Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er det useriøst, kun at være een? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 19 November 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Flere små firma'er benytter ekstra folk, enten på frivillig eller konsulent basis. de fleste er dog enmandsfirma'er, der så helt eller delvist holder hjulene i gang hos andre ogå.

Personligt forstår jeg ikke helt brugen af ordet direktør ved enmandsfirmaer, en Direktør er jo som udgangpunkt den øverste leder af et anparts/aktieejet firma, at diretøren i mange mindre virksomhder så også er hovedaktionær er så noget andet.

Personligt synes jeg at det er misvisende med en Direktør titel medmindre at der reelt er en bestyrelse og evt. en direktion i firmaet også. Jeg vil dog mene at man som minimum må forlange at firma formen er et as/aps, selvom den sproglige definition godt nok åbner op for at man også kan være direktør for et interessentksab (hvilket igen kræver mere end en medarbejder).

så rent sprogligt må man vel kunne konkludere at der rent faktisk er et sprogmæssigt krav om min to personer i selskabet (interessentskabet) og at det "plejer" at betegne lederen af et aps/AS.

brugen af direktør i et enmandsfirma må derfor være sprogligt forkert, omend titlen ikke er beskyttet på nogen måde, og derfor mere eller mindre frit kan anvendes.

I min virkelighed svarer det nu til at en gymnasie elev kalder sig selv for Akademiker fordi at vedkommende har planer om dette senere, men endnu ikke har en eksamen der tillader dette.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv brugt betegnelsen "vi" i salgsmateriale, hjemmeside osv, selv om jeg kun er én, så jeg må være den rette til at svare på spørgsmålet: Jeg gør det ikke for at det skal se "smart" ud at være mere end én, tværtimod egentlig, så ser jeg det i mit tilfælde som en fordel at folk opfatter det som en mere personlig ting at handle med mig, end at handle med en mere eller mindre tilfældig sælger i et større firma. Når jeg alligevel bruger "vi" i salgsmaterialet, er det en rent sproglig betragtning: En person er ental, men et firma er en abstrakt størrelse der per definition er grammatisk flertal, også når der kun er én person i firmaet. Der er forskel på om det er personen i firmaet, eller _firmaet_ i sig selv, der er afsender. Når jeg som person er afsender (f.eks. i en forum-diskussion som denne), skriver jeg "jeg", i et salgsmateriale er det firmaet som en abstrakt størrelse der er afsender, og så er den korrekte betegnelse "vi".

Det er samme sproglige finurlighed der gør at dronningen benævner sig selv som "vi", for dronningen er ikke bare en person, men et abstrakt begreb, der kan sidestilles med begrebet firma. Når dronningen taler, så taler hun ikke som en person som dig og mig, men som dronning. Når jeg skriver noget i et stykke salgsmateriale, så skriver jeg ikke som Otto, men som firmaet AV Precision, og så er jeg sprogligt set i flertal ligesom dronningen

Mht. direktør er jeg enig, det er en plat betegnelse i et enmandsfirma.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Kim Olsen

Det er sværer, det der med direktør når man er to.Men efter lange forhandlinger, blev jeg til direktør, og Eriek til underdirektør.

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes