Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vejledning til lille aktiv (film) sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Jeg tror roligt du kan bruge den SB acoustics enhed, den ser oven i købet ud til at fungere rigtig godt i et ca. 30-35l lukket kabinet. Du bør nok lave et seperat rum til forstærkeren for stivhedens skyld og for at være sikker på at forstærkeren ikke tager skade.

Hvis du kommer for meget under 30l kan den blive upræcis og buldrende, over 35l bliver den mere tør og præcis og nogle mener at dette er den bedste afstemning, dog kan den også blive for tynd og kedelig hvis man trækker den for meget i den retning. Så jeg anbefaler at du holder den omkring 30-35l Det vil give dig et Q på 0.65 til 0.6 Hvis du bruger et minimum af dæmpematerieale, hvilket jeg også vil anbefale dig at gøre. Eventuelt klæbe nogle af de skum pyramide/ægge plader på siderne, alm uld på siderne kan dog også sagtens gøre det og det er lidt billigere.

Hvis du aldrig har bygget før, kan jeg lige give et par tips: Den skal groft sagt være så tung og stiv som muligt, dvs. jo tykkere plader du bruger jo bedre, at klæbe bitumen på pladerne er også en rigtig god ide. Stivheden i kabinettet opnår du ved at lave afstivning, altså pinde eller andet på tvers af siderne jo flere flader disse afstivninger rører på engang jo mere effektive er de (men husk at sådan afstivning og bitumen skal tages med i beregningen af volumen da du ellers ender med et for lille kabinet.

Men der er jo massere af selvbyg projekter her inde også af subwoofere så kom igang med at kig dem igennem så skal du nok få en masse gode ideer til hvordan det kan gøres.

30-35 liter vil jeg nok komme på med 35x35x35 og seperat rum til forstærker, så det er jo helt godt. Hvilken SB A enhed er det du mener - 10" eller 12"? Og hvor dybt tror du den vil gå?

Har bygget lidt med kammerater, men tak for dine tips! Mht. til bitumen hvad er ideen med det?
Til top Vis act_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af act_dk

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 06 November 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

act_dk skrev:
finlytteren skrev:

kappen skrev:

Jeg ville ikke forsøge at komme under 25Hz med et reflekssystem! Hvis en sub skal være lille og god vinder lukket kabinetter i min verden, hvis den skal være lille og vild, skal vi over i slavesystemer, skal det være det bedste kompromi mellem output og lyd skal den være lidt større og bassrefleks. Bare fordi man kan tvinge den slags "ydelse" ud af et bassrefleks kabinet, betyder det ikke at det er en god ide.

Jeg er helt enig. Et lukket kabinet er at foretrække. Jeg har hørt sub'er der suser i porten som en efterårsstorm

Men hvis det forholdsvis beskedne kabinetvolumen og dybbas, som trådstarter nævner, skal opnås, kan det så lade sig gøre uden en port? (eller en slave)

Ja det var så også det jeg var i tvivl om fra start - altså om det kunne lade sig gøre at gå ned i de 25Hz med et lille lukket kabinet - og er egentlig stadig i tvivl?

Hvorfor er det så vigtigt for dig at opnå disse magiske 25Hz? og når du siger 25Hz mener du så at dens skal være istand til at gengive 25Hz ved samme niveau som resten af frekvenserne?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

act_dk skrev:
kappen skrev:
Jeg tror roligt du kan bruge den SB acoustics enhed, den ser oven i købet ud til at fungere rigtig godt i et ca. 30-35l lukket kabinet. Du bør nok lave et seperat rum til forstærkeren for stivhedens skyld og for at være sikker på at forstærkeren ikke tager skade.

Hvis du kommer for meget under 30l kan den blive upræcis og buldrende, over 35l bliver den mere tør og præcis og nogle mener at dette er den bedste afstemning, dog kan den også blive for tynd og kedelig hvis man trækker den for meget i den retning. Så jeg anbefaler at du holder den omkring 30-35l Det vil give dig et Q på 0.65 til 0.6 Hvis du bruger et minimum af dæmpematerieale, hvilket jeg også vil anbefale dig at gøre. Eventuelt klæbe nogle af de skum pyramide/ægge plader på siderne, alm uld på siderne kan dog også sagtens gøre det og det er lidt billigere.

Hvis du aldrig har bygget før, kan jeg lige give et par tips: Den skal groft sagt være så tung og stiv som muligt, dvs. jo tykkere plader du bruger jo bedre, at klæbe bitumen på pladerne er også en rigtig god ide. Stivheden i kabinettet opnår du ved at lave afstivning, altså pinde eller andet på tvers af siderne jo flere flader disse afstivninger rører på engang jo mere effektive er de (men husk at sådan afstivning og bitumen skal tages med i beregningen af volumen da du ellers ender med et for lille kabinet.

Men der er jo massere af selvbyg projekter her inde også af subwoofere så kom igang med at kig dem igennem så skal du nok få en masse gode ideer til hvordan det kan gøres.

30-35 liter vil jeg nok komme på med 35x35x35 og seperat rum til forstærker, så det er jo helt godt. Hvilken SB A enhed er det du mener - 10" eller 12"? Og hvor dybt tror du den vil gå?

Har bygget lidt med kammerater, men tak for dine tips! Mht. til bitumen hvad er ideen med det?

Det jeg har anbefalet er til 10" enheden.

Hvis du giver den 100W i røven kan den CA. spille 25Hz ved 97dB.
og 30Hz ved 100dB
40Hz ved 103dB

Hvis du placerer den godt og dit rum ikke er alt for stort vil den dog ca. gengive alle niveauer ved samme styke pga roomgain.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Bitumen er til resonansdæmpning, man bruger det i biler til at fjerne støj fra vejen og andet. man kan få det i thansen og harald nyborg til 200kr og der er rigelig til sådan en sub. det er bestemt pengene værd.

Det går også under blygummi, det er tungt og dødt og vil få dine kabinet sider til at falde til ro hurtigere. Det er jo meningen at lyden skal komme ud af membranen på højtaleren og ikke siderne på kabinettet. Mange seriøse højtaler producenter bruger det også.

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

og 30Hz ved 100dB
40Hz ved 103dB

Hvis du placerer den godt og dit rum ikke er alt for stort vil den dog ca. gengive alle niveauer ved samme styke pga roomgain.
[/QUOTE]

Det lyder rigtig godt! Tror det bliver sådan noget jeg skal have gang i så :)

Og lige et sidste spørgsmål: En Hypex 2.0 er jo opgivet til 4ohm og så vidt jeg kunne se er SB A 10"'eren 6 - har det noget at sige?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvis de 35*35*35 skal overholdes og du f.eks. bruger 25 mm mdf, vil du have et bruttovolumen på 27 liter. Herfra skal trækkes afstivning, dæmpningsmateriale og forstærkerkabinet. Dermed vil du komme betydeligt under de 30-35 liter...

så jeg vil mene at du med fordel kan vælge en 8" i stedet...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

act_dk skrev:

og 30Hz ved 100dB
40Hz ved 103dB

[/QUOTE]

Det lyder rigtig godt! Tror det bliver sådan noget jeg skal have gang i så :)

Og lige et sidste spørgsmål: En Hypex 2.0 er jo opgivet til 4ohm og så vidt jeg kunne se er SB A 10"'eren 6 - har det noget at sige?
[/QUOTE]

Når en forstærker er opgivet til en impedans er det MINIMUM og går man under den mister den kontrollen.

At den er opgivet til 4ohm betyder norminel impendans den går altså både over og under ved forskellige frekvenser og den kommer faktisk ned omkring 4,3ohm (i det kabinet jeg skrev) på dens minimum. Men hypex'en ville være perfekt til den.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 November 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

I forhold til den SVS SB12 som trådstarteren har opgivet som reference, hvordan vil en løsning med en SB A 10" og en hypex 2.0 så klare sig. Jeg ved godt at der ikke er nogen der har lavet en direkte sammenligning, men vil de være nogenlunde på niveau, eller vil den ene være klasser bedre end den anden?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

------> kappen: Hvis man nu antager at det reelle kabinetvolumen er ca. 22 liter, vil man så ikke få en fastere bas, ved at nøjes med en 8" enhed? Hvordan ser beregningerne ud på hhv. 10" SBa og Scan Speak 22W, hvis vi antager at de 22 liter holder?

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hvis de 35*35*35 skal overholdes og du f.eks. bruger 25 mm mdf, vil du have et bruttovolumen på 27 liter. Herfra skal trækkes afstivning, dæmpningsmateriale og forstærkerkabinet. Dermed vil du komme betydeligt under de 30-35 liter...

så jeg vil mene at du med fordel kan vælge en 8" i stedet...

Ja sad jeg også og fik tegnet mig frem til - må give mig lidt i dybden så den kommer op på de 30L

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

så bliver den nok et par-og-fyrre i dybden.

22W er også er supergod basenhed - og den kan spille dybt også... lad dig ikke narre af de beskedne 8"!!! Hvis du bruger den (eller en tilsvarende) tror jeg at dine ønsker om kabinetstørrelse kan overholdes...

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Dejligt tråden igen fik et reelt indhold.....

Forstår ikke mennesker der kun bidrager men sure holdninger :-(

Der er rigtig mange gode indlæg i denne kommentar.

Hvis jeg skulle bygge en lille sub ville jeg nok bygge TO og drive dem med samme amp

Måske blot 1x8" i hver side 8ohm hver og blot EN amp

Kan du evt trylle matchende passive enheder (hust to pr aktiv) kunne du tune meget små kuber der flytter næsten unaturligt meget luft.....

Da jeg var i branchen lavede jeg på et tidspunkt en demo for Alpine med netop 1 x 8" og 2 x pssive og en 300W Alpine amp i et rum på ca. 70m2

ALLE var dybt forundrede over hvor meget GOD bas denne lille kasse kunne frembringe.

Udgangspunktet var Peerless SLS enheder......

Til top Vis balbrech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balbrech

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Ja synes det er gået hen og blevet en ret informativ tråd - så det takker jeg selvfølgelig dem der har bidraget for!

Forstærkeren er valgt, men der er endnu ikke købt enheder, så forslag er selvfølgelig stadig velkomne.. Er dog lidt hooked på at prøve en SB Acoustics 10"..

act_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

så bliver den nok et par-og-fyrre i dybden.

22W er også er supergod basenhed - og den kan spille dybt også... lad dig ikke narre af de beskedne 8"!!! Hvis du bruger den (eller en tilsvarende) tror jeg at dine ønsker om kabinetstørrelse kan overholdes...

Tror måske jeg laver den 35^3 indvendige mål istedet - så kommer det vidst til at passe..

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan leve med at subben så bliver ca. 40*40*45, så har du jo sammensætningen på plads...

Held og lykke med projektet. God vind herfra!

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2008 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
Hey,

Mere slaglængde? 11mm, er det ik nok?

22W har 9mm
23W har 13mm

Tror næppe du mærker den ekstra mm fra eller til.

Når jeg har lavet TMM projektet, håber jeg at lave et subprojekt også med SB. Jeg har selv en 23W og 26W derhjemme at
sammenligne med. Så må vi se hvor meget af armen der mangler, i forholdet til. Jeg har en Hypex 4.0 til test.

Finlytteren > Jeg kommer snart med et kit med 26W og Hypex 4.0 på min side med alle mål. Det er pap udgaven i ca 60
liter basrefleks.

Personligt mener jeg ikke 22mm er nok på en 10", hvis den skal kaldes for en subenhed.

Jeg har hørt meget godt om jbl gti w. de er godt nok bilenheder, men de har fantastisk
magnetsystem, med den slanglængde jeg efterlyser.

MVH    
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 07 November 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hey,

André > Slaglængde har kun noget at gøre med hvor langt du kan presse enheden. Ja, og så påvirker det vel også BL og
resten af parameter familien, som Le, Qes osv. Du får en langsommere subwoofer.

GTI er gode enheder, men uhyggelig dyre. Og ja, de er BL liniære. Men koster altså kassen. Men det gør ikke at den pr
natur
spiller godt (Det gør den, men man kan ikke tage det som en selvfølge).

Lige nu tror jeg SB er det bedste du kan få til prisen. Super ingeniør arbejde, og billig pris.

Husk at dæmpemateriale gør kabinettet lidt størrere set for enheden.

Du kan bruge dette program jeg har lavet, til at finde størrelsen af pladerne, og følge med i volumen.

BoxBuilder

Det er lavet til bil, derfor er bagpladen skrå, men du kan bare gøre top og bund lige dybe, så regner den det firkantet ud.

40 x 36 x 36 giver med 22mm træ ca 35,55 liter. (opgivet udvendige mål)
Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Pudsigt du nævner Le, da det er en af de parametere jeg finder høj på SB.
Har set enheder med længere slanglængde med Le på 0.3.Og det er det
jeg mener med de måske skulle være kommet op med noget, der kunne
matche (læs overgå) det bedste i verden.Det er der i min skuffelse ligger.
Slanglænde har stor betydning for luftmængden der kan flyttes,hvilket
du vel må med give er vigtigt for subenhed.
Så til alle jeg er ikke en sur gammel mand,blot skuffet.

Nej jeg jeg har ikke taget som en selvfølge at JBLen spiller godt.
Jeg hørt hørt at den spiller godt fra folk jeg stoler på.
Nu nævnte jeg JBL, da jeg mente de "kun" kostede 3-4000kr.
Hvilket er billigt sammenlignet med deres normale hifienheder.
Der er prisen vist nok en 30 kilo.

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Sendt: 07 November 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

André kære "ven" hvorfor virker du så p***esur i din skrivemåde.....
Kan du slet ikke byde ind med noget positivt?

Syntes desværre ofte det tager en negativ retning i mange tråden på forum hvilket er vildt ærgerlig....

Til top Vis balbrech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balbrech

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 07 November 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

balbrech skrev:
André kære "ven" hvorfor virker du så p***esur i din skrivemåde.....
Kan du slet ikke byde ind med noget positivt?

Syntes desværre ofte det tager en negativ retning i mange tråden på forum hvilket er vildt ærgerlig....

Jeg syntes ikke at han virker sur.
Han kommer bare med mod vægt, og det er vel en god ting ?

Er noget godt, fordi at en mand siger at det er godt? Skal der så ikke stilles kritiske spørgsmål?

Her ved får "den positive" endnu en mulighed for at "bevise" det gode i produktet.

Al dette samvirker til det gode, for den der læser.

Læs ALTID det en anden skriver med positive øjne... Så misforstår man ikke det gode.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes