|
Hej Pedersen,
Jeg vil da også lige komme med mine erfaringer.
Naimkablerne kører rigtig godt sammen med AV højtalere, og jeg vil ikke råde dig til at køre hverken bi-wire eller tri-wire, som dine højtalere har mulighed for - uanset hvor mange gange jeg forsøger det, så lyder det af en stor fasefejl. Bi-amping el. tri-amping ved aktiv drift er en helt anden snak - her virker det faktisk!
Naim NACA5 er helt kanon til prisen. Monster dynamisk og sublim kontrol over musikken. Bassen rækker helt ned til kineserne (4mm2 solid-core), som kan enten gøre at du fuldstændig taber skuffen af begejstring eller at du er ved at vælte i dybbas fordi din forstærker ikke er tør nok i bassen. Toppen er lige til og ikke så meget pis. Ikke nogen Flatline "se mig" forsølvet pisser-diskant, men ligeså detaljeret, bare uden at fokusere på toppen hele tiden.
DNM kablerne er perfekte hvis dit grej har problemer med dybbassen, for det spiller simpelthen ingen dybbas! Mellembassen er til gengæld meget oppustet. Problemet med DNM-kablet er at du føler at forstærkeren mister kontrollen over højtaleren og bassen bare lever sit eget ukontrollerede liv. Men det er utrolig musikalsk og letflydende at lytte på, men da dybbassen viger, kan det lyde lidt som om det er mere åben i mellemtone/diskant.
Flatline mener jeg er totalt ubrugeligt - det har intet med musik at gøre - hold snitterne langt væk fra det.
Linn K20 er enten eller - enten fungerer det i dit system eller så lyder det forfærdeligt. Det er meget kornet og forwarded i diskanten, mellemtonen er tilbagetrukket og bassen er ligesom på DNM - oppustet mellembas og ikke møj dybbas.
Men det skal selvfølgelig prøves i dit system, og smag er som bekendt forskellig fra person til person. Det kan være at et kabel reagerer anderledes i dit system/rum.
Min kammerat har haft komplet Nordost Valhalla og det røg igen, fordi NACA5 spillede akkurat lige så godt. Der var nogle mindre forskelle, men vi konkluderede at Naimkablet spillede mere musik i samtlige opstillinger vi prøvede - alt fra Lectron, Sugden MasterClass, Naim, Linn, Mission, Opera Audio, Exposure, Elac, Spendor, Epos, DIY forstærkere og højtalere blev prøvet og historien var den samme hver gang - Valhalla spillede hifi (Får dig til at tænke: "det her koster penge" i stedet for at lytte til musikken. Desuden sidder man bare og kigger på musikken, man mærker den ikke - den bliver aldrig personlig).
Men jeg kan da sagtens forså hvorfor nogle folk godt kan lide Nordost. Det har da sin egen lyd, og er man faldet for den, så er den det man kan lide.
Nu har jeg selv haft SPM og Red Dawn i både højtaler- og signalkabel, men nøgleordet er HAFT - det får jeg aldrig igen - spild af penge...
Nå, men jeg vil også videre. Prøv så mange som muligt hjemme - glem hvordan de lyder i butikken - det kan du ikke bruge til en skid. Jeg er spændt på hvad du finder ud af.
|