Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 16:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vejledning til lille aktiv (film) sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hey,

20-25Hz ? Har du hørt 20-25 Hz? 35-40 er mere end rigeligt. Du må endelig ikke hænge dig i tal på den måde. Jeg ville vælge 22W Alu.

Delaney> Gå ind på www.sbacoustics.com og tryk på products. Hvor er det du går død?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 November 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Delaney> Gå ind på www.sbacoustics.com og tryk på products. Hvor er det du går død?

Det er netop hvad jeg gør. Så trykker jeg på 'subwoofer'. Og det eneste info jeg kan få ud af det, er at der indgår en 300 W forstærker.

- Hvilken enhed indgår der? Er der valgfrit?
- Hvad er priserne?
- Køber man det fra Kina?
- Og sidst, hvem er ham Ulrik? Du nævner ham som om hans navn borger for kvalitet.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

De mangler stadig manualen. Den gætter jeg på at man kan downloade senere. Men, de har kun EN af hver enhed, så det er
vel ikke så svært at gætte hvilken de bruger. Jeg går stærkt ud fra at det er den der også kan købes som løssalg.

Ulrik er gutten der udviklede revelator serien ved Scan-Speak (12M, 15W, 18W, R29 osv). Så en hvis form for kvalitet tror
jeg godt du kan ligge i navnet

SB har distributører. Men det hele er HELT nyt SB, så de skal lige have en chance for at komme i gang. De er oppe og køre i
USA så vidt jeg ved ved madisound.
Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

SB er noget sparsomme med oplysninger på enhederne.Hvordan er magnetsystemmerne bygget op, hvilke materialer,er der brugt til enheden ?.
Umiddelbart kan jeg ikke se de bringer noget nyt til torvs.I må have mig meget undskyldt, men hvis det er det bedste de kan ryste ud af posen, ser
det sgu sort ud for dansk højtaller produktion .
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
SB er noget sparsomme med oplysninger på enhederne.Hvordan er magnetsystemmerne bygget op, hvilke materialer,er der brugt til enheden ?.
Umiddelbart kan jeg ikke se de bringer noget nyt til torvs.I må have mig meget undskyldt, men hvis det er det bedste de kan ryste ud af posen, ser

Prøv dog lige at se priserne. Man plejer normalt ikke at kunne forvente ret meget i den prisklasse, men her ser det sgu da ud til at vi nærmer os scanspeak kvalitet.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 November 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Prøv dog lige at se priserne. Man plejer normalt ikke at kunne forvente ret meget i den prisklasse, men her ser det sgu da ud til at vi nærmer os scanspeak kvalitet.

Hvor ser du priserne?

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 06 November 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

André Jensen skrev:
SB er noget sparsomme med oplysninger på enhederne.Hvordan er magnetsystemmerne bygget op, hvilke materialer,er
der
brugt til enheden ?.
Umiddelbart kan jeg ikke se de bringer noget nyt til torvs.I må have mig meget undskyldt, men hvis det er det bedste de kan ryste ud af posen,
ser
Prøv dog lige at se priserne. Man plejer normalt ikke at kunne forvente ret meget i
den
prisklasse, men her ser det sgu da ud til at vi nærmer os scanspeak kvalitet.

Jeg har et par 15" kinaenheder med neomagnetsystemmer liggende i kælderen. De kostede 750kr pr stk ink. forsendelse, og de lyder ganske
hæderligt.Så det de bringer til torvs er hæderlige billige enheder, uden skyggen af ny tænkning.Det er derfor jeg skriver det ser sort ud.

Og ps læs lige hvad de skriver nederst på forsiden af deres hjemmeside.

MVH
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 November 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
kappen skrev:

Hvor ser du priserne?

http://danskaudioteknik.dk/

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det jeg mener er det fantastiske ved SB er den kvalitet du får for pengene. De koster mindre end vifa, er og udviklet af
gamle scanspeak folk. Low loss suspension osv. Kunne være sjovt at sammenligne dem med de nye Illuminator.

350,- for en 6" er jo helt fantastisk, og benyttes af Wilson Audio. Jeg glæder mig i hvertfaldet til at få 5" i hus, og komme i
gang.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 06 November 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal grine eller græde.Wilson benytter i deres lille tovejs en bas/mellemtoneenhed der koster langt under 100kr at
producere.Det er i sandhed fantastisk.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det er jo ikke nødvendigvis prisen der bestemmer kvaliteten. Mange sværger også til et par af Monacors enheder der koster
15-20kr at producere i østen. Men det er vel kvaliteten og lyden det kommer an på. Det dyre er jo ingeniør arbejdet, og her
er det ikke sparet. Det er der på produktionen, da det ikke er i DK. Jeg gætter på det er derfor de er så billige.

Har hørt mottoet har været ScanSpeak kvalitet til vifa priser. Det har ikke holdt helt stik, da de faktisk er lidt billigere.

Hvad koster dit bånd at masse producere i kina vil du tro?

Idag er det jo ikke enhederne der udgør størstedelen af prisen på en færdig højttaler. Faktisk langt... langt fra. Kabinet
udvikling, håndtering, specielle materialer, tolerancer osv. koster boksen i forholdet til.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

act_dk skrev:
Ja lyder da til det kunne være lækkert nok med en SS enhed - er bare i tvivl om hvilken?

Er drejet meget over på musik, men var mest en biting, som kunne være et plus - mit spørgsmål er hvilken enhed der vil kunne gå ned i de 20-25hz (min. 25) i det lille kabinet der er tale om? Evt. med henvisning til hvor stort kabinettet præcist skal være..

Forstærkeren bliver som nævnt nok en Hypex 2.0.

Jeg vil foreslå en 22W i pap-udgaven. Hvis du vælger en 4 ohms version, kan du nok hente lidt mere effekt ud af forstærkeren. Den har en opgivet fs på 20,5 Hz. Jeg har hørt 26W i både alu og pap-udgave i 2 ens højttalere... Pap er bare bedre - synes jeg!

http://www.tymphany.com/22w_4851t00

et alternativ kunne være 23W, som er en regulær sub-enhed... Den kan flytte mere luft end en 22W, men er til gengæld mindre dynamisk (men stadig ret så god!). Den har ligeledes en opgivet fs på 20,5 Hz...

http://www.tymphany.com/23w_4557t00

Følsomheden på denne enhed er 7 dB lavere end på 22W, men den kan stadig spille højt med en 400W Hypex. (Har dog kun hørt den i forbindelse med slaven). OG DET VAR GUF!!!

Kappen eller syncronic vil måske være behjælpelig med at beregne fornøden kabinetvolumen og længde på et eventuelt refleksrør, så du kan komme under de ønskede 25 Hz...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 06 November 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg siger ikke det ikke er relativt gode enheder.Jeg havde bare forventet mere.
Når det er så billigt at producere, hvorfor så ikke give den hele armen.
Og selvfølgeligt er de produceret i kina, eller der omkring.

Dog vil jeg sige, at deres 15" ser interesant ud.Men her er prisen også en del højere.

Hvad det jeg laver, ville koste at få produceret i kina er irrelevant.

Men tilbage til tråden.En lille subenhed kræver vel mere slaglængde, end SB´s enheder.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 November 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hey,

Mere slaglængde? 11mm, er det ik nok?

22W har 9mm
23W har 13mm

Tror næppe du mærker den ekstra mm fra eller til.

Når jeg har lavet TMM projektet, håber jeg at lave et subprojekt også med SB. Jeg har selv en 23W og 26W derhjemme at
sammenligne med. Så må vi se hvor meget af armen der mangler, i forholdet til. Jeg har en Hypex 4.0 til test.

Finlytteren > Jeg kommer snart med et kit med 26W og Hypex 4.0 på min side med alle mål. Det er pap udgaven i ca 60
liter basrefleks.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 November 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

act_dk skrev:
Ja lyder da til det kunne være lækkert nok med en SS enhed - er bare i tvivl om hvilken?

Er drejet meget over på musik, men var mest en biting, som kunne være et plus - mit spørgsmål er hvilken enhed der vil kunne gå ned i de 20-25hz (min. 25) i det lille kabinet der er tale om? Evt. med henvisning til hvor stort kabinettet præcist skal være..

Jeg vil foreslå en 22W i pap-udgaven. Hvis du vælger en 4 ohms version, kan du nok hente lidt mere effekt ud af forstærkeren. Den har en opgivet fs på 20,5 Hz. Jeg har hørt 26W i både alu og pap-udgave i 2 ens højttalere... Pap er bare bedre - synes jeg!

et alternativ kunne være 23W, som er en regulær sub-enhed... Den kan flytte mere luft end en 22W, men er til gengæld mindre dynamisk (men stadig ret så god!). Den har ligeledes en opgivet fs på 20,5 Hz...

Følsomheden på denne enhed er 7 dB lavere end på 22W, men den kan stadig spille højt med en 400W Hypex. (Har dog kun hørt den i forbindelse med slaven). OG DET VAR GUF!!!

Kappen eller syncronic vil måske være behjælpelig med at beregne fornøden kabinetvolumen og længde på et eventuelt refleksrør, så du kan komme under de ønskede 25 Hz...

Jeg ville ikke forsøge at komme under 25Hz med et reflekssystem! Hvis en sub skal være lille og god vinder lukket kabinetter i min verden, hvis den skal være lille og vild, skal vi over i slavesystemer, skal det være det bedste kompromi mellem output og lyd skal den være lidt større og bassrefleks. Bare fordi man kan tvinge den slags "ydelse" ud af et bassrefleks kabinet, betyder det ikke at det er en god ide.

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008
Sendt: 06 November 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
finlytteren skrev:

act_dk skrev:

Jeg ville ikke forsøge at komme under 25Hz med et reflekssystem! Hvis en sub skal være lille og god vinder lukket kabinetter i min verden, hvis den skal være lille og vild, skal vi over i slavesystemer, skal det være det bedste kompromi mellem output og lyd skal den være lidt større og bassrefleks. Bare fordi man kan tvinge den slags "ydelse" ud af et bassrefleks kabinet, betyder det ikke at det er en god ide.

Vil også helst have lukket, og den behøver ikke være specielt vild. Nogen der vil være behjælpelig med nogle volumen beregninger for nogle af de nævnte enheder? Maks udv. mål er jo som nævnt 35x35x35cm..

Og det er nok rigtigt at 20Hz nok ikke helt er mit behov, men vil gerne have den går ned i 25-30Hz maks!

EDIT: Til prisen ser SB Acoustics jo rigtig interessant ud for mit budget - en der har erfaringer med basenhederne? Eller evt vil lave nogle beregninger i et lille kabinet?
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Jeg er helt enig. Et lukket kabinet er at foretrække. Jeg har hørt sub'er der suser i porten som en efterårsstorm

Men hvis det forholdsvis beskedne kabinetvolumen og dybbas, som trådstarter nævner, skal opnås, kan det så lade sig gøre uden en port? (eller en slave)

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror roligt du kan bruge den SB acoustics enhed, den ser oven i købet ud til at fungere rigtig godt i et ca. 30-35l lukket kabinet. Du bør nok lave et seperat rum til forstærkeren for stivhedens skyld og for at være sikker på at forstærkeren ikke tager skade.

Hvis du kommer for meget under 30l kan den blive upræcis og buldrende, over 35l bliver den mere tør og præcis og nogle mener at dette er den bedste afstemning, dog kan den også blive for tynd og kedelig hvis man trækker den for meget i den retning. Så jeg anbefaler at du holder den omkring 30-35l Det vil give dig et Q på 0.65 til 0.6 Hvis du bruger et minimum af dæmpematerieale, hvilket jeg også vil anbefale dig at gøre. Eventuelt klæbe nogle af de skum pyramide/ægge plader på siderne, alm uld på siderne kan dog også sagtens gøre det og det er lidt billigere.

Hvis du aldrig har bygget før, kan jeg lige give et par tips: Den skal groft sagt være så tung og stiv som muligt, dvs. jo tykkere plader du bruger jo bedre, at klæbe bitumen på pladerne er også en rigtig god ide. Stivheden i kabinettet opnår du ved at lave afstivning, altså pinde eller andet på tvers af siderne jo flere flader disse afstivninger rører på engang jo mere effektive er de (men husk at sådan afstivning og bitumen skal tages med i beregningen af volumen da du ellers ender med et for lille kabinet.

Men der er jo massere af selvbyg projekter her inde også af subwoofere så kom igang med at kig dem igennem så skal du nok få en masse gode ideer til hvordan det kan gøres.

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008
Sendt: 06 November 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

kappen skrev:

Jeg er helt enig. Et lukket kabinet er at foretrække. Jeg har hørt sub'er der suser i porten som en efterårsstorm

Men hvis det forholdsvis beskedne kabinetvolumen og dybbas, som trådstarter nævner, skal opnås, kan det så lade sig gøre uden en port? (eller en slave)

Ja det var så også det jeg var i tvivl om fra start - altså om det kunne lade sig gøre at gå ned i de 25Hz med et lille lukket kabinet - og er egentlig stadig i tvivl?
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

kappen skrev:

Et lukket kabinet går jo firkantet set dybere end bassrefleks (selvom det har et højere -3db punkt) på grund af den mindre stejle afruldning. Og placerer man det strategisk så man udnytter roomgain kan det bestemt sagtens levere overbevisende dybbas.

Når dette er sagt Kan Du bestemt have ret i at de krav er svære at opfylde på denne måde. Men jeg er sikker på at det er denne løsning han bliver gladest for i længden.. Jeg har nemlig en mistanke om at de tal stammer fra opgivelser på andre subwoofere som selvfølgelig pynter ligeså meget på deres specifikationer som alle andre. Dusuden har det tal intet med god bas at gøre. Jeg giver mit bud på hvordan han får det bedste ud af hans projekt.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes