Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Køb af HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

ja det er da utroligt, højtaller skal passe sammen forstærker jojo

Men hvis nu vi går 15-20 år tilbage eller mere, da var en forstærker på 50 watt kæmpe, der var det meget udbredt med kæmpe gulv højtaller, og jeg tror at der er kommet mere styr på impredanser fase osv. siden. Det var jo utroligt at der overhovedt var nogle der kunne spile musik over clokradio niveu, min påstand er at en nad 319 kan drive dali mentor 2 til vandvid, men om det lyder godt er jo en anden snak.

(jeg ved godt at watt ikke er alt)

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 September 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Dali Mentor 2 er da mere passende end Dali Grand til 319eren - helt sikkert. Men hvis man vælger en HT med højere følsomhed, skal NADen ikke presses så hårdt og vil derfor heller ikke forvrænge så meget. Om det så bliver bedre at lytte til, kommer jo så igen an på HTen.

Skyan, har du prøvet at høre Klipsch? De er meget letdrevne...

http://www.klipsch.com/world/eu/en/products/speakers.aspx

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 September 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Et sæt System Audio 1280 MkII de sparker røv, med den rette opstilling, samt forstærker.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2007
Sendt: 29 September 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Fedt med de fantastiske indlæg og mange gode bud! Det er meget inspirerende! Tak.

I næste uge går det løs. Skal lytte til både nye og brugte. Spændende! Jeg vil løbende orientere om mine feltstudier.

VH

Til top Vis Skyan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyan

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Nogen der har idé om, hvad Klipsch RF 63 koster? Kan godt se de er nemme at drive. Er der andre en finlytteren, der kan sige god for dem? De forhandles kun i KBH ikke?

Torben nævner SA 1280 MkII er de bedre end SA 3020?

VH

Jakob

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 30 September 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Skyan skrev:
Hej

Nogen der har idé om, hvad Klipsch RF 63 koster? Kan godt se de er nemme at drive. Er der andre en finlytteren, der kan sige god for dem? De forhandles kun i KBH ikke?

Torben nævner SA 1280 MkII er de bedre end SA 3020?

VH

Jakob

Jeg kender ikke 3020, jeg tror du mener 3070 eller lillebror'en 2070, disse bliver ikke lavet mere, mener heller ikke at 1280 bliver lavet, men der er ofte nogle til salg i KBS.

Du skal være velkommen til en lytter hos mig.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 30 September 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv stået med samme budget, og der valgte jeg et sæt Focal Chorus 816 V, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

www.hififreaks.dk

De er lette at placere.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hifi4You i Esbjerg forhandler også Klipsch. Han kan sikkert oplyse dig priser...

http://www.hifi4you.dk/

Der er nogle priser på enkelte modeller på denne side:

http://www.hifipriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=170&am p;Sort=&Soegeord=klipsch&chkSoegSaetning=&search Area=products

men ikke lige på 63eren...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej lydnørder

Havde en 1/2 time med mulighed for at tyvstarte mit feltarbejde: kom forbi Tape Connection i Århus og bad om at få demonstreret et sæt DLS R55. Havde mine egne CD' er med, så jeg nemmere kunne bedømme lyden og sammenligne med mine nuværende HT.

Det første jeg registrerer er det rent visuelle. Designmæssigt er HT'eren pæn og enkel, nogle vil nok finde den noget anonym. Fineren ser lidt billig, og tynd, ud med meget skarpe kanter, der allerede havde små skader på demonstrationshøjtalerne. Selve højtalerenhederne ser også ret billige ud - de er meget "papagtige".

Startede med at lytte til L. Cohens Halleluja i et rytmisk korarrangement (Vocal Line). Dernæst Mississippi af Hans Theessink og til sidst Walking On The Moon af The Police med The Honing Trio. Det er selvfølgelig en al for kortfattet demonstration, men det var, hvad jeg kunne nå.

Det første der falde mig ind er, at de spiller meget "naturlige". Instrumenter og stemmer lyder meget naturtro og HT'eren virker dermed meget neutral, ikke-farvende. Det kan jeg godt lide. Diskanten er afslørende, men bestemt ikke skarp. Der er passager, i det omtalte korarrangement, med kvindestemmer, der synger meget høje toner med fuld skrald på, og det mestrer DLS HT til UG. Stemmerne bliver på ingen måde skingre, og det er næsten som om, man kan skelne de enkelte kvinders stemmer fra hinanden. I Walking On The Moon, der, i denne version, er blevet udsat for en yderst kompetent jazztrio, er der steder, hvor hi-hat og bækkener får en del opmærksomhed, og det håndteres ligeledes med stor kontrol og dissekerende tydelighed. Ingen skingerhed.

I fx Mississipi afslører bl.a. Hans Theesinks karakteristiske og fremtrædende stemme, at denne højtaler har mellemtoneegenskaber, der, i mine ører, fremhæver kroppen i musikken: de instrumenter og stemmer, der ligger i dette område, træder meget frem og får en central og iørefaldende plads.

På bassiden er det tydeligt, at det er et lille kabinet med små enheder. Bassen er stram og præcis (det er diskant og mellemtone også) og understøtter de lysere lyde ganske fint. Den Jazzede bas, i Walking On The moon, gengives meget livagtigt og Tubaen, i Mississipi, er ekstrem fast og tydelig. Den kan ellers være en prøvelse for en HT, og virker ofte udflydende og for dominerende. Det er ikke tilfældet her. Så bassen er stram og præcis, men dyb er den ikke. I første omgang fandt jeg dette en anelse kedeligt, men ved nærmere lytning kommer jeg frem til, at Bassen gør det, den skal: understøtter og strukturerer ift. de højere toner. Lægger en bund, der harmonerer med diskant og mellemtone. Det er vellykket.

Det samlede (korte) indtryk er derfor ganske positiv. Jeg har hørt HT med en mere afslørende diskant og dybere bas, men dét der tiltaler mig er, at mellemtonen får plads. Det er netop, hvad jeg søger. Top og bund er rammen og mellemtonen er selve maleriet. Det betyder dog ikke at rammen er ligegyldig - tværtimod - der kan "ske" en masse i rammen, men det skal gerne (i mine øre) danne en helhed, skabe harmoni, sammen med maleriet.

Så konklusion er at DLS R55 falder i min smag, og er en god kandidat til at blive kåret som min nye HT. Men inden da skal jeg undersøge om der er andre der gør det lige så godt eller bedre.

Ekspedienten anbefalede faktisk, at jeg skulle høre storebroderen i standerudgave (ca. samme pris). Den har selvfølgelig endnu mindre bas, men gør alt andet en klasse bedre - iflg ham. Det nåede jeg ikke finde ud af, så det har jeg til gode.

Glæder mig endnu mere til den kommende jagt.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

super at du tager dig tiden til besøge div. forhandlere for at få hørt de ht. du har sat på listen.

R55 fåes i to finer kvaliteter, ægte træ finer og en billigere vinyl.

så er der lige lidt omkring det du kalder rammen i musikken, som du selv har hørt så levere r55 ikke volsomme mængder bas, men det er her du skal passe på, Du kan i et vel kontroleret rum så som tape connections demo rum, sagtens finde en ht. som giver en mere magt fuld gengivelse, men når en sådan ht så kommer hjem i et rum som er knap så afdempet, ja så går det galt, bassen fylder for meget i lydbilledet og hvad der skulle være en fryd at lytte til, bliver i stedet en dårlig oplevelse.

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Tog mig endnu engang tid til en lytter i Tape Connection og bagefter i HiFI klubben. Lyttede til DLS M? et eller andet. En helt ny model. Den fås i standerversion, som jeg lyttede til, og i gulvversion. Det første, der falder mig ind, i sammenligning med DLS R55, er, at der mangler dybe bastoner. Det glemmes dog hurtigt, da højtaleren spiller fantastisk. R55 er god, men denne er en klasse bedre. Med en meget flot opløsning og overraskende meget bund i betragtning af, det er en standerHT. Prisen er også højere end R55: 11700 i standard finish og 12700 i pianolak finish. Sidstnævnte er meget flot. Skulle jeg vælge, uden at skele til prisen, ville jeg dermed foretrække denne standerHT frem for DLS R55.

I hifiklubben bad jeg om at høre Dali Mentor 2. Fik bagefter også demonstreret B&W CM7 og Dali Ikon 7. B&W'en leverede en dejlig rund lyd med en god bund. Diskanten er måske lidt for rund - den er i hvert fald ikke afslørende. Det er Ikon 7 tilgengæld - lige i overkanten endda. Efter min smag. Lyttede til Vocal Line (rytmisk kor) hvor B&W'en håndterede de krævende kvindestemmer med et naturtro resultat, hvorimod Ikon 7'en blev en anelse skinger.
Ikon 7 er tilgengæld en tand mere fast og kontrolleret end B&W'en, der, i sammenligning, flyder lidt mere ud. Ikke meget men det er hørbart.

Til sidst er der Mentor 2. Den tager, indtil videre, stikket hjem. Den spiller ganske enkelt fremragende. Er overraskende fydlig og leverer lige så god bund som en lille (god) gulvhøjttaler! Væsentlig mere end DLS standermodellen ved Tape Connection. Mentoren og DLS'en leverer (umiddelbart) somme præstation ift. mellemtone og diskant, men Mentoren er samlet set mest interessant - og koster ca. det samme. Men dyrere end jeg havde tænkt mig.

Konklusionen er dermed: et ønske om en (fra ny) dyrere brugt stander- eller gulvhøjttaler, der kan hamle op med Dali Mentor 2. Det gør selvfølgelig ikke noget, hvis det er en højttaler, der leverer endnu mere bund, men det skal ikke være på bekostning af den gode opløsning.

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Så skete det. Faldte pladask for en HT. Det var egentligt ikke meningen, jeg skulle købe nu. Faktisk var det min plan at købe i løbet af den kommende uge. Tage mig uendelig god tid til at finde den rigtige, der skulle være nøje udvalgt blandt mange potentielle kandidater. Havde faktisk tænkt mig at køre Jylland tyndt med udskrifter fra DBA i hænderne, på jagt efter den optimale HT - til 8000!

Af praktiske - og, selvfølgelig, udforskende årsager kører jeg først til Viby, lidt syd for Århus. Bare for at lytte til den, som så mange taler om, men som jo ikke passer til min forstærker eller mit rum, for den sags skyld. Et sæt Dali Grand. Havde tilfældigvis taget min amp med, bare i tilfælde af, at muligheden for en sammenkobling skulle byde sig. Hørte først Dalierne med et monster af en klasse A forstærker. Wow. Jeg var solgt fra de første toner. Glem alt om Mentor 2 og DLS et eller andet - her er en Ht, der leverer alt fra top til bund i et format, jeg ikke har hørt før. Det mindede mig om den oplevelse, da jeg hørte min brors Dali 7A i 1987. Indtil da var det vildeste, jeg havde hørt, et konfimationsanlæg med Dantax HT. På samme måde havde jeg det idag med Dali Grand. Den fik alt jeg til dato har hørt til at lyde som konfirmationsanlæg.

Men det var seævfølgelig med en urimelig voldsom klasse A forstærker, og jeg var noget skeptisk og pessimistisk, da min sølle NAD 319 blev koblet til. Til min (og klasse A ejerens) store overraskelse klarede NAdden det faktisk ok. Selvfølgelig ikke som den overlegne klasse A amp, men faktisk mere end hæderligt. Hvem skulle havde troet det? Ikke mig i hvert fald. Det var dermed utvetydigt afgjort, på knock-out, og nærmest ude af mine hænder, at kampen var slut. Næsten før den kom igang. Jeg lyttede til de guddommelige HT med min egen amp, og kunne ikke få smilet af læberne. Det spillede ganske enkelt utroligt - i bogstaveligste forstand - utroligt. Jeg forhandlede lidt med sælger - han slog sølle 500 af - men det var ligegyldigt - jeg ville have købt dem selv om han havde sat prisen op. Godt han ikke gjorde dét.

Det nervepirrende spændende var så at få dem hjem i min akustiklamme stue. Frygtede en skuffelse pga rummet. Fandt hurtigt ud af, at der skulle være god plads omkring HT for at den kunne udfolde sig, og placerede dem stort set midt i stuen. Dårlig akustisk eller ej - det spiller fantastisk! Det kan godt være min stue er en lyddræber, men disse Dali´er er så ovelegne i lydkvalitet, at det ikke betyder noget. Ingen skingre diskanttoner eller buldrende bas, men lutter dynamisk, fast, musikalsk, iørefaldende lyd. Jeg er målløs. Er i gang med at høre alle mine CD igen. Lytter nu til optagelser som var ulidelige på de gamle Dali 850, og hører instrumenter og nuancer, jeg ikke har lagt mærke til før. Hører lige pludselig lyde, der ikke var hørbare før: fx den dæmpede lyd fra en pianist, der spiller Mendelsohn, og selv brummer med! Den CD har jeg hørt 120 gange, men aldrig lagt mærke til den lille finesse før. Hørte Brothers In Arms fra ende til anden - den var alt for skinger med Dali 850. Kunne ikke klare lydene fra hihat, bækkener og lilletromme. Med Dali Grand er det en anden sag: iørefaldende som bare pokker. For f..... da. Lyttede til Pink Floyd - Pulse. Fik konstant fornemmelsen af selv at være til koncert. Kashmirs Travelogue var tidliger endnu mere bandlyst en Brothers In Arms, også den er inde i varmen igen.

Det blev altså enden på missionen, og dét endda selv om, jeg faktisk havde afskrevet Grand som en mulighed. Men da jeg hørte dem, kunne jeg kun konstatere, at de havde alt det, jeg kunne ønske mig af en HT.

Glæder mig til at nyde musikken. Det kan jeg nu. Fantastisk.

Tak til alle, der har deltaget, og bidraget, i denne tråd. Det har været en fornøjelse.

Mange hilsner

Jakob

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej Skyan.

Se, DET er en happy end. Og et rigtig godt skriv du har begået der.

Dejligt at du i sidste ende valgte at bruge dine ører som det afgørende værktøj. Det er jo dem, der skal leve med skidtet efterfølgende. God vind fremover

Hygge,

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Hej Brok

Tak.

Og i lige måde!

MVH

Skyan

Two Chanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er rørt til tører 

Jeg er jo tonse Dali Grand-serie-fan, så det er noget der varmer mit hjerte, at læse sådan en fantastisk HYPPY END, som nu Brok siger Og fedt du bare lytter og ikke lader dig "ensrette" af os fjolser

TILLIKKE MIN DRENG

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Tillykke med købet.

Ja så var dine akustiske problemer nok ikke så store som du trode, grand er også en dejlig ht, jeg har selv haft en grand diva en gang som jeg entlig var ganske glad for, blev dog solgt da jeg købte audia flight one, lyden blev for lys, de passede ikke rigtig sammen.

Hel og lykke med dine nye "møbler" i stuen, og så venter vi på næste over skrift " amp til grand søges"

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Tak for tillykkeønskninger. "amp til grand" overskrift - hmm. Man skal aldrig sige aldrig, men jeg tror det ikke. Med mindre min Nad brænder sammen. Jeg havde et ønske om at skabe et anlæg uden skinger diskant og buldrende bas. Vel egentligt ret uambitiøst, når jeg tænker over det og selvfølgelig en reaktion på min utilfredshed med de gamle HT.

Det anlæg jeg har fået, ikke bare opfylder mine behov, det fylder langt over.
Havde ikke drømt om at kunne få så god lyd ind i min stue. Det, der træder frem nu, er lysten til at høre musik og opdage nyt musik. Specielt klassisk musik er i fokus. Har selv lidt, der virkelig er blevet vakt til live nu. Men klasse A forstærkerens ejer spillede noget helt fantastisk musik, som gerne må finde vej til min stue.

Derfor tror jeg ikke det bliver aktuelt med en anden amp. Men jeg har før ændret mening

VH

Skyan

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Det vil også være tåbelig at skifte noget, hvis man syntes at anlæget opfylder alle ens behov, på den anden side, så har man en tendens til at høre alle de gode ting ved det udsyr man lige har fået ind af døren, men efter et stykke tid høre man også de negative sider, samt evt. mangler på resten af systemet, så man ved jo aldrig.

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

bred151 skrev:

gå efter grand den spiller altså røven udad buskerne på det meste, Hvis man kan li' lyden.  jeg tror aldrig at jeg sælger dem,

Tillykke med dem GODT du fik dem hørt.

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

Skyan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

bred151: tak.
dan a: du har sikkert ret.

MVH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes