Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Afspilning over USB DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er ny på forumet, men jeg håber, at der er nogen, der kan være behjælpelige.

En ven har anskaffet sig en DAC (Carat-HD1V) (er det tilladt at linke til produktet hos forhandleren?), og den spiller simpelthen, så jeg ikke har hørt noget magen til. Der er bare det problem, at ca. en gang pr. 1½-2 minutter, så kommer der en slags lille "hak" i lyden, som om der er dårlig stream eller aktivitet i RAM. Han har sat flere RAM i, tildelt høj prioritet til USB-porten, lukket andre processer, installeret nyeste drivere og opdateret chipset, men lige meget hjælper det.

Er dette et almindeligt problem for USB-DAC? Er der nogen, der har idéer til, hvordan det kan afhjælpes?

Han afspiller på en ny bærbar ACER med 2 GB ram og Vista basic, men det er en forholdsvis billig bærbar. Kan problemet ligge her?

Jeg er ekrtremt varm på at anskaffe mig en selv, men jeg vil ikke gøre det, hvis man løber ind i den slags problemer.

Med venlig hilsen
JulesPitt
Til top Vis JulesPitt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JulesPitt

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

JulesPitt skrev:
Hej alleJeg er ny på forumet, men jeg håber, at der er nogen, der kan være behjælpelige.En ven har anskaffet sig en DAC (Carat-HD1V) (er det tilladt at linke til produktet hos forhandleren?), og den spiller simpelthen, så jeg ikke har hørt noget magen til. Der er bare det problem, at ca. en gang pr. 1½-2 minutter, så kommer der en slags lille "hak" i lyden, som om der er dårlig stream eller aktivitet i RAM. Han har sat flere RAM i, tildelt høj prioritet til USB-porten, lukket andre processer, installeret nyeste drivere og opdateret chipset, men lige meget hjælper det.Er dette et almindeligt problem for USB-DAC? Er der nogen, der har idéer til, hvordan det kan afhjælpes?Han afspiller på en ny bærbar ACER med 2 GB ram og Vista basic, men det er en forholdsvis billig bærbar. Kan problemet ligge her?Jeg er ekrtremt varm på at anskaffe mig en selv, men jeg vil ikke gøre det, hvis man løber ind i den slags problemer.Med venlig hilsenJulesPitt

Jeg har et Creative X-Fi USB lydkort tilsluttet min Acer Aspire 7520 (2GB DDR2), og har aldrig haft problemer med den kombination. Hvad der er problemet i din kombination, ved jeg ikke. Har du min. 20% ledig HD plads? Det kan være problemet.

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Tak for forslaget - det er desværre ikke det, der er problemet. Kun en lille del af harddisken er i brug.

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se, i en test af lydkortet, at man kan lade USB forbindelsen forsyne DAC´en med strøm. Det kan være her, problemet ligger. Brug DAC´ens egen strømforsyning.

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Godt forslag - den sender jeg videre. Tak skal du have!

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hvis det med strømmen ikke løser problemet, kan du prøve at deaktivere / opdatere det trådløse netværk, det har jeg selv oplevet som roden til præcis de problem de beskriver.

Hvilken driver bliver der brugt? Prøv evt. med ASIO eller Kernel Streaming

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej Mark

Tak for forslaget. Der er ikke noget trådløst netværk - den kører fra computer via usb til DAC og derfra til forforstærkeren.

DAC'en er plug and play baseret, så der er ikke nogen drivere.

Jeg har nu prøvet den hos mig på en stationær vista 64-bit baseret pc. Her er problemet ikke. I stedet oplever jeg så en anden slags unoder: Den spille rhelt fantastisk, men i gennemsnit tre gange pr. time stopper iTunes pludselig med at afspille - programmet virker fint, afspilningen stopper bare og kan ikke sættes igang igen, med mindre jeg lukker programmet og starter det igen. Play/pause-knappen virker fint, men der sker bare ikke noget. Nu tænker I sikkert, at det er bare et problem i iTunes, men.... Det samme sker i Windows Media Player, og her kommer så det rigtigt mystiske: Hvis jeg afkobler DAC'en, så kører begge programmer helt problemfrit i flere timer af gangen...?! Mystisk. Jeg er helt blank mht. fejlens årsag.

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

JulesPitt skrev:
Tak for forslaget. Der er ikke noget trådløst netværk - den kører fra computer via usb til DAC og derfra til forforstærkeren.

Computeren har vel trådløst netværk? Selvom det ikke direkte er i brug, kan det stadig have en indflydelse på lyden. Har som sagt selv oplevet præcis det samme med mit USB lydkort.

JulesPitt skrev:
Tak DAC'en er plug and play baseret, så der er ikke nogen drivere.

Derfor bruger den stadig en driver - nemlig windows' standard . Tvivler på det er løsningen, men prøv at installere ASIO4ALL (emulere ASIO-driver) og brug en medieplayer der understøtter ASIO (Foobar200, WinAmp eller MediaMonkey). Hele fidusen her er at få lydstrømmen til at gå uden om windows.

JulesPitt skrev:
Jeg har nu prøvet den hos mig på en stationær vista 64-bit baseret pc. Her er problemet ikke. I stedet oplever jeg så en anden slags unoder: Den spille rhelt fantastisk, men i gennemsnit tre gange pr. time stopper iTunes pludselig med at afspille - programmet virker fint, afspilningen stopper bare og kan ikke sættes igang igen, med mindre jeg lukker programmet og starter det igen. Play/pause-knappen virker fint, men der sker bare ikke noget. Nu tænker I sikkert, at det er bare et problem i iTunes, men.... Det samme sker i Windows Media Player, og her kommer så det rigtigt mystiske: Hvis jeg afkobler DAC'en, så kører begge programmer helt problemfrit i flere timer af gangen...?! Mystisk. Jeg er helt blank mht. fejlens årsag.

Har du prøvet med en ekstren strømforsyning?

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret!

Der er ikke et trådløst netværk på computeren - den har den gammeldaws løsning med kabel :-)

Du har selvfølgelig ret i, at der bruges windows-drivere, men da der ikike er lavet drivere til enheden, kan jeg ikke se noget alternativ. Jeg vil anbefale min kammerat den løsning, du kommer med (anden mediaplayer + asio4all).

Jeg kar ikke prøvet med ekstern strømforsyning, da der ikke følger en med, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at det er manglen på en sådan, der er skyld i, at iTunes og Windows Media Player pludselig stopper med at køre. Hvis det bare var lyden, der forsvant, så måske, men ikke dette problem..

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Ellers prøv at slå alt lydstyring fra i Biasen, sådan så det kun er lydkortet der tager sig af lyden.

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Mener du det som en løsning på problemet hos mig (hvor afspillereren simpelthen går i stå) eller hos min kammerat (hvor lyden hakker)?

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Problemet med din vens bærbar skyldes sikkert, at en anden enhed, der deler samme interne USB hub, genererer noget støj, der opfanges som små pop eller kliklyde. Problemet kan som regel afhjælpes ved at tilslutte USB lydkortet til en USB port på en anden hub. Prøv fx en USB port på af de andre sider af bærbaren, hvis maskinen har flere tilslutninger.

Problemet med at dine musikprogrammer stopper efter noget tid kan muligvis afhjælpes ved at anvende en alternativ driver som foreslået af Mark.S.

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hej darkless - tak for svaret.

Min kammerat har prøvet samtlige usb-porte uden at det gav nogen forskel. Jeg er også ret sikker på, at der ikke er andre enheder sluttet til hans computer.

Spørgsmålet om at bruge en anden driver er noteret - det kræver blot, at jeg får lånt DAC'en og koblet den til igen. Jeg har dog stadigvæk svært ved at se, hvordan en driver til DAC'en skal have noget at gøre med, at to uafhængige afspillere (iTunes og WMP) stopper afspilningen, men det ville på den anden side ikke være første gang, man blev ekstremt mystificeret over windows...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

I-tunes som stopper efter kort tid? Er det noget DRM?

Jeg har en Silverstone USB-DAC, og der har ALDRIG været nogen probs med afspilning af audio/video, hverken gennem WMP eller InterDVD, never! Heller ikke selvom jeg roder med alt muligt andet imens.

Venligst.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

I-tunes som stopper efter kort tid? Er det noget DRM?

iTunes spiller fra harddisk - ikke cd-rom.

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Mark.S skrev:

Computeren har vel trådløst netværk? Selvom det ikke direkte er i brug, kan det stadig have en indflydelse på lyden. Har som sagt selv oplevet præcis det samme med mit USB lydkort.

Du havde ret - vi disablede hans trådløse netkort, og wupti, så var problemet løst. Tusind tak for hjælpen!

Desværre står jeg så tilbage med mit problem:

Det, der sker, er simpelthen, at afspilleren pludselig stopper efter at have spillet fint i alt fra 1-45 minutter. Det er ikke bare lyden, der forsvinder, men selve afspilningen "fryser" på computeren, således at minuttælleren bare står stille det givne sted i nummeret. Det besynderlige er, at programmet lader til at virke fint: Jeg kan bladre rundt i det og vælge nye sange, men når jeg prøver at afspille ved enten at klikke på play eller dobbeltklikke på en sang, så viser den titlen i afspilningslisten, men står stille ved 0:00 i timeren, og uanset hvad jeg pvøver (f.eks. at rykke afspilningsviseren ind i midten af sanegen og så klikke play) så begynder den ikke at spille. For det meste kan jeg lukke programmet og åbne det igen, og så afspiller den fint igen, indtil problemet opstår næste gang. Det virkeligt mærkelige er, at alle tre programmer fungerer upåklageligt, hvis DAC'en ikke er koblet til computeren. Problemet opstår altså kun, når jeg afspiller over DAC i stedet for gennem lydkortet til mine computerhøjttalere.

Det er ikke et problem med afspilninsgprogrammet, da tre helt forskellige programmer (WMP, iTunes og WinAmp) har samme problem. Det er næppe heller et problem i DAC'en, da den afspiller fint hos min ven. Derfor tænker jeg, at problemet må skyldes den måde Windows formidler data til DAC'en, for når det rammer tre så forskellige programmer, så forestiller jeg mig, at det kun kan skyldes windows. Det er næppe hardware-realateret, når problemet viser sig i afspilningsprogrammerne - hvis lyden bare forsvandt, mens afspilleren tilsyneldadende spillede videre, så havde jeg været mere tilbøjelig til at tænke hardware.

Er der nogen, der har forslag til, hvad jeg kan prøve for at slippe af med problemet?

Med venlig hilsen
JulesPitt

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

JulesPitt skrev:
Du havde ret - vi disablede hans trådløse netkort, og wupti, så var problemet løst. Tusind tak for hjælpen!

Super  Hvis der er behov for at benytte det trådløse netværk, kan i evt. prøve at opdatere driverne, det hjalp hos mig.

Har ikke rigtig andre input til dit andet problem, andet end at det lyder som en konflikt internt i windows eller hardwaren.

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker ligesom dig, at problemet er internt i windows. Jeg bruger Vista 64 bit. Jeg tror ikke på, at det er hardware'en, da det næppe ville give et problem af denne type.

Han bruger ikke sit trådløse netkort, men jeg sender din besked videre. Igen mange tak for hjælpen.

Jeg håber, at nogen kan komme emd en god idé vedrørende mit problem.

Med venlig hilsen
JulesPitt

JulesPitt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Da det måske kan have interesse for andre, vil jeg lige følge op på mit problem (som beskrevet tidligere i tråden). Jeg har fundet ud af, at fejlen med, at afspilningen fra iTunes/Windows Media Player/WinAmp opstår ved udsving i strømnettet. Den falder sammen med, at releet til lys i vores opgang slår fra. Nu tænker jeg, at et strømstøjfilter eller en separat strømforsyning til DAC'en måske kan klare dette problem?

Med venlig hilsen
JulesPitt

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om dit Vista har svært ved at frigøre cashede ram. Når Vista har cashed alle dine ram (som det gør fordi Vista er noget møg) så kan det finde på at begynde at udvide Swapfil-størrelsen. Prøv at lægge din Swapfil (virtuelle hukommelse) på en fast størrelse: f.eks min. 4048 min. og 4048 max. - Så har Windows kun de 4 gigabyte at rode med på harddisken. Udover at det sparer dig for at defragmentere ofte, så bør systemet køre mere stabilt.

Samtidig bør du kigge under strømstyring og se hvilken hardware der er sat til f.eks at "slumre", da det kan give problemer i forhold til harddisk læsning, cpu-belastning etc.

Har du flere harddiske, bør du flytte din "Temporary Internet files" og Swapfil til en "ikke-system" disk, så undgår du at systemet bliver sløvere og sløvere jo længere det kører. 

Håber at det kan hjælpe, Vista er generelt en dårlig legekammerat

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes