladet blevet sammenlignligt med ovenstående hifiblade? Hvis vi skal holde dit niveau, så bliver selv karnov en utroværdig kilde, så kom du blot ned på jorden igen, og hold en sober tone..!
At intet hifiblad er sandfærdigt i din optik bliver naturligvis et trist fundament, og en sådan generalisering holder naturligvis ikke. Hvis de enkelte blade bevidst skulle fifle med test og artikler ville det læsende publikum ret hurtigt forsvinde og al troværdighed forsvinde som dug for solen.
At man ikke selv kan høre forskel på kabler betyder ingenlunde, at der snydes på målstregen ej heller, at der ikke er forskel på kabler. Skrækscenariet om indtægtkilder og test er ganske enkelt ude af proportion, idet "rene" kabelreklamer er en bagatel i forhold til den samlede masse.
Iøvrigt er der flere her på forum der har testet i privat forum og har hørt forskelle.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Skrækscenariet om indtægtkilder og test er ganske enkelt ude af proportion, idet "rene" kabelreklamer er en bagatel i forhold til den samlede masse.
|
|
|
Er det nu også det ? Det handler jo ikke kun om reklamerne men også om artiklerne. Hvis de en gang har slået fast at der ikke kan høres forskel på kabler, virker det jo meningsløst fortsat at skrive om kabler. Da de bringer en del artikler (og annoncer) om kabler, har de da helt klart en kommerciel interresse i at påvise en forskel.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
gl.jas skrev:
|
Skrækscenariet om indtægtkilder og test er ganske enkelt ude af proportion, idet "rene" kabelreklamer er en bagatel i forhold til den samlede masse.
|
|
|
Er det nu også det ? Det handler jo ikke kun om reklamerne men også om artiklerne. Hvis de en gang har slået fast at der ikke kan høres forskel på kabler, virker det jo meningsløst fortsat at skrive om kabler. Da de bringer en del artikler (og annoncer) om kabler, har de da helt klart en kommerciel interresse i at påvise en forskel.
|
|
|
Ja det er...! I ovennævnte udsagn refereres der udelukkende til reklamer hvorfor der reflekteres efter denne ramme. Hvis og kun hvis, kabler var uden betydning, ville yderligere skriverier være uden betydning. Men eftersom kabler gør en forskel, er det naturligt at netop hifi-blade undersøger materialerne og bekendtgør deres erfaringer. Præcist som alle andre specifikke magasiner undersøger materialer mm. inden for deres felt.
Men debatten omkring neutralitet og objektivitet vil altid være der, hvilket på alle måder er en god ting. Dog vil jeg mene at en generel nedgørelse og afstandtagen til magasinernes test og artikler er ude af proportion. Naturligvis skal man være kritisk, måske især overfor sig selv, inden afgørelser træffes, men at tilsidesætte hifi-artikler er vel voldsomt nok, al den stund, at de fleste har ganske garvede folk i staben. Jeg personligt finder særdeles megen inspiration i norske Fidelity og engelske Hifi+.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Men debatten omkring neutralitet og objektivitet vil altid være der, hvilket på alle måder er en god ting. Dog vil jeg mene at en generel nedgørelse og afstandtagen til magasinernes test og artikler er ude af proportion. Naturligvis skal man være kritisk, måske især overfor sig selv, inden afgørelser træffes, men at tilsidesætte hifi-artikler er vel voldsomt nok, al den stund, at de fleste har ganske garvede folk i staben. Jeg personligt finder særdeles megen inspiration i norske Fidelity og engelske Hifi+.
|
|
|
Inspiration er vel netop det man kan bruge hifi-magasiner til. Jeg tager ikke afstand fra deres test og artikler og jeg er da helt enig i at de skal skrive om alt hvad der har med hifi at gøre. Man kommer bare ikke uden om at anmeldere også er mennesker der ikke ønsker at save den gren over de selv sidder på. Hvor mange kabler tror du at de ville få lov til at anmelde hvis de en gang har skrevet at de ikke kan høre forskel på et NO-kabel og et "standardkabel" ? Derfor kan de ikke være neutrale og objektive og deres artikler kan bruges som inspiration og underholdning, men ikke som videnskabeligt bevis eller seriøst argument i en debat om kabler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er den videnskabelige veldokumenteret test der dokumenterer at der IKKE er forskel på kabler 

__________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |