Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Køb af HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hej entusiaster!

Hermed udfordres I med en opgave med mange forhold at tage høje for:

Skal købe HT til ca. 8000 kr for et sæt. Det må gerne være brugte.

Mit anlæg:

Atoll CD 100
Nad 319 evt. biamp med Harm. Kard Citation 24
VDH kabler, de hedder vist cl22?

Min stue er ca. 20 kvm- og ret elendig rent akustikmæssig. HTmå derfor gerne være taknemmelige at placere. Har dæmpet rummet med tæpper og billeder, men det er ikke helt nok. Har succes med at vippe mine nuværende HT (Dali 7A) en smule. Har lagt en 16 mm plade under hver forkant. Bilder mig ind, det forhindrer for meget direkte refleksion (mellem vægge) af lydbølger?!

Jeg lytter til meget forskelligt: Jazz, Rock, blues, indie, alternative, klassisk, rytmisk kormusik

Lydmæssigt søger jeg en HT, der er åben, detaljeret og kontrolleret. ClapBryder mig ikke om skingre diskanter eller buldrende basser. Confused Bassen må gerne være fast og dyb. Mellemtonen må gerne have god plads, da det tit er her mange stemmer og instrumenter ligger (det er vist snart en HT til 100k!).

Har kikket på (ikke hørt) følgende - har ikke helt styr på om de forskellige passer til mit budget:

Dali Grand - tror måske den farver lyden for meget?
Dali Coupe er vist meget svær at placere?
Audio Vector - har ikke helt styr på deres modeller eller brugtpriser, men mener det er en god HT?
System Audio 3070 - får en del ros. Nogle mener den mangler bas, tror jeg?
SA Ranger roses også
Xavian Duetto: Får en del ros, og er vel ret billige. 9000 for nye, ikke? Er de gode?
B&W det er vist mest 700 serien, der fremhæves?
Jeg er spændt på at høre nogle kommentarer. Og gerne nye forslag.

VH

Til top Vis Skyan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyan

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hvis din akustik er elendig og højttalerne skal være lette at placere, så ville jeg forsøge at finde en trykkammer-konstruktion.

Eller evt. en opbygning med sidemonteret basenhed og refleksrør i fronten ála Rega's opbygninger.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 September 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

små HT er ofte nemmere at placere end større HT. Og ofte skaber store basser problemer i mindre rum, uanset bassernes placering.

Så mit bud vil være en 2 vejs konstruktion med gode enheder frem for en 3 vejs med middelmådige komponenter...

Jeg har selv haft Audiovector og var da glad for dem, men prøv evt også at kigge på Vienna Acoustic, Von Schweikert og de små Acoustic Force...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Thomas O.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Du skal have Avance Signature 8Mk2. De kan købes brugt ned til ca 5.000. Sådan et par har jeg selv haft i en årrække indtil jeg solgte dem for et par måneder siden.

De spiller knaldgodt til prisen.

Nu har jeg Avance Signature 3mk - fylder lidt mindre.

Dali Grand har jeg også prøvet. Dem køber jeg igen den dag jeg får plads til dem. Men det er nok ikke dem du skal have i dit rum. Du kan også prøve Dali Grand Diva. De er også gode, men folk på brugtmarkedet tror at de er lavet af guld.

Thomas

Til top Vis Thomas O.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas O.

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 September 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Skyan skrev:
Hej entusiaster!

Hermed udfordres I med en opgave med mange forhold at tage høje for:

Skal købe HT til ca. 8000 kr for et sæt. Det må gerne være brugte.

Mit anlæg:

Atoll CD 100
Nad 319 evt. biamp med Harm. Kard Citation 24
VDH kabler, de hedder vist cl22?

Min stue er ca. 20 kvm- og ret elendig rent akustikmæssig. HTmå derfor gerne være taknemmelige at placere. Har dæmpet rummet med tæpper og billeder, men det er ikke helt nok. Har succes med at vippe mine nuværende HT (Dali 7A) en smule. Har lagt en 16 mm plade under hver forkant. Bilder mig ind, det forhindrer for meget direkte refleksion (mellem vægge) af lydbølger?!

Jeg lytter til meget forskelligt: Jazz, Rock, blues, indie, alternative, klassisk, rytmisk kormusik

Lydmæssigt søger jeg en HT, der er åben, detaljeret og kontrolleret. ClapBryder mig ikke om skingre diskanter eller buldrende basser. Confused Bassen må gerne være fast og dyb. Mellemtonen må gerne have god plads, da det tit er her mange stemmer og instrumenter ligger (det er vist snart en HT til 100k!).

Har kikket på (ikke hørt) følgende - har ikke helt styr på om de forskellige passer til mit budget:

Dali Grand - tror måske den farver lyden for meget?
Dali Coupe er vist meget svær at placere?
Audio Vector - har ikke helt styr på deres modeller eller brugtpriser, men mener det er en god HT?
System Audio 3070 - får en del ros. Nogle mener den mangler bas, tror jeg?
SA Ranger roses også
Xavian Duetto: Får en del ros, og er vel ret billige. 9000 for nye, ikke? Er de gode?
B&W det er vist mest 700 serien, der fremhæves?
Jeg er spændt på at høre nogle kommentarer. Og gerne nye forslag.

VH

Det kan gå, men jeg tror du skal passe på med Dali Grand. Det er en superfed HT, men den skal have en større amp end du har, samt den helst skal mindst 70 cm ud fra bagvæggen. Den er nok for grande Her er Coupé meget nemmere. MEN. Den KAN også virke fedladen, hvis ikke den får plads og strøm. Du ville nok kunne få dem til at fungere godt, man du skal vide, at det ikke er en "spil-højt-højttaler" Men den kan da spille ret højt alligevel. Man skal bare være mere påpaslig, med ikke at overbelaste den! Men for fanden den kan spille FEDT!!!

Hvis du ikke hører "tonsehøjt" musik, så ville jeg klart vælge Coupé. Selvfølgelig fordi jeg kender den og fordi jeg kender (langt hen ad vejen) dens fantastiske potentiale!

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

..... Men drop den bi-amp kombo der Har din NAD pre out, så køb en DOXA effekt og sæt til

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Thomas O. skrev:

Du skal have Avance Signature 8Mk2. De kan købes brugt ned til ca 5.000. Sådan et par har jeg selv haft i en årrække indtil jeg solgte dem for et par måneder siden.

De spiller knaldgodt til prisen.

Nu har jeg Avance Signature 3mk - fylder lidt mindre.

Dali Grand har jeg også prøvet. Dem køber jeg igen den dag jeg får plads til dem. Men det er nok ikke dem du skal have i dit rum. Du kan også prøve Dali Grand Diva. De er også gode, men folk på brugtmarkedet tror at de er lavet af guld.

Thomas

Dalis "grand" serie, har noget herlighedsværdi. Sådan er det 

Om man selv kan lide dem, det er så en anden sag..

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for gode indlæg. Two Channel: Hvis Dali Grand trækkes af begge mine forsærker i en biamp tror du så de kan gøre det? Hvordan spiller Dali Grand (og de andre) ift. fx Dali 850 som jeg kender? 850´eren passede ikke til mit rum: for meget bas og for mudret diskant.

Thomas O.: Audiovector jeg kender ikke modellerne: hvordan spiller den du taler om?

Er Audiovector bedre end VA og hvilken VA model kan anbefales?

Hvad med DLS R55? De får pæne ord med på vejen og kan købes for ca 8000 fra ny. Er fx Dali Grand en bedre HT?

Problemet med mit rum er, at der murede vægge, der udgør siden af en trappe, som går på tværs af rummet (kun en meter ind i rummet). Jeg tror det er dem, der spolerer lyden. Specielt hvis der skrues lidt op. Ved lav volumen når lyden ikke på samme måde hen til de tværgående væggen, tror jeg.

Jeg havde i mange år Dali 104, der spillede fint i mit gamle hus (ved godt det er en billig HT), men hvor jeg bor nu forsvandt den, i mine ører, afbalancerede lyd, de kan levere. Lyden blev uinteressant og død. De blev skiftet ud med et par Dali 7A, der gør det bedre, men stadig kun ved lav volumen. Det samme med et par Dali 850, jeg havde i kort tid.

Nå, måske skal jeg købe et nyt hus istedet...

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hvad siger I til dem her:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56732656

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56530883

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56630073

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56736489

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56608424

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56799519

og hvad med de her apparater? Det ser ret mystisk ud, men spiller de mon godt?

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56530278

På forhånd tak!

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 27 September 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

DLS R55

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Hej Dan

Er de bedre end Dali Grand (efter din smag)?

Overvejer om det måske er bedre med en god stander eller væght, og spille på tværs af rummet. Det vil bare gøre, at de skal vinkles en del for at ramme lyttepositionen. Men som udgangspunkt er en gulvht vel bedre grundet det større kabinet?

VH

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Skyan skrev:
Hej Dan

Er de bedre end Dali Grand (efter din smag)?

Overvejer om det måske er bedre med en god stander eller væght, og spille på tværs af rummet. Det vil bare gøre, at de skal vinkles en del for at ramme lyttepositionen. Men som udgangspunkt er en gulvht vel bedre grundet det større kabinet?

VH

God morgen

Flere år med små børn gør, at man står op, før samtlige folketingsmedlemmer for tøfler på...

Nå men. som sagt, så har jeg selv lige haft Grand og det ER altså en stor bamse, som kræver PLADS og STRØM. Hvis ikke den får meget plads og strøm, så er det den får denne subwoofer-agtige bas.

Måske kan du få et ok resultat med Dali Grand....... But I doubt it!

Og hvordan er det du kører det amp halløj? Kører du en ren effekt til bassen og NADen til toppen, eller hvordan?

Så næsten hellere den gamle Audiovector 5. Den er selvfølgelig ikke på højde med Dali Grand, men en AV 5 (helst med 2407 diskant) er ret meget mere omgængelig og nem at placere i et rum.

DLS 55 er en bette gulvmodel med 2 stk. 5" basser. Men den skulle lyde ok, i følge diverse folk

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Indrømmet, jeg har ikke hørt alle de højttalere du sætter op, men skulle jeg vælge ud fra listen, så ville jeg nok tage Rega R5.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Two Chanel skrev:

Indrømmet, jeg har ikke hørt alle de højttalere du sætter op, men skulle jeg vælge ud fra listen, så ville jeg nok tage Rega R5.

hej leder selv efter højttalere i det segment, hvorfor Rega R5?

Dit link virker ikke!!!

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 September 2008 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

hvis du kan komme i nærhedden af EVOX ev-1(forhandles af lydbutikken) bør du tage et lyt på den, før du beslutter noget. det er ikke jordens mest spændende højttaler at se på, men spiller fantastisk musik. den skal helst placeres helt op af en væg på et par ordentlige standere. nyprisen mener jeg er omkring 4000 plus standere. Det er en højttaler der overrasker mange.

men prøv at få lyttet til så mange af de højttalere der er nævnt, så er du sikker på at få mest for dine penge.

Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Ift biamp:
På mine Dali 850 havde jeg Nad'en til at trække bassen og den lidt mørkere HK til de øvrige. Det var et forsøg på at tage spidsen af diskanten. Det virkede, men det samlede resultat var ikke helt OK. Diskanten var stadig uklar - bare lidt mørkere. Måske er det bare mine kritiske ører, der kræver bedre lyd end en 850 kan præstere. 

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Two Chanel skrev:

hej leder selv efter højttalere i det segment, hvorfor Rega R5?

Dit link virker ikke!!!

Jaaaa, hvorfor Rega R5? Fordi den nok er mere tør og "musikalsk" end mange andre. Men der er også områder, hvor jeg personligt må dømme Rega ude. Og det er netop det, at det er så tørt og dyder som perspektiv og "krop" er ikke noget, som Rega vægter hårdt. MEN. Rega R1 til R5 er basrefleks højttalere og virker dermed ikke SÅ tørre som R7, eksempelvis gør.

Dernæst har en Rega R5, jo en fremadrettet basport, som gør den noget nemmere end mange andre, at integrere i et rum. Her spiller selve rummet OG forstærkeren jo også meget ind, men alligevel.

Rega generelt har en engageret spillestil. Og er man til pop og rock, så er Rega rigtig fedt. Men er man generelt til akustisk musik, så ville jeg personligt foretrække en højttaler, med mere "krop" eller bare evnen til at KUNNE gengive denne "krop"

Jeg har kort hørt Rega R3 og den overraskede mig meget. Positivt forstås 

Se Regas sortiment http://rega.dk/produkter.html

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Skyan skrev:
Ift biamp:
På mine Dali 850 havde jeg Nad'en til at trække bassen og den lidt mørkere HK til de øvrige. Det var et forsøg på at tage spidsen af diskanten. Det virkede, men det samlede resultat var ikke helt OK. Diskanten var stadig uklar - bare lidt mørkere. Måske er det bare mine kritiske ører, der kræver bedre lyd end en 850 kan præstere. 

Selvfølgelig. Hvis man selv er glad for lyden, så kan det være ligemeget hvad andre "kloge hoveder" prøver at sige, men som et særdeles klogt hovet inden for ALT Så vil jeg nu alligevel fraråde din amp kombo. Du vil aldrig få en homogen gengovelse og slet ikke, hvis du får en "kvalitets" højttaler..

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hvad med Thiel Audio CS1.6?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56637109

Kan ikke indsætte hyberlink af en eller anden grund, beklager

Two Channel: Hvis Nad'en (2x120) trækker bassen burde det vel være nok til Dali Grand?

Hvad med Ikon 7 ift. Grand?

Tak for alle de gode råd! Synes dælme det er svært. Skal vist bare ud og lytte. Mit problem er, jeg ikke har mega meget tid til at tage rundt. Derfor vil det være fedt at få indskrænket feltet til måske 3-4 HT

Overvejer følgende:

Dali Ikon 7
Dali Grand
DLS R55
Rega 5

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

og så vil jeg genoverveje mit biamp setup. Min nad producerer en ret lys lyd - det har jo også betydning ift. HT valg.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes