Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtelere til PC’en (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
magiczor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 04 November 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all

Er ny herinde og inden for "god lyd" i det hele taget ;)

Skriver fordi jeg søger nogle gode (til det utrænede øre) højtalere til min hjemmebiograf. Hjemmebiografen kører jeg via PC'en da jeg her har DVD drev, TV kort og godt lydkort. Mit spørgsmål går på hvilke højtalere jeg bør finde. Vil gerne have nogle som vil forbedre film oplevelsen når jeg ruller mit 60 tommer lærred ned og tænder projektoren. Pris niveau: 4000 kr. Højtalerne skal helst ikke være kæmpe klodser som skal stå på gulvet, grundet rummet ikke er kæmpe stort. Kom gerne med nogle forslag og link :) På forhånd tak ..

Vh Klaus
Til top Vis magiczor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af magiczor

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 November 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej

du kan tage den nemme og ganske gode løsning til en pc..

http://dk.europe.creative.com/products/product.asp?category= 4&subcategory=789&product=9306

det ligger inden for dit budget.. og de spiller ganske glimrende. når du som du siger har utrænede øre.

det er ikke hifi.. men skal du have en ekstern forstærker og 5 højtalere + en subwoofer  som ikke fylder for meget.. så rækker dit budget ikke langt.. heller ikke hvis det skal være brugt..

prøv om du ikke kan finde en butik der har dem stående og se om du kan få lov at lytte engang.

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hjemmebiograf højtalere til 4000kr. er måske lige optimistisk nok, men til computeren er jeg helt sikker på du vil få langt større og bedre oplevelser med eks. et sæt Dynaudio MC15 e.lign.

selvom det "kun" er stereo, så vil de givet vis have et langt større og dybere lydbillede, så langt hen ad vejen, vil de nok skabe en bedre surround oplevelse. Samtidig med at de lyder bedre ;-)

Ellers skulle du måske kigge efter et sæt B&W 685 og en eks. en lille NAD forstærker... Men så begynder budgettet nok at skride lidt?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

magiczor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Så vil denne kombination ikke være et fornuftigt valg?

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_dm 685_hoejttaler_sort_ask.htm
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c 315bee_forstaerker_grafit.htm

Hvordan ser det ud mht. at tilslutte dette system til en computer? Har jo allerede et lydkort, er det irrelevent? Hvilke ledninger osv?

Lydkortet:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238194&se archArea=&Soegeord=fatal1ty

magiczor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Sidder desuden og læser om Dynaudio MC15. Synes de ser meget fornuftige ud også.. Hvis jeg køber dem, hvordan så med bas? Et review jeg læser får det til at lyde som om en subwoofer er unødvendig!? Kan det passe? 

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Det er i bund og grund kun billige sattelit systemer der har brug for en subwoofer...
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Ville bestemt også mene at du får mest ud af at satse på stereo når du ikke har flere penge at gøre godt med. Så kan du i det mindste få noget der er til at holde ud at høre på i modsætning til de plastic anlæg som indeholder "hele pakken".
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 04 November 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

magiczor skrev:

Så vil denne kombination ikke være et fornuftigt valg?

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_dm 685_hoejttaler_sort_ask.htm
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/nad_c 315bee_forstaerker_grafit.htm

Hvordan ser det ud mht. at tilslutte dette system til en computer? Har jo allerede et lydkort, er det irrelevent? Hvilke ledninger osv?

Lydkortet:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238194&se archArea=&Soegeord=fatal1ty

Dit lydkort er mere et gamer lydkort end det er lavet til god lyd. men du burde kunne få et rimlig resultat ud af det du skal bare brugt et "minijack til phono" kabel så du kan sætte det til forstærkeren, hvis du vil køre stereo altså.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

tvivler på i overhovedet har hørt det sæt fra Creative siden i kalder det Plastic anlæg

og at der er mere at hente i stereo er da noget fis.. bevares.. hvis det har en ordentlig kvalitet så ville jeg MÅSKE foretrække det.. men til 4000kr kan det ikke ladesig gøre

har flere gange hørt creatives  Surround pakker og de lyder skam ganske hæderlige ift prisen
desuden er der så lige 7 højtalere  ift 2 + en udemærket subwoofer... det fylder ikke noget.. og det virker  out of the box.

iøvrigt køre jeg selv med B&W hele vejen rundt... og jeg ville ikke anbefale de små højtalere til film  specielt ikke uden en ordentlig subwoofer..

men hvad ved jeg.. jeg har jo under 400 indlæg så jeg er sikkert ikke med på bølgen

HD Medie Center
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

magiczor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Det lyder til at der er en lidt splittet mening:

Står lidt og tøver ml. Creativen eller NAD-forstærker plus 2x B&W 685

Jeg kan finde Creative til 2700 kr hvilket jo så giver en stor prisforskel på 3300 kr.. Ikke at det gør udslaget, men er steroen det ekstra værd?

magiczor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ville disse være et alternativ til de to DM685? Og så sætte dem til den NAD forstærker?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=57194904

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 05 November 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

magiczor skrev:
Ville disse være et alternativ til de to DM685? Og så sætte dem til den NAD forstærker?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=57194904

Du kan så ikke bruge centeren.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

magiczor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Det understøtter forstærkeren måske ikke?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 05 November 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

magiczor skrev:
Det understøtter forstærkeren måske ikke?

Nej, kun surroundforstærkere understøtter en centerkanal.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 05 November 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

magiczor skrev:

Jeg kan finde Creative til 2700 kr hvilket jo så giver en stor prisforskel på 3300 kr.. Ikke at det gør udslaget, men er steroen det ekstra værd?

I sidste ende er det kun dig selv der kan tage beslutningen, men der er ingen tvivl om at du får mere fyldig lyd hvis du vælger NAD'en og B&W. Jeg startede selv ud med et logitech surround-sæt og var meget begejstret indtil jeg hørte nogen der var bedre. Det afhænger lidt af hvor ambitiøs og interesseret du generelt er i HIFI. Uanset hvad du vælger vil du uden tvivl blive tilfreds tror jeg.

Til top Vis noreaga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noreaga

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

noreaga skrev:

magiczor skrev:

I sidste ende er det kun dig selv der kan tage beslutningen, men der er ingen tvivl om at du får mere fyldig lyd hvis du vælger NAD'en og B&W. Jeg startede selv ud med et logitech surround-sæt og var meget begejstret indtil jeg hørte nogen der var bedre. Det afhænger lidt af hvor ambitiøs og interesseret du generelt er i HIFI. Uanset hvad du vælger vil du uden tvivl blive tilfreds tror jeg.

mere fyldig lyd ja til dels..

i mellem / top er lyden meget mere detaljeret og fyldig.. men bunden mangler..

Det er en forholdsvis lille forstærker til højtalere der godt vil have noget strøm.

jeg har selv et sæt DM 601s3 som baghøjtalere som er en tand større end dem der.. og dem ville jeg ikke være tilfreds med som front højtalere uden en subwoofer og mine blir fodret med 100w pr side.

og jeg syntes måske det er lidt naivt ( ikke ment stødende om nogen) at gå efter hifi udstyr når kravene er "lyd til film fra en pc. på  60" lærred."

lyden i film vil aldrig blive specielt! hifi fra en pc. og derfor mener jeg da at manden ville være bedre tjent med Surround lyd via 7 højtalere som er THX godkendt + en subwoofer

sættet vejer 28.5kg så plastic kan man ikke helt kalde det.

hvis planen er at gå efter rigtig hifi... så ville jeg spare 2-3000kr mere op... købe en hæderlig surround reciever. og 2 små højtalere som senere kunne bruges til baghøjtalere.. og så bygge det ud den vej.

HD Medie Center

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 November 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 05 November 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

ZzZzleepY skrev:
noreaga skrev:

magiczor skrev:

mere fyldig lyd ja til dels..

i mellem / top er lyden meget mere detaljeret og fyldig.. men bunden mangler..

Det er en forholdsvis lille forstærker til højtalere der godt vil have noget strøm.

jeg har selv et sæt DM 601s3 som baghøjtalere som er en tand større end dem der.. og dem ville jeg ikke være tilfreds med som front højtalere uden en subwoofer og mine blir fodret med 100w pr side.

og jeg syntes måske det er lidt naivt ( ikke ment stødende om nogen) at gå efter hifi udstyr når kravene er "lyd til film fra en pc. på  60" lærred."

lyden i film vil aldrig blive specielt! hifi fra en pc. og derfor mener jeg da at manden ville være bedre tjent med Surround lyd via 7 højtalere som er THX godkendt + en subwoofer

sættet vejer 28.5kg så plastic kan man ikke helt kalde det.

hvis planen er at gå efter rigtig hifi... så ville jeg spare 2-3000kr mere op... købe en hæderlig surround reciever. og 2 små højtalere som senere kunne bruges til baghøjtalere.. og så bygge det ud den vej.

Nu er THX jo mange ting - der findes forskellige THX standarder der primært går på hvad højttalerne specifikt skal bruges til (Læs: rummets størrelse).

THX Multimedia godkendte (PC) højttalere må derfor aldrig forveksles med THX Select eller THX Ultra højttalere der er udviklet til decideret hjemmebiograf brug. En grov tommelfingerregel kunne være at THX Multimedia er brugbare i rum op til 15-20 kvm, THX select op til ca. 30 kvm, og er rummet endnu større er det THX Ultra man skal kigge efter (hvis man partout synes det skal være THX certificeret).

Logitech THX sættene er efter min mening ikke så ringe som mange gerne vil gøre dem til (ordet PC og Hifi hører sjældent hjemme i samme sætning, så specielt folk der ikke har hørt dem har en tendens til at afskrive dem på forhånd). Når det er sagt, så ER de primært udviklet med henblik på gaming og film i mindre rum - men hvis det er behovet, så vil de efter min mening være lige så gode som de fleste "home theater in a box" anlæg der findes i prisklassen op mod 5-6000 kr.

Meeen Zzzzleepy  - 28.5 kg for 7 højttalere, en subwoofer og en control unit, det er nu ikke alverden (Mine Energy RVS fronter vejer eksempelvis ca 10 kg stykket, selvom de ikke er særligt store).

Endelig er forslaget om at finde en (evt brugt) god mellemstørrelse surroundforstærker og et par gode mindre stereohøjttalere som udgangspunkt, og så opgradere efterhånden som pengepungen tillader det og surroundfeberen kræver det slet ikke så dårligt.

magiczor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Har bestemt mig for Creativen.. Lyder til at den med mit behov og lille erfaring er et fint valg.. Så må selve Hi-fi delen komme når jeg få en decideret biograf som ikke kører over computer osv..

Tusind tak for hjælpen til alle som har deltager i tråden..

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

magiczor skrev:
Har bestemt mig for Creativen.. Lyder til at den med mit behov og lille erfaring er et fint valg.. Så må selve Hi-fi delen komme når jeg få en decideret biograf som ikke kører over computer osv..

Tusind tak for hjælpen til alle som har deltager i tråden..

du må meget gerne komme med input om hvad du syntes.

HD Medie Center

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes