Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: philips "vintage" anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ja ja pqr  men de lavede også siden den ene øjebæ efter den anden
..

http://www.hifimuseum.info/22ga104.jpg

...

Hvor mange musikentusiaster har mon startet deres 'musik'-karriere på et lille philipsapparat af en art?

Jeg startede selv med en Philips mono kassetteafspiller, som min farmor gav mig konfimationsgave i 1976 (sic). Elvis Presley og tidlige Beatles ting har aldrig være mere overbevisende end da!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

siger det ikke mere om tidlige beatles og elvis ting end om philips

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
siger det ikke mere om tidlige beatles og elvis ting end om philips

Årh r-l-b,

Du er så hård. Godnat!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

jamen så sov godt og drøm sødt om små philipser

jeg skal lige hente nogle teenage døtre fra fest så der går et par timer endnu -

philips
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Til Kato!

Ja,r-l-b har da formået at få kørt debatten godt ud på et sidespor.Håber ikke at du har lagt alt for meget vægt på hans udsagn.

Som du sikkert allerede har gættet er jeg yderst tilfreds med Philips,og det anlæg som du omtaler var da også et af mine favoritanlæg dengang,ligesom alle de øjebæ,er der bliver omtalt.Smag og behag er jo som bekendt forskellig.

Jeg ville ikke tvivle et sekund med at ryge på sådan et anlæg,og jeg vil ønske dig al mulig fornøjelse med det,hvis du beslutter dig for at købe det.

Med hensyn til Philips ry i visse kredse,så spring op of fald ned på det.Det er for det meste folk der ikke kender det omtalte(læs:ved hvad de taler om)

mange hilsner

Til top Vis philips's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af philips

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 November 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger lige lidt mere på det jeg syntes selv det passer i min smag.
Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Inden jeg fortsætte med at være grov vil jeg da lige sige undskyld for at gå lidt  - lidt - off topic - og så tilbage til det nævnte philips anlæg som er licensproduceret i Japan til den amerikanske division af Philips --- tja er det ikke lidt ligespm at købe et Estana flightmaster ur med urværk der er licensfremstillet af Seiko når man måske drømmer om et Breitling?
Har Kato overhovedet lyttet til det ?
Jeg ønsker på ingne måde at tage fornøjelsen fra Kato og har han lyttet til det og synes han at det er fedt så ikke et ord mere fra mig om det

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 01 November 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker anlæget som et ekstra anlæg til en billig penge hvis jeg køber det. Jeg kan godt lide designet og lyden er vist også ok, efter det korte lyt jeg havde mulighed for.

Jeg har sgu svært ved rigtig at slippe mange penge for vintage udstyr jo mindre, det er JBL højtalere, jeg ved ikke meget om det og jeg kan absolut ikke selv reperere det. Derfor har jeg altid holdt mig fra "rigtigt" vintage set i forhold til at det kan blive en dyr fornøjelse, for mig når det går i stykker.

Så jeg tænker når jeg måske har mulighed for at få et ekstra anlæg til nogle få penge som jeg syntes lyder godt, uden jeg skal bekymre mig om det går i stykker da det jo ikke repræsentere den store værdi. Ved at købe dette anlæg med seperat for og effektforstærker havde jeg også mulighed for at lege lidt med bi amping mv. hvilket jeg har tænkt på længe. Hvis der altså også investeres i et elektronisk delefilter.

Skal jeg ud og købe noget af det rigtig gode vintage udstyr jamen så er prisen jo en helt anden og med disse tiders særdeles store prisstigninger på vintage hifi som fx jbl studie monitors så vil jeg egentlig hellere købe noget nyere til de penge. Så sådan ligger landet for mig.

Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

philips
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om du har tænkt dig godt om.Og så må r-l-b da bifalde at anlæget er lavet i Japan og ikke i Europa.Se bare på Marantz!De fleste af deres modeller kommer fra Kina,men sælger alligevel.Det er vel de færeste der vil påstå at Japan laver noget l... Jeg ku da godt tænke mig et Breitling,men Seiko laver vel ikke dårlige ure?(Så røg vi vist igen lidt off topic)

Held og lykke med dit "nye" Philips anlæg.

Til top Vis philips's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af philips

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 November 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg erkender jeg ikke er til plastic apparater, men denne tror jeg nu nok jeg kunne finde en hylde til.
mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

havde de dog bare fulgt den linie konsekvent

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

philips skrev:

Det lyder som om du har tænkt dig godt om.Og så må r-l-b da bifalde at anlæget er lavet i Japan og
ikke i Europa.Se bare på Marantz!De fleste af deres modeller kommer fra Kina,men sælger alligevel.Det er vel de færeste
der vil påstå at Japan laver noget l... Jeg ku da godt tænke mig et Breitling,men Seiko laver vel ikke dårlige ure?(Så røg vi
vist igen lidt off topic)

Held og lykke med dit "nye" Philips anlæg.

Om det er lidt offtopic eller betyder jo ikke liv eller død

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 November 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

hejsa , ja måske var philips ikke altid det bedste anno 1976 det var ligesom en plasticbølge de red på sammen med Grundig
og ITT , trods det vil jeg dog lige tillade mig at rose dem for noget godt jeg mener de lavede , nemlig deres video 2000
system jeg tør næsten vove den påstand at deres mekaniske konstruktion nok er noget af det bedste der er lavet til alm.
hjemmebrug - løbeværk i trykstøbt aluminium , derekte drevet , styret med optokobler og ikke alm.mekaniske kontakter.
Synd at systemet ikke overlede , nogle af de cd afspillere fra midt 80 var også gedign løbeværk i støb alu. videotrumler og
laserpickuper var nok ikke mere holdbare end så mange andre, men alt det andet syntes jeg var super ps også gamle
misubitchi "stave måde ???undskyld" videoer fra midt 80 virkede robuste i mekanikken...undskyld jeg ved godt det ikk er
noget videoforum , men jeg syntes det er værd at mindes . mvh

Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 November 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej tubemania husker du N4450 den drømte jeg om som knægt, jeg har desværre aldrig set den i virrkeligheden , måske
ved du noget om den ang. teknisk konstruktion mv.
mvh.

Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

maerthfell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2009
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt li' "Audioreal's" observationer af kvalitet, i de nævnte produkter.

Selv var jeg ved at "falde på halen", af begejstring, da jeg "åbnede" min Video 2000-maskine. Ja der er meget langt til de billige bukkede alu-chassis'er, som vi så/ser i den seneste VHS-æra.

Kvaliteten dalede langsomt, op mod slutningen af 80'erne. Først måtte de helstøbte alu-chassis'ser vige til fordel for tynde bukkede alu-plader. Senere veg også den støbte alu-blok under videotromlen.

Panasonic holdt dog rent mekanisk "fanen højt", - som den sidste, - indtil de også "smed håndklædet i ringen", op mod midten af 90'erne.

Hvis du idag skal ud og invisterer op mod en "tusse" i en VHS-maskine, til overspilning, eller fremvisning af gamle VHS-optagelser, kan det være helt lige meget om der står Philips, Sony eller Denver på fronten, - rent løbeværksmæssigt, - da alle, - uden undtagelse, - er bygget op over en billig samsung-båndtransport.

Til top Vis maerthfell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maerthfell

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Vidio 2000 uden støjstriber ved search pga bevægelige vidio-hoveder. Høj-teknologi der ville noget.

mvh

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Min hygge-krog med Philips stereo-radio...forbrug <4 wat.

mvh

maerthfell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2009
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Ang. "udstyrsmodellen" N4450!

Denne maskine fremstår, ved første øjekast, som en kompetent og halvproff. båndmaskine, med mulig benyttelse af spoletallerkener op til 27 cm.

Sandheden er dog en helt anden. Her er der ikke ret meget Philips PRO-12 "i luften". Philips N 4450 er en helt "ordinær" hjemme-maskine.

Det der løfter N4450 op fra de andre stuemodeller, ved intro-året 1974, er nok at N4450 har indbygget en masse komplicerende finesser, som Auto-reverse, flutter/dæmpe-ruller (Ikke sløjfefangere) 6 hard permaloy-hoveder (2 sæt slette, ind, og afspillehoveder til at betjene begge retninger), samt en avanceret (på denne tid) "timer" + en masse "trick-mulligheder".

Hvis du finder en sådan maskine, - og ønsker at købe, - så tjek denne godt igennem, med hensyn til "slidrender" i båndstyr, samt ikke mindst tonehovedspejle. Skønt disse er betegnet "Long Life", er disse ikke af sendust, ell. "Glastyppen" (Akai), og dermed i fare for at være udskiftningstjentlig efter 35 år. Når vi er ved hovederne, så afspil (hvis det er mulligt) en optagelse fra et medbragt bånd, som du ved "stammer" fra en korrekt "opjusteret" maskine. Hvis diskanten "stikker af" fra din tidligere kendskab til optagelsen, kan det tyde på at afspillehovedet er ude af "azimuth" (sporing) eller værre, - slidt op:-(

Vi anslår, at du med forstærkerens tonekontroller i neutral, henter den fineste diskant frem fra din optagelse, som du kender den fra tidligere lytning (bedst hvis du også benytter en "kendt" medbragt hovedtelefon, da "fremmede" højttalere ofte kan være svære at bedømme over).

Efter dette, optag da en passage på N4450'en. Du kan med fordel benytte "før og efter bånd" (A.B) medhørs-omskifteren. Indspilningen skal i sagens natur ikke være væsentlig forringet i forhold til "indgangsmaterialet". Her gælder igen, - er den rette diskant til stede? Denne "prøve" gi'r et pray om indspillehovedets stilling i forhold til afspillehovedet (Azimuth). Da maskinen både indspiller og afspiller i begge retninger, må de omtalte test, - for korrekthedens skyld, - køres i begge retninger.

Hvis alt i disse discipliner forløber fint, - er du godt på vej. Tag derefter et "følsomt" tag i toppen af hver af de 2 captansaksler, og rok dem sideværts. Disse må ikke kunne "kastes" i lejet. (slid).

En gammel spole til spole-maskine har ofte stået "brak" i en del år, og ofte i støvede pulterrum, eller endnu værre, - fugtige kældre. I midt-halvfjerdserne var det på mode at benytte skyde-potmetre, modsat de mere indkapslede dreje-potmetre. N4450 var her ingen undtagelse (denne havde særdeles mange af ditto), og lider ofte af en del "skratten" når der "skydes" på disse metre. Her vil et varsomt sprøjt med "Kontakt-60" ell. bedre, "Kontakt-90" gøre underværker.

Iøvrigt kan man ofte ved at skyde eller dreje omtalte potmetre, danne sig et "light" billede af hvor meget et apparat har været i brug. Hvis en eller to "knapper" går "slasket" og uden modstand, er det tegn på "meget" brug.

Til sidst "god vind" med N4450. Husk dog at reservedele (f.eks. Hoveder og mtorer) er et helt "udelukket kapitel", hvis/ når du en dag står med en død maskine. Jeg ringede til Philips i 1989 ang. hoveder og trykrulle til en 1978'-maskine. Gæt selv hvad svaret var (dengang)?

Hvis jeg skulle satse på en maskine som N4450, ville jeg nok "Google" mig frem til forum der behandler "Phillips-veteraner". Måske derigenem det er muligt at opstøve en 80 årig Østrigsk radioforhandler, der har tænk sig at "dreje nøglen om", og dermed tømme alle gemmerne.

- Ja man kan da håbe;-)

Til top Vis maerthfell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maerthfell

philips
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=tube mania]

Min hygge-krog med Philips stereo-radio...forbrug <4 wat.

mvh

Det ser sgu hyggeligt ud,din hyggekrog.Ku forestille mig en varm sommeraften med go musik i radioen og lidt whiskey til kaffen på bordet.Det ville ikke være dårligt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

maerthfell skrev:

Ang. "udstyrsmodellen" N4450!

Denne maskine fremstår, ved første øjekast, som en kompetent og halvproff. båndmaskine, med mulig benyttelse af spoletallerkener op til 27 cm.

Sandheden er dog en helt anden. Her er der ikke ret meget Philips PRO-12 "i luften". Philips N 4450 er en helt "ordinær" hjemme-maskine.

Godt "ordinær" er sat i anførselstegn -  den var langtfra hverken almindelig eller ordinær på ret mange måder

ad 1 havde den indbygget effektforstærker, på 2 x 20w, og en masse "båndamatør" egende features, som gjorde den interessant for de få

maerthfell skrev:
..... I midt-halvfjerdserne var det på mode at benytte skyde-potmetre, modsat de mere indkapslede dreje-potmetre. N4450 var her ingen undtagelse (denne havde særdeles mange af ditto), og lider ofte af en del "skratten" når der "skydes" på disse metre. Her vil et varsomt sprøjt med "Kontakt-60" ell. bedre, "Kontakt-90" gøre underværker.

Du må have haft fat i en meget speciel version N4450 -  alle dem jeg har haft fingrene i havde almindelig potmetre, og en snegl ...

Her er et kig inde bag forpladen på en N4450 - læg mærke til sneglene

og selve arrangementet i closeup

baseret på billedet, herover, må din nedenstående tekst nok sættes i tvivl

"....Iøvrigt kan man ofte ved at skyde eller dreje omtalte potmetre, danne sig et "light" billede af hvor meget et apparat har været i brug. Hvis en eller to "knapper" går "slasket" og uden modstand, er det tegn på "meget" brug."

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes