Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter - modstande? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 September 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Slettet - Off topic

Jeg vil gerne bede trådens deltagere om at man heller ikke kommenterer på tidligere off-topic indlæg.

/Mastervol

det er vel fair nok man lige svare på et "?"

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
3DX skrev:

Slettet - Off topic

Jeg vil gerne bede trådens deltagere om at man heller ikke kommenterer på tidligere off-topic indlæg.

/Mastervol

det er vel fair nok man lige svare på et "?"

Desværre, kun hvis det havde været relevant for tråden. Og det du kommenterede på var vist ikke lige præcis det...

Sådan et indlæg med rød skrift fungerer som en prop, dvs. at der som skrevet ikke skal skrives mere off topic. Skriv gerne en PB hvis du vil have det uddybet yderligere.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 September 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

god ide at starte en tr[d om modstande og delfiltre / og [' at folk ikke kunne hj;lpe i stedet for at skennes om hvordan man kommer frem til et resultat surt ellers en god ide 'v

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

priboj skrev:
god ide at starte en tr[d om modstande og delfiltre / og [' at folk ikke kunne hj;lpe i stedet for at skennes om hvordan man kommer frem til et resultat surt ellers en god ide 'v

Der vil selvfølgelig være forskellige holdninger inden for alle subjekter og dermed grobund for diskussion. Det er altid informativt og sundt med debat for et hvilket som helst emne. Det er desværre bare sådan, at der er nogle stykker som begynder at gøre tingene personligt istedet for at debatere på en ordentligt måde.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

priboj skrev:

Supert....Hvem lægger ud?

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
priboj skrev:

Der vil selvfølgelig være forskellige holdninger inden for alle subjekter og dermed grobund for diskussion. Det er altid informativt og sundt med debat for et hvilket som helst emne. Det er desværre bare sådan, at der er nogle stykker som begynder at gøre tingene personligt istedet for at debatere på en ordentligt måde.

Læs 19:29
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 September 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Supert....Hvem lægger ud?

heltny ligger jo faktisk godt ud med noget simpelt filter og simpelt seriel dæmpning før selve filteret, et praj. ( fint nok )

Folk med måleudstyr melder sig også hurtigt på banen, med hjælp til Divad89. ( fint nok )

Hvis vi nu forestiller os at Divad89, ser det som en superchance til at få målt sig frem til et resultat, har han det valg. Det kan også være at han er inde på en "godt nok" løsning, som bare går ud på at lege sig lidt frem til noget og så er heltny's forslag vel fint nok.

Nu mangler vi så bare at Divad89 kommer i tråd og foretager et valg.

PS: Jeg kan rigtig godt lide bdef's holdning på side 2, den er mage med min egen tilgangsvinkel.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 September 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Uanset om der bruges målegrej eller ej er der stadig en hel der skal læres, og det tager nu engang sin tid og bestemt ikke gjort med et par simple beregninger, eller målinger

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Uanset om der bruges målegrej eller ej er der stadig en hel der skal læres, og det tager nu engang sin tid og bestemt ikke gjort med et par simple beregninger

Bedste pointe indtil videre.

Endvidere skal alle, inkl. nybegyndere, have lov til indlæring ved leg, supleret med at læse og forstå teorierne bag. Det hele er en længerevarende proces, som kan vise sig at være et nærmest uudtømmeligt område.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 September 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
musicus skrev:

Uanset om der bruges målegrej eller ej er der stadig en hel der skal læres, og det tager nu engang sin tid og bestemt ikke gjort med et par simple beregninger

Bedste pointe indtil videre.

Endvidere skal alle, inkl. nybegyndere, have lov til indlæring ved leg, supleret med at læse og forstå teorierne bag. Det hele er en længerevarende proces, som kan vise sig at være et nærmest uudtømmeligt område.

Nemlig! Alt her i livet er indlæring, - en evig vedvarende proces, som først sluttes den dag vi ikke ånder mere. Men forhåbentlig kan vi i mellem-tiden lære af andres erfaringer på godt og ondt

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Nemlig! Alt her i livet er indlæring, - en evig vedvarende proces, som først sluttes den dag vi ikke ånder mere. Men forhåbentlig kan vi i mellem-tiden lære af andres erfaringer på godt og ondt

Du er en sand visdomsmand Mik112.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 September 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det er bare noget nemmere at lære, når man kan forholde sig til det visuelt. Det kræver én måling og et gratis program, så
kan man følge med hver gang man ændre en komponent, og se hvad præcis der sker. Det er noget billigere end at prøve
sig frem og skulle købe en masse filterstumper man ikke får brug for. Med simulering bygget på målinger sparer man en
masse tid og penge. Dermed ikke sagt man ikke skal bruges sine øre, men en god start, er at få det målt og simuleret et
godt udgangsfilter.

Jeg kan godt se, at hvis man som nybegynder har svært ved det med computere, og er skræmt over det med målinger, er
det nemmere at sætte sig ned og prøve sig frem.

Men mit råd er stadig, få målt din konstruktion igennem. Download LSPcad demo og få en til at hjælpe dig med at komme
igang. Så er du kørende iløbet af meget kort tid. Du er til hver en tid velkommen til at maile eller ringe hvis du har
spørgsmål.

Jeg regner med at lave en tutorial til lspcad meget snart.
Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Sendt: 29 September 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Så er det slut med off-topic! Næste gang falder hifi-hammeren 

Der er slettet et indlæg fra 'bjørn'.
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
Hey,

Det er bare noget nemmere at lære, når man kan forholde sig til det visuelt. Det kræver én måling og et gratis program, så
kan man følge med hver gang man ændre en komponent, og se hvad præcis der sker. Det er noget billigere end at prøve
sig frem og skulle købe en masse filterstumper man ikke får brug for. Med simulering bygget på målinger sparer man en
masse tid og penge. Dermed ikke sagt man ikke skal bruges sine øre, men en god start, er at få det målt og simuleret et
godt udgangsfilter.

Jeg kan godt se, at hvis man som nybegynder har svært ved det med computere, og er skræmt over det med målinger, er

Men mit råd er stadig, få målt din konstruktion igennem. Download LSPcad demo og få en til at hjælpe dig med at komme
igang. Så er du kørende iløbet af meget kort tid. Du er til hver en tid velkommen til at maile eller ringe hvis du har
spørgsmål.

lyde supert glæder mit til at læse det - og hvor er jeg glad for at i nu er i gang med dat hjælpe .

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Administrator skrev:
Så er det slut med off-topic! Næste gang falder hifi-hammeren 

Der er slettet et indlæg fra 'bjørn'.

hej admin kan du ikke slette alt det worwl som ikke kommer dette forun /topik inklosiv alt dit - så vi kan få en ren tråd uden pis  tak selvfølig inklosiv denne

Nilas

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 30 September 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
Hey,

godt udgangsfilter.

spørgsmål.

Hey,

I bund og grund er vi helt enige... men

man skal jo også passe på med at gøre det så tungt at lave en 2 vejs med et 1 ordens filter, at alle giver op på forhånd... køber noget færdigt, eller helt dropper at lave noget selv.

man kan jo lærer en del af at flække sådan en sammen, prøve boxe, porte, dæmpning osv osv. uden der automatisk lyder af L. fordi man ikke har fået den målt igennem.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 September 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

syncroniq skrev:
Hey,

godt udgangsfilter.

spørgsmål.

Hey,

man skal jo også passe på med at gøre det så tungt at lave en 2 vejs med et 1 ordens filter, at alle giver op på forhånd... køber noget færdigt, eller helt dropper at lave noget selv.

man kan jo lærer en del af at flække sådan en sammen, prøve boxe, porte, dæmpning osv osv. uden der automatisk lyder af L. fordi man ikke har fået den målt igennem.

Da jeg byggede mine første højttalere for ca. 40 år siden var måleudstyr uopnåeligt, det er det heldigvis ikke idag, selvfølgelig kan man starte uden men resultatet bliver derefter.

Med tanke på at " det skal være uden måleudstyr" nærmest er blevet en trend er Syncronic's advarsel særdeles velkommen. Det allerførste man bør gøre er jo at sætte sig ind i de basale teknikker på området, og allerede der går det vel op for de fleste at måleudstyr er en fandens god opfindelse.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 September 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:

syncroniq skrev:
Hey,

godt udgangsfilter.

spørgsmål.

Hey,

Da jeg byggede mine første højttalere for ca. 40 år siden var måleudstyr uopnåeligt, det er det heldigvis ikke idag, selvfølgelig kan man starte uden men resultatet bliver derefter.

Med tanke på at " det skal være uden måleudstyr" nærmest er blevet en trend er Syncronic's advarsel særdeles velkommen. Det allerførste man bør gøre er jo at sætte sig ind i de basale teknikker på området, og allerede der går det vel op for de fleste at måleudstyr er en fandens god opfindelse.

Jeg ser heller ingen grund til at lade være, jeg skal gerne give en måling og et filterforslag til de som vil, man lærer alligevel intet af at lave filtre/højtalere uden målinger fordi man ikke kan afprøve teorien.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 September 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Målegrej sløver sanserne   det er uden tvivl et dejligt HJÆLPEMIDDEL, men jeg klarer mig ok uden  nevøen har været på rundtur og lede efter nye højtalere og kom temmelig skuffet hjem og fortalte at kvaliteten ude i byen var gennemgående lav - behøver jeg at sige at jeg har lavet hans højtalere uden nogen hjælpemidler

Jeg kan også bemærke at jeg ved lytning alene har lavet væsentlige forbedringer på temmelig gode højtalere som var udviklet med målegrej, og det er nok i den meget lange proces jeg har lært mest om højtalere - grænsen blev dog sat af de anvendte enheder 

Nøglen er VIDEN om hvordan en højtaler fungerer, det er afgørende enten man bruger målegrej eller ej - og jo, jeg har også haft en ekspert til at forklare mig de velbevarede hemmeligheder  men i disse internet tider skulle det være en smal sag at finde gode informationer

PS! Skulle jeg starte i dag ville jeg nok også støtte mig til målegrej, og målegrej står absolut højt på ønskelisten

Nå ja, husk også lige at meget musik er komprimeret og lyder kvalt på selv de bedste højtalere jeg synes det er rigtig irriterende når de kraftige/høje passager er dæmpet til under pladens niveau på de stille passager, det er fuldstændig unaturligt  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes