Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: DIY-6AS7G/6080 Rør-amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 December 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Solvin; blæret tak, og du kan vel skaffe de "rigtige" rør?  

En hyggelig og ustresset jul til alle!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 December 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
F.Christians skrev:
Får SQ selv lyst til at lave en sådan dims, og så pensionere min MingDa med ECC83 og 6N6P. Hvordan med 32 ohm´s Grado-phoner?

Hvilket 6AS7G/6080 benytter hr Wuffer? Philips?
Tungsol USA rykker!

Den burde kunne trække dine 32 Ohm's Grado'er, da de er nemmere at trække end K701 som virkelig har brug for strøm, for at leve op til deres bedste.

Nu er jeg så langt fra kyndig i det med elektronik. Men jeg har jo en af dine rør-forstærkere hjemme Solvin (godt nok ikke den model der bygges her) og jeg nyder den dagligt med mine AKG K701. Men jeg har lige et spørgsmål....Men hvis jeg sætter mine 32 Ohms Grado SR325i til er der så meget sus og hvæsen at man ikke kan høre musik i dem.

Underligt nok var der ikke noget støj da jeg havde GS-1000 - de er også 32 Ohm. Hvad kan årsagen til dette være?

I øvrigt et meget flot bygge projekt der er gang i her i tråden!  Og hvis den spiller ligeså godt som den anden af Solvins kreationer så kan du glæde dig.

Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Solvin skrev:
F.Christians skrev:
Får SQ selv lyst til at lave en sådan dims, og så pensionere min MingDa med ECC83 og 6N6P. Hvordan med 32 ohm´s Grado-phoner?

Tungsol USA rykker!

Den burde kunne trække dine 32 Ohm's Grado'er, da de er nemmere at trække end K701 som virkelig har brug for strøm, for at leve op til deres bedste.

Nu er jeg så langt fra kyndig i det med elektronik. Men jeg har jo en af dine rør-forstærkere hjemme Solvin (godt nok ikke den model der bygges her) og jeg nyder den dagligt med mine AKG K701. Men jeg har lige et spørgsmål....Men hvis jeg sætter mine 32 Ohms Grado SR325i til er der så meget sus og hvæsen at man ikke kan høre musik i dem.

Underligt nok var der ikke noget støj da jeg havde GS-1000 - de er også 32 Ohm. Hvad kan årsagen til dette være?

I øvrigt et meget flot bygge projekt der er gang i her i tråden!  Og hvis den spiller ligeså godt som den anden af Solvins kreationer så kan du glæde dig.

Uha det lyder som der går selvsving i skidet, men meget mærkeligt at det ikke forekom ved dine GS 1000, har du prøvet andre hovedtelefoner omkring de 32 Ohm?.

Jeg skal gerne kigge på den.

Mvh

Torben  

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 22 December 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
burning777 skrev:
Solvin skrev:
F.Christians skrev:

Tungsol USA rykker!

Uha det lyder som der går selvsving i skidet, men meget mærkeligt at det ikke forekom ved dine GS 1000, har du prøvet andre hovedtelefoner omkring de 32 Ohm?.

Jeg skal gerne kigge på den.

Hmm.. nej jeg har ikke prøvet andre 32 ohm. Jeg skulle måske prøve med nogle In-ears (med inspiration fra nc8000). Men den fungerer ellers fint med K701 - så det er de eneste hovedtelefoner, der kommer på den og så går det jo fint.

Jeg kom til at tænke på om susen måske kunne komme fra min CD-afspiller? Jeg har først fået den efter jeg solgte GS1000'erne.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 December 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Solvin; blæret tak, og du kan vel skaffe de "rigtige" rør?  

En hyggelig og ustresset jul til alle!

Ja de kære rør, nej jeg kan ikke skaffe de rigtige rør  da du købte mine sidste 4 stk. 6as7g Tungsol rør, på det tidspunkt havde jeg ikke planer om et head-fi setup, ja jeg har sgu stadigvæk mareridt over at jeg solgte dem  nej spøg tilside, det er godt at de er kommet til ære og værdighed hjemme hos dig

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 December 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hmm.. nej jeg har ikke prøvet andre 32 ohm. Jeg skulle måske prøve med nogle In-ears (med inspiration fra nc8000). Men den fungerer ellers fint med K701 - så det er de eneste hovedtelefoner, der kommer på den og så går det jo fint.

Jeg kom til at tænke på om susen måske kunne komme fra min CD-afspiller? Jeg har først fået den efter jeg solgte GS1000'erne.

Hvis det er din cd-spille den er gal med, burde problemet også være tilstede med K701 tilkoblet. Det er en svær nød at knække, skulle du komme forbi Skanderborg, så tag lige forstærkeren med så jeg kan se på den.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 December 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Har du ikke et par telefoner fra en Ipod, dem som følger med er på 32 Ohm.

Mvh

Torben

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 22 December 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Jo - jeg ar endda nogle Shure SE 530 - det er vist endda 16 Ohm. Så jeg må lige lege lidt med det her i aften når jeg kommer hjem.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 22 December 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

wuffer skrev:
Super. Så er jeg på rette vej  Så kan jeg få den samlet og så når den lokale elektronik biks åbner kan jeg skaffe lidt forskellige modstande så jeg kan få den rigtige volt på anoderne.

For at være på den sikre side nu der er større spændningsfald over disse modstande, så få nogle 11 Watt typer i stedet for 7 Watt.

Jeg bruger faktisk 10 watt lige nu men vil prøve lidt forskelligt i 11 watt.
Har lige fået lavet lidt om på opstillingen og så afprøvet den ene kanal og til min store overraskelse ingen brum eller sus overhovedet selvom der blir skruet op og alt bare er kastet ind i kassen. Glæder mig til at høre den med begge kanaler igang men det blir nok først senere på ugen.
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 December 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Solvin skrev:

Jo - jeg ar endda nogle Shure SE 530 - det er vist endda 16 Ohm. Så jeg må lige lege lidt med det her i aften når jeg kommer hjem.

Det lyder godt, jeg har skrevet det før, men rent faktisk kan forstærkeren drive mine 4 Ohm's højttalere uden at give et kny fra sig ud over musikken, selvfølgelig ikke super højt, det siger sig selv, men til baggrunds musik går det fint.

Mvh

Torben

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tester med et sæt vintage ss-2 og de er på 8 ohm. Det går faktisk fint

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 December 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
Jeg tester med et sæt vintage ss-2 og de er på 8 ohm. Det går faktisk fint

Vær nu ikke for hård ved den, da du meget hurtigt løber ind i strømbegrænsning, lave impedanser har aldrig været otl'ers livret, og slet ikke med et eller 2 stk. 6as7g rør, for at det batter noget skal der minimum bruges 6 stk. 6as7g rør pr. kanal, jo flere jo bedre.

Mvh

Torben

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 23 December 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
burning777 skrev:
Solvin skrev:

Det lyder godt, jeg har skrevet det før, men rent faktisk kan forstærkeren drive mine 4 Ohm's højttalere uden at give et kny fra sig ud over musikken, selvfølgelig ikke super højt, det siger sig selv, men til baggrunds musik går det fint.

Jeg prøvede lige med SR325i igen igår. Og støjen er faktisk ikke højere end i K701 ved normal volumen. Så det er ikke så galt. Der er lidt støj når man lytter ved lav volumen - det vil sige mellem 0-5% på potmetret med Gradoerne og 15-20% med K701. Det forsvinder hvis man skruer op. Altså det forsvinder ikke bare på den måde at musikken overdøver det, men man kan høre at det gradvist forsvinder når musikken bliver højere. 

Så prøvede jeg med mine FreQs in-ears der er super følsomme. Her var støjen så høj at man ikke kunne holde ud at lytte til det. Jeg mener deres impedans ligger på 16 Ohm. Men uanset hvad jeg bruger dem med spiller jeg altid på aller laveste volumen niveau. Det er næsten ligefør at når jeg lytter direkte ud af min iPhone så er et tryk op på volumen næsten for højt. Så der er vist ikke noget at sige til at en rør-forstærker med så meget overskud ikke kan trække dem uden støj.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hr. Solvin; nederen at du ikke har en container fuld af disse glimragende Tungsol-rør. Blæret at jeg kun har brugt de 2 første, og at de efter 2500 timer stadigvæk spiller hurra-hurra, omend de nok er lidt på retur!

Nå, men før eller siden må jeg så slå mig til tåls med mine Philips 6080´ere, indgået til HMAK i starten af 70´erne, og eet sådant rør må så også finde vej til den ovennævnte hovedtelefonforstærker, når I har fået fod på de dersens 32 ohm´s børnesygdomme!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 December 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Solvin skrev:
burning777 skrev:
Solvin skrev:

Jeg prøvede lige med SR325i igen igår. Og støjen er faktisk ikke højere end i K701 ved normal volumen. Så det er ikke så galt. Der er lidt støj når man lytter ved lav volumen - det vil sige mellem 0-5% på potmetret med Gradoerne og 15-20% med K701. Det forsvinder hvis man skruer op. Altså det forsvinder ikke bare på den måde at musikken overdøver det, men man kan høre at det gradvist forsvinder når musikken bliver højere. 

Så prøvede jeg med mine FreQs in-ears der er super følsomme. Her var støjen så høj at man ikke kunne holde ud at lytte til det. Jeg mener deres impedans ligger på 16 Ohm. Men uanset hvad jeg bruger dem med spiller jeg altid på aller laveste volumen niveau. Det er næsten ligefør at når jeg lytter direkte ud af min iPhone så er et tryk op på volumen næsten for højt. Så der er vist ikke noget at sige til at en rør-forstærker med så meget overskud ikke kan trække dem uden støj.

Jo højre følsomhed på de benyttede høre-bøffer, jo mere vil der være af rør-gruset, som bliver hørebart, et rør støjer i sig selv, på min egen kan jeg også høre en anelse støj. Men jeg vil mene at der er lidt selvsving i din, som giver sig udslag i den støj du oplever.

Som skrevet i et tidligere indlæg vil jeg meget gerne tage et kig på din amp, så når du kommer forbi Skanderborg så husk at tage den med. Jeg arbejder kun i weekenden, så det skulle nemt kunne arrangeres.

Mvh

Torben

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 December 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hr. Solvin; nederen at du ikke har en container fuld af disse glimragende Tungsol-rør. Blæret at jeg kun har brugt de 2 første, og at de efter 2500 timer stadigvæk spiller hurra-hurra, omend de nok er lidt på retur!

Nå, men før eller siden må jeg så slå mig til tåls med mine Philips 6080´ere, indgået til HMAK i starten af 70´erne, og eet sådant rør må så også finde vej til den ovennævnte hovedtelefonforstærker, når I har fået fod på de dersens 32 ohm´s børnesygdomme!

Jeg ville også have været glad, hvis jeg havde en container fuld af disse rør.

Jeg nægter at tro, at efter 2500 timers drift, at dine rør skulle være på retur, har du målt på dem? disse rør skal mindst holde 10000 timer.

Som du nok ved benytter jeg 6C33C-B rør i min hjemmebygget udgangs-forstærker, disse rør er estimeret til 750 timers drift, ved max belastning. Mine er selvfølgelig ikke udsat for max belastning. De arbejder nu på 5 år, med en tomgangs-strøm på 150 mA. Jeg regner bestemt ikke med at de skal udskiftes de næste kommende 5 år. 

Du kan roligt gå i gang med det viste diagram, da det er lillebror'en til den omtalte.

Mvh

Torben

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Så spiller min på begge kanaler 

Volt til 6080 røret er 116vdc så der skal også lige ændres på modstande så den kommer ned på de 90vdc.

Norah Jones lyder helt fantastisk så et stort til Solvin for at dele denne med os.

Tager nogle billeder senere.

Hmm øv kæresten har allerede hapset den så kan ikke lytte forskelligt musik

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 December 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:

Volt til 6080 røret er 116vdc så der skal også lige ændres på modstande så den kommer ned på de 90vdc.

Norah Jones lyder helt fantastisk så et stort til Solvin for at dele denne med os.

Ej hvor godt Wuffer, det glæder mit gamle hjerte at du har fået den til at virke, med et så godt resultat , rør er og bliver alt andet overlegent, med en stor margien, når det gælder lyd.

Du må lige tale med store ord til kærsten, så du kan lytte lidt mere  nej det er godt at i begge kan nyde lyden.

Du skal med det samme få bragt spændningen ned på ca. 90-95 volt ellers futter røret af.

Tillykke med julegaven.

Mvh

Torben

Ps: vi glæder os til nogle billeder. Og gerne så vi kan se gløden i rørene

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

wuffer skrev:

Ej hvor godt Wuffer, det glæder mit gamle hjerte at du har fået den til at virke, med et så godt resultat , rør er og bliver alt andet overlegent, med en stor margien, når det gælder lyd.

Du må lige tale med store ord til kærsten, så du kan lytte lidt mere  nej det er godt at i begge kan nyde lyden.

Du skal med det samme få bragt spændningen ned på ca. 90-95 volt ellers futter røret af.

Tillykke med julegaven.

Mvh

Torben

Jeg er også glad for rør lyden og er meget overrasket over at der ikke er noget brum i, det plejer jeg at være go til at fange.

Jeg vil prøve at se om jeg ikke har lidt modstande så jeg kan få den volt ned men må nok vente til der en gang blir åbent hos elfa. Hvornår begynder butikkerne egentlig at ha normal åbning igen??

Blir nok nødt til at skifte til 11watt modstande som du er inde på de 10 watt blir rigtig varme

Jeg vil prøve og se om jeg ikke kan få gløden med på billederne, desværre er mit kamera ikke specielt godt

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 December 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
Solvin skrev:

wuffer skrev:

Tillykke med julegaven.

Mvh

Torben

Jeg er også glad for rør lyden og er meget overrasket over at der ikke er noget brum i, det plejer jeg at være go til at fange.

Jeg vil prøve at se om jeg ikke har lidt modstande så jeg kan få den volt ned men må nok vente til der en gang blir åbent hos elfa. Hvornår begynder butikkerne egentlig at ha normal åbning igen??

Blir nok nødt til at skifte til 11watt modstande som du er inde på de 10 watt blir rigtig varme

Jeg vil prøve og se om jeg ikke kan få gløden med på billederne, desværre er mit kamera ikke specielt godt

En 47-82 Ohm modstand kan garanteret gøre det i serie med en af de to modstande, godt nok har jeg ikke lige regnet på det, så det er bare et gæt.

Mon ikke butikkerne har åbnet efter 2 juledag, det er jeg næsten sikker på, bliv bare ved med de 10 watt, går det galt brænder tråden bare over.

Mvh

Torben

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum