| Sendt: 19 November 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv brugt betegnelsen "vi" i salgsmateriale, hjemmeside osv, selv om jeg kun er én, så jeg må være den rette til at svare på spørgsmålet: Jeg gør det ikke for at det skal se "smart" ud at være mere end én, tværtimod egentlig, så ser jeg det i mit tilfælde som en fordel at folk opfatter det som en mere personlig ting at handle med mig, end at handle med en mere eller mindre tilfældig sælger i et større firma. Når jeg alligevel bruger "vi" i salgsmaterialet, er det en rent sproglig betragtning: En person er ental, men et firma er en abstrakt størrelse der per definition er grammatisk flertal, også når der kun er én person i firmaet. Der er forskel på om det er personen i firmaet, eller _firmaet_ i sig selv, der er afsender. Når jeg som person er afsender (f.eks. i en forum-diskussion som denne), skriver jeg "jeg", i et salgsmateriale er det firmaet som en abstrakt størrelse der er afsender, og så er den korrekte betegnelse "vi".
Det er samme sproglige finurlighed der gør at dronningen benævner sig selv som "vi", for dronningen er ikke bare en person, men et abstrakt begreb, der kan sidestilles med begrebet firma. Når dronningen taler, så taler hun ikke som en person som dig og mig, men som dronning. Når jeg skriver noget i et stykke salgsmateriale, så skriver jeg ikke som Otto, men som firmaet AV Precision, og så er jeg sprogligt set i flertal ligesom dronningen 
Mht. direktør er jeg enig, det er en plat betegnelse i et enmandsfirma. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|