Forfatter |
|
jjsilverstone Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 300
|
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for at nedkalde alle helvedes djævle over mig selv....er der nogen der lytter til den musik, det mix, som er på den cd eller lp der kører
rundt ??? JavaScript:AddSmileyIcon('  ')
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
Linn Kairn Pro preamp
Apple PowerBook G4 player
Apple PowerMac G5 music library
M-Audio FW-410 soundcard
Linn Numerik D/A converter
Systemdek IIX / Denon 103R turntable/pick-up
Moon LP3 RIAA
Onkyo Integra 9090 Mk II tuner
EAR 202-REF amp
MF X-Can v3 headphone amp
Denon AH-D5000 headphones
2 stk KEF 105/3 speakers
2 stk Audio Pro B2-50 subs
CSE RK-100 power conditioner
Cables : Stereovox SEI-600, Audioquest Sky, Audioquest HawkEye, Audioquest EagleEye and Mictor speaker cables
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der dukket en ny sjov stump op. En Musical Fidelity X-10 Tube Buffer.
Jeg har valgt at placere den mellem prea-mp og power-amp. Og jeg tror at begge dele
synes at det er en god ide. Jeg læste på lektien før jeg gik igang...og der er delte meninger.
Min oplevelse er at området omkring 80-100 hz er mere sammenhængende. Der er mere tone.
Den høje top er blødere og mere "lækker" at høre på.
Spørgsmålet er om man tilføjer noget "rør" til power eller pre-ampen
Det er samme gamle travere der bliver spillet for at checke.
Grunden til at den sat ind mellem pre og power, er at jeg har to sæt Stereovox SEI-600.
Det ene sæt var arbejdsløst.
Og autisten ser gerne at det samme kabel går igen før og efter bufferen.
Samtidig fik hele 220V delen et check. Og check, ud med al jord og alt løftede sig endnu mere.
Humlebien kan ikke flyve. Det ved den ikke. Derfor gør den det.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
Linn Kairn Pro preamp
Apple PowerBook G4 player
Apple PowerMac G5 music library
M-Audio FW-410 soundcard
Linn Numerik D/A converter
Systemdek IIX / Denon 103R turntable/pick-up
Moon LP3 RIAA
Onkyo Integra 9090 Mk II tuner
EAR 202-REF amp
MF X-Can v3 headphone amp
MF X-10 Tube buffer
Denon AH-D5000 headphones
2 stk KEF 105/3 speakers
2 stk Audio Pro B2-50 subs
CSE RK-100 power conditioner
Cables : Stereovox SEI-600, Audioquest Sky, Audioquest HawkEye, Audioquest EagleEye and Mictor speaker cables
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min oprydning i 220V afdelingen, leder jeg efter nogen der har erfaring med CSE RK-100 Power Conditioner.
Mit eksemplar, synes at have en tendens til ret meget mekanisk støj. Ualmindeligt ubehageligt mekanisk brum.
Dette, når blot den er sat til et 220V udtag, uden noget koblet til.
Det er sådan en fætter her jeg taler om:
Den burde være ret OK.... men jeg er lidt træt af at den skal drille.....
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg tror jeg har tænkt en hængekøje til fætteren.
Hængt op i kraftige elastikker burde den være stille.
Spørgmålet er så.....hvad vinder jeg ved at lade den levere strøm til en preamp og DAC ????
Jeg vil meget gerne tro på den, men er en smule skeptisk.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og endnu et spørgsmål....hvad er et "normalt" lytte niveau i dbA, foran stereo-en ??????
Til en lytte session ??????
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups...... jeg tændte min eAR 202-REF. Den spruttede nogen meget grimme lyde, lavede usundt lys og lugtede derefter ikke ret godt.
Den er heldigvis under 2 år, så det er en ommer. Mens den er til rep. kan jeg så prøve noget nyt.
Jeg har kig på lidt forskelligt og diverse indspark modtages. En Parasound HCA 1000 THX eller en Aragon 2004 MK II, begge til salg på
KSB.
Jeg har læst om en Parasound der afløste en eAR, men kun for blive skiftet til en Meridian. Var det ikke et hit ?
Såvidt jeg kan læse mig til læner Parasound sig op af Mark Levinson.
Jeg har en Acurus preamp som jeg synes lyder ret godt. Og er en Aragon egentlig ikke også en Acurus ?
Såvidt jeg kan læse mig til læner Parasound sig op af Krell.
Jeg har en gang hørt en Mark Levinson ML xx, en 2 x 50 W. I sammenligning med eAR var den noget kedelig.
Gode råd modtages.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 November 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skæbnen ville åbenbart noget helt andet. Under min søgning efter en midlertidig afløser til min eAR 202-REF faldt jeg over
en Hiraga Klasse A 20W DIY amp, med godt 20 år på bagen.
Til den vanvittige pris af 250,00 gode danske kroner, var det
vel et forsøg værd. Den havde en brændt modstand samt to døde transistorer. Disse komponenter beløb sig i 47,50 kr.
Ganske solid strømforsyning. Nye signal kabler kan senere isættes. Og lyden........ tja........ den er mildest talt så silkeblød
at babyhud kan sammenlignes med sandpapir !!!
Jeg har en samling af "hade musik", der altid skurer i ørene. Den samling er nedlagt pt.
Til gengæld, desværre, er bund ikke helt den stærke side. Der masser af tone, men ikke rigtig noget "slam".
Det ender nok med at eAR forstærkeren ender som amp til 8" i 105/3, når den kommer tilbage.
Og som en bonus, har jeg lukket radiatoren, i lytterummet. Den lyder heller ikke så godt :)
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 November 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter et reality check på Odense Koncerthus, igår, var det en sand fornøjelse at komme hjem
og smække en Reference Recording optagelse på, af Pictures At An Exchibition.
Fy for pyffer, hvor Odense Koncerthus dog siger dårligt. Ikke at det kommer bag på mig.
Det vidste jeg i forvejen.
Lige pludselig sagde den gamle stereo bedre end virkeligheden, man lige havde oplevet.
Det var en sund oplevelse.
Lige et billede af min arbejdsplads.....
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 27 November 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Fedt setup!
Har selv en eAR 202 (førsteudgave) - Tænke på om du har hørt den og evt. kunne give en vurdering af den kontra 202 ref.
De sparker en hvis legemsdel  , men synes de mangler lige det sidste i diskant og mellemtone.
Power-Conditioneren< Hvis det er mekanisk brum, kan det være at trafoen skal efterspændes? - Kan også være den
brummer
lidt mere hvis det er en 220 V- Vi har jo nærmere 230 V i DK
Er du lydmand?
mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 November 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig hørt den første eAR 202. Jeg var tæt på at købe en brugt, men så droppede prisen hos eAR til 3K på 202-REF.
Min sammenligning går i øjeblikket mellem den alt for gamle Hiraga og eAR.
Da eAR'en er blevet syg og er ved doktoren, lytter jeg meget på den gamle Hiraga.
Jeg kan kun give dig ret, i den henseende at bunden, i eaR forstærkeren er betydelig mere "up-front" end den er i Hiraga'en.
Til gengæld er toppen i det gamle kræ, ganske enkelt fantastisk.
Power conditioneren...måske er jeg bare for følsom, eller spiller ganske enkelt bare alt for lavt, når jeg er hjemme.
Ja, jeg er lydtekniker. Jeg får det lydtryk jeg skal have, når jeg er på arbejde.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar.
Et match mellem ICE og sådan en Hiraga kunne jeg godt forestille mig ville være jomfrueligt! - Tror dog det er svært at få dem
til at spille ordentligt sammen i en bi-amp-konfiguration.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 November 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den syge eAR er sendt tilbage til eAR. Jeg talte med Peter Thomsen, som åbenbart er ham der står bag butikken. Åbenbart er det en kendt fejl i en
SMD kondensator, der så trækker noget mere med i faldet.
Jeg bad ham om at finde ud af om han kunne montere et gain potmeter i amp'en, nu hvor han alligevel havde låget af den.
Jeg venter stadig på et svar, men tanken er tiltalende.
Så kunne man få det bedste fra begge verdener. B&O laver samme julenummer. Analogt i toppen og digitalt i bunden.
Mine KEF 105/3 åbner for bi-amping, uden brug af elektronisk delefilter. Og MF X10'eren har faktisk to outputs, så jeg mangler vel bare at finde
nogen RCA kabler og et sæt HT kabler der siger godt under......hmmm...hvor mon KEF'en deler ?????
Og god kommentar om kabler !!!!
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så ligger muligheden jo lige for  . Bliver spænende at høre hvordan det forløber med bi-amping.
Har også godt læst at der skulle være nogle problemer med en kondensator. Det er i hvert fald træls at undvære den.
Blev selv overrasket over hvor meget bunden blev strammet op efter jeg et stykke tid havde brugt en anden forstærker og så
skiftede tilbage til 202.
Jo tak!
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 30 November 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du husket at justere zenith på din pickup???
Ellers kom igang og du har kæmpe perspetiv i vente ;O)
mvh. M
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 November 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. min pickup, må jeg med skam melde at jeg ikke rigtigt har justeret noget. Hver eneste gang jeg spiller en plade ender det med at blive
forbandet dyrt. For indeværende siger pladespiller setup'et ualmindeligt fedt !!!!
Hvis der kan vrides mere ud af det, bliver det meget dyrt.
Men gode råd modtages meget gerne.
Det var med rystende hænder at pick-up'en blev monteret. Fy, det var ikke sjovt.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i dag fået et par gamle Tara Labs Temporal Continuum højttaler kabler. Er ualmindeligt tykt og i den grad uhandy.
På kablet er der monteret en "lille" boks. ( der er intet der er småt på det kabel !!! ) På denne boks er der en drejeknap.
Da det er stort set umuligt at finde oplysninger om dette kabel, spørger jeg så ud i luften : er der nogen der kender det ??
Min umiddelbare, første lytning, er ret positiv.
I samme åndedrag hentede jeg et par gamle KEF 104/2. Lækkert. Så er der også noget til sønnike.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jjsilverstone, din eAR 202 REf, har du få den tilbage fra rep. ? ved du hvilken type strøforsyning der ligger i den ? grunden til jeg spørger er at produkter med switch-mode power supply ikke er volsom glade for at skulle fødes i gennem et net-filter, den øget impedans på lys-nettet er de ikke designet til, så luger lidt på om det er sådan en forsyning der er brag i knæ ved brug af net-filteret.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg se du arbejder med lyd til daglig. Jeg har Quad 989 nu og et par fede subs der matcher. Der er ikke problemer med dynamikken, ok toppen er jo ikke det elektrostater er kendt for jf. side 1 i din tråd. Det jeg lige vil høre er din holdning til hvilke højtaler der leverer det bedste 3D perspektiv, idet det er hvad jeg vægter mest i Hifi, og jeg er ikke sikker på at Quaderne er de bedste her?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dan
Min ear er ikke kommet tilbage fra rep endnu. Jeg skrev en pæn note til Peter, ham som er ear, om at jeg ikke er hjem før midt i februar. Så jeg
venter bare. Ear forstærkeren har ikke siddet på et filter på noget tidspunkt. Peter Ear fortalte mig at forstærkeren har nogen SMD komponenter der
bliver trætte efter for lang tid på standby. Han kendte godt problemet. Så den kommer vel retur på et eller andet tidspunkt.
Indtil da hygger jeg sammen med den gamle Hiraga. Og vi hygger !!!!
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg vægter mest.
En super lækker høj top samt kælder dyb bund er i hvert fald højt på ønske listen. Jeg spiller aldrig rigtigt højt.
Det kan jeg altid gøre på arbejdet.
3D perspektiv ?
Jeg holder meget af at lytte mig frem til hvem der spiller hvad og hvor de sidder i klassiske orkester optagelser.
Og fornemmelsen af at bagvægen forsvinder, er bestemt ikke at kimse af.
Acoustat elektrostaterne har den evne til at få vægen til at forsvinde.
Men det på bekostning af at man skal sidde musestille når man har ramt sweet-spot.
Jeg har engang for 250 år siden, hørt Martin Logan CLS på KT-radio's HIFI messe....engang i 80'erne, og den
oplevelse har jeg aldrig glemt. Jeg synes bare der er mange faktorer der gør sig gældende ved elektrostater.
De to højttalere skal i den grad have ens akustiske forhold omkring sig. I langt højere grad end almindelige
kasser.
Der hvor jeg er nået til med det seneste indkøb af de gamle Tara LabsTemporal Continuum er en holde plads,
de næste par måneder. Det har givet mig den top som er hyper defineret, uden at jeg har violiner der skærer
i ørene. Jeg har et par Telarc optagelse af Bach's Brandenburg koncerter, spillet på instrumenter fra dengang.
Det er nu udholdeligt at lytte til. Og at sætte Massive Attack på (Mezanine CD'en ,Angel, 1 track) og få fornemmelsen
af at hele rummet bliver "flyttet" frem og tilbage, ja det er fantastisk.
Jeg håber det giver en ide om hvad mit ideal er. Jeg har ikke rigtigt andre bekendte der går op i hifi, så mit
sammenlignings grundlag er ikke ret godt.
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen
|
Til top |
|
|