| Forfatter |
|
Manson Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=martin22cph] Thansen Vs. Harald Nyborg Højtaler Kabel.
Hej alle, nu har jeg siddet og læst mig frem til at dyre kabler, ikke giver value for money, på nogen måde - ud over de ser flotte ud og har et godt navn.
Jeg har fundet ud af at jo større mm, kablet er gerne 4-6mm skulle være super duper, og virkelig være bedre end 2.5mm.
Så er mit spørgsmål:
Ville i købe:
2x4mm i Thansen - se link: http://thansen.dk/product.asp?c=2211705511&n=1200267213& amp; amp;pn=1220707081
Eller
2x2.5mm i Harald Nyborg. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9545&Grp= &n=30100

Dav jeg har den del Supra Classic 2.5 Højttaler kabel (2x 2.5 mm²), til over da jeg skulle ha lavet
lyd rundt i huset til mine unger så der er en del til overs kom til at købe en hel rulle med 50 meter
du kan sende en mail så finder vi en god pris og så glem det der thansen og haraldskammel __________________ Samsung 46 LE46F86BD LCD
Onkyo TX-SR875
Onkyo Dv-Sp406 dvd
PS3
WII
Onkyo DX-7355 CD
Panasonic DMP-BD50EG
B&W DM604S3
B&W DM685
B&W HTM62
B&W ASW750
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten A skrev:
sunaudio skrev:
|
Vi vil meget gerne demonstre forskellen på fx. Kimber 4 PR eller Atlas højttalerkabler imod disse billige multistrandede kabler.
- Vores erfaring er at de kun duer som slæbetov til bilen, men man skal huske at flette 5 - 6 sæt så de ikke rykkes over.
De eneste billige kabler, som ikke er højttalerkabler, som kan bruges, er massive ( Solid Core ) 1.5mm installationskabel. Det koster omkring 5 / m
De billige kabler er udelukkende look alike kabler som er et standardkabel med en stor fed isolering på og forgyldte stik. Det lugter lidt af fisk, men er det ikke.
Nej vi har ikke prøvet t Hansen fælgene eller kablerne, men vi har købt nogle Biltema signalkabler og prøvet imod Kimber / Atlas til henholdsvis 600 og 500, og der er stor forskel, også i blindtest.
|
|
|
Sjovt at det tit er Branchemedlemerne der kan høre store forskelle mellem dyre og billige kabler..
|
|
|
Nu kunne jeg jo svare at det er fordi at vi arbejder med hifi 50 timer om ugen og derfor har større indsigt i det, men det rigtige svar er jo selvfølgeligt at vi tjener fantastisk meget på det vi sælger og der er ikke noget bedre end at sælge varm luft - indkøbsprisen er jo lav, nærmest o, og vi kan derfor have en avance på 354787346587 % __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der ingen forskel er på kabler lydmæssigt, må konklusionen jo være at de elektriske parametre er ligegyldige elektrisk set, bare kablet ikke får forstærkeren til at gå i selvsving, og hvis det gør sig gældende híndenfor kabler, må man også kunne overføre det også at gælde alle andre komponenter internt i en forstærker eller cd. Hvis en kondensator er på 4,7 mikrofarad og har samme tolerance +- 10%, vil alle andre kondensatorer på samme værdi have samme lyd.
Sidst hvis der ikke kan høres forskel på dyre kabler og Thansen kabler, hvorfor så købe Thansen kabler til 15 - 20 / meteren og ikke bare købe det billigste og tyndeste kabel til 3 - 4kroner, for så vil der heller ikke være forskel i lyden på dem.
Nu skal du ikke nævne at du kan høre forskel på dem fordi de har større kvadrat, og at det har betydning, for hvis det er rigtigt, så har de elektriske parametre jo netop betydning i rigtige højttalerkabler. __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være forskel på kabler, det har jeg da hørt... Jeg har til gengæld også hørt som Morten A at den ikke nødvendigvis er der... Jeg bruger nu Nordost Wyrewizard kabler til mine fronter, harald nyborg til resten.. inden wyrewizard kørte jeg harald nyborg på det hele.
Da jeg skulle skifte lånte jeg det Wyrewizard og et sæt Van den Hul Clearwater med hjem, og lyttede mellem dem og mit harald nyborg.. I en blindtest kunne jeg ikke høre forskel på VDH'en og Harald nyborg, det kunne jeg så til gengæld på wyrewizard'en, og i mit setup gav det lige præcis det jeg manglede. Jeg syntes diskanten havde tendens til en lille bitte anelse indelukkethed, og den forsvandt ved det nye kabel... havde jeg ikke haft det problem havde jeg skam sikkert stadig levet fint med harald nyborg. - så jeg vil også have tendens til at sige at med alm kabler til lavere priser, er forskellen formentlig meget begrænset, måske lige medmindre der er lidt søvl inde over, eller noget solid core...
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
At kritisere forhandlere hver gang de ytrer en mening om hifi - det er for lavt. De er langt fra de eneste der holder fast på meninger om lydforskelle i kabler. Man kan også vende kritikken den anden vej, hvorfor er det altid folk der ikke er villige til at ofre penge som ikke kan høre forskel?
Har man et billigt anlæg fra et af varehusene vil jeg hælde over mod at anbefale noget billigt byggemarked kabel. Har man derimod seriøs HIFI snyder man sig selv ved at tro den billigste løsning også er den bedste.
Samtidig vil jeg så også holde fast på at kabler er noget man køber når der er lagt tid og penge i resten af udstyret. Højttalere, forstærkere osv giver væsentligt større forskelle i lyd end kabler, brug pengene der hvis der ikke er for stort budget til HIFI. Køber man kabler til +10.000 skal man måske også først kigge på hvad man har gjort ved lokalet anlæget står i. De fleste hjem egner sig på ingen måde til god lyd, også et godt sted at starte før man går på kabel jagt.
Så snart de ting er på plads KAN man høre forskel på kabler. At dyrt så ikke altid er det bedste er en anden diskussion. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit eneste problem med klare silikonekabler er at de ikke er 100 % lufttætte (i min erfaring). Jeg har oplevet at gamle kabler af denne type (inde i et højttalerkabinet) var irrede hele vejen igennem.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
|
Hvis der ingen forskel er på kabler lydmæssigt, må konklusionen jo være at de elektriske parametre er ligegyldige elektrisk set, bare kablet ikke får forstærkeren til at gå i selvsving, og hvis det gør sig gældende híndenfor kabler, må man også kunne overføre det også at gælde alle andre komponenter internt i en forstærker eller cd. Hvis en kondensator er på 4,7 mikrofarad og har samme tolerance +- 10%, vil alle andre kondensatorer på samme værdi have samme lyd.
Sidst hvis der ikke kan høres forskel på dyre kabler og Thansen kabler, hvorfor så købe Thansen kabler til 15 - 20 / meteren og ikke bare købe det billigste og tyndeste kabel til 3 - 4kroner, for så vil der heller ikke være forskel i lyden på dem.
Nu skal du ikke nævne at du kan høre forskel på dem fordi de har større kvadrat, og at det har betydning, for hvis det er rigtigt, så har de elektriske parametre jo netop betydning i rigtige højttalerkabler.
|
|
|
Min erfaring med ht-kabler er man ikke nødvendigvis behøver at bruge dyre kabler for at ens anlæg yder optimalt. Og til folk med buget anlæg er der ingen grund til at bruge andet end et iltfrit kobber kabel på fx 4.0 mm.
Syntes også der er kommet en masse flotte MEGET tykke kabler de seneste år, men tror mest det er makeup og varm luft fra kina
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
|
Mit eneste problem med klare silikonekabler er at de ikke er 100 % lufttætte (i min erfaring). Jeg har oplevet at gamle kabler af denne type (inde i et højttalerkabinet) var irrede hele vejen igennem.
vH pH
|
|
|
Det er klart kablet ikke må oxidere, men du kan til gengæld tjekke det på et transparent, i modsætning til så mange andre dyre kabler. Normalt vil et kabel med tid irre der hvor det er afisoleret. Men man kan så klippe 5 cm af og ellers er det ingen herregård at skifte.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ingen, der synes det er underligt, at INGEN i den professionelle verden (studie og PA) går op i kabler på den måde (altså højttaler- og signalkabler til mere end 20 kr/meter eller noget)?
"Du skal høre nogle kabler, jeg lige har opdaget!"....det hører man simpelthen bare ikke blandt professionelle...aldrig.
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
| "Du skal høre nogle kabler, jeg lige har opdaget!"....det hører man simpelthen bare ikke blandt professionelle...aldrig. |
|
|
Jo, der findes også eksotiske kabler til studiebrug - og folk der går op i dem... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Stemer skrev:
| "Du skal høre nogle kabler, jeg lige har opdaget!"....det hører man simpelthen bare ikke blandt professionelle...aldrig. |
|
|
Jo, der findes også eksotiske kabler til studiebrug - og folk der går op i dem...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Nu kender jeg lidt til den branche og jeg har heller aldrig hørt det.. Jeg har dog ofte set at nogle vil have kvalitets kabler, her menes så god kvalitet stik og samlinger som kan hives ind og ud tusindevis af gange uden at gå i stykker eller give en ringe forbindelse, samt en god skærm, fordi enten er der støj eller også er der ikke, hvis der er, er skærmen ikke god nok.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Stemer skrev:
|
|
Jo, der findes også eksotiske kabler til studiebrug - og folk der går op i dem...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Det er ikke nogen jeg kender...og jeg vil mene jeg kender et godt udsnit af branchen...prøv evt. at kigge på fora såsom gearslutz.com. Her huserer mange enddog meget store verdensnavne på studie-fronten. Ingen tråde om hvilke kabler er fede og hvilke er ikke....ingen. Jeg har da også selv været på besøg i forskellige store studier i Nashville, heriblandt Blackbird, der har den største og dyreste gearsamling i verden (!). Kabler? øh...tjo...tja.... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
mcs_5 skrev:
Stemer skrev:
|
|
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Nu kender jeg lidt til den branche og jeg har heller aldrig hørt det.. Jeg har dog ofte set at nogle vil have kvalitets kabler, her menes så god kvalitet stik og samlinger som kan hives ind og ud tusindevis af gange uden at gå i stykker eller give en ringe forbindelse, samt en god skærm, fordi enten er der støj eller også er der ikke, hvis der er, er skærmen ikke god nok.
|
|
|
Præcis - det er kun den slags, der gås op i og det er jo slet ikke noget, der koster flere hundrede kroner for få meter... (når vi snakker almindelige galvaniske kabler med få ledere). __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er væsentligt forskel på om du besøger crazynight polterabend lydstudiet (ja, det sted eksisterer faktisk herhjemme) eller jacob hansens guitarfikserede lydshow imod steder som Crown Tower der varetager HIFI optagelser af blues/jazz.
Desværre er mange lydstudier utroligt ringe til at parre udstyr. Flere af dem får ikke engang kigget på modstande i stik/connector. Et overraskende højt nummer af lydstudier har ikke engang styr på at få musikken i fase - det er i f...... ringe.
Men når nu så mange studier voldtager indspilninger med overkomprimering og sindsyg clipping så bevæger feltet sig også henad hvor godt udstyr kan være fuldstændig ligegyldigt __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
| Det er ikke nogen jeg kender...og jeg vil mene jeg kender et godt udsnit af branchen...prøv evt. at kigge på fora såsom gearslutz.com. Her huserer mange enddog meget store verdensnavne på studie-fronten. Ingen tråde om hvilke kabler er fede og hvilke er ikke....ingen. |
|
|
Jeg har set diskussioner om bl.a. forskellige mikrofonkabler på pro-audio fora. Nogle af kablerne var meget dyre, og det var ikke kun fordi de var solide  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag et kig på nyere CD'er med en simpel wav editor, selv store udgivelser af "profesionelle" er lavet så ringe man får lyst til at bruge deres CD'er som kasteskyts. Når man laver så helt fantastiske ringe valg i det endelige mix, så giver jeg ikke 5 potter pis for at man har et navn indenfor branchen.
De store er toneangivende for de små - det virker lidt som om ingen gider beskæftige sig med god kvalitet længere - deraf også sløseriet med at få noget ordentligt udstyr sat på optagelser __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
Tag et kig på nyere CD'er med en simpel wav editor, selv store udgivelser af "profesionelle" er lavet så ringe man får lyst til at bruge deres CD'er som kasteskyts. Når man laver så helt fantastiske ringe valg i det endelige mix, så giver jeg ikke 5 potter pis for at man har et navn indenfor branchen.
De store er toneangivende for de små - det virker lidt som om ingen gider beskæftige sig med god kvalitet længere - deraf også sløseriet med at få noget ordentligt udstyr sat på optagelser |
|
|
Jeg sad og talte sekunderne til dette argument ville komme. Arh, come on - der ér vel også nogle, der laver noget, der lyder fornuftigt? Ellers er det da en trist hobby I har...i øvrigt kender jeg ikke nogen lydteknikere i branchen, der ikke foragter loudness-krigen. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Ulvin skrev:
|
De store er toneangivende for de små - det virker lidt som om ingen gider beskæftige sig med god kvalitet længere - deraf også sløseriet med at få noget ordentligt udstyr sat på optagelser
|
|
|
Jeg sad og talte sekunderne til dette argument ville komme. Arh, come on - der ér vel også nogle, der laver noget, der lyder fornuftigt? Ellers er det da en trist hobby I har...i øvrigt kender jeg ikke nogen lydteknikere i branchen, der ikke foragter loudness-krigen.
|
|
|
Argumentet var nok uungåeligt, men ikke mindre sandt af den grund. Heldigvis findes der stadig fornuftige mennesker med tanke på kvalitet, typsik findes de mennesker så også i flertal indenfor musikgenrer der for de fleste ikke er videre spændene. Loudness krigen ender nok først den dag skiverne kommer i format med plads til både dynamik og overjustering af lyd. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
Stemer skrev:
Ulvin skrev:
|
De store er toneangivende for de små - det virker lidt som om ingen gider beskæftige sig med god kvalitet længere - deraf også sløseriet med at få noget ordentligt udstyr sat på optagelser
|
|
|
Jeg sad og talte sekunderne til dette argument ville komme. Arh, come on - der ér vel også nogle, der laver noget, der lyder fornuftigt? Ellers er det da en trist hobby I har...i øvrigt kender jeg ikke nogen lydteknikere i branchen, der ikke foragter loudness-krigen.
|
|
|
Argumentet var nok uungåeligt, men ikke mindre sandt af den grund. Heldigvis findes der stadig fornuftige mennesker med tanke på kvalitet, typsik findes de mennesker så også i flertal indenfor musikgenrer der for de fleste ikke er videre spændene. Loudness krigen ender nok først den dag skiverne kommer i format med plads til både dynamik og overjustering af lyd. |
|
|
Men mit argument står jo stadig: faktum er, at det i hvert fald et ekstremt lille fåtal (for nu at tage højde for mcs-5's indlæg) af den professionelle branche, der går op i kabler på den måde de fleste ægte hifi-nørder gør det. Hvad er forklaringen på det? Er dit svar seriøst, at de bare ikke ved hvad de snakker om? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Ulvin skrev:
Stemer skrev:
Ulvin skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Argumentet var nok uungåeligt, men ikke mindre sandt af den grund. Heldigvis findes der stadig fornuftige mennesker med tanke på kvalitet, typsik findes de mennesker så også i flertal indenfor musikgenrer der for de fleste ikke er videre spændene. Loudness krigen ender nok først den dag skiverne kommer i format med plads til både dynamik og overjustering af lyd.
|
|
|
Men mit argument står jo stadig: faktum er, at det i hvert fald et ekstremt lille fåtal (for nu at tage højde for mcs-5's indlæg) af den professionelle branche, der går op i kabler på den måde de fleste ægte hifi-nørder gør det. Hvad er forklaringen på det? Er dit svar seriøst, at de bare ikke ved hvad de snakker om?
|
|
|
Jeg har spillet musik i 15 år, de erfaringer vi har fået ved flere studier har ikke just været positive. At sige de ikke ved hvad de snakker om generelt er nok at skære for meget med den store kniv, men jeg er ikke et sekund i tvivl om at et stort antal burde prioritere noget anderledes end de gør i dag.
Vi har en enkelt gang haft heldet med os og fået tid i et studie hvor tingene spillede. Resultatet blev fuld dynamik med dybbas og vellyd. Den oplevelse har vi kun haft råd til én gang - men for h...... da en forskel der kan være. Manden bag havde en passion for HIFI, det smittede i høj grad af. Dem er der ikke mange af, at det så er ensbetydende med at et flertal ikke aner hvad de snakker om vil jeg lade svæve.
Man kan så spekulere over hvor stor effekt lige kabler har haft på den endelige lyd. Jeg har aldrig været tilhænger af at et kabel skal koste flere tusinde pr. meter - at betale den pris er ligeså vanvittigt som at bruge et kabel til 10 kr pr meter __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |