Har haft min
XDA-1 i 2 dage nu, og tænkte jeg lige ville dele de første erfaringer.
XDA-1'en erstatter min Onkyo 805 i rollen som dac+pre-amp, og er koblet direkte på min
RPA-2. Både XDA-1 og RPA-2 har ægte balancerede forbindelser, men jeg havde dummet mig i bestillingen og fik kun
købt et XLR kabel. Har derfor foreløbigt forbundet den med de samme RCA kabler jeg har brugt til onkyo'en. Højtalerne er Dali
Helicon 300 Mk2 i et 25m2 rum. Lyden kommer fra min HTPC over et optisk kabel.
I tiden mellem bestilling og levering var jeg kommet meget i tvivl om jeg havde dummet mig med det her køb, og om der
overhovedet kunne høres en forskel i anlægget. Det kan der helt sikkert, og forskellene er ikke så små at man behøver en
blindtest for at påvise dem. Ændringerne er især i toppen, hvor XDA'en er væsentlig mere klar og detaljeret. Ligger mærke til
mange flere detaljer i musikken, i en sådan grad at nogle numre virker helt anderledes nu. Er en stor Dire Straits fan, og det er
især nogle af deres numre med langsom vokal på der har vist en forskel. Når jeg skifter fra XDA'en til Onkyo'en bliver
stemmerne helt flade, og jeg efterlades med fornemmelsen af nogen der står og læser linier op af et manuscript.
Bas'en er blevet lidt mere voluminøs med XDA'en, men ikke rigtigt nogen forbedring at spore der ellers. (Det er ret mudret,
men Dali 300'erne er ikke kendt for præcis bas, så siger ikke så meget).
På den negative front er jeg nød til at nævne den klare og detaljerede top igen. På nogle numre bliver XDA'en nærmest
skinger, og jeg har oplevet en lyst til at skrue ned for musikken samt begyndende hovedpine. Jeg syntes det var værre
torsdag end i dag, så håber det er noget der blive bedre med tiden. Er ellers meget tvivlende over for break-in på solid-state
udstyr, men jeg håber det her er tilfældet der overbeviser mig
En anden (forhåbentlig midlertidig) detalje er volumenkontrollen. Der er digital volume styring i trin af 0,5 fra 0-80. Desværre
har Emotiva lavet den fejl at gøre styringen lineær i spændingen, fremfor i dB. Den opfattede volumen stiger derfor virkeligt
hurtigt fra 0 af, og jeg kan på mine 85dB højtalere kun anvende 0-9. Emotiva har lavet en ny firmware der fikser dette, men
det er endnu uafklaret hvordan internationale kunder får opdateret enhederne.
Samlet status er at både
XDA-1 og Onkyo 805 pt står på gulvet foran hifi møblet.
Jeg er vild med XDA'en på de "gode numre", men det duer ikke hvis der er numre der giver hovedpine. Lige nu kører den derfor
i døgndrift og jeg håber at enten det, eller forsøg med usb/coax/XLR forbindelser, kan løse problemet. Skal som disclaimer
siges at højtalerne pt. skyder over på en helt blank mur+tapet væg (~5m afstand), så rummets akustik gør nok ikke
situationen bedre.