Sendt: 18 Oktober 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lavede for nogle år siden et forsøg baseret på, at en ven - uden at vide at det var en CD-R kopi af Yello's "Essential" jeg havde sat på - udbrød at "det lød ikke så godt som det plejede!"
Kopien var lavet som dirkete kopiering på en billig CD (Disc Power), og jeg blev virkelig irriteret, for "digital er sgu da digital" (jeg er siden blevet MEGET klogere...) - men jeg kunne faktisk godt selv høre forskellen.
Det efterfølgende forsøg gik så ud på teste forskellige kopi-metoder, forskellige hastigheder og (selvfølgelig) forskellige medier.
Der blev kopieret "on the fly" og rippet (dengang med WinDAC), der blev brændt med 4X og 32X (Plextor 40X brænder), og der blev brændt (med nero) på Disc Power 40X (dengang ca. 4,- / stk) , Verbatim 40X (dengang ca. 6,- / stk)og TDK CD-RXG (CD-Audio) (dengang ca. 40,- /stk).
Det bedste resultat (vurderet ved blindtest i forhold til originalen) var musikken rippet i "secure mode", brændt med 32X på Verbatim skiverne. Der var så godt som ingen hørbar forskel.
Det er klart at både rippemetode, rippesoftware, brænder-mærke (og sikkert andre faktorer) også kan spille ind, men jeg har siden da kun brugt Verbatim (og i dag ryger det hele over på en NAS-server i stedet, emn det er en helt anden historie...)
|