trine007 skrev:
| Jeg står og har et værelse til overs der måler ca 5x5 meter hvor i jeg ønsker at lave en hjemmebiograf |
|
|
En enkelt ting jeg kunne være lidt bekymret over er rummets kvadratiske facon på 5x5 meter.
Ethvert rum har nogle bestemte frekvenser hvor der opstår stående bølger, nemlig de frekvenser der har samme bølgelængde(r) som rummets længde, bredde og højde. Ved disse frekvenser vil der være områder i rummet med kraftig "boom" bas, og andre hvor den synes helt at mangle. Ved en afstand på 5 meter er denne frekvens ca 34.4 hz. Problemet med et kvadratisk rum er at du får fordoblet effekten ved lige præcis denne frekvens, fordi den opstår både på langs og på tværs af rummet.
Ikke nok med det, men effekten "genopstår" ved hver oktav over grundfrekvensen, dvs. 68.8, 137.6 osv, fordi der hele tiden er tale om halvering af bølgelængden, som igen står "fast" mellem rummets endeflader. Effekten halveres dog med hver oktav.
Men hvis rummet så ovenikøbet er ca. 2.5 meter højt (?), så risikerer du yderligere problemer, da dette jo er præcis halvdelen af de 5 meter - her opstår effekten så ved de 68.8 hz, men her som 1. oktav, og føjer derfor til de problemer der allerede vil være ved denne frekvens pga. længde/bredde bølgen.
Min pointe er, at du bør være forberedt på enten at skulle investere en del i akustikkontrol af rummet, og/eller overveje at dele rummet på den ene led, så det f.eks. kun er 3,5-4 meter bredt i stedet for 5. Du risikerer nemlig at du aldrig bliver rigtig tilfreds med lyden, uanset hvor mange penge du bruger på anlæg.
Den overskydende plads bag væggen kan du evt. bruge til teknik og/eller opbevaring af film...
Taler du med en ekstern konsulent bør du få lavet en akustik-måling af rummet med dette i tankerne.