| Forfatter |
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt fra Lonnie fra Emotiva at UPA-2'en har 300VA trafo. Eller var det 350VA? Men det er i hvert fald ca. det samme som Classicen. Hvad de har i sekundær kapacitans ved jeg ikke. Men det bliver spændende at sammenligne. UPA-2'en er i øvrigt ankommet. Se min bio-tråd.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
skynd dig og få spillet den til så vi kan få nogle test af den :D
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Jeg har hørt fra Lonnie fra Emotiva at UPA-2'en har 300VA trafo. Eller var det 350VA? Men det er i hvert
fald ca. det samme som Classicen. Hvad de har i sekundær kapacitans ved jeg ikke. Men det bliver spændende at
sammenligne. UPA-2'en er i øvrigt ankommet. Se min bio-tråd.
|
|
|
Det er jeg da skuffet over at høre. Hvorfor lave så seriøse effekttrin for så bagefter at ødelægge det med en
underdimensioneret intgr forstærker??  .
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underdimensioneret integreret forstærker? UPA-2 er hverken underdimensioneret eller integreret. Den er jo væsentligt billigere end en XPA-2, så selvfølgelig er der sparet nogle steder. Men den er trods alt baseret på UPA-7, så underdimensioneret vil jeg ikke kalde den. Snarere ikke-overdimensioneret.
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver - hvis det ikke er nok skal du da bare have en xpa-5 Transformer size: 1600VA Toroid
|
| Til top |
|
| |
JannickB Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min RPA-2 kom afsted fra Emotiva i går, så satser på ShopUSA får den "i dag" amerikansk tid. Håber på at kunne koble den til om <10 dage nu  RPA-2 står til $699 hos Emotiva. Med total fragt, told, overkurs og bank gebyrer ser det ud til at den ender med at stå mig i omkring 6200 ($ nåede desværre at stige en del i løbet af behandlingsperioden).
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jala skrev:
rskriver - hvis det ikke er nok skal du da bare have en xpa-5 Transformer size: 1600VA Toroid
|
|
|
Ja. XPA-serien ser utrolig velsammensat ud  Drømmer om XPA-2'eren, men pengene mangler desværre.. ellers var der
skam en på vej  Eller endnu bedre en RPA-2. Hold da helt feriekæft en fed maskine
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Underdimensioneret integreret forstærker? UPA-2 er hverken underdimensioneret eller integreret. Den er jo væsentligt
billigere end en XPA-2, så selvfølgelig er der sparet nogle steder. Men den er trods alt baseret på UPA-7, så
underdimensioneret vil jeg ikke kalde den. Snarere ikke-overdimensioneret.
|
|
|
Nå nej for pokker. Det er ski da også et effekttrin. Forstår stadig ikke de har lavet skidtet, når de har så lækker en serie i
XPA'erne. I min verden er ikke-overdimensioneret = underdimensioneret. Synes ikke det er cool at skrive den yder så og så
mange watt, hvis trafoen i skidtet ikke kan levere varen!
UPA-2: 2x125w@8ohm - trafo 300-350w
XPA-2 2x250w@8ohm - trafo 1200w << ja tak!
Kan godt se den er billigere end XPA-2eren, men derfor synes jeg nu stadig det er vildledende at skrive 2x125w når der vel
egentlig skulle stå noget i stil med 2x75w?
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går nu ud fra at det er rigtigt når Emotiva skriver 2x125W. Hvordan kommer du i øvrigt frem til at en 300W trafo kun kan levere 150W? Hvorfor halverer du?
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
JannickB skrev:
Min RPA-2 kom afsted fra Emotiva i går, så satser på ShopUSA får den "i dag" amerikansk tid. Håber på at kunne koble den til om <10 dage nu RPA-2 står til $699 hos Emotiva. Med total fragt, told, overkurs og bank gebyrer ser det ud til at den ender med at stå mig i omkring 6200 ($ nåede desværre at stige en del i løbet af behandlingsperioden).
|
|
|
Det lyder lækkert Jannick. Min var fire dage om at komme fra den blev sendt fra ShopUSA. Så du kan jo krydse fingre for at din kommer ligeså hurtigt. __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Jeg går nu ud fra at det er rigtigt når Emotiva skriver 2x125W. Hvordan kommer du i øvrigt frem til at en
300W trafo kun kan levere 150W? Hvorfor halverer du?
|
|
|
Dynamisk formåen vel. Hvis det var nok med en 500W trafo til 2x250w i 8ohm, så er det da lidt besynderligt at de putter en
1200w trafo i, hvis det alligevel ikke har noget at sige?
Men nu skal jeg selvfølgelig også passe på, da jeg egentlig ikke er elektroniknørd og ved særlig meget om det, men går ud
fra der er en grund til at de putter en meget større trafo
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge designeren Lonnir er trafoerne i XPA-serien voldsomt overdimensionerede, hvilket de ikke er i UPA-serien. Alligevel er UPA-7 (7*125) blevet testet til at være konservativt rated - den er kraftigere end de oplyser. Så jeg tror næppe at de lyver om tallene for UPA-2'en. Jeg forsøger ikke at forsvare mit eget forstærkerkøb. Jeg vil snarere gøre opmærksom på at man godt kan stole på Emotiva. Modsat eksempelvis Onkyo og Denon. __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsøger heller ikke at nedgøre Emotiva. Men den UPA du har fået hjem, har ca. samme kræfter som din Classic 8.0b,
uanset hvor mange watt de hver især nu engang er rated til.
Overvejede selv at købe en Classic 8.0b da det hele jo så så vældig lovende ud med pris/design/ydelse. Finder så senere ud
af at den er udstyret med en sølle 300w trafo. Og uanset om det er et fint effekttrin eller ej, skal du ikke komme og påstå
den kan levere varen som en ordentlig 2x150w effekttrin.
UPA'en er ganske sikkert et glimrende effekttrin alligevel, men det er trods alt ikke alle højttalere den danser lige flot med.
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er jeg ikke elektronik nørd så hvordan skal det helt præcist udregnes ?
jeg går jo efter at købe mps-2 med 200 watt moduler med 350VA transformer men jeg ved ikke helt hvad jeg skal bruge de 350VA til. Er der nogen der kan forklare det lidt for mig ? :D
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er heller ikke elektroniknørd, men jeg læser fysik, så jeg ved da hvad tingene betyder. VA står for Volt x Ampere og der gælder at Volt x Ampere = Watt. Ofte overdimensionerer man strømforsyningen. Eksempelvis har MPS-2 jo strømforsyninger på 350VA og er derved dimensioneret til at levere 350W. Jeg ved ikke hvorfor man overdimensionerer strømforsyningen, men vil meget gerne vide det. __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ah ja selvfølgelig!
men så ser jeg da ikke de helt store problemer ?
jeg ved godt du mister en del power fra strømforsyningen til varme osv. men jeg vil da sige at det ser okay ud :)
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændene tråd  Hvad sker der når en forstærker med 350va trafo skal levere 2*225w i 4 ohm? Er trafoens strømformåen opgivet i 8ohm eller hvordan? Jeg har forstået det som at det er grunden til at trafoen gerne skal være større end hvad forstærkeren er opgivet til. Men uanset synet jeg ikke at 350va lyder af meget til en effekt på 2*125w. Måske fordi min tidligere surroundprocessor havde en 350va strømforsyning. Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Jacob V Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Transistorbaserede forstærkere har en effektivitet på cirka 50-60% max, så hvis en effektforstærker kan levere eksempelvis 2 x 150w, ville en 300VA trafo ikke være kraftig nok til at fodre to kanaler samtidig ved fuld styrke.
En passende trafo til 2 x 150w er 600VA.
Dog siger størrelsen på trafoen ikke altid ret meget om, hvordan forstærkeren lyder, lyttekapacitet har også meget at sige, og ikke mindst kort signalvej. Desuden er det også yderst sjældent at en forstærker yder 100% i begge kanaler samtidig, det ville jo kræve en vedvarende tone for fuld skrue i længere tid, hvilket jeg ikke tror nogen synes er rart.
MVH
Jacob V.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar Jacob. Så lærte jeg også noget idag. Jeg vidste ikke at der var så stort et energitab undervejs. Konklusionen må altså være at min UPA-2, der er rated til 2 x 125 W i 8 Ohm og 2 x 185 W i 4 Ohm, næppe kan leve op til sine tal i særlig lang tid af gangen.
|
| Til top |
|
| |
Jacob V Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 26 Januar 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre generelt at de fleste forstærkere er opbygget sådan, men ofte lyder de nu ganske godt alligevel, og jeg synes du har gjort et rigtig fint køb, de penge den koster er jo ganske overkommeligt, og forsyningen er trods alt langt overlegen hvad der sidder i størstedelen af markedets surround receivere, jeg har engang set en Yamaha surroundreceiver på 7 x 95w med 500VA trafo og 2 x 4700uF lytter, der er jo ikke en jordisk chance for at opnå den oplyste effekt på noget tidspunkt, udover måske lige i stereo.
De nye digitale klasse D forstærkere har en langt bedre effektivitet, de kan levere helt op til 93% af trafoens effekt. Det er dog på ingen måder ensbetydende med at de lyder bedre, i hvert fald ikke altid.
Så du skal ikke lade dig slå ud af en "lille" strømforsyning, det kan ikke betale sig, men man får jo naturligvis et eller andet sted altid hvad man betaler for, sådan er livet, og det ikke bare indenfor Hifi.
MVH Jacob V.
|
| Til top |
|
| |