Emne: 6N1P vs 6N23P vs E88CC ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 28 September 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
| Hvad med rørene fra Reflektor Fabrikken ? |
|
|
Jeg har aldrig set hverken 6N1'ere eller 6N6'ere fra Reflektor. Og hvis du ser nogen omtale Svetlana 6N1P'ere, så findes de heller ikke - det er Voskhod 6N1P-EV'ere med et påtrykt logo. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
|
hej Igen !
Der er blevet spurgt til et Diagram over Xindak Dac 5, hvilket jeg desværre ikke ved hvordan man laver 
Så hvis der er nogle der ligger inde med et sådant, må de meget gerne smide det ind i tråden, det ville være kanont 
Min interesse for at få min DAC modificeret til enten at køre 6N1P eller 6N6P har jeg forresten fået fra denne side http://www.lampizator.eu/ (samt af Nilau). Ved ikke om i kender siden, men det er ihvertfald interessant læsning. Jeg forstår dog endu ikke hvad den omtalte Lampazitor metode går ud på ? Den går ud på, at sætte et medfødt transistor- eller OPampbaseret udgangstrin i en CD/DAC ud af spil og erstatte det med et rørbaseret.
Ellers skulle modifiseringen gerne starte næste uge. Håber at ham jeg har kontakt med kan finde ud af at tilpasse kredsløbet til at kunne køre enten 6N1P eller 6N6P rør. Jeg ved nemlig ikke hvad der skal ændres i DAC'en for at man kan køre disse rør, istedet for det E88CC rør der sidder i DAC'en i forvejen Strømforsyningen skal kunne levere tilstsækkeligt med juice, og det må din kammerat så have fundet ud af, den ikke kan i originaludgaven.
|
|
|
Hvis ellers kredsløbene er, eller bliver, som i lampizatordiagrammet, kan du sagtens skifte mellem 6P og 1P og fintrimme med katodemodstandene bagefter. værdierne er jo angivet.
Jeg har selv bygget sådan en Lamp ting, og den er hot stuff
|
| Til top |
|
| |
TC25 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
TC25 skrev:
|
hej Igen !
Der er blevet spurgt til et Diagram over Xindak Dac 5, hvilket jeg desværre ikke ved hvordan man laver 
Så hvis der er nogle der ligger inde med et sådant, må de meget gerne smide det ind i tråden, det ville være kanont 
Min interesse for at få min DAC modificeret til enten at køre 6N1P eller 6N6P har jeg forresten fået fra denne side http://www.lampizator.eu/ (samt af Nilau). Ved ikke om i kender siden, men det er ihvertfald interessant læsning. Jeg forstår dog endu ikke hvad den omtalte Lampazitor metode går ud på ? Den går ud på, at sætte et medfødt transistor- eller OPampbaseret udgangstrin i en CD/DAC ud af spil og erstatte det med et rørbaseret. ok ! hvilken effekt har det givet dig rent lydmæssigt ?
Ellers skulle modifiseringen gerne starte næste uge. Håber at ham jeg har kontakt med kan finde ud af at tilpasse kredsløbet til at kunne køre enten 6N1P eller 6N6P rør. Jeg ved nemlig ikke hvad der skal ændres i DAC'en for at man kan køre disse rør, istedet for det E88CC rør der sidder i DAC'en i forvejen Strømforsyningen skal kunne levere tilstsækkeligt med juice, og det må din kammerat så have fundet ud af, den ikke kan i originaludgaven. Så den skal laves om, så den er på ca 600 MA (som 6N1P bruger) ? Eller skal den være på 750MA ? (som 6N6P røret bruger). Jeg spørger da jeg er i tvivl om 750MA kan skade 6N1P røret
|
|
|
Hvis ellers kredsløbene er, eller bliver, som i lampizatordiagrammet, kan du sagtens skifte mellem 6P og 1P og fintrimme med katodemodstandene bagefter. værdierne er jo angivet. Ligger diagrammet på hjemmesiden, eller har de evt et dirakte link til diagrammet ?, så jeg kan tage det med op til ham som skal hjælpe mig
Jeg har selv bygget sådan en Lamp ting, og den er hot stuff Jeg glæder mig allerede  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
| Så den skal laves om, så den er på ca 600 MA (som 6N1P bruger) ? Eller skal den være på 750MA ? (som 6N6P røret bruger). Jeg spørger da jeg er i tvivl om 750MA kan skade 6N1P røret |
|
|
Ja, 750mA kan skade 6N1P røret. Men hvis du bare sørger for der er 6,3V og min. 750mA til rådighed, så trækker røret selv den strøm det har brug for (300mA-750mA). Hvis strømforsyningen derimod er af den type der sender en konstant strøm gennem glødetråden, så skal den indstilles til enten 600mA eller 750mA. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
TC25 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
TC25 skrev:
| Så den skal laves om, så den er på ca 600 MA (som 6N1P bruger) ? Eller skal den være på 750MA ? (som 6N6P røret bruger). Jeg spørger da jeg er i tvivl om 750MA kan skade 6N1P røret |
|
|
Ja, 750mA kan skade 6N1P røret. Men hvis du bare sørger for der er 6,3V og min. 750mA til rådighed, så trækker røret selv den strøm det har brug for (300mA-750mA). Hvis strømforsyningen derimod er af den type der sender en konstant strøm gennem glødetråden, så skal den indstilles til enten 600mA eller 750mA.
Ok ! tak for svaret. Hvordan kan jeg se om min strømforsyning er af den type der trækker konstant strøm ? Ellers må den jo bare indstilles, som du selv skriver 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du smider 6N1P i, og strømforsyningen brummer vildt meget, så kan den ikke levere de 600mA. Men så kan du bruge 6N23P i stedet, så vidt jeg jeg er underrettet.
6N23P skulle være ækvivalente (direkte udbytbare) med E88CC/E188CC/6922 og en del andre rør, close or identical.
6N6P er en power-triode, og er vist mest beregnet som driver før effektrørene, eller som effektrør i en hovedtelefonforstærker. Men klart, at det kan være en fordel med meget smadder på signalet mellem for og effekt, det skulle også gavne impedansforholdet.
Jeg skal endnu engang advokere for disse Siemens E88CC goldpin, (A6, sidste serie fra 1972-73 til 1980-81) de spiller aldeles glimragende, og hvor tyskerlyd (mellemtone-orienteret) engang var mig et fy-ord, så er fænomenet nu et kvalitets-tegn. Men det handler selvfølgeligt om smag og behag, samt anlæggets klangbalance.
|
| Til top |
|
| |
TC25 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til F. Christians:
Jeg tror jeg får muligheden for at høre Siemens røret på Mandag hos ham der skal modde min DAC. Så det vil jeg glæde mig til 
Til Soka og andre:
Jeg er stadig lidt i tvivl om hvad Lampazitor princippet vil gøre godt for i min DAC, som i forvejen er en rør-DAC ?. Den er opbygget så der kun er et enkelt rør, der fordeler sig som et U til de to rørudgange. Er det overhovedet et princip som jeg kan bruge til noget i min DAC ? Billeder af min DAC indeni kan desuden findes på dette link http://www.highendpalace.com/HEP%20CD.htm.
En teknisk beskrivelse af hvad DAC'EN indeholder (undskyld længden ):
The electric circuit and function:
The key elements of DAC-5 is AD1852 from AD company, and its converting precision is 24bit/192kHz.The electronic circuit principle is upgrading the digital data signal from CD disc to 24bit/96kHz or 24bit/192kHz at first, then processing D/A convert through ADl852. The analog filter circuit adopts the low-noise non-inductive resistor and the operational amplifier IC 0PA2604 from BB company. The analog output is divided into tube output and operational amplifier output, the former one is RCA single-ended output, and the latter is balanced output. The basic structure of electronic circuit is classical, it can up-sampling the digital signal recorded in common CD player and PCM format to achieve higher D/A converting precision and highly improve the sound performance on dynamics, frequency extension and solution. Except that, DAC-5 also has its own characteristics on processing of the electronic circuit, such as ¡°adopting the patent technology of avoiding dynamic invalidation of capacitors¡±. In the introduction, it is said that technology could decrease the distortion of the high frequency and improve the sound performance. Though there is no more detailed introduction on that, but one point is confirmed that capacitors could influence the sound of Hi-Fi products, no matter under dynamic invalidation or static invalidation. On such invalidation, it is meaningful to control and prevent timely. It is well known about the advantages of adopting two separate transformers supply the power to different channel. This DAC-5 adopts two separate toroidal transformers for right and left channel separately. In addition, there are 6 groups independent positive voltage regulators for power supply and there are 5 piece of high precision integrating regulator IC in total. That could assure the purity and steady of the power supply, which is also useful for block and converting electronic circuit, in order to further ensure the good quality of sound. The tube output adopts E88CC(6922EH), and the balance output adopts operational amplifier IC OPAl34PA.
The case of DAC-5 converter is cabinet, and the size is a little smaller than the standard one. The aluminous panel and steel cabinet are common but with excellent handcraft. Besides a bigger power keyswitch in the middle of the sand blasting aluminous panel, another two operating keys and relevant displaying part are set on the right side of the panel. It makes the whole device very exquisite of the little press-button and indicator light. The arranging order is select button of signal input channel, coaxial signal input indicator, fiber input indicator, digital signal lock indicator (the indicator light turns on when receiving stable digital signal), 96kHz indicator (the indicator light turning on when the device is setting as the 24bit/96Hz mode), 192 kHz indicator (the indicator light turning on when the device is setting as the 24bit/192Hz mode), mode select press-button. There are one group of fiber input, one group of coaxial input connecters, two groups of RCA output connecters (one for tube, and the other for transistor), one group of balance output connecters. The power cord is plugtype, which is convenient for the customer to change different power cord if need.
The internal handcraft of Xindak amplifier is famous for its excellence, as well as for DAC-5. The two small and exquisite toroidal power transformers lay at the same side of the device. That may cause unbalance on the pressure to the chassis, however in order to keep ¡°one board only), that is the only choice. The PCB board with thickly dotted elements has taken up more than half of the internal space, which are orderly. The layout of the PCB, always takes the minimum distance connection between the detached elements and control board, which is mature design. There is also no defect of the assembling handcraft and processing, and various details are processed very well such as binding up many wires together, adding stretch fixed device for tube etc. Among all the elements, the capacitors, resistors and operational amplifiers are famous brand products, and even the connection cable is chosen especially, which is worth awarding.
MVH. Thomas
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lampizator er et helt nyt udgangstrin med egen strømforsyning, hvor du tager signalet direkte fra DAC- kredsen (-kredsene) og kører uden om det eksisterende trin, som dit tilfælde er en blanding af op-amps og rør. Hvorvidt det kommer til at lyde bedre, afhænger af hvilket trin der afløses, samt hvilke komponenter der bestykkes med. Min erfaring er dog, op-amps helt og aldeles skal undgåes
Du har post.
Edit: Diagram, stykliste, byggevejl. osv. findes på hjemmesiden.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Min erfaring er dog, op-amps helt og aldeles skal undgåes |
|
|
Det bliver nok svært - der er sikkert en op-amp eller to i DAC'en... Men alt det efter DAC IC'en kan man jo gøre noget ved. Her er et diagram fra AD1852 databladdet:  Det op-amp lavpasfilter kunne man da sagtens lave med f.eks. en "Broskie Cathode Follower" - med et 6N1P eller 6N6P. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
| Hvordan kan jeg se om min strømforsyning er af den type der trækker konstant strøm ? |
|
|
Det fremgår af diagrammet  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
TC25 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MCS 5:
Uha, hvad er "Broskie Cathode Follower" ? 
Jeg må lige indrømme at min tekniske viden er godt og vel = 0, derfor alle mine spørgsmål 
Øhh ! Hvad viser diagrammet så angående konstant strøm eller ej ? sorry for asking 
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
soka skrev:
|
|
Det bliver nok svært - der er sikkert en op-amp eller to i DAC'en...
|
|
|
Ja lige i den kreds gør der nu nok  Det er så heldigvis ikke de rigtig grimme af slagsen.
@TC25 - Hvilken maskine bruger du som drev?
|
| Til top |
|
| |
TC25 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
mcs_5 skrev:
soka skrev:
|
|
|
|
|
Ja lige i den kreds gør der nu nok Det er så heldigvis ikke de rigtig grimme af slagsen.
@TC25 - Hvilken maskine bruger du som drev? Indtil videre min PS 3 (og det skal man ikke kimse af, den gør det faktisk godt ,). Jeg skal dog have afprøvet noget teac. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
Uha, hvad er "Broskie Cathode Follower" ?  |
|
|
Den kan du læse om her: http://www.tubecad.com/october99/page9.html
Citér:
| Øhh ! Hvad viser diagrammet så angående konstant strøm eller ej ? |
|
|
Jeg har ikke set et diagram over din DAC, så det er svært at sige  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 September 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
TC25 skrev:
soka skrev:
mcs_5 skrev:
soka skrev:
|
|
|
|
|
Ja lige i den kreds gør der nu nok Det er så heldigvis ikke de rigtig grimme af slagsen.
@TC25 - Hvilken maskine bruger du som drev? Indtil videre min PS 3 (og det skal man ikke kimse af, den gør det faktisk godt ,). Jeg skal dog have afprøvet noget teac. |
|
|
|
|
|
Ok. Det var bare et sidespring for at finde ud af om det evt. var en afspiller med en fornuftig current out dac. Men nevermind
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|