Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabeltest her på HIFI4ALL (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 November 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

jeg synes (når nu testen går ud på om man kan høre forskel eller ej) måske testen burde indeholde "standard lakridskabler". Hvis der virkelig er forskel må det være dem der er dårligst (alene baseret på deres ikke specielt holdbare byggekvalitet)

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 November 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
jeg synes (når nu testen går ud på om man kan høre forskel eller ej) måske testen burde indeholde "standard lakridskabler". Hvis der virkelig er forskel må det være dem der er dårligst (alene baseret på deres ikke specielt holdbare byggekvalitet)

100 % enig !

Jeg er lige midt i et hype gående på antennekabel som signalkabel og ville ellers have slået en streg for dét.

Det er af afgørende betydning, at man har et outsiderkabel, foruden to dyre og to billige.

Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 11 November 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
brasch skrev:

100 % enig !

Jeg er lige midt i et hype gående på antennekabel som signalkabel og ville ellers have slået en streg for dét.

Det er af afgørende betydning, at man har et outsiderkabel, foruden to dyre og to billige.

Jeg vil mene, at prisen er den mindst interessante faktor. Til gengæld er det væsentligt, at der bliver målt på de deltagende kabler, så man undgår "deltagere" med voldsomt afvigende elektriske egenskaber. Debatten om hørbar forskel på kabler går jo mest på, hvorvidt der kan høres forskel på noget ikke-målbart.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:
Jeg vil mene, at prisen er den mindst interessante faktor. Til gengæld er det væsentligt, at der bliver målt på de deltagende kabler, så man undgår "deltagere" med voldsomt afvigende elektriske egenskaber. Debatten om hørbar forskel på kabler går jo mest på, hvorvidt der kan høres forskel på noget ikke-målbart.

Mvh.

Nu skal vi ikke tage hele debatten her (men på Chatten), men testen går vist "kun" på om der er forskel at høre på kabler. Således mener jeg at det er irrelevant hvilken prisklasse kablerne ligger i. Omvendt kan man/vi efterfølgede teste andre faktorer hvis denne test giver anledning hertil, eller der blot er et ønske herom  

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 11 November 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

StarKnight skrev:
brasch skrev:

100 % enig !

Mvh.

Ja, selvfølgelig er det vigtigt at have styr på de elektriske (målbare) egenskaber. Visse kabler kan jo (f.eks) bringe de tilsluttede apparater på randen af selvsving...
Det er jo ikke kun KABLET I SIG SELV  der lyttes til, men mindst lige så meget kablets indflydelse på de involverede apparater...

De kan hurtigt blive meget komplekst at have med at gøre..!  ;-)

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 November 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Husk det er i morgen vi mødes på Chatten

Selv bliver jeg nok et par minutter forsinket.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 November 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg får desværre ikke mulighed for at deltage i chatten (og jeg er nu også mere tilhænger af denne form for debat, end chat), men da jeg har deltaget lidt i diskussionen hidtil får du lige mit input her: Jeg mener, hvis dette skal kunne tages seriøst og bruges til noget debat efterfølgende, at det skal holdes MEGET simpelt. Der skal være så lidt at skyde efter som muligt. Dvs. sammenlign to forskellige kabler: Et standard lakrids-kabel, som alle kan blive enige om bør være ringe, og et high-end kabel - frem for to forskellige high-end kabler hvor det bare ender i skænderier om at producent X jo lige præcist er en elendig producent osv. Nøjes med at teste om der kan høres forskel, ikke hvilket der er bedst. Testens opstilling skal være udlagt efter dette. Derudover mener jeg at det er dem der mener de kan høre forskel, der skal testes. Jeg mener ikke det kan bruges til noget at teste neutrale personer, eller personer der ikke mener der er forskel. Formålet er at påvise at forskellene er der, ikke at finde ud af om forskellene er der, for det kan ikke påvises at der ikke er forskel, kun at der ER forskel - som jeg har argumenteret for flere gange

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 22 November 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Det synes jeg i første omgang er mindre afgørende. For min skyld kan vi netop vælge bevidst at gøre forskellene så store som muligt, for at tage tingene ét bevis ad gangen. Lad os da bare starte med at bevise at det kan lade sig gøre at høre forskel på et kabel der er valgt korrekt til opgaven, og ét der er elektrisk forkert til opgaven. Så kan man bagefter forsøge sig med om man kan høre forskel på to forskellige kabler der begge er dimensioneret korrekt.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ærligt talt ikke, at nogen er i tvivl om at det sagtens kan lade sig gøre, at få konstrueret et kabel, hvis elektriske egenskaber er så håbløse til formålet, at der både kan måles og høres forskel. Derfor er denne pointe ikke specielt interessant at få eftervist. Egentlig kan man sige, at den bliver eftervist, eksempelvis hver gang man anvender en spole i et delefilter.

Det interessante er det, som folk sædvanligvis er uenige om, nemlig om der er noget ikke-målbart, som er hørbart.

Mvh.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 22 November 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Jeg tror ærligt talt ikke, at nogen er i tvivl om at det sagtens kan lade sig gøre, at få konstrueret et kabel, hvis elektriske egenskaber er så håbløse til formålet, at der både kan måles og høres forskel. Derfor er denne pointe ikke specielt interessant at få eftervist. Egentlig kan man sige, at den bliver eftervist, eksempelvis hver gang man anvender en spole i et delefilter.

Det interessante er det, som folk sædvanligvis er uenige om, nemlig om der er noget ikke-målbart, som er hørbart.

Det var ikke fordi jeg ville gå i ekstremer, bare for at sige at om det ene kabel er 75.0001 ohm og det andet er 75.0002 ohm, det skal ikke være det afgørende. Men ja, en del af mit argument er jo at de fleste dyre kabler er forkert konstrueret for at finde en undskyldning for at det skal være så dyrt, så udgangspunktet bør måske indskrænkes til et lakrids-kabel, og så et high-end kabel af samme type, dvs. et skærmet signalkabel med tilsvarende impedans, men f.eks. af et andet materiale (sølv f.eks.).

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 November 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Vi ses på Chatten i morgen kl 11.

Jeg står gerne for alle de kloge indlæg!

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 22 November 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt, så stiller jeg ikke så store spørgsmålstegn ved forskellene på kablerne, som til den måde folk lytter på. Jeg er ikke på en mission for at sige at der ikke er forskelle på kablerne, det er jeg tværtimod overbevist om at der ER. Jeg siger bare at dén måde folk typisk lytter efter de forskelle på, betyder at folk snyder sig selv hvadenten der er forskelle eller ej, fordi de forskelle de psykiske forhold vil gøre er langt større end man overhovedet kan forestille sig kablerne kan have. Det er dét forhold jeg gerne vil have frem i den her diskussion: Hvis man ikke kan høre forskel i en blindtest, hvorfor kan man så sagtens høre forskel når det ikke er en blindtest?

Derfor synes jeg i virkeligheden det var lige så sjovt at lave en blindtest med produkter der burde være åbenlyst forskel på, og som enhver hifi-entusiast burde kunne udpege - f.eks. en gulvhøjttaler mod en standerhøjttaler - og så dérfra gøre testen sværere, for at se hvor stor forskel der egentlig skal være, før forskellene begynder at blive sløret af psykens påvirkning. Min påstand er at dén grænse ligger langt højere end de fleste forestiller sig.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Nu var det så også med vilje, at jeg brugte vendingen "voldsomt afvigende elektriske egenskaber". Jeg mener, at det er væsentligt at have målt kablernes elektriske egenskaber, så man kan se, at de befinder sig indenfor, hvad man med almindelig sund fornuft vil kalde samme størrelsesorden, for at undgå en mulighed for at rejse tvivl om prøveresultatet.

- Hvis nogen i øvrigt skulle vise sig, at være i stand til at høre forskel på en 0,0001 Ohms afvigelse giver jeg gerne vedkommende en hel lakridspibe!

Mvh.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 November 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
kongruens skrev:

StarKnight skrev:
brasch skrev:

100 % enig !

Mvh.

Ja, selvfølgelig er det vigtigt at have styr på de elektriske (målbare) egenskaber. Visse kabler kan jo (f.eks) bringe de tilsluttede apparater på randen af selvsving...
Det er jo ikke kun KABLET I SIG SELV  der lyttes til, men mindst lige så meget kablets indflydelse på de involverede apparater...

De kan hurtigt blive meget komplekst at have med at gøre..!  ;-)

Mvh.
Niels L.

Det er netop den allervigtigste pointe - at kablers egenskaber følger apparaternes!

Derfor bør man have et fornuftigt billigt/hjemmelavet kabel, der i alle tilfælde skal overgås lydmæssigt, før et andet, dyrere kabel, kan afløse det.

Måden hifiapparater sammenkobles på, stiller ikke automatisk krav til en lav ohmsk modstand (DC-modstand) i et kabel. Jeg vil dog holde på, at der ikke bør være for stor forskel, på højre og venstre kanals signalbehandling. Det stiller visse krav til den der lodder selv.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 22 November 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Det er netop den allervigtigste pointe - at kablers egenskaber følger apparaternes!

Derfor bør man have et fornuftigt billigt/hjemmelavet kabel, der i alle tilfælde skal overgås lydmæssigt, før et andet, dyrere kabel, kan afløse det.

Og det kan vel næppe blive mere oplagt end at sammenligne med dét der følger med apparaterne (i fald der gør dét), helt basalt set er det vel dét der er pointen med high-end kabler, de skal forbedre ydelsen i forhold til dét der følger med apparaterne.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 November 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Spencer skrev:

Og det kan vel næppe blive mere oplagt end at sammenligne med dét der følger med apparaterne (i fald der gør dét), helt basalt set er det vel dét der er pointen med high-end kabler, de skal forbedre ydelsen i forhold til dét der følger med apparaterne.

Der findes faktisk flere slags lakridsbændel.

Men at et kabel til 3k er bedre end et til kr. 15,- er ikke noget der nødvendigvis berettiger en høj pris.
Her er det godt at høre et hjemmelavet, til kr. 40,- inden man opgraderer til 3k kablet.

EDIT: Kr. 80,- for et stereosæt, er nok realistisk, hvis der f.eks. skal være råd til 4 stk. af disse stik.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 23 November 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Så er det jo nu vi skulle mødes i chatten. Er der nogen online?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Så er det jo nu vi skulle mødes i chatten. Er der nogen online?

Nu er jeg kommet på

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 November 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

En kort update af hvad der blev resultatet af vores chat møde i går.

Der var desværre ikke så mange der dukkede op, men Encore og jeg kommer med et oplæg til testen. Vi skal dog lige undersøge et par forskellige ting, skrevet det ned osv., men skal nok vende tilbage når vi er færdige

Hvis der er noget der ved noget omkring måling af kabler, og/eller hvem der kan udføre disse målinger, så må i gerne poste jeres viden her.

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 November 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

hej .

lyder spændende jeg lægger gerne et kabel til

det er et MIT shotgun s 3. i 6 meters lænde.

så kan jeg også høre forskellen på jeres andres.

men hvilket anlæg skal det være på.

jeg personligt har ikke noget for tiden.

mvh kenn.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes